X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
אגף האפוטרופוס הכללי במשרד המשפטים אינו מפקח כיאות על האפוטרופוסים ל-40,000 חסויים, ובין היתר לא פעל למנוע גניבות של כספיהם נמשכים הליקויים בהנהלת בתי המשפט בנוגע למערכת "נט המשפט"
▪  ▪  ▪
עמדות נט המשפט. המשתמשים לא נשאלו על שביעות רצונם

בית משפט רשאי למנות אפוטרופוס לאדם שאינו יכול לדאוג לענייניו ואין מי שמוסמך ומוכן לדאוג להם במקומו. אדם שבית המשפט מינה לו אפוטרופוס נקרא חסוי. מבקר המדינה בדק את פיקוחו של אגף האפוטרופוס הכללי במשרד המשפטים על פעילות האפוטרופוסים, בתקופת כהונתו של שלמה שחר כאפוטרופוס הכללי וככונס הנכסים הרשמי; באותן שנים נוהלו כ-40,000 תיקים מסוג זה.
לאגף האפוטרופוס הכללי לא היה מידע מלא ומעודכן על כל החסויים ועל האפוטרופסים שלהם, משום שמזכירויות בתי המשפט לא מסרו לו את כל צווי המינוי, הוא עצמו לא ביצע השוואות תקופתיות בין רישומיו ובין רישומי בתי המשפט ולא עדכן בצורה סדירה את הנתונים במערכת הממוחשבת שלו בהתאם למידע שבמערכות מרשם האוכלוסין.
אף שהאפוטרופסים של כמה חסויים נפטרו, או מינוים בוטל, או התקשו לתפקד, מונו להם מחליפים רק אחרי פרק זמן ארוך, אף שאותם חסויים סבלו מבעיות קשות ולא יכלו לדאוג לענייניהם. יתרה מזאת: טרם נקבעו המאפיינים הנדרשים מאדם המתמנה לאפוטרופוס, ואין רישום של מי שנפסלו מלשמש כאפוטרופוסים. האגף גם לא נוקט צעדים כנגד אפוטרופוסים שאינם ממלאים כיאות את חובותיהם, ומנגד - סירב למסור לחסויים או לבאי-כוחם מידע בדבר פעולותיהם של האפוטרופוסים.
חלק מהליקויים נמשכים כבר 20 שנה
במשק פועלים גופים, ובהם תאגידים, שעיסוקם מתן שירותי אפוטרופסות אשר ניתנים להם מינויים לחסויים רבים, אך חלקם לא עמדו בדרישות מהותיות שקבעו משרדי המשפטים והרווחה. אגף האפוטרופוס הכללי לא בדק אם הם עומדים בדרישות אלה, ובכלל זה אם הם מעסיקים מערך מקצועי של עובדים מקצועיים. למרות שהתגלו מקרים בהם מנהלי תאגידים הוציאו שלא כדין כספים מחשבונות של חסויים, לא ננקטו אמצעים למנוע את הישנות התופעה.
חלק מן הליקויים נמשכים כבר 20 שנה, מאז הביקורת הקודמת של משרד מבקר המדינה באגף האפוטרופוס הכללי. "הצורך בפיקוח כולל הולך ומתגבר ופתרון לבעיה אין", אומר המבקר. "משרד מבקר המדינה רואה בחומרה רבה את העובדה שלמעשה אין פיקוח על ניהול ענייניו האישיים של החסוי. הדבר הוא בבחינת תעודת עניות לגורמים המוסמכים, והאחריות לכך מוטלת לפתחם של משרד המשפטים ומשרד הרווחה. מצב שבו משרד הרווחה ממליץ לביהמ"ש על מינוי אפוטרופסים לחסויים והאפוטרופוס הכללי מפקח חלקית בלבד על האפוטרופסים אינו תקין, והוא בבחינת כר פורה לגורמים המבקשים לנצל חסויים ורכושם, תוך הפקרתם על-ידי המדינה".
הקלות לחברה שפיתחה את "נט המשפט"
כל הנזקקים לשירותיה של מערכת בתי המשפט יודעים, כי מערכת "נט המשפט" בעייתית ועמוסת תקלות. מבקר המדינה ביצע מעקב אחרי תיקון הליקויים שהעלה בביקורתו הקודמת בנושא, ומצא שחלקם נותרו בעינם. בין היתר: הנהלת בתי המשפט טרם ביצעה סקר שביעות רצון בין משתמשי המערכת, היא הקלה בדרישות המקצועיות מהחברה החיצונית שפיתחה ומתחזקת את "נט המשפט", ועדיין יש ליקויים בממשק בין "נט המשפט" לבין מערך הכספים של הנהלת בתי המשפט.
המבקר קובע שעל הנהלת בתי המשפט לבצע את המהלכים הבאים: לייצב את המערכת ולהגביר את קצב תיקון התקלות; לבצע סקר סיכונים מקיף, הן בתחום החומרה והן בתחום התוכנה; להשלים את מיפוי התהליכים והדרישות של כלל המשתמשים ואת מוקדי הסיכון הגלומים במערכת, ולבחון אם לא נדרשים שינויים בעקבות התקלות; לבצע מכרז לתפעול המערכת ולתחזוקתה; לבצע בדיקות קבלה נאותות למערכת וסקרי שביעות רצון בקרב משתמשיה; לסיים את ריכוז דרישות המשתמשים מהתוכנה ובחינתן, לאפיינן ולפתחן ולהפיק מהם את הלקחים הנדרשים.

הפיקוח על האפוטרופסים
‫דוח ביקורת שנתי 62 לשנת 2011 -‬ חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, התשכ"ב-1962 (להלן - החוק), קובע כי בית משפט רשאי למנות אפוטרופוס, בין היתר, לאדם שאינו יכול, דרך קבע או דרך ארעי, לדאוג לענייניו ואין מי שמוסמך ומוכן לדאוג להם במקומו. אדם שבית המשפט מינה לו אפוטרופוס נקרא חסוי. יחיד, תאגיד או האפוטרופוס הכללי שבמשרד המשפטים (להלן - אפ"כ) יכולים להתמנות כאפוטרופוס לחסוי - דהיינו לגופו של החסוי (להלן - אפוטרופוס לעניינים אישיים), לרכושו או לשניהם. החוק ותקנות הכשרות המשפטית והאפוטרופסות (סדר הדין וביצוע), התש"ל-1970 (להלן - תקנות הכשרות המשפטית או התקנות), קובעים את סמכויות האפוטרופוס, את דרכי פעולתו ואילו דיווחים עליו להמציא לאפ"כ. מפברואר 2002 עד יוני 2011 כיהן מר שלמה שחר כאפוטרופוס הכללי (להלן - האפ"כ). ביוני 2011, לאחר סיום הביקורת ולאחר קבלת תשובת האפ"כ, התמנה מר דוד האן כאפוטרופוס הכללי. על פי נתוני אגף האפוטרופוס הכללי והכונס הרשמי שבמשרד המשפטים (להלן - אגף האפ"כ) מאוגוסט ומספטמבר 2011 (להלן - נתוני אגף האפ"כ), בשנים 2008-2010 הוא ניהל כ-40,000, כ-41,000 וכ-43,000 תיקים, בהתאמה. מדובר בתיקים של חסויים שמונה אפוטרופוס לרכושם או אפוטרופוס לרכושם ולענייניהם האישיים (להלן - תיקי פיקוח). באוקטובר 2010 מנתה מחלקת הפיקוח שבאגף האפ"כ 27 עובדים, רובם מפקחים . פעולות הביקורת בחודשים מאי-אוקטובר 2010 בדק משרד מבקר המדינה את פעילות אגף האפ"כ לפיקוח על אפוטרופסים. ביולי 2011 לאחר קבלת תשובת האפ"כ, נעשתה בדיקה משלימה . פגישות משלימות התקיימו עם הנהלת בתי המשפט, עם הנהלת בתי הדין השרעיים ועם נציגי משרד הרווחה והשירותים החברתיים (להלן - משרד הרווחה). משרד מבקר המדינה פרסם ביקורת קודמת בנושא כבר בשנת 2004 (להלן - הדוח הקודם). עיקרי הממצאים 1. הבדיקה העלתה כי לאגף האפ"כ לא היה מידע מלא ומעודכן על כל החסויים ועל האפוטרופסים שלהם מהסיבות שלהלן: (א) מזכירויות בתי המשפט - ובכלל זה מזכירויות בתי הדין השרעיים - לא מסרו לו את כל צווי המינוי שהוצאו לאפוטרופסים ואת המסמכים הנלווים להם; (ב) אגף האפ"כ לא ביצע השוואות תקופתיות בין רישומיו ובין רישומי בתי המשפט, כדי לוודא שקיבל את כל צווי המינוי שהוציאו בתי המשפט; (ג) אגף האפ"כ לא עדכן באופן רציף וסדיר את הנתונים במערכת הממוחשבת שלו בהתאם למידע שבמערכות מרשם האוכלוסין, אף שיש לו גישה למערכות אלה. 2. נמצא כי אף שהאפוטרופסים של כמה חסויים נפטרו, או מינוים בוטל, או התקשו לתפקד, מונה להם מחליף רק אחרי פרק זמן ארוך, אף שאותם חסויים סבלו מבעיות קשות ולא יכלו לדאוג לענייניהם. 3. אף שמבקר המדינה העיר בדוח הקודם כי יש לקבוע את המאפיינים הנדרשים מאדם המתמנה לאפוטרופוס, הרי שבאוקטובר 2010 נמצא כי האפ"כ ומשרד הרווחה עדיין לא עשו כן. 4. במשק פועלים גופים, ובהם תאגידים, שעיסוקם מתן שירותי אפוטרופסות אשר ניתנים להם מינויים לחסויים רבים (להלן - אפוטרופוס מרובה חסויים). אגף האפ"כ ומשרד הרווחה לא בדקו את התאמתם לתפקיד של אפוטרופסים מרובי חסויים אשר אינם תאגידים ולא דרשו מהם לחתום על התחייבות לפעול בהתאם לחוק ולתקנותיו ולטפל בחסויים וברכושם על פי סל שירותים שצורף להתחייבות (להלן - מסמך הדרישות), כפי שנדרשים לעשות תאגידי אפוטרופסות. 5. אשר לתאגידי אפוטרופסות, נמצא כי חלקם לא עמדו בדרישות מהותיות שנקבעו במסמך הדרישות. אגף האפ"כ לא ביצע מעקב כדי לבדוק אם הם עומדים בדרישות אלה, ובכלל זה אם הם מעסיקים מערך מקצועי של עובדים מקצועיים למתן שירותים לחסוי ולטיפול בו ואם התאגידים מוסרים את דוחותיהם הכספיים הכוללים גם התייחסות לכספי החסויים ולנכסיהם. משרד המשפטים, האפ"כ ומשרד הרווחה אפשרו פעולת אפוטרופסים מרובי חסויים בלי שהסדירו תנאים לפיקוח מובנה, שיטתי ואחיד על פעולותיהם. 6. האפ"כ אינו מנהל רשימה של אפוטרופסים שפוטרו או שהתגלו ליקויים בתפקודם, אינו מרכז מידע על האפוטרופסים מרובי החסויים ועל אופן תפקודם ואינו דואג שהמידע יהיה נגיש לגורמים העוסקים במינוי אפוטרופסים, אף שגורמים אלה זקוקים למידע זה כדי שיוכלו להימנע ממינויים בעייתיים. 7. בשנים 2008 ו-2009 התגלה בבדיקות אגף האפ"כ כי מנהלי תאגידים הוציאו כספים שלא כדין מחשבונות חסויים שהיו בטיפולם, ובכך גרמו נזק רב ובעיות קשות לחסויים רבים. בדיונים שקיימו בנושא משרד המשפטים, פרקליטות המדינה, אגף האפ"כ ומשרד הרווחה הוצעו דרכים לטיפול בנושא, למניעת הישנות המקרים ולשיפור הפיקוח, אולם במועד סיום הביקורת עדיין לא יושמו ההצעות האמורות אשר חלקן מחייבות תיקוני חקיקה. 8. נמצאו מקרים שבהם אגף האפ"כ לא פיקח על אופן טיפולו של האפוטרופוס בחסוי ולא חייב את האפוטרופוס לתת לו את המידע הנדרש בתקנות הכשרות המשפטית על אופן טיפולו בחסוי. כמו כן, אגף האפ"כ קיבל דיווחים לקויים ולא העיר על כך לאפוטרופוס. עקב כך אגף האפ"כ אינו יכול לוודא שהאפוטרופוס מטפל בחסוי בהתאם לדרישות שנקבעו בתקנות ואינו יכול לפעול לשיפור הטיפול בחסוי. 9. לנוכח הערותיו של מבקר המדינה בדוח הקודם ולפיהן יש לפעול בדחיפות לקיום מנגנון פיקוח הולם על אופן תפקודם של אפוטרופסים לעניינים אישיים, החליטה הנהלת משרד המשפטים בשנת 2007 לבצע באגף האפ"כ ניסוי להקמת יחידה לפיקוח בנושא. אולם בספטמבר 2011 עדיין לא התקיים הניסוי. 10. בעקבות פרסום הדוח הקודם של מבקר המדינה פעל האפ"כ לביצוע רפורמות: בוטל פטור מהגשת דוחות שנתיים שניתן לאפוטרופוסים; נוספו שני סוגי דוחות חלופיים שרשאי אפוטרופוס להגיש במקום הנוסח האחיד של הדוח השנתי. פעולותיו האמורות של האפ"כ נועדו להקל על ציבור האפוטרופסים ולייעל את עבודת האגף. נוסף על כך, אגף האפ"כ קיצר את משך הזמן שבין קבלת דיווחי האפוטרופוס לבדיקתם. ממצא זה ראוי לציון במיוחד נוכח הגידול הניכר שחל במספר הפרטות והדוחות המוגשים בכל שנה ולנוכח מצבת המפקחים. עם זאת, במחוזות תל אביב וירושלים עדיין יש פיגור בבדיקת הפרטות והדוחות השנתיים. 11. מנתוני אגף האפ"כ על תיקי פיקוח שנפתחו בשנים 2004-2010 עלה כי כרבע מהאפוטרופסים שמונו בתקופה זו (7,227 מ-30,645) לא הגישו פרטות כחוק, וכי כמחצית מכלל הדוחות השנתיים שהיה על אפוטרופסים להגיש כחוק לא הוגשו (111,707 מתוך 236,040). אף על פי כן האפ"כ נקט פעולות אכיפה מועטות בלבד נגד אותם אפוטרופסים. 12. למרות הערותיו של מבקר המדינה בדוח הקודם , גם בבדיקה הנוכחית נמצא כי מפקחי אגף האפ"כ עדיין אינם יכולים לקבל מידע ישירות מהבנקים או מלשכות המקרקעין, ולו בדיעבד, והם ניזונים רק מהמידע שמספק להם האפוטרופוס. כמו כן אין למפקחי אגף האפ"כ סמכויות לבצע חקירה, ביקורת וביקורים בחצרות חסויים או אצל אפוטרופסים לגבי רכוש החסויים, ללא קבלת אישור מראש מבית המשפט, גם אם המפקחים חושדים כי האפוטרופוס אינו פועל כשורה. 13. חסויים ובאי כוחם ביקשו מהאפ"כ לקבל מידע מתיקי הפיקוח שלהם בעניין הפעולות שביצעו האפוטרופסים ברכוש החסויים, אולם האפ"כ דחה את בקשתם והפנה אותם לבית המשפט. יודגש כי חסויים זכאים לקבל מידע כאמור משום שהוא עשוי לסייע בגילוי פעולות של האפוטרופוס שאינן עולות בקנה אחד עם טובתם. אם האפוטרופוס התרשל במילוי תפקידו - רשאי החסוי לדעת זאת, ואין לאפוטרופוס זכות חיסיון מפני החסוי.
הליכים ופעולות למחשוב בתי המשפט
‫דוח ביקורת שנתי 62 לשנת 2011 -‬ מערכת בתי המשפט של ישראל כוללת בין היתר את בית המשפט העליון, בתי המשפט המחוזיים, בתי משפט השלום, בתי הדין לתעבורה, בתי המשפט לענייני משפחה, בתי המשפט לנוער ובתי הדין לעבודה (להלן - בתי המשפט). בתי המשפט פרוסים ברחבי המדינה, מאורגנים בשישה מחוזות ומטפלים בכמיליון תיקים בשנה. את בתי המשפט מנהלת הנהלת בתי המשפט (להלן - הב"ה), ומתפקידה לפקח על פעילותם התקינה. בסוף שנות התשעים של המאה העשרים החליטה הב"ה לפתח מערכת ממוחשבת חדשה המבוססת על רעיון "התיק האלקטרוני - בית משפט ללא נייר" (להלן - מערכת נט-המשפט או המערכת או הפרויקט), ובשנת 2003 החלה בפיתוחה. פריסת המערכת בכל בתי המשפט הסתיימה במאי 2010. פעולות הביקורת בחודשים אוגוסט-נובמבר 2011 עשה משרד מבקר המדינה מעקב אחר תיקון הליקויים בהליכים ובפעולות למחשוב בתי המשפט, שאותם העלה בדוח 60ב . המעקב נעשה בהב"ה ובחלק מבתי המשפט. עיקרי הממצאים להלן הממצאים העיקריים שהועלו במעקב: 1. בדוח הקודם עלה כי הב"ה לא פעלה לפיתוח המערכת לפי הנוהל המחייב לפיתוח מערכות מידע במשרדי ממשלה - נוהל מפת"ח . במעקב נמצא כי גם בתוספות החדשות להסכם שחתמה הב"ה עם הספקים היא לא דרשה את יישום נוהל מפת"ח, ואף לא דרשה את יישומו כתנאי סף במכרז למתן שירותי ייעוץ וליווי למכרז פיתוח ותחזוקה של המערכת, והסתפקה בהכללת דרישות המבוססות על נוהל זה בחלק מפרקי המכרז. 2. בדוח הקודם עלה כי הב"ה קיבלה את המערכת שלא לפי נוהל מפת"ח ובלי שביצעה בחינות קבלה מטעמה אלא הסתפקה בבחינות המסירה שביצע הספק. לאחר התקנתה התברר כי היו במערכת בעיות שגרמו לתקלות חמורות, דבר שהיה יכול להימנע אילו הייתה הב"ה מבצעת בחינות קבלה כנדרש. ריבוי התקלות במערכת גרם לחוסר שביעות רצון בקרב המשתמשים. במעקב נמצא כי הב"ה טרם עשתה סקר שביעות רצון בקרב משתמשי המערכת, ואף לא ביצעה מבחני קבלה בלתי תלויים משלה למערכת. 3. בדוח הקודם עלה כי את הפרויקט ניהל צוות יועצים של הב"ה בלי ליבה ניהולית של עובדי מדינה המייצגים את האינטרס הציבורי. במעקב נמצא כי חלק מתפקידי הליבה עדיין לא אוישו בעובדי מדינה. 4. בדוח הקודם הועלו בעיות בתכנת מערך הכספים של הב"ה ובממשק שלה למערכת נט-המשפט. במעקב עלה כי הליקוי תוקן באופן חלקי בלבד, וכי אף שחל שיפור בתפקוד מערך הכספים ובממשק שלה למערכת, עדיין יש בו ליקויים.
תאריך:  01/05/2012   |   עודכן:  01/05/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כר פורה לניצול חסויים תוך הפקרתם בידי המדינה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
לקחי מלחמת לבנון השנייה בנוגע לפעילות החטיבה לתכנון מדיני במשרד החוץ טרם יושמו: אין הערכת מצב שנתית, אין חלוקת סמכויות בתוך המשרד, אין שיתוף פעולה עם אגף התכנון במטכ"ל
מירב ארד
מחקריה של פרופ' שרון רבין-מרגליות מתמקדים בעיקר בשוויון הזדמנויות בעבודה עם דגש מיוחד על זכויות נשים בשוק העבודה    מחליפה את פרופ' ישי בר, שימשיך לכהן כחבר סגל בית הספר
איתמר לוין
מועצת מד"א אינה ממלאת את תפקידה, ועדות הוועד הפועל אינן מתכנסות, ועדת הביקורת בקושי מתפקדת, משרד הבריאות אינו מפקח, המנכ"ל והיו"ר מכהנים שנים רבות מדי
איתמר לוין
למרות העלות הכבדה למדינה ולמשק, לא התקיים כל דיון כולל בסוגייה    המדינה מממנת את הביטוח לפרקטיקות הפרטיות של הרופאים    החולים לא מקבלים מידע המגיע להם, הליכי המשמעת במשרד הבריאות איטיים ונגועים בניגוד עניינים
איתמר לוין
הרשות ויתרה על שני שלישים מהחוב בגין מגרשים ולא בדקה כמה באמת שילם הבכיר תמורתו    נישומים שלא עמדו בהסדרי כופר יצאו פטורים בלא כלום
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il