X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
אלי זהר: להעביר שאלות מהותיות להכרעה ברוב מיוחד בהרכבים מורחבים הסניגורית הארצית לשעבר: יש תחושה של הכרעה בפלילים כמו בהגרלת לוטו
▪  ▪  ▪
דנציגר. דעות מיעוט רק ב-2% מהתיקים האזרחיים

בשנים 2007-2006 ניתנה דעת מיעוט רק ב-2% מפסקי הדין האזרחיים בבית המשפט העליון. ממצאים אלו, ממחקר שטרם פורסם, עולים בקנה אחד עם מחקרים קודמים. כך גילה (יום ג', 22.5.12) שופט בית המשפט העליון, יורם דנציגר, במושב על דעת הרוב ודעת המיעוט בבית המשפט העליון שהתקיים בכנס השנתי של לשכת עורכי הדין.
דנציגר הציג את שתי הדעות ביחס לקיומן של דעות מיעוט. האחת טוענת, כי פסקי דין אחידים תורמים לאמון הציבור; האחרת טוענת, שדווקא דעות המיעוט מחזקות את האמון משום שהן מבססות את עצמאותם של השופטים. המתנגדים אומרים שדעות המיעוט פוגעות בסולידריות ובקולגיאליות בין השופטים; התומכים אומרים שהדבר גורם למפסיד להתייאש מחיפוש הצדק בבית המשפט. המתנגדים אומרים שריבוי דעות יקשה על גזירת שורה תחתונה מפסקי דין ויתמרץ בעלי דין לצאת נגד הפסיקה; התומכים אומרים שגיוון דעות מעשיר את השיח המשפטי ומביא להתפתחותו.
דנציגר עצמו, כך אמר, תומך נלהב בגיוון דעות ומתנגד נחרצות למתן עדיפות לסולידריות בין שופטים. "זה דבר יפה, אבל אנחנו לא מקבלים משכורות כדי להחליט אותו דבר בכל עניין", אמר. הוא ציטט את דבריו של אהרן ברק, לפיהם אין להבטיח יציבות ועקביות בלי להבטיח שינוי - דהיינו: התנגדות לגישה לפיה מיעוט הדעות שהוא שיבטיח את היציבות. "שופט צריך תמיד להחליט על-פי מיטב דעתו ומצפונו", קבע דנציגר. יצוין, כי דנציגר עצמו היה במיעוט מתמיד בבית המשפט העליון בנושא הלכת אפרופים בנוגע לפרשנות חוזים.
דעת מיעוט בפלילים יוצרת ספק סביר
עו"ד אלי זהר אמר, כי דעת הרוב והמיעוט בעייתית כאשר עורכי דין רוצים לייעץ ללקוחותיהם כיצד לנהוג, שכן עליהם לשקול מהו המצב המשפטי הנכון. "אם יש דבר שפוגע בשלטון החוק, זהו חוסר-ודאות ולא קיומן או אי-קיומן של דעות מיעוט", אמר זהר בהתייחסו למקרים בהם "דעת המקרים הפכה את העניין על פניה". זהר הציע לקבוע, כי במקום בו יש שינוי הלכה בעניין אזרחי - הוא יועבר להרכב של לפחות חמישה שופטים ויידרש רוב מיוחד. ואילו במשפט פלילי, בכל המשפטים הנדונים בהרכב שבהם הענישה עולה על חמש שנים ומעלה ומתעוררות סוגיות עקרוניות - שוב תידרש הכרעה ברוב מיוחד בהרכב מורחב.
הסניגורית הארצית לשעבר, ענבל רובינשטיין, סבורה גם היא שגיוון דעות מגביר את אמון הציבור, אך התוצאה של דעות מיעוט במשפט הפלילי צריכה להיות הפוכה מאשר היום. לדעתה, כאשר שופט מזוכה בדעת מיעוט בערכאת ערעור - נוצר ספק סביר ויש לזכותו בכלל. "הרוב המכריע של התיקים מוכרעים על-פי עדות יחידה וממצאי מהימנות, והתחושה היא של הגרלת לוטו", טענה.
פרופ' עמנואל גרוס מאוניברסיטת חיפה הדגים כיצד בית המשפט העליון הפך מספר פעמים את ההלכה בנושא העד השותק, עד שנקבעה הלכה מחייבת בהרכב ראשון מסוגו של 11 שופטים וברוב של שישה כנגד חמישה. לדעת גרוס, יש לאפשר הרשעה בפשיעה חמורה רק אם היא פה אחד. "אם שופט אומר שלא שוכנע באשמתו של הנאשם, יש לנו הרשעה ברוב של שני שלישים בלבד - בעוד ההכרעה מעבר לספק סביר צריכה להיות מעל 90%", טען. לבסוף הציע לצלם משפטים פליליים, כך שגם שופטי ערכאות הערעור יוכלו להתרשם ממהימנותם של עדים.
בארה"ב לא אוהבים דעות מיעוט
דקאן הפקולטה למשפטים במכללה למינהל, פרופ' יורם רבין, הזכיר דעות הנשמעות בבית המשפט העליון בארה"ב ולפיהן יש למעט ככל האפשר בדעות מיעוט. בין היתר אמרה השופטת רות באדר-גינזבורג, כי דעת מיעוט רצויה כאשר היא משפרת את דעת הרוב. היא עצמה אמרה, שהיא כותבת דעת מיעוט במחשבה מה תהיה הדעה עשרות שנים קדימה, דהיינו: האם ייתכן שבעתיד היא תהפוך לדעת הרוב.
הפרשן המשפטי של כלכליסט, עו"ד משה גורלי, טען שהחלטה פה אחד לאו-דווקא מגבירה את אמון הציבור. הוא הביא כדוגמה את ההחלטה לאפשר עדות מוקדמת של משה טלנסקי במשפט אולמרט, שהתקבלה פה אחד הן במחוזי והן בעליון; לדברי גורלי, כמעט כל המשפטנים איתם דיבר, חלקו על ההחלטה. הוא גם הזכיר, כי כאשר אישר בג"ץ ברוב של שישה נגד חמישה את חוק האזרחות, החלו שמועות לפיהן מועד פרסומו של פסק הדין נדחה כדי להגיע לרוב זה. עם זאת, אמר גורלי, מבחינת אמון הציבור - אין דרך טובה יותר מאשר הכרעה ברוב. הוא גם אמר, כי עיקרון של הרשעה פה אחד יעניק זכות וטו לשופט אחד, ותוצאה זו פחות טובה מאשר המצב הנוכחי.

תאריך:  22/05/2012   |   עודכן:  22/05/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
דנציגר: לא משלמים לנו כדי שנפסוק בצורה זהה
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
מערכת משפט רקובה ומאוסה
משפט רקוב  |  22/05/12 15:24
2
דנציגר אמור לעוף הביתה מהר
דנציגר הביתה מזמן  |  22/05/12 16:37
3
דנציגר לא ישר !!!
אחד שיודע ,,,!  |  23/05/12 07:03
4
עדות: בעניני דנציגר שיקר בכתב
אוריא  |  23/05/12 09:00
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עופר וולפסון
בית הדין לעבודה דחה את טענותיה המקדמיות של מקדונלד'ס בדבר פגמים בהתנהלות משרד התמ"ת וכתב האישום נגד החברה בגין העסקת נערים ביום המנוחה השבועי נותר על-כנו
איציק וולף
יו"ר הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית שב מטהרן והודיע כי בקרוב מאוד ייחתם הסכם לפיקוח על הגרעין האירני    על הפגישות שקיים עם בכירים אירניים אמר: כל צד מבין יותר טוב את העמדה של השני    מחר יתחדש בבגדד המשא-ומתן בין אירן למערב
מחלקה ראשונה
כך טוען עו"ד אדם פיש, שותף מייסד במשרד עורכי דין רחל בן ארי אדם פיש ושות' במרכז האקדמי כרמל    הוסיף: כל אחד מאתנו יכול בתנאים מסוימים למסור הודאות שווא
עופר וולפסון
יו"ר בנק הפועלים אומר כי יש להשיב את תיאבון ההשקעה לסקטור הפרטי: "הצמיחה חשובה ליציבות ולא רק להפך"    מזהיר לגבי המצב באירופה: "חולשת המשק הספרדי - אבן הדומינו הגדולה ביותר"
עופר וולפסון
החוק שאושר קובע כי תרומה שתכליתה "עידוד התיישבות" תתווסף לתכליות אחרות המזכות במס    לאחר התערבות היועץ המשפטי לכנסת, הוחלט על השמטת ההגדרה "התיישבות ציונית" מהחוק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il