X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
שופטת בית המשפט השלום בחדרה קבעה כי אין ממש בטענות התובע כי פעולות הבידוק שעבר בוצעו להשפילו שלא לצורך והבהירה כי דבר פיצוץ תיקו בידי חבלן משטרה לא נזכר בכתב-התביעה, אף לא בתצהיר התובע, ושיש בכך משום תיאור סלקטיבי של העובדות
▪  ▪  ▪
הבידוק נשא אופי ענייני [צילום: AP]

שופטת בית המשפט השלום בחדרה, קרן אניספלד, התירה (יום ד', 23.5.12) לפרסום כי דחתה תביעת תובע, עו"ד עדנאן אל אסעד, נגד רשות שדות התעופה, לפיצוי בגין השפלה שלטענתו הייתה מנת חלקו אגב ביצוע הליך בידוק ביטחוני טרום טיסה. זאת, לדבריה, מן הטעם שאין לראות כל פגם בהתנהלות רשות שדות התעופה, שעה שלא נמצא בסיס עובדתי לטענותיו.
השופטת קבעה כי במישור האובייקטיבי, הנמדד בקנה מידה של ענייניות, סבירות ומידתיות נהגו בו הנתבעת ושלוחיה באופן שלא היה בו כדי להשפילו ופעלו בהתאם לחשד סביר שעוררו התובע וכבודתו ונוכח קיומו של צורך דחוף ומיידי לנקוט צעדים להפרכתו. התובע חויב לשלם לנתבעת את הוצאות ההליך ושכר טירחת עו"ד בסך כולל של 5,000 שקל.
המקרה אירע בפברואר 2008 כשהתובע הגיע לשדה דב בתל אביב לטיסה לאילת באמצעות חברת ישראייר. עם הגעתו לנמל התבקש לעבור תהליך בידוק ביטחוני בטרם יתאפשר לו לעלות לטיסה. התובע טען כי תהליך הבידוק היה כרוך בהשפלתו, בביזויו ובפגיעה בכבודו. בשל עוגמת הנפש שהייתה מנת-חלקו העמיד התביעה על סך 50,000 שקל. הנתבעת כפרה בחבותה לפצותו, גרסה שבתהליך הבידוק לא נפל כל פגם וביקשה לחסות בצילן של הוראות פטור וחסינות הקנויות לה על-פי דין.
התובע נקט מדיניות של גילוי חלקי ובררני
השופטת קבעה כי מן הראיות עלה שאגב ביצוע תהליך בידוק לתובע שהחל באופן רגיל ושגרתי התעורר חשד באשר למטרת נסיעתו לאילת ובאשר להיות תיקו מכיל מה שנחזה כרכיב של מטען חבלה. תחילה נשאל שאלות שונות על-אודות מטרת נסיעתו, זיקתו לחפצים שבתיקו וכיוצא בהן. על השאלות השיב באופן חלקי בלבד שעורר חשד וחייב את המשך תהליך הבידוק.
בהמשך נבדק תיקו האישי. שיקוף תכולתו הדגים דבר-מה שנחשד להיות מרכיב של מטען חבלה; בדיקת התיק על-ידי ערכה כימית הולידה תגובה חיובית. כפועל יוצא, ועל-פי הנהלים להם כפופה הנתבעת, הוזמן למקום חבלן ממשטרת ישראל והטיפול בתיק הועבר לידיו. החבלן החליט לבצע פיצוץ מבוקר של התיק כדי לאשר או להזים חשד להיותו מכיל מרכיבי מטען.
נמל התעופה הושבת ונסגר תוך עצירת מלוא הפעילות הקרקעית והאווירית עד להזמת החשד; הטרמינל פונה כליל מנוסעים ועובדים שהוצאו אל מחוץ למבנה, והתובע בתוכם; לתובע נלווה איש ביטחון עד לנקודת הזמן בה פוצץ התיק באופן מבוקר על-ידי החבלן והלה קבע שהחשד שהיה נעוץ בתיק הוזם. או אז תם תהליך הבידוק ומבחינת הנתבעת רשאי היה התובע לעלות לטיסתו, שבאותה שעה טרם המריאה.
השופטת אניספלד קבעה כי אין ממש בטענות התובע כי פעולות אלה בוצעו להשפילו שלא לצורך והבהירה כי דבר פיצוץ התיק בידי חבלן משטרה לא נזכר בכתב-התביעה, אף לא בתצהיר התובע. לא צוין בהם אלא זאת שלנמל הגיעו ניידת משטרה וחבלנים שבדקו את התיק והתברר שהוא מכיל אך ורק חפצים אישיים שלו. השופטת קבעה כי פיצוץ תיק התובע בידי חבלן משטרה הוא בגדר עובדה מהותית שהתובע נדרש לציינה ברחל-בתך-הקטנה בכתב-התביעה ולמצער בתצהירו. הטעם שניתן לאי עשייתו על-ידי התובע אינו מניח את הדעת, בלשון המעטה. נקיטת מדיניות של גילוי חלקי ובררני תוך הסתרת עובדה מהותית מבית המשפט פועלת לחובת התובע, מעידה על מגמתיות בהצגת עובדות המקרה ומשליכה על מידת האמון שניתן לתת בו ובעדותו.
תהליך מורכב ורגיש תחת אילוצי זמן
השופטת אניספלד הוסיפה כי תהליך הבידוק לכלל ציבור המשתמשים בתחבורה האווירית והמדובר בתהליך מורכב ורגיש שנועד לאתר תחת אילוצי זמן ומקום סיכונים מיידיים לשלומו ובטחונו של ציבור הנוסעים. הבדיקה מכוונת לא רק כלפי נוסעים שהם עצמם מהווים גורמי סיכון עוינים במודע אלא גם כלפי נוסעים תמימים שעשויים להיות מנוצלים ומופעלים בידי אחרים ללא ידיעתם. "על-מנת להשיג את התכלית של שמירת שלומו ובטחונו של ציבור הנוסעים בתחבורה האווירית מבוצעת הבדיקה הביטחונית על-ידי בודקים מיומנים שהוכשרו לכך אשר פועלים בגדרם של נוהלים המוכתבים על-ידי שירות הביטחון הכללי. התנהלות הנתבעת ושלוחיה אגב תהליך הבידוק אינה נבחנת מנקודת המבט האישית-הסובייקטיבית של התובע; אמת-המידה לבחינתה אובייקטיבית", כתבה.
השופטת סיכמה כי התנהלות רשות שדות התעופה בתהליך הבידוק, לרבות החלטותיה ופעולותיה, נשאו אופי ענייני ונועדו להתמודד עם חשד שנסמך על בדיקה טכנית-אובייקטיבית (שיקוף התיק ותגובתו לערכה כימית) שעוררו התובע וכבודתו. החשד היה סביר בנסיבות העניין, ונוכח קיומו של צורך דחוף ומיידי לנקוט צעדים להפרכתו היו אפוא פעולותיה סבירות ומידתיות וגילו מודעות ורגישות לכך שיש למצות את תהליך הבידוק מבלי לפגוע בו ובזכויותיו באופן שעולה על הנדרש.

תאריך:  23/05/2012   |   עודכן:  23/05/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
נדחתה תביעת עו"ד ערבי שטען שהושפל לפני טיסה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אביתר בן-צדף
הכוחות המיוחדים האמריקניים יצאו מתימן, לפני כשנה    הם פועלים נגד מחבלי אל-קאעידה, שהשתלטו על חלקים מדרום תימן    כוחות הממשלה בסיוע אנשי שבטים נאמנים ויועצים צבאיים אמריקניים שחררו את העיר לודר במחוז אביאן בדרום תימן ושתי ערים לידה מכיבוש בידי כוחות אל-קאעידה
אביתר בן-צדף
אומץ לבו של קורפורל קליפורד ווּלדרידג', שבינתיים הועלה לדרגת סרג'נט, הציל את חיי אנשי מחלקתו
איתמר לוין
השופט עמירם בנימיני טוען שלמרות שעברו שבע שנים מאז קרא בית המשפט העליון עצמו להסדיר את הנושא, פסיקתו היא עדיין נקודתית ולא בשאלות העקרוניות
איתמר לוין
המשנה לנשיא ביהמ"ש העליון סבור שגם לאחר הלכת אפרופים ולאחר התיקון לחוק החוזים, בית המשפט יתן פרשנות משלו לחוזים רק במקרים יוצאי דופן
עופר וולפסון
החברה רשמה רווח נקי של 146 מיליון שקל ברבעון הראשון    ההכנסות ירדו ב-11%, אך בנטרול רווחי "012 סמייל", ירדו ההכנסות ב-22%
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il