X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
משרד התחבורה איפשר לרכבת ישראל לסכן את שלום הנוסעים ההנהלה לא פעלה ליישום מנגנוני הרתעה הולמים למניעת אירועי בטיחות שמקורם בכשל בהתנהגותם של עובדיה
▪  ▪  ▪
תאונת הנגשות הרכבות בנתניה. עלול לקרות שוב [צילום: AP]
המדריך הסמיך את אחיינו
מדריך נהגים השתתף בהסמכת אחיינו. אף שהחברה הודיעה למשרד מבקר המדינה בנובמבר 2006 שתפעל למנוע ניגוד עניינים מעין זה, היה המדריך חבר גם בוועדה שאישרה את הסמכת אחיינו לתפקיד נוסף בשנת 2008.

בשנת 2002 החליטה הממשלה לפקח ולקבוע כללים ברכבת ישראל, אבל רק באוגוסט 2011 הודיע שר התחבורה ישראל כ"ץ על חתימה על הסכם בטיחות. עד אז לא השלים משרד התחבורה את יישום ההחלטה במשך עשור.
דוח מעקב של מבקר המדינה מגלה (יום ג', 1.5.12) כי מרבית הליקויים עליהם עמד בדוח משנת 2006 לא תוקנו. בשנים אלה כיהנו השרים שאול מופז וישראל כ"ץ. המבקר מציין כי המחדל מסכן חיי אדם וכל דחייה נוספת עלולה להסתיים בתאונה.
החתול שומר על השמנת
הוא מותח ביקורת הן על חברת רכבת ישראל והן על משרד התחבורה. נמצא שהמשרד טרם הסדיר בחקיקה את נושא מתן הרישיונות לנהגי רכבת, הפיקוח על סדרי הבטיחות וענישה ראויה של נהגי רכבת המתרשלים בתפקידם ומסכנים את הציבור. בפועל הרכבת עדיין מפקחת על עצמה ומשרד התחבורה טרם תיקן ליקוי חמור זה, חרף ההערות החוזרות ונשנות. ליקויים נוספים:
  • אגף רישוי ובקרה מסילתי במינהל היבשה שהוקם ב-2008 אויש רק במנהל אגף, ולא הועסקו בו עובדים מקצועיים.
  • הבירור הפנימי של תאונות והיחס בינו ובין החקירה בידי המשטרה או ועדות בירור ובדיקה שמקים השר לא הוסדר. אין תקנות בדבר מינוין, פעולותיהן וסמכויותיהן של הוועדות.
  • אין עקביות בעונשים בגין הפרת תקנות ונהלים ברכבת, עונשים בגין מעבר על פני סימנור אדום, נסיעה במהירות גבוהה ואי-עצירה לפני מחסום מקולקל היו לעיתים קלים מדי, ולא ניתן משקל להצטברות עברות. בדצמבר 2006 אישר הדירקטוריון סולם עונשין חדש, ונאמר שיובא לידיעת כלל העובדים עד סוף ינואר 2007. בנובמבר 2010 נמסר לדירקטוריון כי אין תוקף להסכמה לשינוי בסמכויות ועדת המשמעת. עד דצמבר 2011 טרם הונהג סולם עונשין חדש וטרם נקבעו עונשי מינימום מדורגים לעברות על-פי חומרתן.
  • הפרדה מפלסית במפגש מסילה-דרך ליד כפר מנחם הסתיים כשלוש שנים וחצי אחרי המועד המתוכנן. שבע הפרדות הסתיימו באיחור של כשנה.
  • באוקטובר 2009 אישר הדירקטוריון להקים אגף פיקוח תפעולי ארצי שיעסוק בבטיחות. האגף החל לפעול רק כעבור שנתיים.
פיצויי פרישה מוגדלים
פרק נוסף בביקורת הוקדש לסדרי פרישתם של עובדי חברת הרכבת במסגרת הסכם פרישה משנת 2007. תהליך הטיפול בפרישת עובדים לא תועד ולא צוינו הנמקות לבחירת העובדים שיפרשו. בתהליך קבלת ההחלטות בנושא הענקת פיצויי פרישה מיוחדים (שאינם מחויבים) לעובדים בכירים נפלו פגמים של מינהל תקין.
אשר לפורשים במסגרת ההסכם, שנחשדו בעברות משמעת או בעברות פליליות, לא נמשך בירור את החשדות שהועלו לגביהם ולא התייעצו עם היועץ המשפטי של החברה אם ראוי למצות את החקירות בתחום המשמעתי, להעביר את הנושא להמשך טיפול במישור הפלילי, או להביא לידי פרישה מוקדמת של עובדים אלו. הנהלת החברה גם לא יידעה את הדירקטוריון בעניינם של מקרים אלה.

הטיפול בתאונות ובבטיחות ברכבת ישראל
‫דוח ביקורת שנתי 62 לשנת 2011 -‬ ביולי 2003 הופרדה הרכבת מרשות הנמלים והרכבות והחלה לפעול כחברה ממשלתית ושמה רכבת ישראל בע"מ (להלן - החברה או הרכבת). אלה, בין היתר, המטרות שלשמן נוסדה החברה, כפי שנקבע בהחלטת הממשלה : להפעיל רכבות להסעת נוסעים ולהובלת מטענים, לפעול לעידוד השימוש בתעבורה מסילתית ולהפיכת הרכבת לכלי תחבורה יעיל וזמין. הפעלתן של מסילות הברזל מוסדרת בין השאר, בפקודת מסילות הברזל [נוסח חדש], התשל"ב-1972 (להלן - פקודת המסילות) ובתקנות שנקבעו מכוחה. בעשור האחרון גדל מספר הנוסעים ברכבת בהיקף ניכר, מכ-17 מיליון נוסעים בשנת 2002 לכ-36 מיליון נוסעים בשנת 2010. במרץ 2006 הקימה החברה חטיבה לבטיחות, ביטחון, איכות וסביבה. ביוני 2011 אישר דירקטוריון החברה תכנית בטיחות חדשה לחברה (להלן - תכנית הבטיחות החדשה), והיא אושרה על ידי שר התחבורה והבטיחות בדרכים מר ישראל כץ (להלן - שר התחבורה). ביולי 2011 הכינה הרכבת תכנית עבודה למימוש תכנית הבטיחות החדשה, ונקבעו בה יעדים להשגה בתוך חמש שנים. באוגוסט 2011 חתמו החברה וועד עובדי החברה, בהסכמת משרד התחבורה, על הסכם עקרונות בנושא ההשלכות של תכנית הבטיחות החדשה על העובדים ברכבת. ביולי 2006 פרסם משרד מבקר המדינה דוח ביקורת נפרד בנושא הטיפול בתאונות ובבטיחות ברכבת (להלן - דוח הביקורת הנפרד) , ובו בחן היבטים של בטיחות ברכבת, לרבות הטיפול בהסדרת מפגשים של מסילות הברזל עם כבישים (להלן - מפגשי מסילה-דרך), חקירת תאונות שבהן מעורבת רכבת וכשירות נהגי הקטרים. פעולות הביקורת בחודשים מרץ-אוגוסט 2011 עשה משרד מבקר המדינה ביקורת מעקב אחר תיקון ליקויים שעליהם הצביע בדוח הביקורת הנפרד. הבדיקה נעשתה ברכבת, ובדיקות השלמה נעשו במשרד התחבורה. עיקרי הממצאים 1. עד אוגוסט 2011 עדיין לא השלים משרד התחבורה את יישום החלטת הממשלה משנת 2002 בדבר קביעת כללים וסמכויות פיקוח על הרכבת באמצעות שינוי חקיקה. משרד התחבורה לא פעל להסדיר את רישוי הנהגים ולהתקין דיני תעבורה לנהגי רכבת. טרם הוסדר בחקיקה גם הפיקוח על כשירותם של נהגי קטר מהבחינה הרפואית ובדיקת הנהגים לאיתור שימוש בסמים ובאלכוהול. 2. בשנת 2008 הקים משרד התחבורה אגף רישוי ובקרה מסילתי במינהל היבשה. האגף אויש רק במנהל אגף, ולא הועסקו בו עובדים מקצועיים. בכך נפגעה יכולתו למלא את התפקידים שהוטלו עליו. 3. החברה סיימה לבצע הפרדה מפלסית במפגש מסילה-דרך ליד כפר מנחם כשלוש וחצי שנים אחרי מועד הסיום המתוכנן. החברה סיימה שמונה הפרדות מפלסיות שתוכננו בהסכם שחתמה עם הממשלה בשנת 2008; שבע מהן באיחור של כשנה לעומת המועד שנקבע בהסכם. רק בנובמבר 2011 התקינה משטרת ישראל מחדש שלוש מצלמות להמשך ניסוי לאכיפת הוראות החוק במפגשי מסילה-דרך. 4. טרם הוסדר בחקיקה נושא הסמכת נהגי קטרים. ביקורת קודמת העלתה שמדריך נהגים השתתף בהסמכת אחיינו. אף שהחברה הודיעה למשרד מבקר המדינה בנובמבר 2006 שתפעל למנוע ניגוד עניינים מעין זה, היה המדריך חבר גם בוועדה שאישרה את הסמכת אחיינו לתפקיד נוסף בשנת 2008. 5. באוקטובר 2009 אישר דירקטוריון החברה להקים אגף פיקוח תפעולי ארצי כדי להגביר את הבקרה והפיקוח של הנהלת החברה על הבטיחות ברכבת. האגף החל לפעול רק באוקטובר 2011, כשנתיים לאחר מכן. 6. מספר האירועים שבהם עברו נהגי רכבת על פני סימנור אדום הלך וגדל במרוצת השנים. חוקר התאונות הראשי של החברה ציין שהתחקירים חשפו תפקוד לקוי של המעורבים באירועים והפרה של נהלים ותקנות. 7. בנוהל החברה לא הוגדר פרק זמן ברור להשלמת חקירת אירועים ותאונות אלא נכתב "פרק זמן סביר". בכמה מקרים עבר זמן ממושך למדי, ואף חודשים, מיום קרות האירוע ועד השלמת הבדיקה. 8. משרד התחבורה לא הסדיר בחקיקה את הבירור הפנימי של תאונות רכבת ואת היחס בינו ובין החקירה בידי גופים חיצוניים, קרי המשטרה או ועדת בירור שימנה השר. 9. משרד התחבורה טרם התקין תקנות בדבר מינוין, פעולותיהן וסמכויותיהן של ועדות בירור ובדיקה, אשר שר התחבורה רשאי למנות לשם חקירת גורמיה ונסיבותיה של תאונת דרכים שבה נהרג אדם או נחבל חבלה של ממש. 10. בכמה מקרים נמצא חוסר עקביות בעונשים בגין הפרת תקנות תפעוליות ונהלים של הרכבת. עונשים בגין הפרת תקנות כגון מעבר על פני סימנור אדום, נסיעה במהירות גבוהה ואי-עצירה לפני מחסום מקולקל היו לעתים קלים מדי, ולא ניתן משקל להצטברות עברות. 11. בדצמבר 2006 הודיעה החברה למשרד מבקר המדינה שדירקטוריון החברה אישר סולם עונשין חדש, ושהסולם יובא לידיעת כלל העובדים עד סוף ינואר 2007. בנובמבר 2010 נמסר לדירקטוריון כי אין תוקף להסכמה לשינוי בסמכויות וועדת המשמעת. עד דצמבר 2011 טרם הונהג סולם עונשין חדש וטרם נקבעו עונשי מינימום מדורגים לעברות על פי חומרתן.
סדרי פרישת עובדים ברכבת ישראל
‫דוח ביקורת שנתי 62 לשנת 2011 -‬ ביולי 2003 הועברו עובדי הרכבת וכל פעילותה מרשות הנמלים והרכבות אל חברת רכבת ישראל בע"מ (להלן - חברת הרכבת או החברה). בסוף 2010 הועסקו בחברה 2,117 עובדים, ומספר הנוסעים ברכבת הגיע באותה השנה לכ-35.9 מיליון. ביוני 2003 נחתם "הסכם עבודה קיבוצי מיוחד לעובדי רכבת ישראל בע"מ". בעקבות סכסוך משפטי, ב-2007 נחתם הסכם פרישה (להלן - הסכם הפרישה או ההסכם), ויישומו החל ב-2008. עד 2009, מועד פקיעת תוקפו של ההסכם, פרשו במסגרתו 184 עובדים, רוב רובם לפנסיה מוקדמת. עד סוף 2010 הסתכמו תשלומי החברה עבורם בכ-83.9 מיליון ש"ח (עיקרם בגין מענקי פרישה, פיצויים ופנסיה מוקדמת). נוסף על כך, בשנים 2007-2009 פרשו עוד 86 עובדים שהועסקו לפי הסכמי עבודה אישיים. פעולות הביקורת בחודשים מרץ 2010 - מרץ 2011 בדק משרד מבקר המדינה לסירוגין, את סדרי פרישתם של עובדים במסגרת הסכם הפרישה ובמסגרת הסכמי עבודה אישיים. הבדיקה נעשתה בחברה, ובדיקות השלמה נעשו באגף לשכר והסכמי עבודה וברשות החברות הממשלתיות שבמשרד האוצר. עיקרי הממצאים 1. הנהלת החברה לא גיבשה סייגים לפרישה במסגרת ההסכם. בבדיקת הביקורת בתיקיהם של 21 פורשים הועלה כי לגבי 16 מהם לא היו מסמכים שבהם הסברים או נימוקים לפרישתם המוקדמת. 2. אשר לפורשים במסגרת ההסכם שנחשדו בעברות משמעת או בעברות פליליות, הועלה כי המטפלים בפרישה המוקדמת לא המשיכו לברר את החשדות שהועלו ולא התייעצו עם היועץ המשפטי של החברה אם ראוי למצות את החקירות בתחום המשמעתי, להעביר את הנושא להמשך טיפול במישור הפלילי, או להביא לידי פרישה מוקדמת של עובדים אלו. הנהלת החברה גם לא יידעה את הדירקטוריון בעניינם של מקרים אלה. 3. החברה חישבה את שיעור החיסכון הנובע מהעסקת עובד חדש במקום המשך העסקתו של עובד ותיק המועמד לפרישה. הצגת החיסכון בדרך זו - המתבססת על השוואת משכורתו של פורש ותיק בעל ניסיון רב בדרגה בכירה למשכורתו של עובד חדש בדרגה נמוכה - אינה משקפת נכונה את המצב משום שלא הובאה בחשבון העלייה במשכורתם של כל העובדים שיתקדמו בתפקיד ובסולם הדרגות עקב פרישת העובדים הוותיקים. 4. הביקורת העלתה כי לאחר שפקע תוקפו של הסכם הפרישה ב-2009 לא הכינה החברה תחשיב של החיסכון מיישומו, ולכן אין לדעת אם הוא אכן הביא לידי החיסכון המתוכנן. החברה גם לא אמדה את ההתייעלות שנבעה ממנו, ולא ערכה הפקת לקחים מיישומו. 5. החברה העניקה לעובדים בכירים בעלי הסכמי עבודה אישיים מענקי פרישה ופיצויים מיוחדים שעוגנו בהחלטת ממשלה עוד מ-1980, על פי המלצות המנכ"ל ובאישור הדירקטוריון. בהמלצות צוין שיעור הפיצויים המבוקש, אך לא פורטו הנימוקים לכך, אף לא בדיוני הדירקטוריון.
תאריך:  01/05/2012   |   עודכן:  01/05/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הכתובת על הקיר: אסון הרכבת הבא בפתח
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עופר וולפסון
חתמה על הסכם שיתוף פעולה עם חברת לקסטרן הישראלית המפתחת טכנולוגיה חדשנית לטיפול בגזי שריפה של תחנות כוח    מתקן ניסויי לסילוק רעלים יוקם באתר "אורות רבין"
איתמר לוין
עסקת טיעון: זאב בן-אריה יודה שמסר לליברמן מידע סודי על בקשת רשויות האכיפה בישראל לסיוע של בלארוס בחקירתו, ויישלח לארבעה-שישה חודשי עבודות שירות
אלעזר לוין
עד עתה כיסתה המדינה רק נזקים ישירים, ומעתה תכסה גם נזקים עקיפים    ראש צורים ניזוקה ב-300 אלף שקל, חולית ניזוקה ב-250 אלף שקל
מוטי פשכצקי
הפועל מתכוננת לחצי גמר מול רמה"ש. סקאוט מליל יצפה בדמארי. ידין יחזור
אלעזר לוין
הגיעה לאחזקה של 84.7% בבית ההשקעות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il