X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
בניגוד לגאוותו של שטייניץ בתקציב הדו-שנתי, מוצא המבקר שאין תכנון ארוך טווח, שקיצוצי הרוחב נעשים ללא מחשבה, שאין פיקוח על עמידה ביעדי המשרדים, ושליקויים מלפני שש שנים טרם תוקנו
▪  ▪  ▪
שטייניץ. ספק אם יש מקום לסיפוק [צילום: פלאש 90]

התקציב הדו-שנתי (2012-2011) הוא מקור לגאווה רבה בעיני שר האוצר, יובל שטייניץ, הטוען שהדבר משפר את התכנון ארוך הטווח. אך בדיקת מבקר המדינה לגבי הכנת התקציב ועדכונו מאז 2009 מעלה את הספק, האם אכן יש מקור לסיפוק כה רב.
בדיקת תוכניות העבודה של משרדי הממשלה לשנים 2010-2008 העלתה שרובן לא הכילו תוכניות ותפוקות ארוכות טווח, שיש בהן כדי לשקף את הפעילות במשך כמה שנים. האגף לתכנון מדיניות והאגף לתיאום מעקב ובקרה שבמשרד ראש הממשלה או אגף התקציבים שבמשרד האוצר אינם מבצעים בדיקה השוואתית רב-שנתית בנושא מידת עמידתם של משרדי הממשלה בתפוקות שתוכננו ונקבעו בתוכניות העבודה.
אין די שיתוף פעולה בין משרד האוצר לשאר משרדי הממשלה, כדי להבטיח שהמשימות שהוגדרו בתוכניות העבודה השנתיות של המשרדים יתוקצבו באופן שיאפשר להשיג את יעדיהן. קיים נתק בין הכנת תוכניות העבודה של המשרדים ובין תהליך התקצוב של עבודתם. בספר תוכניות העבודה של משרדי הממשלה לשנת 2011 לא מפורטים התקציבים הנדרשים או המאושרים לשם השגת מטרות המשרדים, והדבר פוגע באפשרות הפיקוח והבקרה על ביצוע התקציב ותוצאותיו.
בקרה והסקת מסקנות לטווח של שנה בלבד
משרד ראש הממשלה ואגף התקציבים לא ביקשו וממילא לא קיבלו ממשרדי הממשלה תוכניות עבודה מעודכנות לשנים 2010-2008, אף שחלו שינויי תקציב העלולים לפגוע ביכולת המשרדים לבצע את משימותיהם ולעמוד ביעדים שהם קבעו. מדריך התכנון הממשלתי שפרסם משרד ראש הממשלה אינו מנחה את המשרדים לקיים מערכת בקרה והסקת מסקנות על יסוד ביצועיהם בפרק זמן של יותר משנה אחת.
תוכנית התקציב הרב-שנתית, שאגף התקציבים מגיש לממשלה ולכנסת בכל שנה, אינה מפרטת את אופן חלוקת התקציב לכל אחד מהמטרות והיעדים של הממשלה ואת אופן חלוקת התקציב למשרדים על-פי המטרות והיעדים הללו. המתכונת הקיימת של תוכנית התקציב הרב-שנתית אינה תורמת תרומה ממשית לתכנון רב-שנתי של פעולות המשרדים ולתכנון לאומי לטווח ארוך, איננה משקפת יעדים לטווח הבינוני והארוך, וממילא איננה מאפשרת לבחון את מידת השגתם.
אין חלוקה בין משרד רה"מ למשרד האוצר
ממצא חשוב במיוחד של המבקר מתייחס לאמצעי החביב ביותר על האוצר למימון הוצאות מיוחדות: קיצוצי רוחב. החלטות אלו מתקבלות בלי שנבחנת השפעתן המצטברת של ההפחתות מהשנים הקודמות. מקבלי ההחלטות אינם מקבלים מידע על מאפייני התקציב הפנים-משרדיים, ובכלל זה על מידת גמישותם של תקציבי התחומים והפעילויות בכל משרד.
ההפחתות הרוחביות מעצימות במרוצת השנים את ההשפעות השליליות של העדר תוכנית תקציב רב-שנתית מפורטת: לא זו בלבד שתמונת ההוצאה העתידית אינה ברורה דייה, אלא שמושתות על התקציב הפחתות שאינן תואמות בהכרח את תוכניות העבודה של המשרדים ואינן עולות בקנה אחד עם סדר העדיפויות של הממשלה.
וזה לא שעבודת המטה טובה יותר: הממשלה לא הבהירה את אופן חלוקת הסמכויות בין המועצה הלאומית לכלכלה שבמשרד ראש הממשלה ובין משרד האוצר בכל הנוגע לתהליך הכנת תקציב המדינה. בלשכת שר האוצר, בלשכת מנכ"ל המשרד ובאגף התקציבים לא נמצאו מסמכי מטה, ניירות עמדה, סיכומי דיון ופרוטוקולים של ישיבות העוסקות בהכנת התקציב השנתי ולא נמצאו סיכומי דיונים שעסקו בענייני תקציב וכלכלה מהותיים ושבהם התקבלו החלטות בנושא. תהליכים מרכזיים של השלטון - כגון תהליך הכנת תקציב המדינה בידי משרד האוצר - מתבצעים ללא רישום של פרוטוקולים וללא תיעוד של הישיבות ותהליך קבלת ההחלטות.
שש שנים לאחר שפורסמו ממצאי הדוח הקודם בעניין הכנת תקציב המדינה ועדכונו, לא זו בלבד שחלק מהליקויים שהועלו בו טרם תוקנו, אלא שהתגלו ליקויים נוספים - מסכם המבקר ביובש.

תהליך הכנתו ועדכונו של תקציב המדינה
‫דוח ביקורת שנתי 62 לשנת 2011 -‬ תקציב המדינה הוא הכלי העיקרי ליישום המדיניות הכלכלית של הממשלה, ועל כן הוא אמור להיות הביטוי הכספי של תכנית עבודה שנתית או רב-שנתית של הממשלה ולשקף את יעדי הממשלה ואת סדר העדיפויות שלה לעניין חלוקת המשאבים העומדים לרשותה. הרשות המחוקקת יכולה להשפיע על קביעת סדרי העדיפויות בנוגע לתקציב ועל אופן הקצאתו ולעשות בקרה על השימוש בכספים. פעולות הביקורת בחודשים אפריל 2010 - מאי 2011 בדק משרד מבקר המדינה, לסירוגין, כמה היבטים בתהליך הכנת תקציב המדינה לשנים 2009-2012. דוח זה משמש גם דוח מעקב אחר תיקון ליקויים שהועלו בדוח 55ב (להלן - הדוח הקודם). הבדיקה נעשתה בעיקר במשרד האוצר ובמשרד ראש הממשלה. בדיקות השלמה נעשו במשרד החינוך; במשרד התחבורה; במשרד לביטחון הפנים; במשרד להגנת הסביבה; במשרד התעשייה, המסחר והתעסוקה; במשרד הבריאות; ובלשכת היועץ המשפטי לממשלה. עיקרי הממצאים 1. בדיקת תכניות העבודה של משרדי הממשלה לשנים 2008-2010 העלתה שרובן לא הכיל תכניות ותפוקות ארוכות טווח בתחומי הפעולות של המשרדים שיש בהן כדי לשקף את הפעילות במשך כמה שנים. לא נמצא כי האגף לתכנון מדיניות והאגף לתיאום מעקב ובקרה שבמשרד ראש הממשלה או אגף התקציבים שבמשרד האוצר (להלן - אגף התקציבים) עושים בדיקה השוואתית רב-שנתית בנושא מידת עמידתם של משרדי הממשלה בתפוקות שתוכננו ונקבעו בתכניות העבודה. 2. נמצא כי אין די שיתוף פעולה בין משרד האוצר לשאר משרדי הממשלה כדי להבטיח שהמשימות שהוגדרו בתכניות העבודה השנתיות של המשרדים יתוקצבו באופן שיאפשר להשיג את היעדים והתפוקות שנקבעו למשימות אלה. הלכה למעשה, יש נתק בין תהליך הכנת תכנית העבודה של המשרדים ובין תהליך התקצוב של עבודתם. בספר תכניות העבודה של משרדי הממשלה לשנת 2011 לא מפורטים התקציבים הנדרשים או המאושרים לשם השגת מטרות המשרדים, והדבר פוגע באפשרות הפיקוח והבקרה על ביצוע התקציב ותוצאותיו. 3. נמצא כי משרד ראש הממשלה ואגף התקציבים לא ביקשו ולא קיבלו ממשרדי הממשלה תכניות עבודה מעודכנות לשנים 2008-2010, אף שחלו שינויי תקציב העלולים לפגוע ביכולת המשרדים לבצע את משימותיהם ולעמוד ביעדים שהם קבעו. 4. מדריך התכנון הממשלתי שפרסם משרד ראש הממשלה (להלן - מדריך התכנון) אינו מנחה את המשרדים לקיים מערכת בקרה והסקת מסקנות על יסוד ביצועיהם בפרק זמן של יותר משנה אחת. 5. תכנית התקציב הרב-שנתית, שאגף התקציבים מגיש לממשלה ולכנסת בכל שנה במתכונת של "מעטפות" , אינה מפרטת את אופן חלוקת התקציב לכל אחד מהמטרות והיעדים של הממשלה ואת אופן חלוקת התקציב למשרדים על פי המטרות והיעדים הללו. המתכונת הקיימת של תכנית התקציב הרב-שנתית אינה תורמת תרומה ממשית לתכנון רב-שנתי של פעולות המשרדים ולתכנון לאומי לטווח ארוך, איננה משקפת יעדים לטווח הבינוני והארוך, וממילא איננה מאפשרת לבחון את מידת השגתם. 6. החלטות הממשלה בנושא הפחתות רוחביות מתקבלות בלי שנבחנת השפעתן המצטברת של ההפחתות מהשנים הקודמות. מקבלי ההחלטות אינם מקבלים מידע על מאפייני התקציב הפנים-משרדיים, ובכלל זה על מידת גמישותם של תקציבי התחומים והפעילויות בכל משרד. הדבר פוגע ביעילות ההחלטות בדבר ההפחתות הנדרשות במשרדים, מגדיל את הפגיעה בתקציביהם השוטפים, ואינו מאפשר להם לממש את תכניות העבודה באופן מיטבי. 7. ההפחתות הרוחביות המתבצעות בתקציב מעצימות במרוצת השנים את ההשפעות השליליות של היעדר תכנית תקציב רב-שנתית מפורטת על תכניות משרדי הממשלה - לא זו בלבד שתמונת ההוצאה העתידית אינה ברורה דייה, אלא שמושתות על התקציב הפחתות שאינן תואמות בהכרח את תכניות העבודה של המשרדים ואינן עולות בקנה אחד עם סדר העדיפויות של הממשלה. עקב כך הממשלה אינה יכולה לוודא שהיא פועלת באופן מיטבי להשגת מטרותיה ויעדיה. 8. ביקורת המעקב של משרד מבקר המדינה העלתה כי במועד סיום הביקורת הנוכחית, מאי 2011, היועצים המשפטיים לממשלה שכיהנו בתפקיד ממועד פרסומו של הדוח הקודם עדיין לא פרסמו כל הנחיה מחייבת בנוגע להליך קבלת ההחלטות במסגרת דיוני תקציב המדינה. 9. הממשלה לא הבהירה את אופן חלוקת הסמכויות בין המועצה הלאומית לכלכלה שבמשרד ראש הממשלה ובין משרד האוצר בכל הנוגע לתהליך הכנת תקציב המדינה. 10. בלשכת שר האוצר, בלשכת מנכ"ל המשרד ובאגף התקציבים לא נמצאו מסמכי מטה, ניירות עמדה, סיכומי דיון ופרוטוקולים של ישיבות העוסקות בהכנת התקציב השנתי ולא נמצאו סיכומי דיונים שעסקו בענייני תקציב וכלכלה מהותיים ושבהם התקבלו החלטות בנושא. מתברר כי תהליכים מרכזיים של השלטון - כגון תהליך הכנת תקציב המדינה בידי משרד האוצר - מתבצעים ללא רישום של פרוטוקולים וללא תיעוד של ישיבות העבודה ושל תהליך קבלת ההחלטות.
תאריך:  01/05/2012   |   עודכן:  01/05/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
החלטות התקציב מתקבלות ללא רישום ותיעוד
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
הממשלה אינה פועלת בצורה ממשית לגביית חובות של עשרות מיליארדי שקלים    56% מהעובדים בשירות הציבורי מקבלים כמעט אוטומטית פרמיות של 379 מיליון שקל בשנה    הפרויקט להקטנת הפערים הדיגיטליים: 17 מרכזים לעומת 100 שהובטחו בשנת 2002
תומר לוי
נשיא הירוקים: "הקבוצה נראית רע". עמאשה יהיה בסגל, גאדיר בהרכב
רועי גלדסטון
הגארד ששיחק בפנרבחצ'ה ופרטיזן נמצא על הכוונת של ראשי הצהובים
איתמר לוין
2 מיליון איש בשנה נדרשים להמציא אישורים שהרשויות יכולות להשיג בעצמן    הוראתו של נתניהו לצמצם את הנטל הביורוקרטי לא הפכה להחלטת הממשלה    המשטרה גובה אגרות בצורה מכבידה וללא סמכות חוקית
איתמר לוין
בעלי אולם האירועים white בפרדס חנה העבירו למעריב תמונה של הלקוחה, תוך שהיא מוצגת בטעות כבת-זוגו של שמעון מזרחי    חויבו לפצות אותה ב-25,000 שקל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il