מנכ"ל חברת ויאוליה ישראל, משה לסקר, פוטר בשבוע שעבר מתפקידו על-רקע שינויים שמתכננת החברה במסגרת פעילותה בישראל - כך נודע ל-News1. לסקר ניהל עד לאחרונה את חטיבת התחבורה של תאגיד הענק הצרפתי של ואוליה (Veolia transportation), האחראי על תפעול אשכולות קווי האוטובוסים: טבריה, מודיעין, אשדוד, יבנה ולוד, ובעל שותפות בתפעול הרכבת הקלה בירושלים ובניהולה.
פיטוריו של לסקר באים על-רקע שני כשלונות:
- הצעה תחרותית הפסדית בקו ירושלים-בני ברק - בעוד ששאר החברות הציעו בעת התמודדותן למכרז תדירות של פעם בחצי שעה בקו ירושלים-בני ברק (422 [- דרך כביש 443]), הציעה ויאוליה תדירות גבוהה יותר מתוך מחשבה שתוכל למשוך יותר נוסעים מקו 400 ומקו 402. הנוסעים לא הגיעו בהמוניהם. בקשת החברה ממשרד התחבורה לאפשר לה להפחית תדירות הקו נענתה בשלילה, והקו הפך להפסדי. כנ"ל קווים 425 (רעננה-ירושלים [דרך כביש 443] ו-427 (רמת גן-ירושלים [דרך כביש 1]). עד היום לא עומדת ויאוליה בהסכמיה עם המדינה, ואינה מפעילה את קו 400 מירושלים לבני ברק [דרך כביש 1];
- ליקויים בהפעלת הרכבת הקלה - בעיית התנהגות הפקחים והאיחורים ידועה. רק לאחרונה פוטרו 25 פקחים. לקבוצת ויאוליה שותפות אחזקות ב-5% בשותפות סיטיפס ובעוד 80% בחברת ההפעלה של הרכבת הקלה. היא למעשה האחראית על הנהגים והפקחים.
אולם לא אלה הסיבות העיקריות להתפטרות. ל-News1 נודע כי ויאוליה מתכוונת להוציא את חטיבת התחבורה שלה מישראל, ולמכור את פעילותה למפעיל תחבורה ציבורית אחר. פירוק שלוחת התחבורה גורר אחריו עזיבה של 7-6 בכירים לפחות. בין העוזבים: מנהל הסניף בלוד, אחראי הטיפול בפניות הציבור, וקצין הבטיחות של החברה.
בחברת ויאוליה סירבו להגיב לידיעה. גם משה לסקר סירב לדבר.
לסקר אינו המנכ"ל הראשון המתפטר במפתיע. קדם לו מיכאל אבישר, שסיים את תפקידו בחברה על-רקע הכשלונות בהפעלת אשכול התחבורה הציבורית במודיעין. בימים האחרונים קרא ארגון זכויות האדם "אל-חאק" הפועל מרמאללה לרשויות בהאג, לא לאפשר לויאוליה להתמודד במכרז תחבורה ציבורית, נוכח היותה מפעילה של קווים בהתנחלויות. בכווית מוחרמת ויאוליה בשל כך.
כעת יש לקוות, כי המאסדר - קרי: משרד התחבורה - יעמוד על כך שמפעיל התחבורה הציבורית שיבוא במקומה של ויאוליה יהיה מחויב לאותם תנאים להם התחייבה ויאוליה במכרז.