X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
אשר גרוניס הושבע לנשיא ביהמ"ש העליון

נתניהו: נמשיך לשמור על עצמאותו של ביהמ"ש

פרס לביניש: עמדת באומץ מול יוזמות חקיקה שביקשו לטלטל את בית המשפט העליון ולהסיגו אחור אומר לגרוניס: אתה מביא איתך דעה משלך; הרעיון הנכון חשוב לא פחות מאדם הנכון
▪  ▪  ▪
נתניהו. "הקובעים את דמותה של הדמוקרטיה הם מוסדותיה" [צילום: פלאש 90]

בית המשפט העליון של ישראל נודע לתהילה ברחבי העולם, ונשיאיו רשמו פרקי זוהר שהפכו לעקרונות מנחים של זכויות האדם והשלטון. כך אומר (יום ג', 28.2.12) נשיא המדינה, שמעון פרס, עם השבעתו של אשר גרוניס לנשיא בית המשפט העליון. לדבריו, דמוקרטיה אמיתית אינה נמדדת בהגדרתו ככזו, אלא בחוסנם של המוסדות הדמוקרטיים. "מי שקובעים את דמותה של הדמוקרטיה הם מוסדותיה, ובראשם מערכת הצדק שבראשה עומד בית המשפט העליון. שמירה והגנה על בית המשפט העליון ועל מערכת המשפט הן אבן יסוד ליציבותה של הדמוקרטיה בישראל", הוסיף.
את דורית ביניש הגדיר פרס כאחת הדמויות האמיצות שעמדו בראש המערכת המשפטית. "יוזמות חקיקה בעייתיות חתרו לטלטל את בית המשפט העליון, להטיל עליו מורא, להסיגו אחורה. את עמדת ללא חת, הגנת של יושרו, עצמאות ומקצועיותו. בעת הצורך נקטת עמדת תקיפה, תוך נאמנות לעמדתך המשפטית – להציב סכר בפני כל ניסיון לצמצם את מרחב פעולתו", אמר. "הטבעת את חותמך על בית המשפט העליון ועל מערכת המשפט כולה. השכלת לאזן בין בטחון המדינה לבין זכויות האדמה", אמר פרס וסקר פסיקות מרכזיות נוספות של ביניש. "אני יודע מנסיוני ש-20 השנים הבאות המחכות לך יהיו מרתקות לא פחות מהקודמות", הוסיף פרס לקול צחוקם של הנוכחים.
"אתה מביא איתך השקפה משלך. נשיאיו של בית המשפט העליון נבדלו זה מזה בהגדרות, אך אלו ואלו דברי אלקים חיים. הרעיון הנכון הוא לא פחות חשוב מאשר האדם הנכון", אמר פרס לגרוניס. הוא בירך אותו בתפילתו של שלמה, אשר ביקש חוכמה ותבונה כדי שיוכל לשפוט את עמו.
מערכת המשפט היא המגנה על הדמוקרטיה
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, פתח בהצביעו בחיוך על כך שלא רק עקרונות המשפט לא השתנו מאז עשרת הדברות, כפי שאמר וינסטון צ'רצ'יל, אלא גם המנגון המשפטי לא השתנה: שרי עשרות, שרי חמישים ועוד ולבסוף שופט עליון. נתניהו הדגיש את הכורח לשמור על חופש המצפון, הביטוי והדת, הגנה על זכויות עובדים, הגנה על חוזים ועוד, באומרו שכל אלו יוצרים את החיים החופשיים. "הגוף במדינה דמוקרטית שמעל הכל מגן על אותן חרויות וזכויות, הוא בית המשפט", הדגיש, באומרו שהמערכת המשפטית היא המאפשרת את קיומם של כל יתר המוסדות השומרים על הדמוקרטיה.
לדבריו, בדיקטטורות יכולות להתקיים חוקות, אך הללו אינן מקוימות אלא במקום בו מתקיימת מערכת משפט חזקה ועצמאית. "זו הסיבה שעשיתי ואעשה כל שבכוחי לשמור על מערכת משפט חזקה ועצמאית. מערכת המשפט עמדה לא אחת תחת התקפה, שחלקן כוונו כלפיך, אך ההתקפות הללו לא צלחו. רק בחודשים האחרונים גנזתי כל חוק שאיים לפגוע בעצמאות בתי המשפט, ואמשיך לפעול כך. כל חוק שיגיע לשולחני ויאיים לפגוע בעצמאות בתי המשפט – נוריד אותו. לדברי נתניהו, בכל מקום מתחולל ויכוח לגיטימי על מקומה של מערכת המשפט בין כלל מערכות השלטון, אך עליו להתחולל בתוך גבולות ברורים: ביקורת על בית המשפט אינה ערעור על הלגיטימציה של עצם קיומו, וביקורת אישית על שופטים היא תמיד מחוץ לכללי המשחק. "נשמור על עצמאות בית המשפט. אני מבטיח", הצהיר נתניהו.
נתניהו דיבר בהרחבה על המשימה הקשה של איזון בין זכויות הפרט לבין שמירת בטחון המדינה. לדבריו, מדינות דמוקרטיות נקטו במקרי חירום באמצעים קשים מאוד, ואילו כיום יש מצבים בהם מזיזים את הביטחון הלאומי כאילו אין לו חשיבות. "לבית המשפט העליון בישראל יש רקורד בו הוא יכול להתגאות, של מציאת האיזון הזה. בית המשפט שמר על זכויות הפרט תוך שהוא מעניק למדינה את האמצעים להגן על עצמה", הוסיף.

תאריך:  28/02/2012   |   עודכן:  28/02/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
נתניהו: נמשיך לשמור על עצמאותו של ביהמ"ש
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
לדעתי פרס ידע מראש על רצח רבין
מוטב שישתוק  |  28/02/12 18:11
2
מלים גדולות חלולות,לא קונים,
יעקב יעקב  |  28/02/12 19:22
3
היא תיזכר בזכות הנעל שפגעה ל"ת
בפרצופה המדושן  |  28/02/12 20:54
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק וולף
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות קיימה דיון מיוחד על עידכוני ספר הליקויים של המוסד לביטוח לאומי    בין השינויים: אובדן עין יזכה ב-35% נכות במקום ב-30%; יופחתו אחוזי הנכון של בעלי אוטם קטן בלב    חברי הכנסת: איך התקיים דיון ציבורי אם הוועדה לא שמעה על השינויים
עופר וולפסון
חברי הכנסת ופוליטיקאים מהימין מברכים על יום פרישתה של הנשיאה ביניש ואומרים כי "נציגת השמאל הרדיקלי עזבה את העליון"    בשמאל איחלו לשופטת בדימוס בהצלחה: "עמדה מול לחצים של ראשי שלטון, שביקשו לפגוע בשלטון החוק"
איתמר לוין
מתנגד להצעת החוק לפיה יפוטרו בתוך שנה יועצים משפטיים במשרדי הממשלה המכהנים בתפקידם למעלה משבע שנים
עידן יוסף
ח"כ אורי אורבך טוען כי בהרחבת הנסיעות בשבת בת"א יש הפרה ומציע לשקול בדיקת הנושא    יו"ר ועדת הכלכלה: "לא רואה מצב שבכנסת מאשרים להרחיב את תחבורה ציבורית בשבת"    מנכ"ל ישראל חופשית: הצעה דומה לזו שעברה בת"א עומדת לעלות גם ברעננה, בגבעתיים, בקריית אונו ואולי אפילו בירושלים
עידן יוסף
הפרקליטות הודיעה לבאי-כוחו של מבקר עיריית נתיבות על סגירת התיק נגדו בחשד ששלח בחורה מפתה אל "הרנטגן" ולרב נוסף במטרה להפליל את השניים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il