X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
בטאון לשכת רואי חשבון בדק את החברות הבורסאיות

תרומת חברות גדולות אשתקד: 1.3% מהרווח; חברות קטנות - רק 0.4%

למרות המחאה החברתית, לא נוצר בשנה שעברה קו אחיד לתרומות של חברות בורסאיות שיאניות התרומות: בשקלים - בנק הפועלים; השיאנית בשיעור מהרווח - שטראוס
▪  ▪  ▪
חוסר שקיפות ואחידות בדיווחים על התרומות [צילום: פלאש 90]
לא נתנו גז
בעוד רווחיה של שטראוס נשחקו ב-22% בשנה שעברה, תרומותיה גדלו ב-30% ל-13.7 מיליון שקל, המהווים שיעור שיא של 5.8% מהרווח הנקי שלה. לעומת זאת, אבנר ודלק קידוחים, השותפות במאגרי ים תטיס, לויתן ותמר, רשמו כל אחת זינוק של כ-40% ברווח והרוויחו קרוב ל-70 מיליון דולר, אך לא תרמו אפילו שקל אחד

תרומותיהן של חברות בורסאיות למטרות ציבוריות בשנת 2011 מתאפיינות בשונוּת רבה, ובכך שלא ניתן לקבוע קווים המאפיינים את התרומות. בחינת תרומותיהן של 19 מחברות מדד ת"א-25 ו-19 חברות ממדד היתר מעלה, כי ניתן לצייר מטריצה בה כל האפשרויות מתקיימות: עלייה ברווח ועלייה בתרומות, ירידה ברווח (או הפסד) וירידה בתרומות, עלייה ברווח וירידה בתרומות, ירידה ברווח (או הפסד) ועלייה בתרומות. כך עולה מבדיקה מקיפה שערך הח"מ, והמתפרסמת בגליון חודש יוני של "רואה החשבון", בטאון לשכת רואי חשבון.
כך, למשל, בעוד רווחיה של שטראוס נשחקו ב-22% בשנה שעברה, תרומותיה גדלו ב-30% ל-13.7 מיליון שקל, המהווים שיעור שיא של 5.8% מהרווח הנקי שלה. לעומת זאת, אבנר ודלק קידוחים, השותפות במאגרי ים תטיס, לויתן ותמר, רשמו כל אחת זינוק של כ-40% ברווח והרוויחו קרוב ל-70 מיליון דולר, אך לא תרמו אפילו שקל אחד.
דרושה אחידות בדיווח
השונוּת קיימת גם בצורת הדיווח והיקפו. רוב החברות כוללות את נתוני התרומות בפרק "היבטי ממשל תאגידי" בדוח הדירקטוריון, אך יש גם מי ש"הצליח" לדחוף אותם עד לעמוד הכמעט-אחרון של הדוח התקופתי. יש מי שמתייחס לנושא התרומות כבר בראש פרק הממשל התאגידי, ויש מי שמותיר אותן לסופו של הפרק.
יש מי שמייחד לתרומות מספר עמודים ומפרט את ייעודן עד רמת העמותה הבודדת, ויש מי שמסתפק בשורה וחצי. יש מי שאומר במילים ברורות מהי מדיניות התרומות, ויש מי שמסתפק בהצהרות כלליות על החשיבות של מעורבות חברתית וקהילתית. יש מי שמציין את הנתונים ההשוואתיים לשנה הקודמת, ויש מי ששולח את הקורא לחפש אותם בעצמו.
דומה, שלפחות בהיבט הטכני של הדיווח יש מקום לקבוע כללים אחידים - כשם שהם קיימים ברוב החלקים האחרים של הדוחות. גם בלי להעמיס עוד נתונים על הדוחות העמוסים לעייפה ממילא, בהחלט ניתן לדרוש מהחברות שיכללו את הדיווח במקום אחיד, שיפרטו את היעדים העיקריים של התרומות, שיסבירו מהי המדיניות (ואם אין - שינמקו מדוע) ושיתנו את מספרי ההשוואה. בעידן של מחויבות חברתית גוברת, זהו המינימום המתבקש.
החשיפה משפיעה על התרומות
כמו-כן, נמצאו פערים משמעותיים מאוד בהיקפי התרומות כשיעור מהרווח הנקי, שגם להם אין הסברים רוחביים. הסבר אחד הוא תפיסות של בעלים ומנהלים. אין זה מקרה, ששתי החברות המובילות מבחינה כספית (בנק הפועלים) ומבחינת השיעור מהרווח (שטראוס) נמצאות בשליטה של שתי נשים המקדישות תשומת לב רבה למעורבות קהילתית ולסיוע לחלשים - שרי אריסון ועפרה שטראוס. הדבר נכון גם לגבי החברה לישראל והחברות העיקריות שבשליטתה (בתי הזיקוק וכימיקלים לישראל), לאור הנדיבות המוכרת של משפחת עופר השולטת בקבוצה.
הסבר שני, ואולי כולל יותר, הוא החשיפה של החברות. הבנקים, הקונצרנים המובילים וחברות המזון הגדולות נמצאים תחת זכוכית מגדלת ציבורית ותקשורתית, ובוודאי מודעים לכך שמבחינתם לתרומות יש ערך מוסף של נקודות זכות תדמיתיות. מאידך, חברות נדל"ן והיי-טק שאינן מוכרות לציבור הרחב, אולי מרגישות פחות צורך לתרום כדי לשפר את תדמיתן. אפילו שותפויות הגז אינן מוכרות לרוב הציבור, גם אם הוא שמע על המאגרים הגדולים שבבעלותן.
שיעור האחזקות אינו משפיע
נקודה נוספת שנבדקה היא האם קיים קשר בין שיעור אחזקות הציבור בחברה לבין היקף התרומות שלה. ההנחה הייתה, שמנהלי החברה - הממונים בידי בעלי השליטה - יתרמו ביתר קלות ככל ששיעור אחזקתם של בעלי השליטה נמוך יותר, או במילים אחרות: ככל שיותר אגורות מכל שקל של תרומות ייצאו מכיסו של הציבור.
הנחה זו הוכחה בצורה חלקית בלבד. נכונותה בולטת מאוד בשלושת הבנקים הגדולים ובחברת בזק. החזקות הציבור בבנק לאומי, בנק הפועלים, בנק דיסקונט ובזק הן (בהתאמה) 84.4%, 70.8%, 75% ו-69%. התרומות של חברות אלו (שוב בהתאמה) היו מן הגבוהות שנרשמו אשתקד: 32.4 מיליון שקל, 47 מיליון שקל, 6.4 מיליון שקל ו-16.2 מיליון שקל.
מאידך-גיסא, אסם תרמה גם היא סכום גבוה מאוד - 11.2 מיליון שקל - בעוד נסטלה מחזיקה ב-70% ממניותיה. משפחת עופר מחזיקה באותו שיעור בחברה לישראל, וכבר ראינו שקבוצה זו היא מן המובילות בתרומות. קבוצת דלק מדורגת גם היא בצמרת התורמות (13.2 מיליון שקל); יצחק תשובה מחזיק ב-65% ממניותיה. כלומר: בחברות אלו, שני שלישים ומעלה מהתרומות באו בשרשור מכיסיהם של בעלי השליטה.
לעומת זאת, העובדה שהציבור מחזיק ב-59% ממניות ישראמקו לא גרמה לחברה לתרום אפילו שקל בודד. בנק מזרחי-טפחות, עם 52% בידי הציבור, נמצא הרחק מיתר הבנקים הן בשיעור המוחלט של התרומה (3.6 מיליון שקל) והן בחלקה היחסי ברווח הנקי (0.3%). בין החברות הקטנות יותר, בולטת לרעה קמהדע עם אפס תרומות - למרות שהציבור מחזיק ב-65% ממניותיה.
בעוד בחברות ת"א-25 התרומה הממוצעת הייתה 1.3% מהרווח הנקי, בחברות המדגם ממדד היתר היא עמדה על 0.4% בלבד. ובעוד ב-19 החברות הגדולות שיעור אחזקות הציבור הממוצע הוא 42.3%, ב-19 החברות הקטנות הוא עומד על 33% בלבד. כלומר: ייתכן שאחד הגורמים לשיעור התרומות הנמוך של החברות הקטנות, הוא חוסר התלהבותם של בעלי השליטה להוציא כסף מכיסם.

תאריך:  14/06/2012   |   עודכן:  15/06/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תרומת חברות גדולות אשתקד: 1.3% מהרווח; חברות קטנות - רק 0.4%
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מזכיר מערכון של הגשש
58  |  15/06/12 09:30
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מערכת אתר ערוץ הספורט
אנגליה תפגוש את שבדיה. הודג'סון: "אנחנו צריכים לשלוט יותר במרכז"
עופר וולפסון
הרשות, שאישרה הסכם הגז בין שותפות "תמר" לבין חברת החשמל והיצרנים הפרטיים, מורה על ביטול מנגנון ההצמדה בהסכם אשר עולה ב-1% מדי שנה    הרשות: "השינוי יביא להחזר של עד כמיליארד ד' לצרכנים ויצר תנאים שימנעו הנצחת מונופול הגז"
הדר פרבר
גורמים רשמיים במודיעין האירני אמרו כי החשודים נעצרו בתום פעולות מעקב באירן ומחוצה לה    לא ידועה זהות העצורים
מערכת אתר ערוץ הספורט
4:00: התאנדר-מיאמי, כוכב ההיט במסר חד. דוראנט: אלו שהכתירו אותנו טועים
עופר וולפסון
לאחר הורדת דירוג למדינה על-ידי מודי'ס, הגיעו התשואות לשיא שהיווה בעבר זרז עבור חילוץ פיננסי מלא של מדינות באיחוד
רשימות נוספות
אלפים השתתפו בהפגנות המחאה החברתית  /  עידן יוסף
מארגני המחאה: "רוצים מרי-אזרחי"  /  עידן יוסף
קפה גדול ב-10 ש"ח בלבד  /  לב ארי סידס חניתה
ראשית המחאה החברתית - במים  /  יונה סוקולובסקי
המנהיגים החדשים - עבדים או אצילים?   /  ורדית דמרי מדר
מכתב לאחיי המוחים  /  אדם דובז'ינסקי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il