X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
מבקר המדינה קובע כי המרכז לשיתוף פעולה וסיוע בינלאומי שהוקם במשרד החוץ התקשר עם מרכזי הדרכה פרטיים מבלי שיצא על כך למכרז כמחויב בחוק
▪  ▪  ▪
[צילום: איציק וולף]

מבקר המדינה, השופט (בדימ.) מיכה לינדנשטראוס, קובע בדוח השנתי כי המרכז לשיתוף פעולה וסיוע בינלאומי שהינו אגף במשרד החוץ המופקד על ניהול, תיאום וביצוע של פעולות סיוע למדינות מתפתחות ברחבי העולם התקשר עם מרכזי ההדרכה שבבעלות פרטית במשך השנים בלא שננקטו הפעולות המתחייבות מחוק חובת המכרזים, התשנ"ב-1992, ומתקנות חובת המכרזים, התשנ"ג-1993, לביצוע מכרז או לקבלת פטור ממנו.
רק ביולי 2011, במהלך הביקורת, כשנה וחצי לאחר מועד ההחלטה להביא לדיון לפני ועדת המכרזים את ההתקשרות עם מרכזי ההדרכה, התקיימה פגישת עבודה בנושא זה בהשתתפות נציגים ממש"ב ויועץ לענייני מכרזים מטעם משרד האוצר. בנובמבר 2011 פורסם המכרז לאיתור מרכזי הדרכה לצורך פעילות מש"ב.
הביקורת העלתה עוד כי מיזמים ארוכי מועד של המרכז לשיתוף פעולה וסיוע בינלאומי לא מנוהלים בהתאם לאמות מידה שהותוו מראש, וכי אין כללים ועקרונות מנחים אשר יבטיחו ניהול מיטבי של המיזמים. גם בתקנון שירות החוץ אין הנחיות בכל הנוגע לנושאים אלה. עוד הועלה כי המרכז אינו מקיים מעקב אחיד אחר הפעילות המתבצעת במסגרת מיזמים ארוכי מועד.
מבקר המדינה ציין בדוח כי על משרד החוץ להחיש את פעולותיו להשלמת הטיפול בהכנת טיוטת הצעה של החלטת הממשלה בנושא האחריות לתחום סיוע החוץ במדינת ישראל. "ראוי כי במסגרת פעולות אלה תבחן הנהלת המשרד את ההשפעות המעשיות של הצטרפות ישראל ל-OECD ותציגן לפני מקבלי ההחלטות המדיניות בממשלה", כתב.

המרכז לשיתוף פעולה וסיוע בין-לאומי (מש"ב)
‫דוח ביקורת שנתי 62 לשנת 2011 -‬ המרכז לשיתוף פעולה וסיוע בין-לאומי (להלן - מש"ב) הוא אגף במשרד החוץ (להלן - המשרד) המופקד על ניהול, תיאום וביצוע של פעולות סיוע למדינות מתפתחות ברחבי העולם - הן פעולות סיוע שהוא מבצע בעצמו והן פעולות המתבצעות בשיתוף גורמים ישראליים או בין-לאומיים. פעילות האגף מתמקדת בסיוע לפיתוח בר קיימא בתחומים אלה: חקלאות, בריאות, חינוך, העצמת נשים, פיתוח קהילתי ופיתוח כלכלי-עסקי (להלן - סיוע לפיתוח). נוסף על הפעילות של מש"ב בעתות שגרה הוא מקיים פעילות סיוע לשעת חירום (סיוע הומניטרי) לאירועי אסון שאינם מחייבים מעורבות של פיקוד העורף של צה"ל. עיקר פעילות הסיוע של מש"ב מתבצע במסגרת פעילויות הדרכה והכשרה מקצועית של משתלמים מחו"ל בישראל ובמסגרת השתלמויות דומות במדינות זרות המתקיימות במתכונת "קורס נייד" (להלן - קנ"ד). נוסף על כך משגר מש"ב לחו"ל מומחים ל"שליחויות ארוכות מועד", בעיקר לשם הקמה וניהול של מרכזי הדגמה בתחומים שונים (בעיקר חקלאיים), ומומחים ל"שליחויות קצרות מועד", המשולבות בפעילויות ההדגמה (להלן - שק"מ). ההשתלמויות שמקיים מש"ב בארץ נעשות באמצעות שלוחות מקצועיות, אשר שלוש מהן מוחזקות על ידי מש"ב ופועלות בעבורו בלבד (להלן - השלוחות המוחזקות). הגוף המופקד על ניהול השלוחות המוחזקות ועל ניהול ההשתלמויות בארץ מהבחינה המינהלית והכספית הוא חברה ממשלתית ושמה "האיגוד חברה להעברת טכנולוגיה", שהוגדרה כ"זרוע ביצוע" להשגת יעדי מש"ב (להלן - חברת האיגוד). פעולות הביקורת בחודשים אפריל עד ספטמבר 2011 עשה משרד מבקר המדינה ביקורת מעקב (להלן - ביקורת המעקב או הביקורת) שתכליתה לבדוק כיצד טיפל המשרד בליקויים העיקריים שצוינו בדוח ביקורת קודמת שנעשתה בשנת 2004 (להלן - הביקורת הקודמת). בביקורת הקודמת נבדקו פעולות הסיוע של מש"ב למדינות מתפתחות ונבדקו היבטים תקציביים וכספיים בפעילות של מש"ב ושל חברת האיגוד. בביקורת המעקב נבחנו היבטים נוספים של פעילות מש"ב ושל חברת האיגוד. הבדיקה העיקרית נעשתה במשרד החוץ ובחברת האיגוד, ובדיקות השלמה נעשו במשרד האוצר וברשות החברות הממשלתיות. עיקרי הממצאים פעולות לשינוי מבני ותפקודי במש"ב 1. לנוכח מאפייני פעילותו של מש"ב בתחום הסיוע למדינות מתפתחות יזם מש"ב, בשלהי שנת 2009, הכנת טיוטת הצעה של החלטת ממשלה הקובעת כי האחריות לסיוע החוץ של מדינת ישראל תוטל על שר החוץ. ההצעה לעגן בהחלטת ממשלה את האחריות לסיוע החוץ קודמה בהליך פנימי במשרד ולא שותפו בו משרדי ממשלה אחרים. הועלה כי במועד סיום הביקורת טרם השלימו הדרגים המקצועיים במשרד את הכנת טיוטת החלטת הממשלה, וזו טרם הועברה לעיון השר ולאישורו, לצורך העברתה לדיון ולהכרעה בממשלה. 2. בעקבות הצטרפות ישראל לארגון לשיתוף פעולה כלכלי ולפיתוח (להלן ה-OECD) בספטמבר 2010 היא נדרשה להגביר את מחויבותה לסיוע החוץ ולהתאים את יעדיה, את דפוס הפעילות שלה ואת היקף פעילותה בתחום הסיוע לשינויים המתחוללים בעולם ולכללים המנחים של הארגון. שיעור השתתפותה של ישראל בהקצאות הסיוע למדינות מתפתחות הוא מזערי יחסית למקובל (פחות מ-0.07% מהתל"ג). מש"ב הציע לקבל החלטה עקרונית להעלאה מדורגת של תקציבי הסיוע של ישראל ל-0.17% מהתל"ג, כפי שנדרש מהמצטרפות החדשות לאיחוד האירופי. במועד סיום הביקורת היה הסיוע שמעניקה ישראל למדינות מתפתחות מצומצם בהיקפו והתמצה בעיקר בסיוע טכני ובסיוע הומניטרי. 3. אחת ההמלצות לשינוי ארגוני ומבני במשרד, שניתנה במחצית הראשונה של שנת 2010, הייתה לבחון את האפשרות לשדרג את מש"ב באמצעות הקמת סוכנות סיוע חוץ ולהגדיר את יעדיה ותפקידיה, את המבנה שלה ואת מעמדה המשפטי. במועד סיום הביקורת, ספטמבר 2011, טרם התקבלה החלטה בנושא. אף שטרם סוכמו ההמלצות לשדרוג מש"ב, מציג מש"ב את עצמו כ"סוכנות הסיוע הלאומית של ישראל". כמו כן, המשרד מקדם, באופן בלתי תלוי בשינוי המבני המוצע במש"ב, הליך חתימה על הסכם התקשרות ארוך מועד עם חברת האיגוד בלא שנדונו ההשפעות של התקשרות זו על השינוי המבני המוצע במש"ב. פעולות הסיוע של מש"ב 1. תכנון פעולות מש"ב: הביקורת העלתה כי מש"ב לא הכין תכנית עבודה כוללת לשנת 2011 פרט לרשימת קורסי ההדרכה בארץ ובחו"ל לאותה שנה. 2. פעולות להדרכה ולהכשרה מקצועית: מניתוח נתוני פעילות מש"ב הממוצעים לשנים 2008-2010 בהשוואה לשנים 2001-2003 שנבחנו בביקורת הקודמת, עולה כי ככלל חלה ירידה בהיקף פעילותו של מש"ב, בעיקר בתחומי הקנ"דים והשליחויות לפרק זמן ארוך, אם כי מספרן הממוצע של ההשתלמויות שהתקיימו בארץ באותן השנים נותר דומה. הביקורת העלתה כי התקשרותו של מש"ב עם מרכזי ההדרכה שבבעלות פרטית התבצעה במשך השנים בלא שננקטו הפעולות המתחייבות מחוק חובת המכרזים, התשנ"ב-1992, ומתקנות חובת המכרזים, התשנ"ג-1993, לביצוע מכרז או לקבלת פטור ממנו. רק ביולי 2011, במהלך הביקורת, כשנה וחצי לאחר מועד ההחלטה להביא לדיון לפני ועדת המכרזים את ההתקשרות עם מרכזי ההדרכה, התקיימה פגישת עבודה בנושא זה בהשתתפות נציגים ממש"ב ויועץ לענייני מכרזים מטעם משרד האוצר. בנובמבר 2011 פורסם המכרז לאיתור מרכזי הדרכה לצורך פעילות מש"ב. 3. מיזמים ארוכי מועד: הביקורת העלתה כי מיזמים ארוכי מועד של מש"ב לא מנוהלים בהתאם לאמות מידה שהותוו מראש, וכי אין כללים ועקרונות מנחים אשר יבטיחו ניהול מיטבי של המיזמים. גם בתקנון שירות החוץ אין הנחיות בכל הנוגע לנושאים אלה. עוד הועלה כי מש"ב אינו מקיים מעקב אחיד אחר הפעילות המתבצעת במסגרת מיזמים ארוכי מועד. קידום שיתוף פעולה עם חברות ישראליות בשנים האחרונות מייחס מש"ב חשיבות רבה לשילוב המגזר העסקי בתכניות הפעולה שלו באמצעות שיתוף פעולה עם חברות ישראליות הפועלות באזורי פעולתו והעוסקות בתחומים המשיקים לפעילותו. בשלהי שנת 2009 הוקמה במש"ב יחידת ה-PPP (Private Public Partnership), הפועלת במסגרת יחידת הפרויקטים במש"ב. יחידה זו יוזמת פעילות סיוע בשיתוף המגזר הפרטי, בין היתר לתמיכה בקהילה העסקית באמצעות פיתוח קשרי מסחר ויזמות עסקיות. במסמך מנובמבר 2010, שנשלח לכלל נציגויות מש"ב ברחבי העולם הוצגה תכנית הפעולה של מש"ב לשילוב הקהילה העסקית בפעולותיו. בין היתר, צוין כי מש"ב יפעל לשילוב חברות ישראליות בקורסי הדרכה בחו"ל, לסיוע ביצירת מגעים עסקיים עם גורמים מקומיים ולחיפוש הזדמנויות עסקיות לקידום הכלכלה הישראלית. כאמור בביקורת הקודמת, פעולות אלה מעצם טיבן ומהותן עלולות להגביר את טשטוש ההבחנה בין מש"ב ובין החברות הישראליות הפועלות בשירותו. היה צפוי אפוא כי לפני הקמת היחידה תקיים הנהלת המשרד בדיקה בעניין זה כדי לברר את ההשפעות האפשריות של פעילות היחידה במישור העקרוני וכדי לבדוק אם פעילותה עולה בקנה אחד עם תפיסת מש"ב בנושא הסיוע למדינות מתפתחות. אולם עניינים אלו לא נדונו לפני שהוקמה היחידה ולא התבקשה גם חוות דעת משפטית בנושא. "האיגוד חברה להעברת טכנולוגיה" 1. על פי תקנות חובת המכרזים, התשנ"ג-1993, התקשרות עם חברה ממשלתית תהיה פטורה ממכרז רק אם בוצעה באמצעות הסכם מסגרת, שיוכן בהתאם לעקרונות שתאשר ועדת שרים. חברת האיגוד הוקמה בשנת 1963 לצורך ביצוע תכניות הפעולה של מש"ב והוכרה בשנת 2008 כזרוע לביצוע מטלות משרד החוץ בנושאים של ארגון הקורסים, קידום אינטרסים במדינות ללא יחסים דיפלומטיים וקידום הייצוא. ביקורת המעקב העלתה כי במשך למעלה משלוש שנים התקיימו דיונים בין נציגי חברת האיגוד לנציגי המשרד ומשרד האוצר לגיבוש הסכם התקשרות. אף שכבר גובשה טיוטה מתקדמת להסכם בין חברת האיגוד למשרד, אשר עקרונותיו עוד עתידים להיות מועברים לאישור ועדת השרים, הרי שבמועד סיום הביקורת טרם אושר ונחתם הסכם ההתקשרות בין חברת האיגוד למש"ב. 2. מנכ"ל חברת האיגוד: מאז הוקמה חברת האיגוד משמש סמנכ"ל מש"ב גם בתפקיד מנכ"ל חברת האיגוד (ללא שכר). במסגרת תפקידו של סמנכ"ל מש"ב, עליו לקבל החלטות בעלות השפעה על חברת האיגוד שבה הוא מכהן כמנכ"ל או החלטות שתכליתן פיקוח על פעילות החברה הממשלתית ועל יעילותה. בפברואר 2009 פנו חשב המשרד ומנהל המחלקה למשפט דיפלומטי ואזרחי והעלו חשש לכאורה לניגוד עניינים בין התפקידים. אולם נמצא כי המשרד לא דן בחשש האפשרי לניגוד עניינים שהועלה במכתב האמור. 3. עובדי חברת האיגוד במש"ב: במועד סיום הביקורת היו מוצבים במשרד דרך קבע שלושה עובדי חברת האיגוד שמילאו תפקידים הקשורים לפעילות השוטפת של מש"ב, בלי שהוסדרה מתכונת העסקתם. זאת, אף שבדיונים שהתקיימו בנציבות שירות המדינה ובמשרד האוצר הונחה המשרד לבחון את מעמדם של עובדים אלו. 4. שימוש בכספי פיקדונות של חברת האיגוד למימון פעילות שוטפת של מש"ב: ביקורת המעקב העלתה כי, שלא לפי המלצות דוח הביקורת הקודמת, זה שנים נאלצת חברת האיגוד להשתמש בכספי קרנות שלא על פי ייעודן לצורך מימון פעילותה השוטפת.
תאריך:  01/05/2012   |   עודכן:  02/05/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
משרד החוץ התקשר עם מרכזי הדרכה פרטיים ללא מכרז
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק וולף
מבקר המדינה קובע כי משטרת ישראל לא פעלה על-מנת לאפשר סיווג מידע שעובר במערכת המיחשוב של הניידות כ"סודי" באופן שמעלה חשש לזליגת מידע חשאי ואישי לידי גורמים לא מורשים
איתמר לוין
השופט יצחק ענבר החליט לעשות סדר: מחק שתי בקשות לתביעות ייצוגיות בסך 32.5 מיליון שקל כל אחת נגד מי עדן ונביעות, לאחר שהן המבקשים והן החברות לא התייצבו לדיון
איתמר לוין
שוב ליקויים כספיים בצמרת הסתדרות העובדים הלאומית    מחדל מתמשך בהגנה על מטוסי נוסעים מפני טילים    למרות החלטות והבטחות - הנטל הביורוקרטי נותר כבד    גדל מספר המקרים בהם רכבות עוברות באור אדום    בכיר ברשות המיסים קיבל הקלות מס חריגות    חשש מריכוזיות-יתר של קבוצת תשובה בתחום ההתפלה
איתמר לוין
מקצת מן התלונות על שופטים שנמצאו מוצדקות    באחת התלונות קבע גולדברג שמדובר בעבירה פלילית - או מצד השופט או מצד עורך הדין שהתלונן עליו    העביר לוועדה למינוי דיינים את עניינו של דיין בבית דין רבני איזורי
איתמר לוין
ירידה לעומת 13% בשנת 2010    בתי הדין הרבניים מובילים עם 22% תלונות מוצדקות    צניחה חדה במספר התלונות המוצדקות על בתי המשפט למשפחה    שתי תלונות על שופטים בבית המשפט העליון נמצאו מוצדקות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il