X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
החשבת הכללית באוצר במעמד הצגת הדוח הכספי של ישראל: "המדינה חיה על אוברדראפט קבוע. נכון לעכשיו לא ניתן לדעת מהי המגמה" סך שווי הקרקעות בידי המדינה: כ-304 מיליארד שקל
▪  ▪  ▪
מיכל עבאדי-בויאנג'ו, החשבת הכללית באוצר [צילום: יונתן בלום]

בפעם הראשונה בתולדות המדינה, הציגה (יום ג', 19.6.12) החשבת הכללית באוצר, דוח כספי של מדינת ישראל. הדוח הוכן על-פי הסטנדרט הבינלאומי הנהוג במדינות המפותחות ומהווה מכשיר משמעותי בהערכת חוסנה הכלכלי האמיתי של ישראל.
ממצאי הדוח העיקריים מעלים כי היקף הנכסים של המדינה עומד על 474 מיליארד שקל, היקף ההתחייבויות עומד על 1.9 טריליון שקל והיקף הגירעון בהון מסתכם ב-1.4 טריליון שקל. לראשונה במסגרת העבודה על הדוח נערך אומדן של שווי נכסי המקרקעין והתמלוגים ממשאבי הטבע של ישראל. הדוח, שהוצג בוועדת הכספים, יוצג מדי שנה בנוהל קבוע.
החשבונאי הראשי באגף החשכ"ל, יהלי רוטנברג, ציין כי סך ההתחייבויות גדול בהרבה מסך הנכסים כפי שהדבר מתבטא בדוח הנוכחי, אך יש פערים גדולים בניהול הנכסים. "צד ההתחייבויות מנוהל באופן מסורתי בצורה טובה יותר", אמר.
רוטנברג ציין עוד שאומדן נכסי המדינה צפוי להשתנות. לגבי המקרקעין, הוא אמר כי אומדן שווי קרקעות המדינה מבוסס על 510 שומות נפרדות לקרקעות המדינה; על-פי השווי הנוכחי בטרם מחליטים על שינוי הייעוד של הקרקעות. "זה המצב כרגע, אך אם יחליטו לשנות את ייעוד הקרקעות, למשל של קרקעות פי גלילות ברמת השרון, אזי ברור ששווי הקרקע יזנק. סך שווי הקרקעות בידי המדינה מסתכם ב-304 מיליארד שקל", אמר.
לגבי הנכסים מתמלוגים ממשאבי הטבע אמר רוטנברג, כי התמלוגים מגז ונפט בערכים נומינליים עומדים על כ-140 מיליארד שקל, כאשר ההכנסות הצפויות של הממשלה הן ממאגרי "תמר", "ים תטיס" ו"נעה". החשבונאות היא שמרנית ולכן מאגר "לווייתן" לא הוכנס כלל לדוח. האומדן מבוסס רק על תמלוגים בלי מס רווחי יסף.
מבחינה אקטוארית, הדוח מתייחס לגמלאים ועובדים פעילים. סך התחייבויות המדינה בסעיף זה מסתכמות בכ-560 מיליארד שקל, כולל הזכויות שנצברו עבור עובדים שעדיין פעילים בהתחייבות של פנסיה תקציבית, כיוון שהמדינה חייבת לזקוף לזכותם בדוחות את הגידול בהתחייבויות העתידיות שישולמו להם.
הדוח כולל גם נכסי תשתיות המבוססים על פיתוח בשיטה המקובלת בעולם - Public Private Partnership - שותפות בין הסקטור הפרטי לממשלתי בפיתוח תשתיות וחזרת התשתיות לשליטת המדינה לאחר 25 שנה. בין השאר, מדובר על מתקני התפלה בתחום המים, כבישי אגרה ומנהרות בתחום התחבורה כגון כביש 6, 431 (בתשלום דו-שנתי של המדינה למפעיל), מנהרות הכרמל ועוד, וכן מתקני ציבור נוספים. עוד כולל הדוח איחוד של החברות הממשלתיות וכלל הנכסים שהן מנהלות.
מצב שברירי
החשבת הכללית באוצר, מיכל עבאדי-בויאנג'ו, ציינה כי "הדוח מציג את כלל נכסי הממשלה על בסיס התקינה הבינלאומית בדיווח של מדינות ובהתאם לנעשה במדינות המפותחות. כלולות בדוח 152 ישויות שונות של המדינה כשבראשן ממשלת ישראל, החברות הממשלתיות והוא כולל אומדן מלא של כלל הנכסים וההתחייבויות של המדינה. גולת הכותרת השנה היא אומדן נכסי המקרקעין שבידי המדינה והתמלוגים ממשאבי טבע".
עבאדי-בויאנג'ו הוסיפה: "ככל שהמשברים הכלכליים של המדינות יתגברו, יגבר תפקידו של הדוח הכספי, כיוון שמדינה יכולה להיות בגירעון ובמשבר כלכלי, אך עדיין יש לה נכסים משמעותיים. בנוסף, רישום נכון של נכס בהתחייבות מביא לניהול נכון יותר של הנכסים". עוד ציינה, כי "לאחרונה אימצה ישראל את התקינה הבינלאומית לעריכת דוחות כספיים, מה שנעשה זה מכבר בארה"ב, קנדה, אנגליה, צרפת ועוד מדינות".
עבאדי-בויאנג'ו הזהירה כי "מדינת ישראל חיה על אוברדראפט קבוע. ההתחייבויות גדולות מסך הנכסים ב-1.4 טריליון שקל ונכון לעכשיו לא ניתן לדעת מהי המגמה; אם הגירעון יגדל או יפחת, כי כל שנה מתווספים נכסים שלא נרשמו עד היום. בעניין החוב לציבור; עומד על למעלה מ-623 מיליארד שקל והוא כולל חובות אקטואריה וכדומה. קשה להעריך את המגמה לגבי החוב עקב ההשפעות החדות שיש לשער החליפין המשתנה לגביו ועקב השפעת האקטואריה. ב-2011 החוב האבסולוטי גדל עקב השינויים בשער החליפין והחוב האקטוארי שגדל אך יש ירידה ביחס חוב-תוצר בהשוואה ל-2010".

תאריך:  19/06/2012   |   עודכן:  19/06/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
היקף גירעונות המדינה: 1.4 טריליון שקל
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק וולף
ראש המטה הכללי ביקר בזירת הפיגוע על מתווה גדר הגבול בין ישראל למצרים ואמר כי הוא מוטרד מאזורי שילוח המחבלים בסיני
אלעזר לוין
אייר-ברלין מכפילה מ-3 ל-6 את טיסותיה בקו מת"ר לבירת גרמניה 8    תפעיל 15 טיסות בשבוע, גם לווינה    אוכל כשר    האם כדאי? תלוי במחיר, בלוח הזמנים ובברית
יפעת גדות
מנהלת המרכז ד"ר שירלי אברמי: הצטרפנו לרשימה מכובדת של מוסדות מהשורה הראשונה בעולם ולראשונה קיבלנו מתמחה מאחד מבתי הספר המובילים בעולם למדיניות ציבורית    המתמחה יסמין פרייר: משתוקקת לנצל את כישוריי ולסייע לחברי הכנסת
עופר וולפסון
בשנת 2011 התקבלו בחברת החשמל 17,145 תלונות והשגות לקוחות, ורק כשליש מהן נמצאו מוצדקות    הדרישה העיקרית: פיצוי כספי בגין נזקים
עופר וולפסון
ועדת התוכן של מליאת רשות השידור אישרה את מדיניות ההשקעה של רשות השידור בהפקות מקור לשנת 2012    זו הפעם הראשונה שמוסדות הרשות מגבשים מדיניות סדורה של אופן ההשקעה בז'אנרים השונים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il