ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה (יום ד', 23.5.12) את בקשת שרי התחבורה והתמ"ת לתיקון צו הפיקוח על מצרכים ושירותים, בנושא יבוא רכב ומתן שירותים לרכב, המהווה המשך לרפורמת הייבוא המקביל.
נציגת
משרד התחבורה, עו"ד שרית זוכוביצקי אור, הסבירה כי מדובר בשלב נוסף לרפורמה שהחלה ב-2010 לפתיחת ענף יבוא הרכב ועידוד יבוא מקביל. לדבריה, התיקון כולל שני אלמנטים, האחד הוא הרחבת סוגי הרכב שניתן יהיה לייבוא בייבוא מקביל והשני הוא לחייב יבואנים ישירים לייבא רכבים מיוחדים שדרושים לצרכים מיוחדים של בעלי עסקים.
נציגי משרד התחבורה הסבירו כי כיום אפשר לייבא ביבוא מקביל רכב נוסעים פרטי שמשקלו מתחת ל-3.5 טון, והתיקון מבקש לאפשר ייבוא מקביל גם של רכב מסחרי שמשקלו עד 3.5 טון. כמו-כן, מציע המשרד להקל על היבואנים המקבילים, ולאפשר להם לייבא רכבים גם בתקינה שונה מהתקינה של הרכבים המיובאים בייבוא ישיר. נציגי משרד התחבורה הבהירו כי כל רכב ימשיך להיות מחויב לעמוד בתקינה אירופאית או אמריקנית. כמו-כן, ישנן הקלות בתנאים לקבלת רישיון יבוא והקלות באשר לסוכנים המורשים בחו"ל שמהם ניתן לייבא רכבים בייבוא מקביל. כיום ניתן להתקשר עם סוכנים בחו"ל שמכרו יותר מ-2,000 כלי רכב בשנה והתיקון מציע להוריד את הרף ולאפשר התקשרות עם סוכנים שמכרו יותר מ-1,500 רכבים בשנה.
כמו-כן, נקבע בצו כי היבואנים הישירים לא יוכלו לסרב לספק רכבים מיוחדים שהם לא מייבאים היום לארץ מהיצרנים איתם הם בקשר, אם הם דרושים לצרכים מיוחדים של בעלי עסקים. נציגי משרד התחבורה הסבירו כי מדובר ברכבים מיוחדים הדרושים לבעלי עסקים, למשל לצרכים של הובלת מטענים מיוחדים או לצרכים תיירותיים מסוימים. במקרה של יבוא רכבים מיוחדים כאלה נקבעו הקלות בחובות של היבואנים כלפי הרוכשים. בכלל זה אישר ח"כ
יצחק וקנין, שעמד בראשות הישיבה, כי אספקת מוצרי תעבורה לרכבים כאלה תהייה תוך 50 יום ולא תוך 7 ימים כמתחייב ברכבים שמיובאים בייבוא סדיר. כמו-כן, אישר וקנין כי התיקונים ייכנסו לתוקף עם פרסומן ברשומות.