X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
בדצמבר 2002 הורה שרון לקדם שני פתרונות להגנת המטוסים במרס 2011 הורה נתניהו להשהות את הפתרון שנועד לתת פתרון מיידי, משום שהתברר שהוא אינו ישים; רכישת המערכת לטווח ארוך עדיין לא בוצעה
▪  ▪  ▪
אחרי עשר שנים עדיין אין מיגון למטוסי הנוסעים הישראליים

בדצמבר 2002, לאחר ירי שני טילי כתף על מטוס נוסעים ישראלי במומבסה שבקניה, הנחה ראש הממשלה דאז, אריאל שרון, לפעול להתקנת מערכת מיגון מסוימת על מטוסי נוסעים ישראלים כמענה מיידי (מערכת א'), ולפתח מערכת אחרת כפתרון לטווח הארוך (מערכת ב'). באוקטובר 2007 קבע ראש הממשלה דאז, אהוד אולמרט, כי יש להשלים מיידית את פיתוח המערכת לטווח ארוך.
בינואר 2009 החליטה ועדת השרים להנחות את משרד הביטחון לחתום עם חברה מסוימת על חוזה התקשרות לפיתוח והתקנה של מערכת ב' על מטוסי נוסעים של חברות תעופה ישראליות, וכי על שר האוצר להקציב לנושא זה 405 מיליון שקל, לאחר גיבוש הסכם התקשרות עם החברה המפתחת.
משרד התחבורה, שנקבע כגורם בעל האחריות הכוללת לניהול הפרויקט של מערכת א', לא הקים מסגרת משימתית שתישא באחריות למימוש הפרויקט, ולא הוגדרו התפקידים והסמכויות של כל אחד מהגורמים המעורבים בפרויקט ויחסי הגומלין ביניהם. כמו-כן, לא גובשה תפיסה לניהולו האינטגרטיבי של הפרויקט, המביאה לידי ביטוי את מאפייניו הייחודיים. גם כאשר עלו סוגיות מהותיות, הסיכומים וההחלטות שהתקבלו היו לעתים סותרים, חלקם לא מומשו כלל, או שמומשו באיחור רב. נוכח אי-ישימות הפרויקט, החליט במארס 2011 ראש הממשלה, בנימין נתניהו, "להשהות את התקנת המערכות [א'] במטוסים, ולשמר את היכולות והזיוודים של המערכות למקרה שיוחלט על שימושם בעתיד".
על-אף הדחיפות שנדרשה במתן מענה לאיום, חוזה ההתקשרות לפיתוח ולהתקנה של מערכת ב' נחתם רק ביוני 2009 - שש שנים וחצי לאחר החלטתו של שרון על הצורך בפתרון זה. במארס 2011 קבע נתניהו שיש להאיץ משמעותית את פיתוח המערכת ואת התקנתה על המטוסים.
בהמשך לכך, היה על משרד התחבורה להגיש הצעת החלטה מעודכנת לאישור ועדת השרים בנוגע לחלוקת ההוצאות בין המדינה וגופים אחרים. על-אף שמדובר בנושא בעל דחיפות לאומית ביטחונית, ובכל יום שחולף ללא טיפול קיים סיכון לתעופה האזרחית ולאלפי נוסעים, רק לאחר מועד סיום ביקורת המעקב, הרי שרק חמישה חודשים מאז קביעתו של נתניהו, עדכן משרד התחבורה את הנוסח הסופי של הצעת ההחלטה.
המבקר קובע בחריפות, שמדובר ב"מחדל מתמשך בהיערכות להגנה על התחבורה האווירית האזרחית הישראלית. על-אף שכל הגורמים הבכירים - ראשי ממשלה, שרים ומנכ"לים - קבעו שמדובר בפרויקט חשוב וחיוני, הוא התנהל לאורך השנים בחוסר יעילות ונחישות מצד הגורמים האחראים למיגון התעופה האזרחית, ובראשם שרי התחבורה שכיהנו מאז שנת 2003, וכן שרי האוצר ומנכ"לי משרד ראש הממשלה.
"יש לראות בחומרה יתרה מצב שבו למרות ההתרעות בגין סכנה לתעופה האזרחית ולמרות קביעות ראשי ממשלה לאורך השנים, נותר פער בין עוצמת האיום ומימוש המענה, ותוצאות העיכוב המתמשך בהתקנת המערכות על המטוסים עלולות להיות חמורות. על כן, על כל הגורמים המעורבים, בהובלת שר התחבורה ומנכ"ל משרדו ובתיאום הדוק עם משרד האוצר, לפעול בדחיפות לפתרון הסוגיות העומדות על סדר היום".

מיגון מטוסי נוסעים אזרחיים - ממצאי מעקב
‫דוח ביקורת שנתי 62 לשנת 2011 -‬ בדצמבר 2002, לאחר ירי שני טילי כתף על מטוס נוסעים ישראלי במומבסה שבקניה, הנחה ראש הממשלה (להלן - ראה"ם) דאז, מר אריאל שרון, לפעול להתקנת מערכת מיגון מסוימת על מטוסי נוסעים ישראליים כמענה מיידי (להלן - מערכת א' או הפרויקט), ולפתח מערכת אחרת כפתרון לטווח הארוך (להלן - מערכת ב') (להלן - שני הפרויקטים). בדצמבר 2003 קבע ראה"ם כי משרד האוצר יתקצב את התקנת המערכות בהתאם למשא ומתן עם חברות התעופה. בהחלטת ועדת שרים לענייני ביטחון לאומי (להלן - ועדת השרים) מאוקטובר 2007 הנחה ראה"ם דאז, מר אהוד אולמרט, לפעול להשלמה מיידית של פיתוח מערכת ב'. בדצמבר 2008 הגדיר המטה ללוחמה בטרור (להלן - מטה לוט"ר) שבמטה לביטחון לאומי (להלן - המל"ל), כי איום טילי הכתף על התעופה הישראלית הוא מהותי. בהחלטת ועדת השרים מדצמבר 2008 הנחה ראה"ם כי לאור משמעות האיום פרויקט א' "יימשך כסדרו". כמו כן, קבע את הפעולות הנדרשות להמשך הטיפול במערכת ב'. בינואר 2009 החליטה ועדת השרים להנחות את משרד הביטחון (להלן – משהב"ט) לחתום עם חברה מסוימת על חוזה התקשרות לפיתוח והתקנה של מערכת ב' על מטוסי נוסעים של חברות תעופה ישראליות, ועל שר האוצר להקציב לנושא זה סך של 405 מיליון ש"ח, לאחר גיבוש הסכם התקשרות עם החברה המפתחת. פעולות הביקורת בשנת 2005 ערך משרד מבקר המדינה ביקורת בנושא מיגון מטוסי נוסעים אזרחיים. עיקרי סיכום ממצאי הביקורת פורסמו בדוח 57א. בתקופה פברואר עד יולי 2011 ערך משרד מבקר המדינה ביקורת מעקב מורחבת, שבה נבדק היישום של ההחלטות המרכזיות שהתקבלו בנושא, וההתפתחויות שחלו במימוש שני הפרויקטים מאז סוף הביקורת הקודמת. ביקורת המעקב נערכה ברשות התעופה האזרחית (להלן - רת"א) שבמשרד התחבורה והבטיחות בדרכים (להלן - משרד התחבורה); במינהל למחקר, פיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית (להלן - מפא"ת) שבמשהב"ט. ביקורת השלמה נערכה במשרד האוצר ובמטה לוט"ר במל"ל שבמשרד ראה"ם. ועדת המשנה של הוועדה לענייני ביקורת המדינה של הכנסת, בהתייעצות עם מבקר המדינה, החליטה שלא להניח פרק זה במלואו על שולחן הכנסת, ולפרסם רק את עיקרי התקציר ואת עיקרי הסיכום שלו, לשם שמירה על ביטחון המדינה, בהתאם לסעיף 17 לחוק מבקר המדינה, התשי"ח-1958 [נוסח משולב]. עיקרי הממצאים מערכת א' א. משרד התחבורה, שנקבע כגורם בעל האחריות הכוללת לניהול הפרויקט, לא הקים מסגרת משימתית שתישא באחריות למימוש הפרויקט, ולא הוגדרו התפקידים והסמכויות של כל אחד מהגורמים המעורבים בפרויקט ויחסי הגומלין ביניהם. כמו כן, לא גובשה תפיסה לניהולו האינטגרטיבי של הפרויקט, המביאה לידי ביטוי את מאפייניו הייחודיים. גם כאשר עלו סוגיות מהותיות, הסיכומים וההחלטות שהתקבלו היו לעתים סותרים, חלקם לא מומשו כלל, או שמומשו באיחור רב. ב. נוכח אי-ישימות הפרויקט, החליט ראה"ם, מר בנימין נתניהו, במרץ 2011 "להשהות את התקנת המערכות [א'] במטוסים, ולשמר את היכולות והזיוודים של המערכות למקרה שיוחלט על שימושם בעתיד". מערכת ב' א. על אף הדחיפות שנדרשה כאמור במתן מענה לאיום, חוזה ההתקשרות לפיתוח ולהתקנה של מערכת ב' נחתם רק ביוני 2009 - שש שנים וחצי לאחר החלטת ראה"ם על הצורך בפתרון זה. ב. נוכח המבוי הסתום שאליו נקלע פיתוח מערכת ב' התקיים במרץ 2011 - בעת ביצוע ביקורת המעקב של משרד מבקר המדינה על הנושא - דיון בראשות ראה"ם, ובסופו הוא קבע שיש להאיץ משמעותית את פיתוח המערכת ואת התקנת המערכות על המטוסים. בהמשך לכך, היה על משרד התחבורה להגיש הצעת החלטה מעודכנת לאישור ועדת השרים בנוגע לחלוקת ההוצאות בין המדינה וגופים אחרים. על אף שמדובר בנושא בעל דחיפות לאומית ביטחונית, ובכל יום שחולף ללא טיפול קיים סיכון לתעופה האזרחית ולאלפי נוסעים, רק לאחר מועד סיום ביקורת המעקב, כחמישה חודשים מאז קביעת ראה"ם, עדכן משרד התחבורה את הנוסח הסופי של הצעת ההחלטה.
תאריך:  01/05/2012   |   עודכן:  01/05/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מחדל מתמשך בהגנה על מטוסי נוסעים מפני טילים
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
שדות תעופה רבים לא מוכנים לסכן
בנג'ו  |  2/05/12 01:52
2
האיסלם מתון ולא יירה במטוסים ל"ת
רבין פרס ברק ציפי  |  2/05/12 12:54
3
הגנת מטוסים
liliro  |  2/05/12 14:16
4
המבקר והשטות
אורי פ  |  2/05/12 18:05
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
עיכוב חמור בהצטיידות במערכת להגנה על נגמ"שים מפני טילים    נזקים כבדים לחטיבת התחמושת הכבדה בתעש - למרות שהובטח שהיא תישאר בבעלות המדינה
איתמר לוין
52% מהגברים שלא התגייסו בשנת 2010 - בנימוק של "תורתו אומנותו"    חלק מההבטחות המרכזיות שניתנו לחרדים לא מולאו    המבקר קורא לברק לדון בעיקרי התוכנית לגיוס החרדים ובשילובה בעקרונות צה"ל
איתמר לוין
המבקר קורא להכריע בהקדם במחלוקות בין חיל החינוך לרבנות הצבאית הראשית    מדגיש את הצורך להעניק למפקדים את הכלים הנחוצים למילוי תפקידיהם בתחומי החינוך והערכים
איתמר לוין
ביקורת אישית חריפה של המבקר על אודי שני    שיקולים זרים באיוש משרות במשרד הביטחון    עיכוב של ארבע שנים בחתימת הסכם בין משרדי הביטחון והבריאות בנוגע לטיפול בחיילי צה"ל
איתמר לוין
בדיקה בשבע רשויות מקומיות מעלה, כי אבטחת המידע אינה מבוצעת בהתאם לחוק, ואילו משרדי המשפטים והפנים אינם אוכפים על הרשויות את קיום החוק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il