X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
הוועדה לבחינת התחרותיות בשוק המזון מצאה כי מחיריו יקרים בישראל בהשוואה בינלאומית הסיבות: ריכוזיות במקטעי האספקה והקמעונאות, קשרי ספקי-קמעונאים בעייתים וחוסר בשקיפות מחירי המוצרים לצרכן הפתרון: הגברת הלחץ התחרותי והעברת הכוח מהספקים אל הצרכנים, על-ידי שבירת מקטעי הריכוזיות
▪  ▪  ▪
שרון קדמי, מנכ"ל משרד התמ"ת [צילום: מורג ביטן]

ועדת קדמי, הצוות בראשות מנכ"ל התמ"ת לבחינת רמת התחרותיות והמחירים בשוק מוצרי המזון והצריכה, פרסם (יום ב', 4.6.12) את עיקרי המלצותיו הסופית בנושא הרגולציה והתחרותיות, שלדבריו עשויים להוביל להוזלה של המוצרים.
בין ההמלצות - קידום תחרות בשיווק הקמעונאי - הגבלת הגידול בנתח השוק של קמעונאיים דומיננטיים ברמה המקומית, טיפול בקשרי ספקים-קמעונאים, עידוד מותגים פרטיים, עידוד סוגים חדשים של קמעונאי מזון, שקיפות מחירים ועוד.
זינוק במחירים בשנים האחרונות
הצוות, שבחן את הנתונים והשווה את רמת ומגמת המחירים בישראל ביחס למדינות נוספות, מצא כי מחירי המזון יקרים בישראל בהשוואה בינלאומית. בשנת 2005 המחירים היו נמוכים ב-10%-20% מה-OECD, ולעומת זאת בשנת 2008 ובשנת 2010 הם היו גבוהים ב-10%-20%. קצב התייקרות המחירים בישראל גבוה אף הוא: מספטמבר 2005 ועד יוני 2011 עלו מחירי המזון בישראל ב-5% לעומת 3.2% בלבד במדינות ה-OECD.
"אין פתרון קסם"
הוועדה קבעה כי בשוק מורכב, עתיר שחקנים, קטגוריות וחוליות אספקה נפרדות אין פתרון יחיד שיוריד את המחירים ברגע, ולכן יש צורך בשורה של פעולות, להגברת הלחץ התחרותי והעברת הכוח מהספקים אל הצרכנים.
ההמלצות לחיסול הריכוזיות במקטע האספקה כוללות עידוד עסקים קטנים בתחום המזון; הקלת התנאים ליבוא מקביל, הסרת חסמי סחר, מכסיים ושאינם מכסיים; הפחתת חסמי כניסה לכניסת שחקנים נוספים למקטע הקמעונאי; פרסום מידע בנוגע לאיכות מוצרי מותגים פרטיים והמלצה לרשות להגבלים עסקיים לבחון האם ספקים דומיננטיים שרכשו יצרני מזון קטנים גרמו לשינוי לרעה בתחרות בענף.
בעניין קשרי ספקים-קמעונאיים המובילים לכשלי שוק ממליצה הוועדה על חקיקה על בסיס הצו המוסכם של הרשות להגבלים עסקיים. חקיקה זו תכלול איסור על ספקים להתערב בקביעת מספרם או זהותם של ספקים מתחרים ברשת; איסור על רכישת שטחי מדף על-ידי ספקים; איסור על סדרנות של הספק ברשתות הקמעונאיות; איסור על אפלית קמעונאים בתמריצים הניתנים על-ידי הספקים; איסור על הסדרים המקבעים נתח שוק של ספק; איסור על הסדרים הקובעים מחיר מינימום ואיסור על הסדרים הקובעים בלעדיות במבצעים (לרשת או למוצר של ספק מסוים).
לגבי הריכוזיות במקטע הקמעונאי מציע הוועדה להגדיל את מספר השחקנים בשוק. זאת על-ידי הפחתת חסמים רגולטוריים לפתיחת חנויות חדשות של מתחרים חדשים באזורים בעלי ריכוזיות גבוהה; הגבלת הגידול בנתח השוק של קמעונאיים דומיננטיים ברמה המקומית; מניעת הסדרים כובלים המגבילים כניסת מתחרים באמצעות אכיפה וביקורת על הסכמים נדל"ניים הנוגעים לשטחי מסחר ועידוד סוגים נוספים של קמעונאות מזון (עידוד קמעונאיים שאינם מתחום המזון להיכנס לתחום, עידוד קמעונאים מקוונים, עידוד שווקים מקומיים למזון).
הוועדה קובעת כי ישנו חוסר בשקיפות מחירי המוצרים לצרכן, המובילה לפגיעה במודעות הצרכן למחיר. הוועדה ממליצה על יצירת כלי השוואת מחירים שקוף ונגיש עבור הצרכן ועל עריכת סקרי מחירים.
יו"ר ועדת הכלכלה: "מסתבר שהעם לא צועק סתם"
בעקבות פרסום עיקרי המלצות ועדת קדמי, יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ כרמל שאמה-הכהן, יוזם דיון מיוחד בוועדה במסקנות הדוח, בהשתתפות העומד בראש הוועדה מנכ"ל משרד התמ"ת שרון קדמי. ח"כ שאמה-הכהן אמר כי "מסקנות ועדת קדמי מאשרות את מה שכולנו מרגישים בקופות בסופרמרקטים ובסוף החודש – מסתבר שהעם לא צועק סתם. עם ישראל משלם מס ריכוזיות ומס מונופולים גם על מוצרי המזון".

תאריך:  04/06/2012   |   עודכן:  04/06/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 OECD  כרמל שאמה-הכהן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ועדת קדמי: ריכוזיות נרחבת בענף המזון
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק וולף
בג"ץ הוציא צו איסור פרסום במסגרת העתירה שהגיש וינר נגד מבקר המדינה לקראת פרסום דוח מסמך הרפז    המבקר מבהיר: טיוטת הדוח כוללת המלצות נגד וינר, לא הדוח המוגמר
זיו אברג'יל
המועדון שיחרר הודעה רשמית: הכל מותנה באישור ההתאחדות והבקרה
איציק וולף
תגובה לאקונית שהתקבלה ממשרד המשפטים ואשר מתייחסת לגביה הלא חוקית של אגרת פלט רישום פלילי מעלה תמיהות רבות    מדוע לא מציינים מי אחראי לגביה הלא חוקית שמגיעה על-פי הערכות למיליונים?    מדוע נדרשו חמישה חודשים להנפקת תשובה זו?    עו"ד פישלר מאיים על המשטרה בתובענה ייצוגית
איציק וולף
אלמונים הציתו דירה בירושלים שבה מתגוררים תושבים זרים אזרחי אריתריאה    שירותי הכיבוי העריכו שהמצית ביקש להביא למותם של הזרים
יפעת גדות
הגוף שלנו זקוק לכמות קטנה של כולסטרול כדי לתפקד כראוי. למרות זאת אנו צורכים כמות גדולה מדי של שומן רווי וכולסטרול במסגרת התזונה - שניהם מעלים את רמות הכולסטרול "הרע"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il