X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
השופט הנדל מטיל על הרופא חובה מוגברת למסור לחולה את כל המידע ולקבל את הסכמתו, בשל רגישותן וחשיבותן של העיניים
▪  ▪  ▪
בבת עינו של אדם [צילום: Flash90]

בעת ביצוע ניתוח עיניים, קיימת חובה מוגברת של הרופא לקבל את הסכמתו מדעת של החולה לאחר שיסביר לו כיאות את כל הסיכונים, וזאת בשל רגישותן וחשיבותן של העיניים. כך אומר (יום ב', 13.2.12) שופט בית המשפט העליון, ניל הנדל.
הנדל דחה ערעורים הדדיים של עמית צורף ושל ד"ר דניאל רוזנבאום וקליניקת מיישר לניתוחי לייזר, על חיובם של האחרונים לפצות את צורף ב-150,000 שקל. רוזנבאום ניתח את צורף, במסגרת מיישר, להסרת משקפיים. תביעתו של צורף בטענה לרשלנות רפואית נדחתה, ולעומת זאת התקבלה תביעתו לפיצוי בשל פגיעה באוטונומיה משום שהסיכונים לא הוסברו לו כיאות.
במסגרת החלטתו, שב הנדל ומחדד את חובת הרופא לקבל הסכמה מדעת של החולה, ומדגיש את חשיבותה בניתוחי עיניים וכן בניתוחים המיועדים לשיפור איכות חיים: "שיטת הפעולה, שבמסגרתה מטופל קורא את הטפסים בהיותו בחדר הניתוח, והרופא משליך את יהבו על יכולתו של המטופל להעלות שאלות בדבר הסיכונים האפשריים, איננה סבירה ואינה הולמת את חובתו של הרופא על-פי חוק זכויות החולה.
"...חובתו של הרופא שלא לנצל את מעמדו, כוח השכנוע שלו ופערי המידע שקיימים בינו לבין המטופל על-מנת לשלול ממנו את הבחירה החופשית המלאה בדבר צעדיו בהקשרים שחיוניים בעיקר עבורו ועבור יקיריו. המטופל איננו אובייקט בידיו של הרופא. ההיפך הוא הנכון - הרופא נועד להעניק שירות למטופל, שהוא הריבון ביחס לגופו".
בנוגע לניתוחי עיניים, אומר הנדל: "עסקינן כאמור בניתוח בעיניו של אדם, דהיינו באחד האברים הרגישים והחיוניים ביותר לאיכות חייו. לא לחינם נקט הנביא (בביטוי שהשתרש בשפתנו) במונח 'בבת עין' כסמל לדבר שאין ערוך למרכזיותו וחשיבותו: 'כי הנוגע בכם נוגע בבבת עינו' (זכריה ב', 12). חז"ל אף קבעו שעיוור נחשב כמת (תלמוד בבלי, נדרים ס"ד, ב'). אין הכוונה לערכו של אדם, אלא לעוצמת השינוי שמתחולל באדם המאבד את יכולת הראייה. האין זה מובן מאליו שישנה חובה מוגברת להשגת הסכמה מדעת מלאה בטרם נוגעים בבבת עינו של אדם?".
בנוגע לניתוחים אלקטיביים בכלל, חוזר הנדל על הלכה קודמת: "ההסבר הנדרש לקבלת הסכמה מדעת לניתוח אלקטיבי - שאף בלעדיו ניתן לנהל אורח חיים רגיל - נכלל ברף העליון של חובת הגילוי, והוא כולל, נוסף על התייחסות לסיכויי ההצלחה, גם מתן אזהרה מפני הסיבוכים האפשריים, גם אם סיבוכים אלו נדירים". צורף יוצג בידי עוה"ד ליהיא גולדמן וענת מולסון, ורוזנבאום ומיישר - בידי עו"ד אבי אלרום.

תאריך:  13/02/2012   |   עודכן:  13/02/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
העליון: חובה מוגברת להסכמה מדעת בניתוחי עיניים
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
טוב שיש פסיקה בנושא הזה
דורה  |  14/02/12 18:25
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עופר וולפסון
התקציב ישמש לטובת בניית כ-500 גני ילדים לצורך יישום החלטת הממשלה בעניין החלת חינוך חינם מגיל 3    שר החינוך: "הגנים ייבנו עד לתחילת שנת הלימודים תשע"ג ב-26 באוגוסט, כלומר תוך שישה חודשים וחצי"
איתמר לוין
עסקת מקרקעין שבוצעה בתחילת 1990 הגיעה לבית המשפט בשנת 2000, עלתה לעליון בשנת 2008 והוכרעה בו בשנת 2012 - אך התיק הוחזר שוב לוועדת הערר
איתמר לוין
כלל ביטוח וקרנית ביקשו לעכב העברת מיליון שקל לנפגעי תאונת דרכים, עד להכרעה בערעור שהגישו לעליון    הנדל: גם כאשר מדובר בסכום גבוה, עיכוב הביצוע יהיה בבחינת יוצא מהכלל
יפעת גדות
פליקס באומגרטנר יקפוץ מכדור פורח בגובה של 36.5 קילומטרים, גובה שדליפה מחליפת הלחץ שלגופו עלולה לגרום לאיבוד הכרה מהיר ביותר    ינסה לשבור שיא שנקבע ב-1960
עופר וולפסון
קרן המטבע טוענת בדוח שהגישה כי הכלכלה הישראלית נותרה חזקה ומתנהלת היטב באופן כללי, אך מזהירה: "גם אם יינקטו כל הצעדים הפיסקליים, המוניטריים והפיננסיים הראויים, עדיין יישאר ספק באשר לטווח הארוך, אלא אם כן תטופל הבעיה של ההשתתפות הנמוכה של אוכלוסיות מיעוטים בכוח העבודה"    בקרן אומרים כי לא סביר שתחול האטה קשה ב-2012 - בהיעדר משבר חיצוני או אפקט הדבקה מתוך שוק האג"ח הקונצרניות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il