X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
ביהמ"ש בביקורת קשה על המינהל וקק"ל, שהתנערו מאחריות לאתר מאז נהרג בו מדריך טיולים בשנת 2008 המערות נמצאות בין בית שמש לקריית גת ומהוות אתר טיולים למרות שאינן אתר מוסדר
▪  ▪  ▪
מערות לוזית. קק"ל נטשה חד-צדדית את האתר

מינהל מקרקעי ישראל והקרן הקיימת נושאים באחריות לרשלנות המתמשכת בבטיחות במערות לוזית. מדובר במערות מן התקופה ההלניסטית, הנמצאות בין בית שמש לקריית גת, ואשר מהוות אתר טיולים למרות שאינן מוסדרות.
שופטת בית המשפט המחוזי מרכז, אסתר דודקביץ, מתחה (25.3.12) ביקורת קשה על המינהל, קק"ל ומועצת מטה יהודה וקבעה, שהם נושאים באחריותו למותו של מדריך טיולים שנפל לאחד הבורות באתר. לדבריה, המקום הפך ל"שטח הפקר" שכל הגורמים מתנערים מאחריותם לבטיחות בו.
התאונה אירעה ביוני 2008, כאשר המנוח הדריך קבוצה של עובדים מחברת טיב טעם בפעילות אתגרית במערות לוזית, במסגרת עבודתו בחברת דלתא. החברה נמצאת בבעלותו של איילון זדה, והמדריך נחשב ליד ימינו ולמעשה למעין שותפו בניהול. השניים הכירו בשירותם בסיירת 13. דודקביץ קבעה, כי אומנם המנוח נושא באחריות של 20% למותו משום שסטה מן השביל המסומן, אך את עיקר האחריות הטילה על הגורמים הממסדיים שהיו אמורים לאבטח את האיזור.
שניהם אומרים "כולה לא שלי"
מערות לוזית נמצאות בשטח שיפוטה של המועצה האיזורית מטה יהודה, אשר אף הציבה בכניסה לאתר שלט אזהרה מפני סטייה מהשביל. לאור זאת קובעת דודקביץ, כי המועצה נושאת באחריות מושגית למתרחש באתר, והיא לא עשתה דבר כדי למנוע את התאונה פרט להצבת אותו שלט - המלמד שהיא הייתה מודעת לסכנות במקום.
את עיקר ביקורתה מכוונת דודקביץ כלפי המינהל והקק"ל, שהתנערו שניהם מבעלות על האתר. "זה אומר כולה לא שלי, וזה אומר כולה לא שלי", אומרת דודקביץ. בדיון התברר, כי לאחר התאונה נטלה קק"ל את כל הציוד שלה ונטשה את האתר, ודודקביץ מתארת את שאירע מאז:
"מאז אין ולו גורם אחד שהמתחזק את האתר ודואג לתנאי הבטיחות במקום. ויודגש, קק"ל לא מסרה כל הודעה מסודרת למינהל על זניחת השטח שבבעלותה הרשומה; המינהל יודע על כך אך לא עשה דבר על-מנת ליטול את השטח לחזקתו או לטפל בו, ובינתיים - בשטח הפקר זה, אשר כל אחד מנער את חוצנו ממנו, מסתובבים מטיילים רבים חשופים לסכנות של פציעות חמורות ואף מוות".
"לקרוא ולא להאמין"
דודקביץ מצטט את עדותו של נציג המינהל, שנשאל מדוע המינהל לא עשה דבר מאז 2008 והשיב: "אנחנו כן עושים. מנהלת המחוז פנתה למנהל המרחב ומנהל הקק"ל. ויש דיון בין המינהל לקק"ל לגבי הסכנות שיש שם. בינתיים לא יצא מזה כלום. בינתיים המצב כמות שהיא". והיא מעירה: "לקרוא ולא להאמין". דודקביץ קבעה, כי הן קק"ל והן המינהל התרשלו בטיפולם באתר.
דודקביץ קבעה, כי הפיצויים המגיעים לאלמנתו ובתו של המנוח הם 4.77 מיליון שקל, בניכוי אשם תורם של 20% ותשלומי הביטוח הלאומי. בסך-הכל נותרו לתשלום 1.97 מיליון שקל, בתוספת 20% שכר טירחה, אשר יתחלקו בין המועצה האיזורית (10%), המינהל (20%), קק"ל וחברת מגדל המבטחת אותו (45%) וחברת דלתא והכשרת היישוב המבטחת אותה (20%).

תאריך:  09/04/2012   |   עודכן:  09/04/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אסתר דודקביץ
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שטח הפקר: סכנת מוות במערות לוזית
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מה זה "סיירת 13"? ל"ת
מורה דרך  |  10/04/12 08:36
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עופר וולפסון
הקיצוץ - בהיקף של 6% מכוח האדם של תאגיד האלקטרוניקה היפני הענק - מיושם כחלק מאסטרטגיה חדשה להחזיר את החברה לרווח לאחר 4 שנים של הפסדים
אביתר בן-צדף
גנרל ג'אנט וולפנברגר תפקד מחודש יוני על פיקוד החומרים (AFMC) של החיל    כעשירית מקצונת חיל האוויר האמריקני הן נשים, ויש בו ארבע נשים בדרגת לוטננט-ג'נרל, תריסר נשים בדרגת מ'יג'ור-גנרל, ואחת-עשרה נשים בדרגת בריגדיר-ג'נרל
עידן יוסף
יותר מ-70 אלף איש הגיעו הבוקר למעמד ברכת הכהנים המסורתי בכותל המערבי
איתמר לוין
תפקיד בקופת בית המשפט 750,000 שקל כתנאי למחיקת הערת האזהרה שנרשמה על ביתה ברמת-גן לטובת אור סיטי שבשליטת ענבל אור
אביתר בן-צדף
לחטיבה, שהוקמה בשנת 1846, יהיה כ-360 סטרייקרים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il