X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
פרופ' ירון זליכה ושר התחבורה ישראל כ"ץ הציגו את מסקנות הוועדה להגברת התחרותיות בשוק הרכב כ"ץ: "אגף התקציבים קיבל את עיקרי הדוח" עם זאת, כ"ץ צפוי להודיע על הקמת צוות יישום בין-משרדי בניגוד לדעתו של זליכה המלצה אחת תיושם מייד: להביא לישראל מכוניות בתקינה אמריקנית
▪  ▪  ▪
זליכה. יוקם צוות בין-משרדי [צילום: קובי קנטור]

"הגם שניסיוני רב מאוד בהגבלים עסקיים, לא נתקלתי בשוק כה לא תחרותי - הצטברו בעיות על גבי בעיות בריבית דריבית", כך אמר היום פרופ' ירון זליכה בהצגת מסקנות הוועדה להגברת התחרותיות בשוק הרכב, שבה עמד בראשה. זליכה הוסיף כי "שולי הרווח של היבואנים הם שערורייתיים, וזו בושה וכלימה לממשלות ישראל שלא טיפלו בו".
זליכה הוסיף להתקיף את יבואני הרכב: "אני רוצה לקוות שכלי התקשורת יוכלו להתגבר על היקף הפרסום של היבואנים ולתת מידע אובייקטיבית. אני רואה את כלי התקשורת כגורם שלא סייע לישראל להפוך לתחרותית יותר. יש 50 מדינות שאינן מערביות עם יותר תחרות מאיתנו".
שר התחבורה ישראל כ"ץ, שמינה את הוועדה אמר כי "תחום היבוא והטיפול ברכב הוא אחד התחומים החשובים שיש לאדם בחייו. זה ההוצאה השנייה בחשיבותה אחרי הדיור. מרגע כניסתי לתפקיד חשבתי שצריך להגביר תחרותיות. העברתי את היבוא המקביל, אבל התוצאות מצומצמות כי יצרני הרכב אינם ישראלים, ואי-אפשר להשפיע עליהם. פניתי לפרופ' זליכה, מתוך הבנתי כי צריך להכניס תחרות, והכרותי עם עמדותי בנושא".
כ"ץ סיפר כי "ככל שקראתי את הטיוטות התרשמתי שנעשתה עבודה מעמיקה. רציתי להודיע שאני מאמץ את עקרונות הדוח. השלב העיקרי הוא זה ההיתכנות ליישום. השאלה הגדולה היא האם ניתן ליישם והתשובה שלי היא כן.
"החלטתי לשתף פעולה עם כל חלקי הממשלה ביישום הדוח, משרד האוצר, הממונה על התקציבים ורשות המיסים. העברתי אליהם את הדוח וקיבלתי תשובה. שאלתי האם עיקרי הדוח מקובלים עליהם. התשובה שקיבלתי מאגף התקציבים היא שעיקרי הדוח מקובלים. בסעיפים כאלה ואחרים, יש להם דעה אחרת והוא תידון".
עוד לגביי יישום המסקנות, הוסיף השר כי "יש דבר אחד שאיתו לא המתנתי, וזה יבוא רכב בתקינה אמריקנית. משרד המשפטים כבר קיבל את החומר ועד 1 באפריל התקנה תיכנס לתוקף".
כ"ץ הוסיף כי "יבואני הרכב עושים עבודה טובה ביבוא ובטיפול במכוניות. אלא שחסר כאן דבר, תחרות.. העובדה שאותו דגם, רק יבואן אחד מייבא אותו. איפה שאין תחרות, אזרחי המדינה מפסידים. זה נכון בסלולר, בתעופה וודאי שיש משמעות בתחום כה מסוגר. אני יודע שתהיה התנגדות, אנחנו עומדים מול גופים רבי כוח, אבל אני לא מתכוון להתפשר".
כ"ץ יקים צוות בין-משרדי
שר התחבורה, ישראל כ"ץ, הכריז כי הוא מאמץ את מסקנות ועדת זליכה להגברת התחרות בשוק הרכב, אך מקים צוות בין-משרדי ליישומה. הדבר נוגד את התוכנית המקורית שהציע פרופ' ירון זליכה, העומד בראשה, להפוך את ההמלצות לחקיקה.
בצוות הבין-משרדי, שבראשו יעמוד סמנכ"ל התנועה במשרד התחבורה, עוזי יצחקי, יהיו חברים בכירים במשרד התחבורה, ויוזמנו גם נציגים מאגף התקציבים באוצר, הרשות להגבלים עסקיים ורשות המיסים. יצוין כי לפי ההמלצה המקורית של משרד האוצר לבדיקת התחרותיות בענף הרכב, אמורה הייתה להיות מוקמת ועדה בין-משרדית - ואלה הגופים שאמורים היו להיות מיוצגים בה.
הצוות אמור לגבש תוכנית עבודה מפורטת בתוך 60 ימים. כ"ץ נזקק לצוות בין-משרדי כדי ליישם החלטות הכוללת היבטי מיסוי ופירוק קבוצות עסקיות - תחומים שלא נמצאים בסמכותו של משרד התחבורה.
עם זאת, המלצה חשובה אחת תיושם מיידית. מדובר באפשרות לייבא לישראל כל מכונית בתקינה אמריקנית, גם אם יוצרה מחוץ למדינות נפט"א (ארה"ב, מקסיקו וקנדה). כיום מותר לייבא לישראל רק מכוניות בתקינה אירופית, להוציא מכוניות שיוצרו בנפט"א. הדבר יהפוך את ישראל למדינה שבה נהוגות שתי תקינות, ויפתח את הדלת למכוניות הנרכשות בדולר, ששערו לעתים נוח יותר מזה של היורו.
השר כ"ץ אמר כי הוא נחוש לקדם את התחרות בענף הרכב, במטרה להוריד את מחירי כלי הרכב ולאפשר לאזרח ליהנות ממגוון רחב יותר של מכוניות, בהתאם למדיניות שעליה הצהיר עם כניסתו לתפקיד.
לפי הממצאים העיקריים של ועדת זליכה, שנחשפו באחרונה ב-TheMarker, "המחיר המוצע בשוק מותאם, ולא נקבע על-ידי כוחות שני צדי השוק, ובעצם מבטא מחיר לא תחרותי". המחירים בשוק הרכב דומים מאוד כשמדובר במכוניות באותה קטגוריה, אך בין הקטגוריות יש פערים של עשרות אלפי שקלים. לגבי המחירים הדומים אמרה הוועדה כי יש "חשש כבד להתאמת מחירים".
הדוח כולל האשמה חמורה נגד הענף: "נראה כי בשוק המכוניות יש תחרות מדומה לאור הפרסום העז ותחרות על מיתוג, מוניטין ואיכות, אך לדאבוננו לא על המחיר". בדברי הסיכום בדוח נכתב כי "אווירת התחרות המדומה יכולה להעביר צרכנים ממותג מסוים לאחר, וישנם שיקולים אחרים מלבד המחיר בעת קניית רכב".
את היבוא האישי תופשת הוועדה כמי שחשף כי "הטענה שהמחירים בישראל גבוהים רק בגלל המס, אינה נכונה, ולראייה הורדת המחירים בשוק היוקרה בעקבות העלייה ביבוא האישי". בסיכום הדוח מוצעות 53 מסקנות, ובראשן פתיחת השוק ליבוא אישי נרחב והקמת גוף "ממונה על המחירים" שיפקח על התחרות בשוק הרכב.
כמו-כן הומלץ כי יבואנים עם נתח שוק העולה על 8% יוגבלו ליבוא מותג אחד, כי ליבואנים אסור יהיה להחזיק חברת ליסינג, וכי משרד התחבורה יקים מחירון ממשלתי חדש למכוניות משומשות.
"צעד ראשון במסמוס המסקנות"
נציגי אגף התקציבים באוצר ורשות ההגבלים העסקיים ישבו בצוות היישום - כך מסרו שני הגופים. באגף התקציבים אף יגישו דוח משלהם על התחרותיות בענף הרכב, בתום עבודת הצוות המשותף. רשות המיסים מסרבת, בשלב זה, לקחת חלק בצוות ליישום מסקנות זליכה, ומהרשות נמסר כי הם "ילמדו את המסקנות".
בענף הרכב לא נשמעו מודאגים אתמול מפרסום ההמלצות. מוני בר, מנכ"ל באדג'ט ויו"ר איגוד חברות הליסינג וההשכרה אמר אתמול: "חלק מההמלצות לא יעברו, בייחוד אלה שמחייבות שיתוף פעולה עם משרדים אחרים. חלק מההמלצות גם טובות לנו. נביע את עמדתנו בכל פורום שיעסוק בממצאי הוועדה". הוא הוסיף כי "תרומתנו תהיה צנועה, ומלאכתנו תעשה בידי אחרים. הוא לא יצליח להעביר החלטות של מיסוי שונה - ההמלצות הגדולות שמחייבות ועדות כספים וחקיקה ראשית - זה לא יקרה".
יקי אנוך, יו"ר איגוד יבואני הרכב אמר כי "במסקנות יש היבטים כלכליים ומשפטיים, וצריך לעשות עבודה יסודית כדי לבצע דברים כראוי. חבל יהיה לערוך רפורמה נרחבת שתיהרס בגלל ביצוע נמהר". אנוך הוסיף כי להערכתו "יש דברים ענייניים ומעשיים, ויש דברים לא ענייניים ולא מעשים. יש בדוח דברים שיפעלו - ויש דברים שלא יביאו לירידה במחיר".
יבואנים ובכירים בחברות ליסינג נשמעו נחרצים בהרבה בשיחות שלא לייחוס: "צוות היישום שמקים שר התחבורה הוא סימן טוב", אומר יבואן בכיר. "גם כ"ץ מבין שאי-אפשר ליישם מסקנות כל כך רדיקליות ולא מבוססות. הצוות הזה הוא הצעד הראשון במסמוס המסקנות".
בכיר בענף הליסינג אמר כי "אף פעם לא צריך להתרגש מוועדות. ראינו מה קרה למסקנות טרכטנברג, ואני מצפה שמסקנות זליכה יגיעו לאותו מקום. חלק קטן מהן ייושם. אם משרד האוצר מצטרף לוועדה (לצוות היישום, ד.ש.), אז יש לכ"ץ כתובת חדשה להטיל עליה את האשמה. אני מניח שכל מה שלא ייושם יהיה באשמת האוצר ורשות המיסים".

פורסם במקור: אתר דה-מרקר
תאריך:  23/02/2012   |   עודכן:  23/02/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"שולי הרווח של יבואני הרכב - שערורייה"
תגובות  [ 8 ] מוצגות  [ 8 ]  כתוב תגובה 
1
מדהימה השחצנות של היבואנים
קורא מזועזע  |  23/02/12 18:14
2
לפרק את המונופול של היבואנים
מקס פאואר  |  23/02/12 21:16
3
פקידי האוצר לדורותיהם שוחדו ע"
מרדכי האשכנזי  |  23/02/12 22:03
 
- ויש פקידים שכן ממלאים תפקידם?
יוסי המבקר  |  24/02/12 09:22
4
כל הכבוד לזליכה. גינוי חריף לפ
שלומי-כלכלן  |  24/02/12 00:41
5
מדינה מופקרת
אליפז+מטה המחאה  |  24/02/12 01:39
6
יודעים את זה מזמן, המדינה נתנה
פולינה  |  24/02/12 08:52
7
השר כץ הטוב ביותר שידעה המדינה
עטרה שגב קלימי  |  24/02/12 09:00
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עופר וולפסון
ועדה של האו"ם קובעת כי ישנן ראיות המצביעות על כך שמנהיגים סוריים "ברמות הגבוהות ביותר" אחראים באופן ישיר להוראות לירות בנשים וילדים    בדוח הוועדה רשימה סודית של אישים עשויים לעמוד לדין בעתיד
איתמר לוין
בהחלטה נדירה קבע בית המשפט המחוזי, כי הנאשם ירצה 18 חודשי מאסר בפועל לאחר שתקף מאבטח בתחנה משטרה וניסה לחטוף את נשקו, ובהמשך תקף שוטרים ונדרשו שלוש ניידות כדי להשתלט עליו
איתמר לוין
העבירה ה-18 של נהג בתוך שלוש שנים בלבד שלחה אותו לארבעה חודשים בכלא    ביהמ"ש: מדובר בסכנה ברורה ביותר לחיי אדם המחייבת ענישה של גמול והרתעה
עופר וולפסון
בראיון למגזין "פורבס", אומר איל המלונאות וההימורים כי הוא חושש שמא הכלכלה האמריקנית "תוסיף להתנהל במתכונת סוציאליסטית"
שירלי בר דיין ורועי זריהן
קשר הפועל ת''א הרים ידיים במאבק האליפות? "כרגע נתרכז רק בשבת"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il