יש לאפשר לקבלנים ישראלים להשתתף, כיזמים מובילים, במכרז לכריית מנהרות הרכבת התחתית בתל אביב, ולבטל את האפליה נגדם - אומר נשיא התאחדות בוני הארץ, נסים בובליל. הוא דורש מ
שר התחבורה, ישראל כ"ץ, לפעול בעניין זה. ההתאחדות הודיעה כי אם דרישתה לא תיענה תגיש עתירה לבג"ץ נגד נ.ת.ע., החברה לבניית הרכבת התחתית.
בובליל: "נ.ת.ע. מאפשרת, בתנאי המכרז, להגיש הצעה משותפת של חברה זרה וחברה ישראלית, אך בתנאי שהחברה הזרה תהיה בעלת 51% לפחות, והקבלן הישראלי יהיה בעל מיעוט, 49% לכל היותר. שילוב חברה זרה רצוי, אך לא ברור לנו מדוע היא חייבת להיות בעלת השליטה. יש לאפשר לשותפים לקבוע בעצמם את היחסים ביניהם. בשבוע שעבר נפגשנו עם יו"ר החברה, מיקי רצון, שדחה את דרישתנו לאפשר לקבלנים ישראלים להיות המובילים. אם לא ניענה על-ידי השר, נפנה לבג"ץ".
עוד אמר בובליל: "לדרישה זו, של מתן שליטה לחברה זרה, אין למיטב ידיעתנו אח ורע בעולם, היא מנוגדת להצהרות הממשלה וליעדיה בדבר עידוד פעילותן של חברות ישראליות".
לדברי ההתאחדות, ניסיון העבר מלמד, ששיתוף קבלנים זרים בפעילות הנדל"ן והתשתית הביא לתוצאות עגומות. הם מזכירים את הדוגמאות הבאות:
- הרחבת נמל אשדוד - חברת נמלי ישראל מסרה את עבודות בניית נמל היובל לשותפות של אשטרום הישראלית עם דרדגוס הספרדית. חברה זו לא שלחה עובדים לישראלים, בתקופת האינתיפאדה, והדבר הביא לדחייה של שנתיים וחצי בהפעלת הנמל.
- נתב"ג 2000 - חברת צ'ילן הטורקית זכתה במכרז, למרות מחאות הקבלנים הישראלים. צ'ילין העלתה דרישות כספיות חדשות תוך כדי הבנייה, ולאחר מכן פשטה את הרגל. העבודות נמסרו לקבלנים ישראלים, בראשות אורי דורי, שהשלימו את הבנייה. עקב הסתבכות הטורקים, נפתח הטרמינל באיחור של 4 שנים.
- מנהרות הכרמל - קבוצת כרמלטון זכתה ב-1997 במכרז לכריית המנהרות. כרמלטון הורכבה מחברות אשטרום, נכסים ובנין, פי.בי. ודראגדוס הספרדית. בפועל, היו עיכובים רבים, בעיקר בשל סחבת באישור תוכניות הבנייה, ונסיגת בנק דיסקונט מהתחייבותו לממן את הפרויקט. לאחר עיכוב של שנים הסכים הבנק לממן, הספרדים פרשו, והמנהרות נכרו על-ידי תאגיד משותף לאשטרום ולשיכון ובינוי. News1 מעיר, כי בדוגמה זו לא הועלו טענות ספציפיות נגד החברה הזרה.
דובר נ.ת.ע אילן ליזרוביץ מסר בתגובה: "אם וכאשר תהיה פנייה לבית המשפט, נגיב על העניין".