X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
הממשלה קבעה יעד של 63% השתתפות בשנת 2020 - אך עד כה שולבו רק 1,600 גברים חרדים בעבודה אין התקדמות של ממש בהנגשת הלימודים האקדמיים לחרדים
▪  ▪  ▪
שוטרים חרדים. יעד התעסוקה לשנת 2020 עומד על 63% מהחרדים [צילום: משטרת ישראל]

בעיית השתלבותם של החרדים בשוק העבודה היא מן המפורסמות, אך מה עושה הממשלה חוץ מאשר לפזר הצהרות? את זה בדק מבקר המדינה, והמסקנה היא שההצלחה היא קטנה למדי.
באפריל 2007 החליטה הממשלה לאמץ את עקרונות הפעולה שהציעה המועצה הלאומית לכלכלה, ולשם גיבוש המלצות שידונו במגזר החרדי הוקמה ועדת משנה - אך זו לא הגישה תוכנית פרטנית. משרד התמ"ת טרם הכין תוכנית עבודה אופרטיבית למגזר החרדי ולא הקים מטה לעידוד התעסוקה בקרב האוכלוסיות מעוטות ההשתתפות. "מדובר במטלות בעלות חשיבות לאומית חברתית-כלכלית אך התמונה שעולה מצביעה כי התקדמות הטיפול בהן מועטה ואיטית", נאמר בדוח.
רק ביולי 2010, שלוש שנים לאחר אישור עקרונות הפעולה, קבעה הממשלה יעד תעסוקה של 63% למגזר החרדי לשנת 2020. ואולם, הממשלה לא קבעה יעדי ביניים, ואילו במדדי ההצלחה הכמותיים שקבע משרד התמ"ת אין כדי להביא להשגת יעדי הממשלה. "הנה כי כן, היעד ארוך הטווח שקבעה הממשלה עשוי להיות בגדר שאיפה והצהרה גרידא שספק אם היא בת השגה", קובע המבקר.
משרד התמ"ת בשיתוף הג'וינט וחברת תב"ת הפעילו תוכניות נסיוניות שמטרתן לעודד חרדים לצאת לעבודה ולסייע להם להתמיד בה. הגם שמדובר בפעילות העשויה להיות פורצת דרך, ואף שחלק מהתוכניות הן רק בתחילת דרכן, נכללות בה יותר נשים מגברים, ובכל הקשור לגברים היקפה עודנו מצומצם.
אין הכשרה מקצועית בתקופת השירות האזרחי
בתוכנית המרכזית להכשרה מקצועית של גברים, המכונה "פרנסה בכבוד", השתתפו 620 גברים ומתוכם הושמו בעבודה 250. בתוכנית להכשרת הנדסאים הוכשרו 30 תלמידים בלבד, ובתוכנית לעידוד לימודים אקדמיים השתתפו כ-700 איש. תוכנית מפת"ח (מרכזי פיתוח תעסוקת חרדים), שבמסגרתה מופעלים מרכזי השמה והכוונה תעסוקתית ייחודים לאוכלוסיה החרדית, הביאה להשמתם של 1,250 גברים מאז הפעלתה ב-2006. מספרם הכולל של הגברים המושמים בתוכניות המשותפות של משרד התמ"ת וחברת תב"ת, הוא 1,600.
במקביל, לא נעשה די לשם הנגשת הלימודים האקדמיים למגזר החרדי. התקציב שיועד למטרה זו נוצל בהיקף של 50% בלבד, ומנגד לא אושרו פניות של מוסדות אקדמיים אשר ביקשו לקיים אצלם לימודים למגזר החרדי.
אחד מתפקידי מינהלת השירות האזרחי-לאומי שבמשרד המדע והטכנולוגיה הוא לפעול לכך שתקופת השירות של תלמידי ישיבות בשירות האזרחי תנוצל גם להכשרה מקצועית-תעסוקתית. בפועל, מאז החלה מינהלת השירות לפעול בשנת 2008, ועד מועד סיום הביקורת באוגוסט 2011, דהיינו במשך כשלוש שנים וחצי, טרם הופעלו במסגרתו הכשרות לתעסוקה.
נדרשת מעורבות גדולה יותר של התמ"ת
לדעת משרד מבקר המדינה, על הממשלה ומשרד התמ"ת לבחון לעומק את התוכניות ואת דרכי הפעולה, וחשוב לא פחות - את המשאבים וניצולם האפקטיבי ואת תרומתן של התוכניות השונות להגדלת התעסוקה של הגברים במגזר החרדי. עוד ראוי, כי הממשלה תקבע יעדי ביניים הנגזרים מהיעד האמור והניתנים למדידה ולבקרה.
נוכח הצלחתן החלקית של הפעולות שריכז משרד התמ"ת להשתלבות המגזר החרדי בעבודה, שומה עליו לגלות מעורבות גדולה יותר בתוכניות השונות באמצעות ועדות היגוי ובקביעת יעדיהן.
על המשרד לעקוב אחר ביצוע התוכניות, להשלים בהקדם את הערכתן, לרבות בחינת עלות מול תועלת, לזרז הטמעתן של התוכניות שנמצאו ראויות ולהגדיל את היקפן, ולהפסיק את פעילותן של יתר התוכניות. עוד ראוי שהמשרד יסדיר באופן קבוע מפגשים בין מעסיקים לבין דורשי עבודה חרדים, ויגדיל את מודעות המעסיקים לכלי העידוד הממשלתיים.

פעולות הממשלה לעידוד השתלבות המגזר החרדי בשוק העבודה
‫דוח ביקורת שנתי 62 לשנת 2011 -‬ 1. על פי דוח ה-OECD על ישראל, שפורסם לקראת קבלתה לארגון בשנת 2010, שיעור העוני בישראל הוא הגבוה ביותר מכל מדינות הארגון, בעיקר בקרב האוכלוסייה הצעירה. הדוח קובע כי הדבר נובע משיעור השתתפות נמוך בכוח העבודה בהשוואה למדינות ה-OECD, בייחוד בקרב המגזר החרדי והמגזר הערבי. הדוח קבע כי שיעור ההשתתפות הנמוך בכוח העבודה מאיים על התפתחות הכלכלה בישראל, והמליץ כי ישראל תנקוט צעדים לשיפור מעמדם של מגזרים אלה בשוק העבודה. יצוין בהקשר זה כי ביולי 2010 ציינה הממשלה, בהחלטה על עידוד תעסוקת חרדים , את הצורך הלאומי לשלב את המגזר החרדי בתעסוקה. 2. על פי אומדנים שונים (שהשוני ביניהם נובע מהקושי להגדיר מיהו חרדי), בשנת 2009 מנה המגזר החרדי בין 600,000 ל-800,000 נפש . בשנת 2008 עמד שיעור ההשתתפות בתעסוקה - שיעור המועסקים מקרב האוכלוסייה בטווח הגילים 25-64 - על 48% בקרב האוכלוסייה החרדית לעומת 77% בקרב האוכלוסייה היהודית הלא חרדית. יודגש כי שיעור ההשתתפות של הגברים החרדים נמוך במיוחד - כ-40% לעומת 82% בקרב יהודים לא חרדים ; בקרב הנשים החרדיות שיעור ההשתתפות בתעסוקה גבוה יותר - כ-57%, אם כי גם הוא קטן מהשיעור בקרב יהודיות לא חרדיות - כ-74%. עוד יצוין כי שיעור המגזר החרדי בגילים אלה נמצא בגידול ניכר: שיעורו עלה מ-4% מכלל האוכלוסייה בישראל בשנת 2000 ל-6% מהאוכלוסייה בשנת 2010, והוא צפוי לעלות לכ-17% בשנת 2030 , דהיינו אם לא יהיה שינוי מהותי בתחום התעסוקה במגזר זה, שיעור העוני בישראל ילך ויגדל ויביא לפגיעה חמורה במשק כולו. 3. חישובי משרד האוצר העלו כי הפסד התוצר הישיר למשק הישראלי בשנת 2009, כתוצאה מדחיית כניסתם של גברים חרדים לשוק העבודה לגיל שמעל 31, נאמד בכ-4 מיליארד ש"ח. בחישוב ההפסד העקיף השיעור גבוה אף יותר, כי הגדלת ההשתכרות בקרב משפחות חרדיות פירושה גם הגדלת הצריכה ועמה שיפור ברמת החיים - ובכך יש תרומה עקיפה ניכרת למגזר עצמו ולמשק המדינה בכללותו; כמו כן, משמעות הגדלת ההשתכרות לטווח ארוך עשויה להיות גם הקטנת התמיכה מכספי המדינה. כלומר - שילובם של החרדים בשוק העבודה הוא אתגר ומנוף כלכלי-חברתי מהשורה הראשונה. 4. הגוף הממשלתי העיקרי העוסק בשנים האחרונות בשילוב המגזר החרדי בשוק העבודה הוא משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה (להלן - משרד התמ"ת). עיקר פעילותו נעשית באמצעות האגף להכשרה ולפיתוח כוח אדם במשרד (להלן - האגף להכשרה מקצועית) בשיתוף ארגון ג'וינט ישראל (להלן - הג'וינט), ועם חברה-בת משותפת לשניהם בשם תב"ת - תנופה בתעסוקה בע"מ (להלן - חברת תב"ת או תב"ת). מטרת החברה לבנות ולבצע תכניות לעידוד ולקידום תעסוקה ולימודים בקרב אוכלוסיות שאינן משתתפות בשוק העבודה, ובכלל אלה החרדים, ולהשימן בעבודה. כמו כן משרד התמ"ת תומך במפעלים המעסיקים חרדים. גופים ממשלתיים נוספים בעלי נגיעה לנושא הם משרד החינוך, המפקח על הסמינרים החרדיים להכשרת עובדי הוראה; המועצה להשכלה גבוהה, המפקחת בין היתר על מסגרות אקדמיות המיועדות לחרדים; וצה"ל, שבמסגרתו מתקיימות לאחרונה הכשרות למתגייסים מקרב החרדים. פעולות הביקורת בחודשים פברואר עד אוגוסט 2011 בדק משרד מבקר המדינה את פעילויות הממשלה המוכוונות לעידוד השתלבות המגזר החרדי בשוק העבודה . הבדיקה נעשתה בשתי רמות: הרמה הכללית - הצבעה על החסמים המובנים במגזר החרדי המקשים על השתלבותו בתעסוקה; והרמה התפעולית - התכניות שמטרתן לעודד חרדים ולסייע להם לצאת לעבוד ותרומתן עד כה, וכן יישומן של החלטות הממשלה שהתקבלו בנושא בשנים 2007-2011. הבדיקה נעשתה במשרד התמ"ת, ובדיקות השלמה נעשו בחברת תב"ת. במסגרת הביקורת נעשו בירורים במשרד האוצר, במשרד החינוך, במועצה להשכלה גבוהה, במינהלת השירות האזרחי-לאומי שבמשרד המדע והטכנולוגיה, במשרד ראש הממשלה, בעיריית בני ברק ובעיריית מודיעין עילית. עיקרי הממצאים חסמים המקשים את העלאת שיעור השתתפותו של המגזר החרדי בכוח העבודה המדינה מבקשת למצוא דרכים שיאפשרו למגזר החרדי לצאת למעגל העבודה בלי לשנות את אורחות חייו. מאמץ זה כרוך מטבע הדברים בהתמודדות עם חסמים רבים - והעיקריים שבהם : מחסור בהון אנושי-תעסוקתי (בין היתר בשל חסר בידע באנגלית ומתמטיקה ובהכשרות מוכרות) המביא למגוון מצומצם של אפשרויות לתעסוקה; הסדרים שלטוניים - הסדרי תשלום של קצבאות שיוצרים כדאיות כלכלית נמוכה לצאת לעבודה; חובת השירות הצבאי (לגברים), שכן גברים חרדים המבקשים להימנע מחובה זו חייבים ללמוד בישיבה ונאסר עליהם לעבוד או לקבל הכשרה מקצועית. החלטות הממשלה בנושא תעסוקת חרדים וביצוען כדי לעודד את השתלבותו של המגזר החרדי בתעסוקה תוך התמודדות עם החסמים דלעיל, קיבלה הממשלה בשנים 2007-2010 כמה החלטות. משרד מבקר המדינה בדק את סדרי ביצוען של המרכזיות שבהן והעלה כדלקמן: 1. תכנית פרטנית להשתלבות בתעסוקה: באפריל 2007 החליטה הממשלה לאמץ את עקרונות הפעולה המופיעים במסמך המדיניות "אג'נדה כלכלית-חברתית לישראל 2008-2010" (להלן - מסמך האג'נדה), שהכינה המועצה הלאומית לכלכלה. המסמך הציע להקנות כלים פרטניים להשתלבות בתעסוקה, בעיקר עבור המגזר החרדי ומגזר המיעוטים. החלטת הממשלה קבעה, בין היתר, כי תוקם ועדה בין-משרדית (להלן - ועדת האג'נדה) לשם תכנון, יישום וליווי של תכנית הפעולה. לשם גיבוש המלצות שידונו במגזר החרדי הוקמה ועדת משנה. הביקורת העלתה כי ועדת המשנה לא הגישה דוח שהיה אמור לכלול תכנית פרטנית למגזר החרדי. כך נמנע מהממשלה המידע הנחוץ כדי לבחון את הכלים שהוצעו במסמך האג'נדה ולדון בהמלצות על הפעולות שיש לנקוט כדי לשלב חרדים בתעסוקה. עוד הועלה כי משרד התמ"ת טרם הכין תכנית עבודה אופרטיבית למגזר החרדי ולא הקים מטה לעידוד התעסוקה בקרב האוכלוסיות מעוטות ההשתתפות . הנה כי כן, מדובר במטלות בעלות חשיבות לאומית חברתית-כלכלית אך התמונה שעולה מצביעה כי התקדמות הטיפול בהן מועטה ואטית. 2. הצורך במדידת העמידה ביעדים: במסמך האג'נדה צוין כי יש לקבוע יעדים כמותיים תלת-שנתיים לצמצום העוני ולהגדלת שיעור התעסוקה. רק ביולי 2010, שלוש שנים לאחר אישור עקרונות מסמך האג'נדה, החליטה הממשלה לקבוע את יעדי התעסוקה. היעד שנקבע לשנת 2020 למגזר החרדי (בטווח הגילים 25-64) היה שיעור תעסוקה של 63% הן לגברים הן לנשים. זהו יעד מאתגר, בעיקר בנוגע לגברים (שכן בבסיסו הנחה שיתווספו לשוק העבודה 9,200 מהם בכל שנה), וחובת מימושו נמצאת על כתפי מוסדות השלטון. הועלה כי הממשלה לא קבעה יעדי ביניים הנגזרים מהיעד הסופי לשנת 2020. עוד נמצא כי אין במדדי ההצלחה הכמותיים שקבע משרד התמ"ת בשיתוף חברת תב"ת לשנת 2011 כדי להביא להשגת יעדי הממשלה. הנה כי כן, היעד ארוך-הטווח שקבעה הממשלה עשוי להיות בגדר שאיפה והצהרה גרֵדא שספק אם היא בת השגה. פעילות משרד התמ"ת וחברת תב"ת משרד התמ"ת בשיתוף הג'וינט וחברת תב"ת הפעילו תכניות ניסיוניות שמטרתן לעודד חרדים לצאת לעבודה ולסייע להם להתמיד בה. משרד מבקר המדינה בדק את תוצאות הפעלת התכניות האלה, כפי שעולה מנתוני משרד התמ"ת ותב"ת בנוגע לשנים 2005-2010, והעלה כי הגם שמדובר בפעילות העשויה להיות פורצת דרך, ואף שחלק מהתכניות הן רק בתחילת דרכן, נכללות בה יותר נשים מגברים, ובכל הקשור לגברים היקפה עודנו מצומצם: 1. בתכנית המרכזית להכשרה מקצועית של גברים המכונה "פרנסה בכבוד" השתתפו בשנים האמורות לעיל, על פי נתוני תב"ת, כ-620 גברים ומתוכם הושמו בעבודה כ-250. בתכנית להכשרת הנדסאים הוכשרו 30 תלמידים בלבד, ובתכנית לעידוד לימודים אקדמיים השתתפו כ-700 איש. תכנית מפת"ח (מרכזי פיתוח תעסוקת חרדים) שבמסגרתה מופעלים מרכזי השמה והכוונה תעסוקתית ייחודים לאוכלוסייה החרדית, הביאה להשמתם של כ-1,250 גברים מאז הפעלתה ב-2006. לפי חישובי משרד מבקר המדינה מספרם הכולל של הגברים המושמים בתכניות המשותפות של משרד התמ"ת וחברת תב"ת, הוא כ-1,600. תרומה זו אמנם חשובה אך שיעורה בטל בשישים לנוכח היעד שקבעה הממשלה. על הממשלה ומשרדיה להגביר את המאמצים למימוש היעד האמור לעיל. 2. הועלו ליקויים בפעולות המעקב והבקרה של משרד התמ"ת בנוגע לדרכי הפעלת התכניות שמטרתן לעודד חרדים לצאת לעבודה, ובהם: היעדר נתונים בדבר מספר התלמידים שהוסמכו בחלק מהתכניות ואי-התאמה בין נתוני תב"ת לנתוני משרד התמ"ת באשר למספר התלמידים בקורסי ההכשרה השונים; חלק מוועדות ההיגוי של התכניות, שבהן משתתף משרד התמ"ת, אשר תפקידן קביעת מדיניות, יעדים ומעקב אחר התכניות וביצוען מיעטו להתכנס; משרד התמ"ת לא בדק כראוי את התקדמות ביצוען של התכניות; טרם הושלם ליווין של חלק מהתכניות במחקרי הערכה של משרד התמ"ת והן לא נבחנו במבחני עלות מול תועלת. 3. תכניות תב"ת פותחו מתוך כוונה שאם יצליחו יוטמעו ויופעלו בהיקף נרחב יותר. התברר כי משרד התמ"ת טרם נערך לכך כראוי: תכנית "פרנסה בכבוד" החלה עוד בשנת 2001 אולם רק במהלך שנת 2011 הוחל בשלב מעבר לקראת הטמעתה; תכנית מפת"ח החלה בשנת 2006 בכמה יישובים אולם רק באחד מהם (ירושלים) הוחל בפעילות להטמעתה. פעולות להנגשת לימודים אקדמיים למגזר החרדי לפי נתוני הוועדה לתכנון ותקצוב (להלן - ות"ת) של המועצה להשכלה גבוהה, מספר הסטודנטים החרדים שלמדו בשנת התשע"א (2010-2011) לתארים אקדמיים היה כ-6,400 (מתוכם כ-60% נשים). אף שהמועצה להשכלה גבוהה, ות"ת ומשרד האוצר הכירו בחשיבות הנושא ופעלו לקידומו עדיין לא נעשה די בעניין זה: 1. לשם הגדלת מספר הסטודנטים החרדים במהלך שנות הלימודים התשס"ה-התשס"ח העמידו משרד האוצר וות"ת בכל שנה תקציב מיוחד למימון מסלולי לימוד ייחודים לחרדים. אולם הבדיקה העלתה כי ניצול התקציב היה דל (בשנת הלימודים התשס"ח [2007-2008] נוצל רק 50% מהתקציב), ומנגד לא אושרו פניות של מוסדות אקדמיים אשר ביקשו לקיים אצלם לימודים למגזר החרדי, ושהיו עשויות להביא להגדלת מספר הסטודנטים. רק בשנת 2009 פנתה המועצה להשכלה גבוהה לאגף התקציבים במשרד האוצר בבקשה לעדכן את הקריטריונים כדי שיהיה אפשר לתת מענה להיקף נרחב יותר של ביקוש ולאפשר אפיקי לימוד נוספים. 2. באוקטובר 2010 חתמו אגף התקציבים וות"ת על תכנית רב-שנתית למערכת ההשכלה הגבוהה לשנים התשע"א-התשע"ה (2010-2015), שכללה בין היתר את נושא הגברת נגישות האוכלוסייה החרדית למערכת ההשכלה הגבוהה. בתכנית נקבע כי התקציב לשם מימוש היעדים הנוגעים לנושא זה יוקצה בכפוף לתכנית מפורטת שתגיש ות"ת לאגף התקציבים במהלך שנת הלימודים התשע"א. אולם רק בינואר 2012, דהיינו בעיצומה של שנת הלימודים התשע"ב (2011-2012), הגישה ות"ת את התכנית המפורטת. פעולות להכשרה תעסוקתית במהלך השירות האזרחי אחד מתפקידי מינהלת השירות האזרחי-לאומי שבמשרד המדע והטכנולוגיה הוא לפעול לכך שתקופת השירות של תלמידי ישיבות בשירות האזרחי תנוצל גם להכשרה מקצועית-תעסוקתית. בפועל, מאז החלה מינהלת השירות לפעול בשנת 2008, ועד מועד סיום הביקורת באוגוסט 2011, דהיינו במשך כשלוש שנים וחצי, טרם הופעלו במסגרתו הכשרות לתעסוקה.
תאריך:  01/05/2012   |   עודכן:  01/05/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ספק אם יושג יעד השתלבות החרדים בעבודה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מירב ארד
בעבודות ארכיאולוגיות של רשות העתיקות בתעלת הניקוז בת ה-2000 שבין עיר דוד והגן הארכיאולוגי של ירושלים התגלה שריד מהמבנה הקרוב ביותר לבית המקדש הראשון שנחשף עד כה בחפירות ארכיאולוגיות, ועל רצפתו החותם
איתמר לוין
משהו מוזר קרה בפרויקט: במקום שהמדינה תשלם 100 מיליון שקל, היא קיבלה 182 מיליון שקל - בלא כל הסבר מתועד    הפרויקט מתנגש בתוואי מסילת הרכבת העתידי, דבר שיחייב הוצאות גדולות בעתיד
איתמר לוין
אגף האפוטרופוס הכללי במשרד המשפטים אינו מפקח כיאות על האפוטרופוסים ל-40,000 חסויים, ובין היתר לא פעל למנוע גניבות של כספיהם    נמשכים הליקויים בהנהלת בתי המשפט בנוגע למערכת "נט המשפט"
איתמר לוין
לקחי מלחמת לבנון השנייה בנוגע לפעילות החטיבה לתכנון מדיני במשרד החוץ טרם יושמו: אין הערכת מצב שנתית, אין חלוקת סמכויות בתוך המשרד, אין שיתוף פעולה עם אגף התכנון במטכ"ל
מירב ארד
מחקריה של פרופ' שרון רבין-מרגליות מתמקדים בעיקר בשוויון הזדמנויות בעבודה עם דגש מיוחד על זכויות נשים בשוק העבודה    מחליפה את פרופ' ישי בר, שימשיך לכהן כחבר סגל בית הספר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il