בזבוז כסף על פעילויות ואירועים, כמו כרטיסים למופעים או לחופשות אקזוטיות, לא יגרמו לכם להיות מאושרים יותר אם אתם עושים זאת כדי להרשים אחרים. אלו הממצאים המתפרסמים ב-Journal of Happiness Studies.
מחקר שבדק את הנושא גילה כי אנשים זכו לתחושת אושר רבה יותר מ"רכישת" חוויות חיים בהשוואה לנכסים חומריים שרכשו לעצמם, אך זאת רק אם בחרו לחוות זאת מהסיבות הנכונות.
הסיבה לרכישות חשובה בדיוק כמו מהות הרכישות עצמן, כתבו החוקרים, מאוניברסיטת סן פרנסיסקו. כשאנשים רוכשים לעצמם חוויות חיים כדי להרשים אחרים, הדבר מעלים את תחושת האושר שיכלו לזכות בה מהרכישה. המוטיבציה החברתית והזרה הזו מדגישה כיצד הרכישות הניסיוניות הללו עונות על הצרכים הפסיכולוגיים העיקריים שלנו.
המחקר מבוסס גם על ממצאים קודמים של צוות החוקרים שהראו כי אנשים הרוכשים חוויות חיים מאושרים יותר משום שרכישות ניסיוניות עוזרות למלא אחר הצרכים הפסיכולוגיים שלנו, שהם חיוניים לצמיחה האנושית ולתחושת הסיפוק. אלו כוללים את הצורך להרגיש מוכשרים, עצמאייים ומחוברים לאחרים.
לצורך המחקר הנוכחי, החוקרים סקרו 241 משתתפים וגילו כי המוטיבציה לביצוע רכישה תנבא אם היא תענה על צרכים אלו.
הם גילו כי אנשים שבחרו לרכוש חוויות חיים משום שאלו עמדו בקו אחד עם התשוקות, העניין והערכים שלהם דיווחו על תחושה גדולה יותר של סיפוק ואושר. הם הרגישו עצמאיים יותר, מוכשרים ומחוברים יותר לאחרים. כמו-כן דיווחו על תחושה נמוכה יותר של בדידות ותחושה גדולה יותר של חיוניות.
אנשים שבחרו בחוויות חיים כדי לזכות בהכרה מאחרים דיווחו על תחושת עצמאות נמוכה יותר וכן על תחושה קטנה יותר של יכולות וחיבור לאחרים.
השאלה הגדולה ביותר שעלינו לשאול את עצמנו, כתבו החוקרים, היא מדוע אנו רוכשים דבר מסוים. כדאי לזכור כי המוטיבציה מגבירה או מפחיתה את השפעת האושר מהרכישה.