X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
שיעורי ההשתתפות של הנשים הערביות הוכפלו מ-1970 עד 2010 - מכ-10 אחוזים לכ-20 אחוזים - אך הם עדיין נמוכים במיוחד
▪  ▪  ▪
חקיקה ואכיפה כנגד אפליה תעסוקתית והכשרה מקצועית [צילום: פלאש 90]

שיעורי ההשתתפות של הנשים הערביות הוכפלו מ-1970 עד 2010 - מכ-10 אחוזים לכ-20 אחוזים - אך הם עדיין נמוכים במיוחד. כך עולה (יום ג', 3.4.12) ממחקר חדש שנערך בחטיבת המחקר של בנק ישראל על-ידי פרופ' ערן ישיב מאוניברסיטת תל אביב וניצה (קלינר) קסיר מבנק ישראל, העוסק בהשתתפות נשים ערביות בשוק העבודה. המחקר בוחן את הגורמים המסבירים את החלטת ההשתתפות, כולל השינויים שחלו בנושא זה על פני זמן, ומציע צעדים למדיניות ממשלתית בתחום זה.
המחקר מצא כי קצב העלייה של שיעור ההשתתפות בקרבן היה נמוך מזה של הנשים היהודיות, ולכן הפער התרחב.
גורמים רבים משפיעים על השתתפותן של הנשים הערביות בכוח העבודה. נמצא במחקר שלהשכלה השפעה חשובה, שעלתה וגדלה על פני השנים. ככל שההשכלה גדלה כך גדל הסיכוי למצוא מקום עבודה והשכר המוצע גבוה יותר, ולכך ההשפעה החיובית על ההשתתפות.
עוד עולה מהניתוח, כי נשים לא נשואות ובפרט גרושות ורווקות נוטות להשתתף יותר, ממצאים המוסברים בתלות הגדולה של משקי בית אלו, מפני הרכבם, בהכנסות מעבודה של הנשים. כמו-כן עצם היותה של אישה ערבייה גרושה או רווקה, בפרט בגיל מאוחר יחסית, מעיד על פתיחות תרבותית כך שתעסוקת נשים עבורה אינה בבחינת פגיעה תרבותית.
נמצא כי הימצאותם של מפרנסים נוספים במשק הבית משפיעה חיובית על ההשתתפות. אומנם, מחד-גיסא קיומם של מפרנסים נוספים במשק הבית מקטין את הצורך ביציאה לעבודה, אך מאידך-גיסא הוא משקף את הנטייה של אנשים להתחתן עם בני זוג הדומים להם במאפייניהם, ובכלל זה בהשכלה. למספר ילדים עד גיל 17, יש השפעה שלילית, וכנראה נתפשת כאן השפעת ההכנסה השלילית של קצבאות הילדים, לצד הצורך בטיפול בילדים. ואכן כאשר הילדים קטנים ההשפעה על היציאה לעבודה שלילית יותר.
עוד נמצא, כי נשים ערביות הגרות בערים גדולות משתתפות יותר, זאת עקב נגישות תחבורתית (המקבלת משנה תוקף בחברה מסורתית), ויותר אפשרויות לתעסוקה. עם זאת, למגורים בירושלים יש השפעה שלילית, כנראה עקב ההשתייכות בפועל למשק הפלשתיני. קיימים הבדלים בין הנשים בהתאם לדתן, בפרט היות האישה נוצרייה מעלה את הסתברות ההשתתפות.
מחקרים רבים בעולם מצאו שלמאפיינים "מודרניים" השפעה רבה על השתתפותן של נשים בכוח העבודה. ל"מודרניות" שני היבטים: האחד מתייחס לתרבות ולמנטאליות, והשני - לשימוש בטכנולוגיות מתקדמות ("ידע מודרני"), ומובן שיש קשר בין שניהם. ממצאי המחקר הנוכחי מלמדים כי נשים ערביות המחזיקות ב"ידע מודרני", ונשים המחזיקות בתפישות שוויוניות לגבי מעמדה של האישה במשק הבית משתתפות הרבה יותר בשוק העבודה.
עליית שיעור ההשתתפות של הנשים הערביות על פני זמן מוסברת בעיקר על-ידי העלייה בהשכלה, הירידה במספר הילדים והעלייה במספר משקי הבית עם מפרנס נוסף. יחד עם זאת רמת ההשכלה בקרבן עדיין נמוכה במיוחד, כך למשל שיעור בעלי ההשכלה מתחת ל-12 שנות לימוד ב-2010 עומד על 48 אחוזים. במהלך הזמן הצטמצמו הפערים ברמת ההשכלה ובמספר הילדים לאישה בין נשים ערביות ויהודיות, כך למשל משנת 1970 ועד 2010 ממוצע שנות ההשכלה של נשים ערביות עלה מ-3.3 ל-10.1, בהשוואה לעלייה מ-8.3 ל-13.1 בקרב נשים יהודיות. שינויים אלו פועלים לצמצום הפער בשיעורי ההשתתפות של הנשים בשני המגזרים. למרות האמור, קצב העלייה של שיעור ההשתתפות בקרב הערביות היה נמוך מזה של הנשים היהודיות, והפער בשיעורי ההשתתפות ביניהן התרחב.
גידול בהיקפי ההשכלה לא יספיק
המחקר קובע כי ייתכן שהגידול בפער בשיעורי ההשתתפות בין יהודיות לערביות מקורו בסיבות תרבותיות, אפליה, וגורמים "חיכוכים" כגון חוסר נגישות תחבורתית, היעדר מידע, היעדר מעונות יום וכדומה.
מהמחקר עולה שאין די בחיזוק תכונות כהשכלה, כדי להביא לגידול בהשתתפות; זאת בשל קיומם של גורמים "חיכוכיים" שונים המקשים על שילובן של הנשים הערביות גם אם הן בעלות תכונות זהות לאלו של היהודיות, להשתלב בתעסוקה. אי לכך, צעדי המדיניות צריכים לפעול גם לצמצום חיכוכיות זו. לנוכח ממצאים אלו, יש מקום להפעיל מגוון של צעדי מדיניות להגדלת השתתפותן של הנשים הערביות בכוח העבודה. נדרשים צעדים שיפעלו להעלאת רמת ההשכלה והמיומנות; צעדים שיקטינו את עלויות היציאה לעבודה; צעדים שיפעלו לשינוי נורמות חברתיות בדבר יציאת נשים לעבודה; צעדים לשיפור התחבורה הציבורית והגדלת הנגישות הפיזית למקומות עבודה.

תאריך:  03/04/2012   |   עודכן:  03/04/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
נשים ערביות בשוק העבודה: שיפור לא מספק
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עופר וולפסון
ההחלטה אותה מתכוון להעלות שר האוצר בפני הממשלה, כדי לממן את הנחת מס הבלו, מכונה על-ידי שר התמ"ת "ניצול הזדמנות שיביא לפגיעה בציבור העובד בישראל"‎
איתמר לוין
בתו של פושע המלחמה חאג' אמין אל-חוסייני טענה שהיא בין יורשי הנכס    בג"ץ: די בכך שהמלון נמכר לפני 25 שנה כדי לדחות את העתירה ולא להיגרר לשאלות האחרות שהעלתה חוסייני
מוטי פשכצקי
גורמים בפרקליטות מעריכים כי אין מנוס מהצעד בפרשת תקיפת הנער
עופר וולפסון
משרד האנרגיה הנפיק, לראשונה בישראל, היתר לחברת גוליבר בראשות מאיר דגן לחיפוש אורניום בנגב    שטח החיפוש: 4,892 דונם באזור שבין ערד לסדום    סימנים ראשונים למתכת כבר נמצאו
יפעת גדות
ממחקרים עולה כי בני אדם, ובפרט בני נוער, מפתחים התנהגויות סיכון מהקל אל הכבד בהדרגה, כלומר, מתחילים עם דברים מתונים יותר ולאחר מכן, קיים סיכון להחמיר את ההתנהגות להתנהגות חמורה יותר וכן הלאה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il