X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
פסק הדין האחרון של הנשיאה דורית ביניש:

"הזכות להכנסה בכבוד - חלק מכבוד האדם"

הרכב של שבעה שופטי בג"ץ פסל את הסעיף בחוק, המונע גימלת הבטחת הכנסה ממי שברשותו או בשימושו כרכב קובע: הסעיף אינו חוקתי משום שהוא יוצר פיקציה כללית ומתעלם מנסיבות ספציפיות
▪  ▪  ▪
ביניש. משאירה חותם [צילום: מן הטלוויזיה]
וינשטיין: כבוד האדם - כוכב הצפון של ביניש
איתמר לוין
נאמן: כל מינויי השופטים לעליון בתקופת ביניש נעשו בהסכמה * ריבלין: ביניש מעולם לא ניסתה לכפות את דעתה * גרוניס: אין ספק שהיא תמלא עוד תפקידים חשובים בשירות הציבורי
לרשימה המלאה

בפסק דינה האחרון קובעת (יום ג', 28.2.12) נשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש, כי הזכות לקיום בכבוד נגזרת במישרין מכבוד האדם וחרותו. שבעת שופטי בג"ץ החליטו פה אחד לבטל את הסעיף בחוק גימלת הבטחת הכנסה, הקובע שהיא תישלל מכל מי שיש ברשותו רכב או משתמש ברכב.
ההחלטה התקבלה בשלוש עתירות של אימהות חד-הוריות שהדיון בהן אוחד. בעתירות נטען כי השימוש ברכב איפשר לעותרים ולעותרות לצאת לעבוד ואף הוזיל לחלק מהם את עלויות הנסיעה בהשוואה לתחבורה ציבורית. עותר אחד, המתגורר בישוב ערבי, אף טען כי ביישובו אין תחבורה ציבורית המהווה תחליף לשימוש ברכב.
לדברי ביניש, הזכות לקיום בכבוד אינה נגזרת מזכות כבוד האדם אלא נטועה בו עמוקות. לא ניתן לקיים את הזכות לכבוד בלא הזכות להכנסה בכבוד. כבודו של האדם נפגע אם הוא מגיע לשפל כלכלי. "על המדינה לקבוע את הסדרי הרווחה ואנחנו יוצאים מתוך הנחה שהמדינה עשתה זאת, בין היתר בגימלת הבטחה הכנסה. נדרשנו לדיון נרחב באבחנה שבין זכויות חברתיות לבין זכויות פוליטיות, מצאנו שאין הבדל ביניהן ולכן אין מקום להחיל ביקורת שיפוטית אחרת", קבעה ביניש.
שלילה ללא אבחנה
הכלל הוא בלתי חוקתי, שכן הוא שולל את הגימלה מכל מי שברשותו כלי רכב, ללא כל אבחנה. כך למשל מאחת העותרות נשללה הגימלה משום שהשתמשה שלוש פעמים בשבוע בכלי רכב של בן משפחה, ללא תשלום. אין לשלול את כך שקיומו של רכב יכול להוות קנה מידה להכנסתו של אדם, אך אין היא יכולה להיות קנה המידה היחיד. "לכן מצאנו שסעיף זה אינו עומד בפסקת ההגבלה", סיכמה ביניש. ההוראה תיכנס לתוקף ב-1.9.2012.
בית המשפט העליון קובע, כי הזכות למינימום של קיום אנושי בכבוד אינה זכות הנגזרת מן הזכות לכבוד האדם, אלא היא זכות הנטועה עמוק-עמוק בגרעינה של הזכות החוקתית לכבוד האדם. מבין שלל המשמעויות שניתן להעניק למושג "כבוד האדם", ובפרט כאשר מושם הדגש על התיבה "אדם", הרי היסודית ביותר היא זו הנוגעת לכבודו הסגולי של האדם ולתנאי הישרדותו ההכרחיים ביותר. לא ניתן לקיים את הזכות לכבוד, בלא לכבד את זכותו של אדם לתנאים מינימאליים של קיום אנושי. צלמו של האדם נפגע בראש ובראשונה, אם הוא מגיע לעוני מרוד ומשפיל.
נוכח העובדה שהעותרות טענו לפגיעה בזכות למינימום של קיום אנושי בכבוד – שהיא זכות המוגדרת כזכות "חברתית" – נדרשו שבעת השופטים בפסק הדין לדיון נרחב בהבחנה לכאורה שבין זכויות חברתיות-כלכליות וזכויות אזרחיות-פוליטיות. אם מצאו, כי אין מקום להבחנה דיכוטומית בין סוגי הזכויות. לפיכך, לא קיבלו את טענת המדינה לפיה יש להחיל מודל שונה לביקורת שיפוטית במקרה של פגיעה בזכות חברתית. בג"ץ קובע: "מודל הביקורת השיפוטית המקובל במשפטנו חל על כל פגיעה בזכות חוקתית, יהא אופייה אשר יהא".
פיקצה במקום בדיקה פרטנית
עוד קובע בג"ץ, כי הסעיף המדובר קובע פיקציה המובילה לפגיעה בזכות למינימום של קיום אנושי בכבוד. הפיקציה טמונה בחזקה, שאותה לא ניתן לסתור, לפיה גובה ההכנסה ה"מופקת" מהרכב שווה, לכל הפחות, לגובה הגימלה. כלל זה פוגע בזכות לקיום אנושי בכבוד, משום שהוא שולל את הזכאות לגימלת הבטחת הכנסה מכל מי שבבעלותו או בשימושו כלי רכב, ללא כל תלות בשאלה הפרטנית האם אכן יש לאותו אדם הכנסה בהיקף אשר יבטיח את מימוש זכותו למינימום של קיום אנושי בכבוד.
בג"ץ מסכים, כי רכב יכול לשמש אומדן להכנסתו של אדם. אך אין מקום להפוך אותו למרכיב הבלעדי בקביעת אומדן הכנסות זה. במיוחד כך, נוכח הבדיקה הפרטנית המקובלת ביחס לכל יתר הנכסים וההכנסות של מבקשי גימלה. מטעם זה נקבע, כי הפגיעה בחוק אינה עומדת בתנאי פסקת ההגבלה, ובפרט בתנאי המידתיות. ניתן היה להגשים את תכליתו הראויה של הסעיף – לוודא שתמיכת המדינה ניתנת רק לאלה הזקוקים לה – באמצעים שפגיעתם בזכות פחותים.
לפסק דינה של ביניש הצטרפו השופטים מרים נאור, עוזי פוגלמן, אליקים רובינשטיין (אשר תרם פרק העוסק בסוגייה במשפט העברי), עדנה ארבל, סלים ג'ובראן ואסתר חיות. העתירות הוגשו בשנים 2005-2004 בידי שלוש אימהות חד-הוריות וארגונים שונים, אשר יוצגו בידי עוה"ד עו"ד סאוסן זהר, קרן שמש פרלמוטר, נטע זיו ואדוארדו ווסר. המדינה יוצגה בידי עוה"ד חני אופק; ארנה רוזן-אמיר וכרמית נאור.

פס"ד: בג"ץ 10662/04 ועתירות נוספות, חסן ואח' נ' המוסד לביטוח לאומי ואח'
בג"ץ פוסל את התנאי בחוק המונע גימלת ההכנסה ממי שברשותו רכב. פסק הדין האחרון של דורית ביניש
תאריך:  28/02/2012   |   עודכן:  28/02/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"הזכות להכנסה בכבוד - חלק מכבוד האדם"
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
חוסר יכולת הבחנה
צפנת  |  28/02/12 10:43
 
- בפועל היתה אפליה בין-
בר ברע  |  28/02/12 12:07
2
אומנות הליצנות
מרדכי הצדיק  |  28/02/12 10:51
3
התנקמות בשר האוצר
ירדנה  |  28/02/12 10:55
4
לא שופטת אלא מפלצת
אליק א.  |  28/02/12 11:04
5
חי בקושי בלי אוטו ולא צריך טוב
עני שלא מקבל כלום  |  28/02/12 12:21
6
יפה, פסק דין המכבד את העליון
נחום שחף  |  28/02/12 12:42
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף
החשודים לא נענו לקריאת כוחותינו, שביצעו לעברם ירי לעבר פלג גופם התחתון    בחילופי אש בין הצדדים, נהרג אדם אחד    אין נפגעים לכוחותינו
מירב ארד
וולטר בעל ניסיון מקצועי בתחום חיפושי גז ונפט של כ-30 שנים, מתוכן כ-25 שנים במגוון תפקידים בחברת Nobel Energy    וולטר יחליף בתפקידו את חזי קוגלר, המשמש כמנכ"ל החברה מחודש יוני האחרון
מירב ארד
השוק החדש, שייקרא 'תוצרת הארץ', ימוקם ברביע דרום-מזרח של צומת מסובים, בפאתי פארק אריאל שרון, תל חיריה ושטחי החקלאות של בית הספר "מקוה ישראל", וישלב לתוכו פעילות סיטונית של שווקים אחרים, הפועלים במרכז הארץ
איציק וולף
נשיאת בית המשפט העליון תקריא הבוקר את פסק דינה האחרון אשר יינתן בעתירה שהוגשה נגד שלילת הבטחת הכנסה בגין החזקת רכב
עידן יוסף
הגיבו בחריפות לקביעת ועדת הבחירות המרכזית כי פרץ וכבל מנועים לפי שעה מלהשתתף במירוץ לראשות ההסתדרות בשל ליקויים אסורים שנמצאו ברשימות תומכיהם
רשימות נוספות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il