הוועדה המקומית לבנין ערים בת"א אישרה אמש (26.3.12) את תכנית המתאר החדשה של העיר. התכנית אינה מאשרת או מאפשרת בניה, והיא בבחינת מדיניות לטווח של שנים רבות קדימה. כל פרויקט במסגרת התכנית יהיה טעון בעתיד דיון ואישור נפרדים בועדות לבנין ערים.
במרכז התכנית עומדת הוצאת כל קווי האוטובוסים מהתחנה המרכזית החדשה בדרום ת"א. התחנה תפוצל לשני מסופים - מסוף צפוני על המגרש הריק בארלוזורוב פינת דרך חיפה, ומסוף דרומי על מגרש ריק בצומת חולון. יצוין, כי יש בעלים פרטיים על המגרש הצפוני, וכדי לפנותם יש לשלם להם פיצויים גבוהים, ואולי גם לעבור הליכים משפטיים.
תכנית אחרת היא לפנות חלק מתחנת הכח רידינג מעבר לירקון, ולהפוך את מה שמכונה "המבנה ההיסטורי של התחנה" למרכז תרבות, שיעדו לא ברור כרגע. הבניין נמצא בבעלות חברת החשמל, והתחנה במקום פעילה. קשיי הפינוי ברורים מאליהם.
מרכיבים אחרים של התכנית:
- אפשר יהיה לבנות בנינים של 8 עד 10 קומות ברחובות אבן גבירול וארלוזורוב, במקום 4 קומות כיום. נראה שמדובר על תוספת קומות במקום כשהדבר אפשרי, או על הריסת הבניינים הישנים ובנית חדשים. בכל מקרה, כל פרויקט יארך שנים רבות.
- הוספת שתי קומות לשיכונים הציבוריים בדרום ת"א. הדבר חייב להיעשות כמובן בהסכמת הדיירים ומינהל מקרקעי ישראל, שהוא בעל הקרקע.
- הקמת מרכז תעסוקה בצומת חולון, ליד המסוף הדרומי.
- רחוב לה גרדיה בשכונת יד אליהו יהפוך למעין רחוב דיזנגוף, תוך הוספת חנויות בחזיתות הבתים. נראה שמדובר על "תכנית באוויר": הבניינים נמצאים בבעלות אלפי דיירים פרטיים, וללא הסכמתם קשה מאוד להוסיף קומות מסחריות.
- מגדלי תעסוקה ומשרדים על ציר נתיבי אילון. הבניה כרוכה בסלילת כבישי גישה מהעיר לנתיב המהיר, שממנו אין בדרך כלל כניסות ויציאות.
- הפיכת רחוב איינשטיין ברמת אביב למה שמכונה "רחוב עירוני שוקק".
- שימור הבניינים ההיסטוריים במסגרת "העיר הלבנה".
פרטי התכנית יובאו לדיונים ציבוריים, בהשתתפות התושבים.