X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
ארכיון המדינה יוצא בפרסום חדש לרגל 20 שנה לפטירתו של ראש הממשלה מנחם בגין מתפרסמות תעודות העוסקות בהחלטות שעניינן משפט
▪  ▪  ▪
מנחן בגין. שני עשורים למותו [צילום: פלאש 90]

ביום ד' באדר תשנ"ב, 9 במרס 1992, הלך לעולמו ראש הממשלה השישי, מנחם בגין. לרגל יום השנה העשרים לפטירתו מפרסם ארכיון המדינה שלוש תעודות הנחשפות בפעם הראשונה ובהן מקצת מהתבטאויותיו של בגין בענייני חוק ומשפט. תעודות אלה נאספו במהלך הכנת כרך ההנצחה לבגין שעל הוצאתו לאור שוקדים בימים אלה בארכיון המדינה. התעודות מציינות גם מלאות עשרים שנה לחנוכת בניין בית המשפט העליון.
מנחם בגין היה הראשון מבין ראשי הממשלה שהחזיק בהשכלה משפטית פורמלית, אם כי לא עבד מעולם כעורך דין. השכלה זו הטביעה בו חותם עמוק. היא יצרה את אחד המאפיינים החשובים של השקפת עולמו והשפיעה על חלק ניכר מפעילויותיו במדיניות חוץ ופנים. הוא הקפיד שפעולותיו הציבוריות לא תחרוגנה מגבולות החוק ושתעלנה בקנה אחד עם החלטותיה של המערכת המשפטית. בהיותו ראש הממשלה קבע בגין שהחוק ומערכת המשפט עומדים לעולם מעל הממשלה. 'יש שופטים בירושלים', אמר לאחר שבג"ץ קיבל את עמדת המדינה בנוגע להפקעת קרקעות היישוב בית אל ב־1978. כמו-כן טרח רבות על הניסוח המדוקדק של חוזה השלום בין ישראל למצרים.
ב־1977, בחודשים הראשונים לכהונתו בתפקיד ראש הממשלה, נשא בגין גם בתפקיד שר המשפטים. בתקופה זו המליץ לנשיא המדינה אפרים קציר לחון את יהושע בן־ציון בגלל מחלתו הקשה. צעדו זה זכה לביקורת ציבורית חריפה. בספטמבר 1977 הסביר בגין לנשיא בית המשפט העליון יואל זוסמן מדוע החליט להמליץ על חנינת בן־ציון (תעודה 1, ארכיון המדינה, ג-9565/1).
בגין דגל במדיניות של ארץ־ישראל השלמה. בתוך גבולות מדינת ישראל דרש, לפי משנתו של זאב ז'בוטינסקי, שוויון זכויות מלא לאזרחים הערבים. אחד הביטויים לכך היה תמיכתו במינוי שופט ערבי לבית המשפט העליון. תחילה העלה בגין את הרעיון בהיותו שר בלי תיק בממשלתו של אשכול, זמן קצר אחרי מלחמת ששת הימים. הוא דן בעניין זה בחלופת מכתבים עם יועץ ראש הממשלה לעניינים ערביים ד"ר משה שרון. ד"ר שרון הציע למנות שופט ערבי מאחד מבתי המשפט המחוזיים לחבר בבית המשפט העליון ובאוקטובר 1977 השיב לו בגין על הצעתו (תעודה 2, ארכיון המדינה, ג-9566/9) אך המינוי לא יצא לפועל. רק ב־1999 מונה בפעם הראשונה שופט ערבי, עבד א־רחמן א־זועבי, לכהונה זמנית בבית המשפט העליון. ב־2004 מונה סלים ג'ובראן לשופט בית המשפט העליון (לאחר כהונה זמנית ב־2003).
במרס 1979 חתמו ישראל ומצרים על חוזה השלום ביניהן. על-פי אחד מסעיפיו נדרשה ישראל לפנות את כל סיני, על כל מחנות צה"ל ושדות התעופה של חיל האוויר שהיו שם. לפיכך הוחלט להקים בנגב, בסיוע אמריקני, מחנות חדשים לצה"ל ובכלל זה גם שדות תעופה. לשם כך הופקעו בנגב שטחים שהוחזקו עד אז בידי בדואים ישראלים. בתחילת אפריל עלו כלי רכב כבדים של מע"ץ על שטח באזור א־לגיה כדי להכשיר שם כביש אף על-פי שבדואים מהאזור, אשר תבעו בעלות על השטח, הקדימו ופנו לבג"ץ, וזה הוציא צו מניעה נגד הפקעת השטח ונגד התחלת העבודות בו. כמו-כן זימנה המשטרה את ראשי הבדואים באזור לבוא לתחנת המשטרה הקרובה בבוקר היום בו פעלו עובדי מע"ץ – ובכך סיכלה אפשרות שיפעלו נגד מע"ץ.
היועץ המשפטי לממשלה יצחק זמיר נקט אמצעי משמעת שונים נגד עובדי המדינה שהיו מעורבים בהפרת צו המניעה. חלקם קיבלו מכתבי נזיפה וחלקם זומנו לבית דין משמעתי. הבולט בהם היה הממונה על מחוז הדרום במשרד הפנים. חלק משרי הממשלה ובראשם שר הפנים ד"ר יוסף בורג יצאו להגנתו בטענה שלא ידע על צו המניעה שהוציא בג"ץ.
הממשלה דנה בעניין ב־29 באפריל. בהיעדרו של שר הפנים בורג, ששהה בחו"ל, ייצג את עמדתו מנכ"ל משרד הפנים חיים קוברסקי, והוא הקריא מכתב שכתב בורג. בגין פסק: 'ליועץ המשפטי לממשלה במדינת ישראל יש מעמד מיוחד. אינני סובר שמעמד זה מעוגן בחוק חרוט. [...] בגלל אותו מעמד, הממשלה אינה מתערבת בשיקולי היועץ המשפטי לממשלה'. הממשלה פרסמה הודעה שהיא 'דוגלת בעיקרון עליונות המשפט על כל רשות מרשויותיה המבצעות של המדינה, לרבות הממשלה עצמה' (תעודה 3, ארכיון המדינה, א-4273/3). ראוי לציין שבית הדין המשמעתי זיכה את הממונה על מחוז הדרום ואת עמיתיו ביולי 1980.

תאריך:  27/02/2012   |   עודכן:  27/02/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ההשקפה המשפטית של מנחם בגין
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
היו בגין היה אומר:שופטים יש בש
קורןנאוה טבריה  |  28/02/12 09:43
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רם עוזרי
"כמו המשקיעים שמחכים על הגדר, מה שבא לידי ביטוי במחזורי המסחר הנמוכים בבורסה, כך נאלץ גם בנק ישראל לטפס על הגדר ולחכות בסבלנות"
רועי גלדסטון ואסף אקרמן
דרוקר בעתודה. אריק שיבק: "נפעיל מחלקת סקאוטינג לחיפוש שחקנים"
שירלי בר דיין
גולדהאר נחת. במועדון אמרו: "ההודעה תהיה רק לאחר הדרבי"
עופר וולפסון
הסתדרות העובדים הלאומית הכריזה על סכסוך עבודה נגד חברת האבטחה המעסיקה את 170 מאבטחי השרים בממשלת ישראל    הרקע לסכסוך: מכרז עבודה חדש למאבטחים שייצא לדרך בימים הקרובים, אשר אינו מסדיר את דרישתם להסדיר את תנאי תעסוקתם הבסיסיים
עופר וולפסון
לקראת עלייתה של הצעת חוק "יועץ משפטי למשרדי הממשלה" בוועדת החוקה, הוגשה לחברי הוועדה חוות דעת של המכון הישראלי לדמוקרטיה, לפיה ההצעה תוביל למינוי יועצים "נוחים" לשלטון אך לא לציבור, ובעיקר לא לשמירה על שלטון החוק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il