X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
הנדל קובע שאין הקפדה מספקת על האיסור לשאול קורבנות מין על עברם המיני בזמן חקירתם במשטרה מעיר גם לביהמ"ש המחוזי: יש לבחון האם וכמה להתיר חקירה נגדית בנושא העבר המיני
▪  ▪  ▪
להרחיב את המודעות לזכויות הקורבן [צילום: פלאש 90]

חוקרי משטרה אינם מקפידים די הצורך על הימנעות מהצגת שאלות לקורבנות עבירות מין בדבר עברם המיני. כך אומר (יום ב', 16.4.12) שופט בית המשפט העליון, ניל הנדל. הדברים נאמרו בשולי פסק דין, בו החמיר בית המשפט העליון את עונשו של אדם שאנס נערה בת 17 וביצע בה מעשה סדום, מארבע שנות מאסר לשש שנות מאסר.
את פסק הדין העיקרי כתבה השופטת עדנה ארבל, והנדל ציין בחוות דעתו שהוא מבקש להתייחס לסוגייה העולה מהמקרה, לה יש חשיבות עקרונית ומעשית. הוא מציין, כי האיסור על חקירת קורבן העבירה בדבר עברו המיני בעת עדותו בבית המשפט, הורחב והוחל גם על חקירתו במשטרה - אך הניסיון מלמד שהוא "טרם השתרש כראוי בשיטתנו המשפטית".
החוק קבע כבר בשנת 2001: "במהלך חקירת תלונה בגוף החוקר בדבר עבירת מין או אלימות לא ייחקר נפגע העבירה על עברו המיני, למעט חקירה הנדרשת בנסיבות הענין בדבר קשר מיני קודם עם החשוד, אלא אם כן קבע הקצין הממונה מטעמים שיירשמו, כי חקירה זו חיונית כדי להגיע לחקר האמת". לדברי הנדל, הפסיקה לא הרבתה להתייחס לסעיף זה, ו"בשל כך או למרות זאת, ראוי לעמדתי שהסעיפים יוזכרו ויאוזכרו כדי לחזק את המודעות לקיום הסעיף ואת ההקפדה על הוראותיו". הוא מביע תקווה, כי המשטרה קבעה נהלים ודרכי פיקוח על ביצוע הסעיף.
אור צהוב מהבהב לבית המשפט
הנדל מסביר, כי קיימת חשיבות רבה בהקפדה על סעיף זה בזמן החקירה במשטרה, לנוכח רגישות העבירות, העובדה שהקורבנות אינם מלווים בידי עורכי דין ו"על נציגי הפרקליטות - כמייצגים את אינטרס המדינה - לקחת חלק במימוש זכויותיהם של נפגעי העבירה שלא להיחקר על עברם המיני".
במקרה הנדון, שאל החוקר את הנאנסת האם היא בתולה. הנדל אומר, כי ייתכן שהשאלה הייתה רלוונטית בנסיבות אלו, אך "שאלה מעין זו הייתה צריכה להישאל ברגישות ובעדינות הראויה, תוך שמירה קפדנית על כבודה ופרטיותה של המתלוננת". עוד הוא מציין, כי הסניגור השתמש בשאלה זו ובתשובה עליה כדי לטעון, שמדובר בנערה שכבר הגישה תלונת שווא על אונס, וכאן בפיו ביקורת עקיפה על בית המשפט המחוזי בירושלים (יעקב צבן, מרים מזרחי ורפי כרמל).
מצב זה, אומר הנדל, "היה צריך להדליק אור אדום ברמזור או ליתר דיוק אור צהוב מהבהב. כוונתי שבית המשפט חייב לפקח על מידת החקירה המותרת בשלב זה בהתאם לאיזונים שצוינו לעיל. ודוק, אף אם הנסיעה במסלול מותרת, על בית המשפט לוודא שחציית 'צומת החקירה' תיעשה בזהירות. כן עליו לבחון באיזו מידה ניתן להתיר את המשך החקירה הנגדית בנושא".
הנדל מסכם: "עלינו - כבית משפט וכחלק ממערכת הצדק - להקפיד שסעיפים אלה לא יהיו בגדר הלכה ואין מורין כן. מטרתם של הסעיפים כאמור הינה להביא לשינוי בפרקטיקות החקירה שהיו נהוגות. ההקפדה על איסור החקירה בכפוף לסייגים הקבועים בדין, תתרום להמשך שינוי התפיסה בחברה לגבי נפגעי עבירות מין - הבנת הקשיים שמלווים אותם והכרה במעמדם ותפקידם הראוי בהליך. כך המשפט יתמקד בסוגיה שבאמת עומדת להכרעה. כל זאת לאורו של העיקרון בדבר חפות הנאשם וזכותו להתגונן בפני האשמת המדינה. מטריית כבוד האדם רחבה דייה כדי להגן על שניהם".

תאריך:  17/04/2012   |   עודכן:  17/04/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"להקפיד לא לחקור קורבנות על עברם המיני"
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
שלושה עורכי-דין במשרד התחבורה וברשות הספנות והנמלים חויבו בתשלום 35,000 שקל, לאחר שנקבע שהגישו תביעה למרות שפסק דין מפורש מנע זאת    שתיים מהם משמשות כיום כיועצות המשפטיות של משרד התחבורה ורשות התעופה האזרחית
יפעת גדות
עלויות בריאות גבוהות באלפי דולרים לעובדים שסובלים מהשמנה בהשוואה לאלו של אנשים במשקל נורמלי
מירב ארד
בתכנון: שלהבת תלת מימד וקרן לייזר שתצא ממתחם הקבר ותתנשא לגובה של 25 ק"מ
מחלקה ראשונה
יום האסיר הפלשתיני: העציר המנהלי ישוחרר לאחר שהוחזק בישראל    1,600 אסירים פלשתינים ישבתו היום רעב
סוכנויות הידיעות
זכה בזכות סדרת "Beyond the Battlefield" שפורסמה בבלוג המשפיע בין הזוכים בפרס העיתונות היוקרתי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il