X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
מבקר המדינה קובע כי לא גובשו כללים אחידים למנהלי בתי החולים ביחס להיקף העבודות הפרטיות המותרות להם
▪  ▪  ▪
ברבש. חשש לניגודי עניינים [צילום: בוצ´צ´ו]

מבקר המדינה, השופט (בדימ.) מיכה לינדנשטראוס, קובע מנהל בית החולים איכילוב בתל אביב, הפרופסור גבי ברבש, לא הצהיר כיאות על העיסוקים הפרטיים שלו מלבד עבודתו בבית החולים באופן שמעורר חשש לניגודי עניינים שבהם הוא מצוי.
בביקורת בדק המבקר את העבודות הנוספות של שני מנהלי בתי החולים מהגדולים במדינה - מנהל בית החולים שיבא פרופ' זאב רוטשטיין ומנהל איכילוב פרופ' גבי ברבש.
המבקר גילה כי במועד סיום ביקורת המעקב (אוקטובר 2011) עבד פרופ' רוטשטיין בחמש עבודות פרטיות, בהיקף של כ-8 שעות עבודה בשבוע ובשכר של כ-20,000 ש"ח לחודש; היקפי שעות העבודה וההשתכרות האלה תואמים את הוראות התקשי"ר. עם זאת ציין כי על רוטשטיין להגביר את השקיפות בדיווח על מהות העבודות שהוא מבצע. זאת משום שהדבר פגם באפשרות לבחון אם העסקתו של פרופ' רוטשטיין עמדה במגבלות שנקבעו בתקשי"ר בנוגע להיקף עבודותיו הפרטיות, ולא אפשר לבחון אם מתעורר מצב של ניגוד עניינים.
המבקר ציין כי פרופ' ברבש עבד בשש עבודות מחוץ לתפקיד; ארבע מהן במסגרת עבודה פרטית - כהונה כחבר בדירקטוריונים של שלוש חברות פרטיות - חברה א', חברה ב' וחברה ג' - הפועלות, בין היתר, בתחומים של פיתוח ציוד רפואי ותרופות, ועבודת הוראה במוסד חינוכי, שאותה הפסיק בנובמבר 2011.
כמו-כן, במסגרת פרקטיקה פרטית עסק פרופ' ברבש במתן ייעוץ לחברה ד' שגם היא חברה פרטית עסקית בתחום ייצור משקאות קלים. עוד עסק פרופ' ברבש בעבודת ייעוץ לחברה א', שבמועד סיום הביקורת נעשתה ללא אישור, כמפורט בהמשך.
המבקר קבע כי מדיווחיו של פרופ' ברבש עולה כי עלולה להיות זיקה בין הגופים שהוא מכהן בהם כדירקטור ובין המרכז הרפואי שהוא מנהל. לפיכך היה ראוי שהוועדה המשותפת לא תסתפק בהצהרות ובדיווחים של פרופ' ברבש, כאמור לעיל, אלא תעשה בחינה מפורטת של הזיקות בין עיסוקיו הפרטיים - לרבות עבודות ייעוץ רפואי-תעסוקתי - ובין תפקידיו הציבוריים, ובמידת הצורך תכין הסדר כתוב למניעת ניגוד עניינים, על-מנת להבטיח כי עבודותיו הפרטיות לא יגרמו לו להיות במצב של חשש לניגוד עניינים במילוי תפקידו הציבורי. "על-פי המסמכים שבידי משרד מבקר המדינה, פעולות אלו לא נעשו", ציין.
המבקר קבע כי למרות המלצות בדוחות קודמים לא גיבש משרד הבריאות כללים אחידים לכלל מנהלי בתי החולים הממשלתיים והעירוניים-ממשלתיים בעניין היקף העבודה הפרטית והפרקטיקה הפרטית המותרת לבעלי תפקידים אלה.
הנציבות ומשרד הבריאות אף לא גיבשו את עמדתם לנוכח המלצות מבקר המדינה בשאלה אם לא ראוי להחיל על מנהלי בתי חולים אלה מגבלות בנושא העבודה מחוץ לתפקיד, בדומה לאלה שחלות על מנהלים בכירים בקופות החולים.
"משרד מבקר המדינה חוזר ומדגיש את העקרונות וההמלצות שנקבעו בדוח הקודם, שלפיהם יש לשקול ולבחון אם ראוי להפריד את סדרי העסקתם של מנהלי בתי החולים ממסגרת הסכמי השכר הקיבוציים של כלל הרופאים; וכן יש לבחון את האפשרות לקבוע הסכמי שכר אישיים למנהלי בתי החולים, אשר יבטיחו מתן שכר כולל והוגן ובה בעת יעגנו את חובתם של מנהלי בתי החולים לייחד את מרב זמנם לניהול בית החולים (למעט היקף סביר של שעות שיוקצו להוראת רפואה וסיעוד במסגרת מוסדות להשכלה גבוהה). כמו-כן יש להגביר את הבקרה על עבודה נוספת של מנהלי בתי חולים שעובדים בעבודה כזאת", לשון הדוח.

עבודות מחוץ לתפקיד של מנהלי בתי חולים
‫דוח ביקורת שנתי 62 לשנת 2011 -‬ דוח שנתי 59ב' של מבקר המדינה (להלן - הדוח הקודם או דוח 59ב) עסק בסוגיות של עבודה נוספת מחוץ לתפקיד של שני מנהלי מרכזים רפואיים מהגדולים במדינה: פרופ' זאב רוטשטיין, מנהל המרכז הרפואי המשולב ע"ש חיים שיבא, תל-השומר (להלן - המרכז הרפואי שיבא) , שהוא בית חולים ממשלתי; ופרופ' גבי ברבש, מנהל המרכז הרפואי תל אביב על שם סוראסקי, תל אביב-יפו (להלן - המרכז הרפואי תל אביב) , שהוא בית חולים עירוני-ממשלתי. בין היתר העלה הדוח הקודם שגורמי האסדרה (הרגולציה) - משרד הבריאות ונציבות שירות המדינה (להלן - הנציבות או נש"מ) - לא השלימו את עבודת המטה שבה התחילו עוד בשנים 2003 ו-2004 שעניינה קביעת כללים לאסדרת עבודה נוספת של מנהלי בתי החולים, הן במסגרת עבודה פרטית והן במסגרת פרקטיקה פרטית. כמו כן היה אפשר ללמוד מהדוח הקודם על היעדר דיווח והיעדר שקיפות בבקשות של מנהלי בתי החולים לקבלת היתרי עבודה פרטית. פעולות הביקורת בחודשים מאי-אוקטובר 2011 עשה משרד מבקר המדינה מעקב אחר הפעולות שנקטו משרד הבריאות והנציבות לתיקון הליקויים - הן במישור הכללי-מערכתי והן במישור הפרטני-פרסונלי - בנוגע לסדרי הדיווח והאישור בעניין העבודות הפרטיות של פרופ' רוטשטיין ושל פרופ' ברבש. הביקורת נעשתה בעיקר במשרד הבריאות ובנציבות. בדיקות השלמה נעשו בעיריית תל אביב-יפו ובאגף התקציבים במשרד האוצר. להלן פירוט הממצאים: עיקרי הממצאים נושאים כלליים-מערכתיים 1. הנציבות ומשרד הבריאות לא פרסמו כללים אחידים לכלל מנהלי בתי החולים הממשלתיים והעירוניים-ממשלתיים בעניין היקף העבודה הפרטית והפרקטיקה הפרטית המותרת לבעלי תפקידים אלה. הנציבות ומשרד הבריאות אף לא גיבשו את עמדתם לנוכח המלצות מבקר המדינה בשאלה אם לא ראוי להחיל על מנהלי בתי חולים אלה מגבלות בנושא העבודה מחוץ לתפקיד, בדומה לאלה שחלות על מנהלים בכירים בקופות החולים. לשם השוואה - על פי חוזר של הממונה על השכר והסכמי עבודה מיוני 2007 , מנהלים בכירים בארבע קופות החולים מנועים מלעסוק בכל עבודה אחרת בשכר. ביסוד דרישה זו עומד העיקרון שעל מנהלי בתי החולים של הקופות להשקיע את מרב זמנם בניהול בית החולים במסגרת פעילות רפואית-כלכלית חשובה ביותר, שמושקעים בה מחזורי כספים של מאות מיליוני ש"ח ויותר לשנה, תוך העסקת מאות ואלפי עובדים. 2. משרד הבריאות והנציבות גם לא בחנו אם יש מקום לקבוע כללים מיוחדים לנושא משרה בכירה כגון מנהל בית חולים ממשלתי, הנבדלים מכללי התקשי"ר החלים על רופא שהוא עובד מדינה, ובכלל זה כללים המנחים אם ראוי שמנהל בית חולים יעסוק בעיסוקים נוספים, בעלי אופי עסקי-מסחרי, אפילו אם אינם מעוררים חשש לניגוד עניינים. בהקשר לאמור לעיל - הנציבות ומשרד הבריאות לא בחנו אילו השפעות ציבוריות עשויות להיות לעיסוקם של מנהלי בתי חולים בעבודות פרטיות רבות, וכיצד הדבר עשוי להשפיע על תדמית השירות הציבורי; כמו כן, לא נבחנה עמדת משרד מבקר המדינה שהוצגה בדוח הקודם, ולפיה יש מקום להפריד את סדרי העסקתם של מנהלי בתי החולים ממסגרת הסכמי השכר הקיבוצי של הרופאים, דהיינו ראוי כי מנהלי בתי החולים יועסקו על פי הסכמי שכר אישיים - אשר מחד גיסא יבטיחו כי המנהלים יקבלו שכר כולל והוגן, ומאידך גיסא יעגנו את חובתם לייחד את כל משאבי הזמן שלהם לניהול בית החולים (למעט היקף סביר של שעות עבודה שיוקצו להוראת רפואה וסיעוד במסגרת מוסדות להשכלה גבוהה). 3. ביולי 2010, בעקבות פרסום דוח 59ב, התקבלה החלטת ממשלה 2034 בנושא "כללים לעבודות נוספות של רופאים ומנהלי בתי חולים בשירות המדינה", ולפיה עד 15.11.10 על נציב שירות המדינה להקים צוות בראשותו, שידון בהיבטים השונים של סוגיית העבודות הפרטיות של רופאים ומנהלי בתי חולים. אולם במועד סיום ביקורת המעקב (אוקטובר 2011) עדיין לא הוקם הצוות. 4. התברר כי רק בספטמבר 2011 - כארבעה חודשים לאחר כניסתו לתפקיד - נודע לנציב החדש על דבר קיומה של החלטת הממשלה האמורה. 5. בעקבות בקשת הנציבות, עשה מנכ"ל משרד הבריאות דאז בפברואר 2009 עבודת מיפוי בנוגע לעבודותיהם מחוץ לתפקיד של מנהלי בתי חולים של קופות החולים ושל בתי חולים ציבוריים שאינם ממשלתיים. אמנם במהלך ביקורת המעקב טענה הנציבות כמה פעמים, כי אין בידיה המיפוי האמור, אולם בתשובתה מדצמבר 2011 הודתה הנציבות, כי "מסיבות של טעויות אנוש", אף שדוח המיפוי נשלח עוד בפברואר 2009 לנציב דאז ולעובדים הנוגעים בדבר, הוא לא נדון. מקרה זה מלמד על תפקוד לקוי של הנהלת הנציבות. 6. במסגרת הערות ראש הממשלה ממאי 2009 על דוח 59ב צוין כי לפי דיווח משרד הבריאות אמור להיכנס לשימוש טופס אחוד המופק על ידי הנציבות, שבו יצוינו כל פרטי העבודות הפרטיות שאישר המשרד לבעל תפקיד מסוים. אולם במועד סיום ביקורת המעקב - מעל שנתיים לאחר הדיווח דלעיל - עדיין לא הכינו משרד הבריאות והנציבות את הטופס האחוד. עבודות מחוץ לתפקיד של פרופ' רוטשטיין 1. היקף השתכרות ושעות עבודה מחוץ לתפקיד: במועד סיום ביקורת המעקב (אוקטובר 2011) עבד פרופ' רוטשטיין בחמש עבודות פרטיות, בהיקף של כ-8 שעות עבודה בשבוע ובשכר של כ-20,000 ש"ח לחודש; היקפי שעות העבודה וההשתכרות האלה תואמים את הוראות התקשי"ר. 2. הצורך בהגברת השקיפות בדיווח: בטופס הבקשה לקבלת היתר לעבודה פרטית שהגיש פרופ' רוטשטיין בספטמבר 2009 הוא ציין כי הבקשה היא למתן ייעוץ רפואי לארבע חברות (חברת החזקות ושלוש חברות בת שלה), זאת בלי לפרט את מהות העבודה, את היקף שעות העבודה ואת ההשתכרות בכל אחת מהן. משרד הבריאות והנציבות אישרו את בקשתו של פרופ' רוטשטיין למתן היתר עבודה פרטית, לתקופה של חמש שנים, אף שהיא הוגשה בטופס אחד עבור ארבעה מעסיקים נפרדים. הדבר פגם באפשרות לבחון אם העסקתו של פרופ' רוטשטיין עמדה במגבלות שנקבעו בתקשי"ר בנוגע להיקף עבודותיו הפרטיות, ולא אפשר לבחון אם מתעורר מצב של ניגוד עניינים. עבודות מחוץ לתפקיד של פרופ' ברבש במועד סיום ביקורת המעקב (אוקטובר 2011) עסק פרופ' ברבש בשש עבודות מחוץ לתפקיד; ארבע מהן במסגרת עבודה פרטית - כהונה כחבר בדירקטוריונים של שלוש חברות פרטיות - חברה א', חברה ב' וחברה ג' - הפועלות, בין היתר, בתחומים של פיתוח ציוד רפואי ותרופות, ועבודת הוראה במוסד חינוכי, שאותה הפסיק בנובמבר 2011 . כמו כן, במסגרת פרקטיקה פרטית עסק פרופ' ברבש במתן ייעוץ לחברה ד' שגם היא חברה פרטית עסקית בתחום ייצור משקאות קלים. עוד עסק פרופ' ברבש בעבודת ייעוץ לחברה א', שבמועד סיום הביקורת נעשתה ללא אישור, כמפורט בהמשך. בשנת 2006, בהתאם לסיכום עם הנציבות, הוקמה ועדה משותפת לעיריית תל אביב ולנציבות לצורך מתן היתרים לעבודה פרטית לרופאי המרכז הרפואי תל אביב (להלן - הוועדה המשותפת). 1. מניעת ניגודי עניינים בעבודותיו של פרופ' ברבש: בטופס הבקשה לקבלת היתר לעבודה פרטית מנובמבר 2009 ציין פרופ' ברבש את בקשתו לכהן כחבר בדירקטוריונים של חברות א', ב' ו-ג', והמציא פרטים על זיקות עסקיות-מסחריות-מחקריות בין חברות אלה ובין המרכז הרפואי תל אביב שהוא מנהלו; כמו כן, הצהיר פרופ' ברבש כי אין לו קשר להחלטות על רכש מוצרים של אותן החברות; פרופ' ברבש גם הביא לידיעת הנהלת בית החולים כי "ייתכן שבעתיד תבקש אחת מהחברות [חברה בת של חברה ב'] לבצע מחקר קליני בבית החולים", ועל כן ההחלטות לגבי שיתופי פעולה מחקריים מתקבלות ללא מעורבותו. מדיווחיו של פרופ' ברבש עולה כי עלולה להיות זיקה בין הגופים שהוא מכהן בהם כדירקטור ובין המרכז הרפואי שהוא מנהל. לפיכך היה ראוי שהוועדה המשותפת לא תסתפק בהצהרות ובדיווחים של פרופ' ברבש, כאמור לעיל, אלא תעשה בחינה מפורטת של הזיקות בין עיסוקיו הפרטיים - לרבות עבודות ייעוץ רפואי-תעסוקתי - ובין תפקידיו הציבוריים, ובמידת הצורך תכין הסדר כתוב למניעת ניגוד עניינים, על מנת להבטיח כי עבודותיו הפרטיות לא יגרמו לו להיות במצב של חשש לניגוד עניינים במילוי תפקידו הציבורי. אולם על פי המסמכים שבידי משרד מבקר המדינה, פעולות אלו לא נעשו. 2. סדרי דיווח על עבודות ייעוץ במסגרת עבודה פרטית ופרקטיקה פרטית ואישורן: על פי המסמכים שהומצאו למשרד מבקר המדינה, במועד סיום ביקורת המעקב עסק פרופ' ברבש במתן ייעוץ לחברה א', שבה הוא משמש גם כחבר דירקטוריון, וכמו כן בייעוץ תעסוקתי לחברה ד', כמפורט להלן: ייעוץ לחברה א': משנת 2006 עסק פרופ' ברבש במתן ייעוץ בתחום ביו-טק לחברה א', נוסף על כהונתו כחבר בדירקטוריון שלה; בפברואר 2006 אישרה עיריית תל אביב והוועדה המשותפת לפרופ' ברבש לעסוק בעבודה זו במסגרת עבודה פרטית, בכפוף למגבלות החלות על עבודות פרטיות על פי נוהל העירייה ובכפוף להוראות התקשי"ר בדבר עבודה פרטית. הביקורת העלתה כי אף שפרופ' ברבש קיבל אישור לעסוק בייעוץ לחברה א' שתוקפו פג עוד בפברואר 2010, המשיך פרופ' ברבש לעסוק בעבודה זו בלי לבקש אישור לכך מגורם מוסמך כנדרש. ייעוץ לחברה ד': בדצמבר 2010 הגיש פרופ' ברבש בקשה לקבלת היתר לייעץ לחברה ד', אך את הבקשה הוא לא הגיש לוועדה המשותפת ולעיריית תל אביב, אלא רק לשני עובדי המרכז הרפואי - סמנכ"ל המרכז הרפואי וסמנכ"ל למשאבי אנוש, שכפופים לו - ואלה אישרו אותה. פנייתו של פרופ' ברבש לעובדים שכפופים לו מתוקף תפקידו כמנהל המרכז הרפואי תל אביב, כדי שאלה יאשרו את בקשתו לעבוד בשכר בחברה מסחרית פרטית, אינה תקינה, ומקשה עליהם לקבל החלטה שאיננה נגועה בשיקולים זרים. 3. כהונת פרופ' ברבש כיו"ר דירקטוריון: בפברואר 2007 אישרה מועצת עיריית תל אביב לפרופ' ברבש לכהן כחבר בדירקטוריון של חברה ה' - חברה בת של חברה א'. אולם על פי דיווח של חברה א' מאפריל 2010 לרשות לניירות ערך ולבורסה לניירות ערך בת"א בע"מ, פרופ' ברבש כיהן כיו"ר הדירקטוריון של חברה ה' - ולא כחבר בו . בהיתר שקיבל פרופ' ברבש לעבודה זו הוא התחייב כי אם יחול שינוי בתנאי עבודתו הנוספת (שינוי בשעות העבודה, בשיעור ההשתכרות וכו') הוא יודיע על כך לעירייה, אך בפועל הוא לא עשה כן. משרד מבקר המדינה מעיר כי היה על פרופ' ברבש לדווח על השינוי בתפקידו. לשינוי זה נודעת חשיבות שכן כהונה בתפקיד של יו"ר דירקטוריון נבדלת מכהונת חבר דירקטוריון; ליו"ר דירקטוריון סמכויות נרחבות מאלה של חבר דירקטוריון. בין היתר, היו"ר מעורב בקביעת תכנית הפעולה של החברה ובקבלת החלטות לגבי פעולות ועסקאות הטעונות אישור דירקטוריון לפי התקנון.
תאריך:  30/04/2012   |   עודכן:  03/05/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חשש לניגודי עניינים בעיסוקי פרופ' ברבש
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף
צמרת בכירי הביטחון מורידה את הכפפות    דגן: דיסקין מעמיק ורציני, החוק שיגביל התבטאויות מזכיר לי את עליית הנאצים    ארדן: דיסקין דיבר כי רצה להיות ראש מוסד
עידן יוסף
באווירה מאופקת נפרד יעקב אילון מקהל צופיו, וסיים במילה אחת - להתראות
מערכת אתר ערוץ הספורט
לאומית: בלייר וזהביאן הצטיינו וכפו משחק שלישי ומכריע ברבע גמר הפלייאוף
הדר פרבר
ה-FCC קבעה כי אינה יכולה בשלב זה לקבוע בעצמה האם פעולותיה של גוגל בעצם ההאזנה לשידורי הווי-פיי שאינם מוצפנים הפרה את החוקים הפדרליים
מערכת אתר ערוץ הספורט
אשתו של טביב לחדשות 2 בעקבות העימות עם אוהדי הפועל: "שיפסיקו"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il