X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
הורה למחוזי לדון בבקשה לתביעה ייצוגית נגד צורת מכירת השליטה לבנק דקסיה ב-2001, לאחר שקבע שהיה מקום לביצוע הצעת רכש מיוחדת במקום מכירת מניותיהם של המדינה והבנקים הגדולים לבדם
▪  ▪  ▪
דקסיה. רכש את השליטה תמורת 71.5 מיליון שקל

בית המשפט העליון הורה (יום א', 17.6.12) לבית המשפט המחוזי מרכז לדון בבקשה לתביעה ייצוגית נגד הדרך בה הופרט בנק אוצר השלטון המקומי בשנת 2001, על-ידי מכירתו לענק הבנקאות האירופי דקסיה.
אדיר שפירא ובצלאל בן-ציון היו בעלי מניות מן הציבור בבנק, שבעלי המניות העיקריים בו היו המדינה, מרכז השלטון המקומי, ושלושת הבנקים הגדולים - לאומי, הפועלים ודיסקונט. בשנת 2001 מכרו המדינה והבנקים את מניותיהם לבנק דקסיה תמורת 71.5 מיליון שקל, אשר השיג שליטה וקיבל את הזכות למנות שמונה מבין 11 הדירקטורים בבנק. לטענת שפירא ובן-ציון, ההפרטה אמורה הייתה להיעשות בדרך של הצעת רכש מיוחדת מצד דקסיה לכל בעלי המניות, כך שכולם ירוויחו ממנה. לאור זאת הגישו בקשה לתביעה ייצוגית נגד המדינה ודסקיה, בשם בעלי המניות מהציבור.
זו עדיין מכירת שליטה
המשנה לנשיא בדימוס, אליעזר ריבלין, קבע, כי עצם העובדה שמניות אוצר השלטון המקומי היו מחולקות לשני סוגים עיקריים - מניות יסוד ומניות רגילות - אינה פוטרת את דקסיה מלפנות לכלל בעלי המניות בהצעת רכש מיוחדת. רוכש השליטה אומנם פטור מלהציע במקרה שכזה מחיר אחיד לכל מניה, אך עליו להציע לכל בעלי המניות מחיר מקביל בהתאם לזכויות הנלוות למניותיהם.
לדברי ריבלין, "מי שרצה להחזיק ב-45% מזכויות ההצבעה בחברה באותה עת, חייב היה לבצע את הרכישה על-ידי פנייה לכל בעלי המניות בהצעת רכש מיוחדת. מחדלה של דקסיה לעשות כן, הפר את חובותיה לכלל בעלי המניות והפלה בין המדינה והבנקים לבין יתר בעלי המניות".
עוד קבע ריבלין, כי העובדה שהמדינה והבנקים חתמו על הסכם שיתוף פעולה למכירת מניותיהם במשותף, אינה הופכת את העסקה עם דקסיה לעסקה להעברת שליטה מבעל שליטה אחד למשנהו, אותה פטר המחוקק מן החובה לביצוע הצעת רכש מיוחדת. זאת, מכיוון שמדיווחי הבנק לבורסה עולה, כי המדינה והבנקים לא הבהירו לציבור מהו היקף שיתוף הפעולה ביניהם, ועל כן ציפייתם הלגיטימית של המשקיעים הייתה, כי רכישת שליטה תלווה בהצעת רכש שתוצע להם.
לפיכך נפסק, כי עסקת הרכישה שנעשתה בשנת 2001 צריכה הייתה להתבצע בדרך של הצעת רכש מיוחדת. תכלית החוק, כך נקבע, היא לשמור על השוויון בין כל בעלי המניות, ולא הייתה הצדקה לכך שפרמיית השליטה הועברה למדינה ולבנקים בלבד, מבלי שהוצעה הצעה כלשהי ליתר בעלי המניות. בית המשפט העליון החזיר למחוזי את הדיון בבקשת אישור התובענה הייצוגית, על-מנת שיבדוק האם הוכיחו המערערים, כי קיימת אפשרות סבירה לכך שנגרם להם נזק כתוצאה מן האופן שבו בוצעה רכישת המניות.
חיוב כללי להציע הצעת רכש
פסק הדין כולל גם אמירות עקרוניות חשובות. ריבלין קובע: "אדם המבקש לרכוש שליטה בחברה ציבורית שהנפיקה מספר סוגי מניות, מחויב להציע הצעת רכש לכל בעלי המניות מכל הסוגים. הרוכש רשאי להציע למחזיקים בכל סוג מניות מחיר אחר, ובלבד שההבדל בין המחירים שמוצעים לכל סוגי המניות יהיה תואם את השוני שבין תכונות המניות השונות".
עוד נקבע: "רוכש שליטה מחויב לפנות לכל בעלי המניות בהצעת רכש אלא אם החברה דיווחה במפורש לציבור כי אדם מסוים או קבוצת אנשים שפועלים במשותף, מחזיקים ביותר מ-25% או 45% מזכויות ההצבעה בחברה. כלל זה מקנה ודאות ויציבות לכל הצדדים הנוגעים בדבר – הן רוכש השליטה הן בעלי מניות המיעוט הזקוקים למידע נגיש ושקוף שיאפשר להם לדעת אם רכישת שליטה בחברה זו תיעשה בעתיד בדרך של הצעת רכש מיוחדת אם לאו. לפיכך, הודעה כללית על גיבוש הסכמים לשיתוף פעולה בין בעלי מניות, שאינה קובעת במפורש כי הסכמים אלה הופכים את הצדדים למחזיקים במניות במשותף, אינה יכולה לשמש בסיס להחלטת רוכש שליטה לרכוש מניות בניגוד לכללי הצעת הרכש המיוחדת".

תאריך:  17/06/2012   |   עודכן:  17/06/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הציבור קופח במכירת אוצר השלטון המקומי
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יפעת גדות
הטיפולים במימון שש עמותות שמרכזות את הפעילות מול 12,000 מתנדבי שירות לאומי
אביתר בן-צדף
ארבעה אדמירלים קודמו בחיל הים האמריקני
איציק וולף
קובע כי בתוך שש שנים לא יהיו עוד פירמידות כלכליות במשק    אדם או חברה לא יוכלו להחזיק בבנק או בחברה פיננסית יחד עם חברה ריאלית משמעותית    שיקולי ריכוזיות יובאו בחשבות בעת הפרטת חברות ממשלתיות ונכסי מדינה
אביתר בן-צדף
ציר הקונגרס פיטר קינג הציג מסמכים, שמוכיחים, כי הפנטגון מסר למפיקי הסרט, Zero Dark Thirty, מידע מנוהל הקרב לפעולה    דובר הסוכנות לביון מסר, כי מפיקת הסרט והתסריטאי ביקרו במטה הסוכנות, אך לא נחשפו לשום מידע מסווג    הסרט של ביגלו ושל בול ייצא לאקרנים בדצמבר, ומאשימים, כי הוא נרתם למערכת הבחירות של הנשיא אובמה
אביתר בן-צדף
חלק מהצוערים שיפרו באופן ניכר את ציוניהם לאחר שנכשלו בבחנים לאורך הסמסטר    הצוערים נעזרו בגורם חיצוני, שסייע להם באינטרנט לפתור את השאלות    לא הוכח קשר בין הצוערים לרמות בבחינה    תקנון הכבוד של האקדמיה אוסר על הצוערים לשקר, לרמות בבחינות, לגנוב, ולסבול מעשים כאלה    העונשים על הפרת תקנון הכבוד נעים מהשעיה עד להרחקה מהאקדמיה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il