X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
האם השופטים החדשים בעליון בניגוד עניינים

פוסקים בערעורים על חבריהם

שופטים מחוזיים המתמנים לעליון דנים מיד בערעורים על החלטות עמיתיהם לשעבר, וכך גם שופטי שלום המתמנים למחוזי הנהלת בתי המשפט סבורה שאין בכך כל בעיה, משום ש"אין על השופט אלא את מורא הדין" האם די בכך כדי למנוע את מראית העין?
▪  ▪  ▪
האם ראוי שידונו בפסקי דין של חבריהם? [צילום: לע"מ]

שלושה שופטים מחוזיים מצטרפים בחודשים אלו לבית המשפט העליון. צבי זילברטל ונעם סולברג מהמחוזי בירושלים כבר הושבעו, ואורי שהם מהמחוזי בתל אביב יושבע בקרוב. האם ראוי ששופטים אלו ידונו, מיד עם מינוים לעליון, בערעורים על פסקי דין והחלטות של מי שהיו עד עתה חבריהם לאותו בית משפט? אותה בעיה קיימת בבתי המשפט המחוזיים. הרוב המכריע של שופטי המחוזי באים מקרב שופטי השלום. האם מי שהיה אתמול שופט שלום בתל אביב, למשל, יכול היום לדון בערעורים על אותו בית משפט?
בפועל, אין כזה צינון וכפי שנראה בהמשך - הנהלת בתי המשפט סבורה שאין בו כל צורך. וכך, בחודש הראשון לכהונתו, ישב זילברטל בהרכב שדן בערעור של פסק דינו של עמיתו לשעבר רפי יעקובי, וישב לבדו בערעור על החלטה של עמיתו לשעבר אריה רומנוב. בשני המקרים נדחו הערעורים - הראשון בהמלצת בית המשפט והשני על הסף.
השאלה היא בעיקר של מראית עין, וגם קצת של טבע אנושי ואולי אפילו של תת-מודע. יושב שופט שהגיע מבית משפט מסוים, ונדרש לבחון את החלטותיו של מי שהיה עמיתו ואולי גם חברו להרכב ואולי ידידו האישי או דווקא יריבו המקצועי. האם לא ראוי שיהיה צינון, של נניח חצי שנה עד שנה?
במקרים אחרים של מינוי שופטים, קיים צינון ואפילו משמעותי. כאשר הגיעו יועצים משפטיים לממשלה (כמו אהרן ברק, יצחק זמיר, אליקים רובינשטיין) או פרקליטי מדינה (כמו דורית ביניש או עדנה ארבל) לבית המשפט העליון, היה ברור לכל שהם יימנעו במשך זמן רב יחסית מטיפול בעניינים בהם עסקו לשכותיהם - גם אם הם עצמם לא היו מעורבים בתיקים. כאשר מגיע שופט מהמגזר הפרטי, הוא מנוע מטיפול בענייני לקוחותיו-לשעבר למשך תקופה ממושכת. אין שום סיבה להימנע מהליך דומה כאשר מדובר בשופט.
הליך כזה אינו מסובך מבחינה מינהלית ואינו יוצר עומס. הדבר נכון במיוחד בבית המשפט העליון, בו מכהנים 15 שופטים. לא יקרה כלום, אם המזכירות תקבל הנחיה שלא להעביר לזילברטל, סולברג ושוהם תיקי ערעורים על המחוזיים בירושלים ובתל אביב (בהתאמה) למשך התקופה שתיקבע. יש מספיק שופטים אחרים שיטפלו בתיקים הללו. וגם במחוזיים יש עשרות שופטים, כך שניהול נכון פותר את הבעיה עוד לפני שנוצרה.

"אין על השופט אלא מורא הדין"

כאמור, הנהלת בית המשפט אינה סבורה שיש בעיה. זוהי תגובתה: "אין מקום לחובת צינון בתוך המערכת, הואיל וביסוד התפקיד השיפוטי אין על השופט אלא את מורא הדין. יצוין כי אין חובה כזו בדין וכי ישנם מקרים בהם שופט יושב בערעור על החלטת רשם המכהן באותו בית משפט, וכן שופט אשר נמצא במינוי בפועל שיושב בערעור ולאחר מכן שב לכהן בערכאה עליה ישב כערכאת ערעור".
התגובה הזו לא ממש משכנעת. עולה ממנה, כי שופטי ישראל קרובים יותר למלאכי השרת מאשר לבשר ודם: אין להם שום שיקולים אישיים, ואפילו לא בתת-מודע. ועוד עולה ממנה, שהעובדה שתופעה בעייתית היא נרחבת - איננה מגבירה את הבעייתיות אלא מקטינה אותה. ולבסוף עולה ממנה, כי בעצם כל כללי הפסלות וניגוד העניינים מיותרים, כי "אין על השופט אלא את מורא הדין".
מאחר שהמערכת אינה סבורה שיש צורך לכל הפחות ברגישות למראית עין, יורשה לנו להשיא עצה לזילברטל, סולברג ושוהם: הטילו על עצמכם את הצינון. נבחרתם לערכאה השיפוטית הגבוהה ביותר בישראל, אתם נהנים מיוקרה ואמון - שימרו עליהם.

תאריך:  09/03/2012   |   עודכן:  09/03/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פוסקים בערעורים על חבריהם
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
חנן וייס-השופטים מוטים ל"ת
ופחדנים ו"חמורים"  |  9/03/12 09:04
2
תדע כל אם עבריה
יואבחלב  |  9/03/12 10:43
3
דוברת בתי המשפט: אין לשופטים
חשדנית  |  9/03/12 13:59
4
ליבי ליבי עם הנפגעים מהחלטות ש
rehvot  |  9/03/12 14:14
5
במזרח אין כול חדש
סובול עידן  |  9/03/12 15:03
6
אלא שמורא הדין בחולשה רבה ל"ת
תמה הבושה!  |  10/03/12 12:53
7
מזעזע שווה תחקיר ל"ת
דר  |  11/03/12 04:59
8
שיחליפו כבר את הדוברות המעיקה
באמת אין...?  |  17/03/12 01:43
9
וכשאין מורא הדין הכל הופך הפקר
ש. קלינג   |  18/03/12 03:43
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רנית נחום-הלוי
הבית, בן 3 קומות בשכונת רחביה, נמכר לעולים חדשים מדרום אמריקה
איציק וולף
דובר הבית הלבן פרסם הכחשה לפרסום בישראל    "בפגישה בין אובמה לנתניהו לא עלה כל הסכם"
איתמר לוין
עורכת דין שלא התמנתה ליועצת המשפטית של הרשות תוכל לעבור למשרדו של הממונה לשעבר בחודש יוני - אם כי לא התקבלה בקשתה לאפשר את המעבר כבר בחודש מארס
איתמר לוין
המלצות הוועדה לפיהן מימוש האחריות ההורית ייעשה במשותף תוך מתן עדיפות עליונה לטובת הילד, טרם עוגנו בחקיקה - אך לדעת השופטת שירה יש לתת להן כבר כעת משקל רב
איציק וולף
ראש הממשלה ששב מארצות הברית מדבר באופן כמעט מפורש על האפשרות של תקיפה באירן    "התוצאה חייבת להיות שאיום מפני נשק גרעיני בידי אירן יוסר"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il