X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
המלך חוסיין.'מרס' [צילום: AP]
גולדה מאיר. 'אפריל' [צילום: לע"מ]
המברקים הסודיים נחשפים לאחר 40 שנה

חוסיין הציע שיתוף פעולה נגד הטרור

ארכיון המדינה פרסם מברק ששלח מלך ירדן המנוח חוסיין לראש ממשלת ישראל המנוחה גולדה מאיר לאחר הטבח בנתב"ג השניים השתמשו בשמות קוד - מרס ואפריל שנים רבות לפני הסכם השלום גינה חוסיין את הרצח והציע שיתוף פעולה במלחמה נגד הטרור
▪  ▪  ▪

המלך הירדני המנוח חוסיין גינה את הטבח שאירע בשנת 1972 בנמל התעופה בן-גוריון שבו נרצחו 24 בני אדם ונפצעו מעל לשבעים נוספים.
במברק, שנשלח בחשאי לראש ממשלת ישראל דאז גולדה מאיר תוך שימוש בשמות קוד למלך הירדני (March) ולגולדה מאיר (April) הביע חוסיין תקווה שהעולם יתאחד כדי להלחם "בנפשות החולות" שמתכננות, מבצעות או משבחות פשעים כאלו.
למרות שהסכם השלום בין ישראל לירדן נחתם רק כעשרים שנה מאוחר יותר ציין חוסיין בפני גולדה כי ירדן תהיה מעוניינת לשתף פעולה עם ישראל במלחמה נגד אותם מבצעי פשעים.
להלן נוסחו המלא של המברק ששלח חוסיין:
"מאת מרס לאפריל
מזועזע מאוד מן הפשע האכזרי שבוצע בלוד. לבנו עם הקרבנות ועם בני משפחותיהם. יתן להם האל כוחות אל מול הטרגדיה. אנו מקווים שהעולם יתאחד על-מנת לוודא את ביטחונם של הנוסעים בדרכי האוויר ויפעל בשיתוף פעולה על-מנת להילחם בנפשות החולות שתכננו ושביצעו שמשבחות את הפשעים הללו אשר בוצעו בלוד. אנו כאן בירדן נחושים להילחם בכוחות הרשע וההרס בכוחות עצמנו ובשיתוף פעולה איתכם ועם שאר העולם. השענו את טיסות חברת התעופה שלנו לביירות באופן מיידי. תנחומינו על האובדן של פרופ' קציר [אפרים קציר, נשיא המדינה שאיבד בפיגוע את בנו, א.ו.]. יתן לכם האל כוח".
בתגובה שלחה גולדה מאיר ב-4 ביוני 1972 מברק שנשא את הכותרת סודי ביותר:
"מאת אפריל למרס.
נרגשת מאוד מן ההודעה שלך מה-1 ביוני ומעריכה ביותר את ההתבטאויות הפומביות שלך ביחס לרצח האכזרי שבוצע בלוד והתקווה שלך שכל העולם יבין את הסכנה שטמונה במתן האפשרות למעשים כאלה לחמוק ללא ענישה. כעת ברור, מעבר לכל ספק, שלמרות שהפשעים בוצעו על-ידי "נפשות מופרעות" היו אלה מנהיגים "שפויים" שהיוו השראה למעשים הללו, תכננו וארגנו אותם על אדמה של מדינות ריבוניות אשר מודעות היטב לאופיים של ארגוני הטרור הללו".
הפיגוע בנמל התעופה בן-גוריון אירע בליל 30 במאי 1972 שלפו לפתע שלושה נוסעים יפנים, שהגיעו בטיסת אייר –פרנס לנמל התעופה לוד, מתוך תיקיהם תת מקלעים ורימונים והחלו לירות ולהשליך רימונים לכל עבר.
כשפסקה האש היו מוטלים על רצפת בית הנתיבות עשרים וארבעה הרוגים ולמעלה משבעים פצועים.
בעקבות הפיגוע קיימה ממשלת ישראל דיון מיוחד האם יש להטיל עונש מוות על המחבל קוזו אוקומוטו שנלכד לאחר הפיגוע. פרוטוקול הדיון פורסם גם הוא היום לציון 40 שנים לפיגוע.
כדי לדון את קוזו אוקמוטו הקים הרמטכ"ל בית דין צבאי מיוחד, שהיה רשאי להטיל עליו עונש מוות. המשפט נפתח ב-10 ביולי 1972 וב-17 ביולי עמד בית המשפט לפסוק את דינו. יום קודם לכן קיימה ממשלת ישראל דיון קצר בשאלה אם לשנות את החלטת הממשלה מאוקטובר 1967, שקבעה שאין לדרוש עונש מוות בבתי משפט ובבתי דין צבאיים, ולהורות לתובע לדרוש עונש מוות לאוקמוטו.
הדיון בממשלה הפך לדיון עקרוני בשאלת עונש המוות ומשמעויותיו באשר לדמותה הערכית של מדינת ישראל. שר התחבורה שמעון פרס תמך בהטלת עונש מוות על המחבל היפני משום ש'זה מתקרב ממש למקרה של ג'נוסייד בטווח פעולתו של איש אחד', והשארתו בחיים לאחר שלא הביע חרטה תעודד נוספים לעשות מעשים דומים. אולם כל הדוברים האחרים הביעו התנגדות לשינוי ההחלטה מטעמים מעשיים ובעיקר מטעמים עקרוניים: 'אינני חושב שעלינו לשנות את התדמית שיש לנו של ארץ ליברלית', אמר שר הדתות זרח ורהפטיג מהמפד"ל, ואילו שר החוץ אבא אבן אמר: 'אני רואה בוויתור על עונש מוות אחד מסימני ההיכר של קִדמה חברתית ותרבותית'.
ראש הממשלה גולדה מאיר, שלא הביעה את דעתה בדיון, סיכמה שהממשלה מחליטה להותיר על-כנה את ההחלטה הקיימת. משמעות ההחלטה הייתה שאין דורשים להטיל עונש מוות על קוזו אוקמוטו.
למחרת נידון אוקמוטו לשלושה מאסרי עולם ועוד עשר שנים. בנימוקי פסק הדין קבעו השופטים שלנוכח חומרת מעשיו היה ראוי להטיל על אוקמוטו את העונש המרבי (מוות), אך הם החליטו שלא לעשות זאת לנוכח בקשת התובע. קוזו אוקמוטו ריצה כ-13 שנות מאסר בלבד ושוחרר מן הכלא ב-21 במאי 1985 כאחד ממשוחררי עסקת ג'יבריל.

מברקו של המלך חוסיין לגולדה מאיר
מברק התגובה של גולדה מאיר לחוסיין
תאריך:  30/05/2012   |   עודכן:  30/05/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חוסיין הציע שיתוף פעולה נגד הטרור
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
החלאה הרוצחת חוסיין ניסה להציל ל"ת
את שילטון משפחתו  |  30/05/12 20:35
2
המזימה הערבית-צפו בסרט מזעזע:
חשדנית  |  30/05/12 21:23
3
הקישור לסרט מצורף כאן
חשדנית  |  30/05/12 21:32
4
איציק וולף-אחיו של נשיא המדינה
חשדנית  |  30/05/12 21:37
5
אל תזכירו לנו את האשה המכוערת  ל"ת
רק הרסה   |  30/05/12 22:11
6
עובדה:לאחר הפגנת ה"נאורות"של מ
קורןנאוה טבריה  |  31/05/12 04:28
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף
לא פחות מארבע רכבות חלפו עד שקומץ ח"כים הצליח לרכוש כרטיסי נסיעה    ממצאי סיור חברי כנסת ברכבת הקלה אינם מותירים מקום לספק: "יש לבדוק מהיסוד את המכרז להפעלת הרכבת הקלה"    קריאות להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית
עופר וולפסון
חוסאם מוחסן, בן 41 מג'ת, בעל משרד לעריכת דין בחדרה, חשוד בהשמטת הכנסות שנטל לעצמו מכספי לקוחות בסכום של כמיליון שקל
איציק וולף
משרדי החוץ במוסקבה ובבייג'ינג הבהירו כי ימשיכו לספק מטריית וטו למשטר אסד    בינתיים נמשכים מעשי הטבח    מומחה מחשבים אמריקני: וירוס להבה פותח ב-NSA
הלל קורן
הכנסות הקבוצה זינקו ב-38% ל-17.8 מיליארד שקל    ברבעון המקביל אשתקד רשמה הקבוצה רווחי הון חד-פעמיים של 177 מיליון שקל בגין מכירת מניות נובל אנרג'י    המנכ"ל ברטפלד: "הגז מ"תמר" יגיע באפריל 2013"
עופר וולפסון
טבע היא החברה השניה בגודלה שהעבירה את המסחר מבורסת נאסד"ק לבורסת ניו-יורק והחברה השביעית שמעבירה את המסחר במניותיה בין שתי הבורסות במהלך 2012
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il