X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
הרכב מורחב ביטל הלכה מלפני 11 שנים וקבע: רשות מקומית רשאית לגבות היטלי פיתוח גם שנים רבות לאחר ביצוע העבודות נשוא ההיטל מזהיר מפני ניצול ההיתר לצורך גביית יתר
▪  ▪  ▪
פארק אפק. בנייה בשני המשכים בהפרש של מספר שנים

בית המשפט העליון ביטל (יום א', 24.6.12) הלכה בת 11 וקבע, כי רשות מקומית יכולה לגבות היטלי פיתוח גם זמן רב לאחר ביצוע העבודות בגינן הם נגבים. הרכב של חמישה שופטים ביטל את הלכת אל-עמי משנת 2001.
עיריית ראש העין תבעה מחברת אשבד נכסים היטל פיתוח בגין עבודות שביצעה (ללא היתר) להרחבת מבנים שבבעלותה בפארק התעשיה "אפק" שבעיר. אשבד זכתה במכרז המקורי בשנת 1992, ביצעה את העבודות הנוספות בשלהי שנות ה-90 ודרישת התשלום הנוספת בסך 1.5 מיליון שקל נשלחה אליה ב-2007. בית המשפט המחוזי בתל אביב קיבל את תביעת אשבד וביטל את התשלום, אך בית המשפט העליון קיבל את ערעורה של העירייה.
בשל הצורך לבחון את האפשרות לביטולה של הלכת אל-עמי, הורחב ההרכב וישבו בו אליעזר ריבלין, עוזי פוגלמן, אליקים רובינשטיין, חנן מלצר וסלים ג'ובראן. פוגלמן, שכתב את חוות הדעת העיקרית, אומר שיש לבטל את הלכת אל-עמי משלושה טעמים:
  • הלכת אל-עמי עומדת בניגוד לרציונל שמאחורי שיטת ההיטלים, ולפיו על הנהנה מעבודות הפיתוח לשלם תמורתן. "זיקת ההנאה אינה מותנית אפוא בהקמת תשתיות נוספות, והחיוב המשני בהיטל אינו אלא המשכו והשלמתו של החיוב הראשוני. במילים אחרות: החיוב המשני הוא חלק בלתי-נפרד מהיטל אחד שמועד החיוב בו אך פוצל לחיוב ראשוני ולחיובים עתידיים-נדחים".
  • הלכת אל-עמי מקשה על הרשויות לתכנן את תקציביהן. "הרי לא ניתן לדעת מתי ינצל כל בעל נכס את זכויות הבניה שלו וכמה בעלי נכסים ינצלו את זכויותיהם במועד שבו כבר לא ניתן יהיה לחייבם בהיטל. מועד זה, למותר לציין, כשלעצמו נסמך על אמת-מידה תלוית נסיבות שקשה להעריך אותה מראש ולנהל תקציב באופן מושכל על-פיה".
  • הלכת אל-עמי מחלקת את נטל מימון התשתיות העירוניות באופן בלתי שוויוני ובלתי הוגן. "כל עוד בעליו של נכס טרם מימש את זכויות הבנייה, התשתיות העירוניות ממומנות בידי שאר תושבי הרשות המקומית. עם מימוש הזכויות מתחיל בעל הנכס להשתמש בתשתיות וליהנות מהן, ולכן מוצדק לחייבו לשאת בחלקו היחסי בנטל מימונן". לדברי פוגלמן, הדבר מתחדד עוד יותר כאשר מדובר בבנייה בלתי חוקית, וההלכה הקיימת "עלולה לגרום לכך שבבוא בעל הנכס להכשיר את הבניה בדיעבד יהא זה מאוחר מדי לחייבו בהיטל, ולפיכך יצא החוטא נשכר. אין לקבל פרשנות שמצבו של בעל נכס הפועל שלא כחוק יהיה טוב מזה של בעל נכס שפעל כחוק".
רובינשטיין הוסיף, כי יש לדאוג לכך שרשויות מקומיות לא ינצלו את ההלכה המרחיבה החדשה לצורך גבייה ביתר. העירייה והמדינה השיבו על כך במהלך הדיון באומרן, כי "החובה שקבע משרד הפנים לעידכון התחשיבים מדי חמש שנים, לגבי חוקי העזר, משמעה בחינת התחשיבים באופן שימנע התעמרות באזרח, וזאת לרבות הורדת התעריף ככל שהשתנו הנתונים". רובינשטיין מוסיף, כי כאשר מדובר בחיוב שנדרש לאחר שנים רבות, "יש צורך בהקפדה שבעתיים על התעריפים, ובבקרה מתמדת של רשויות המדינה שאכן התחשיב נבדק מדי חמש שנים וההנחיה לעניין זה מקוימת. על כך יש להקפיד".
את עיריית ראש העין ייצגו עוה"ד עפר שפיר ואמיר בירנבוים; את אשבד - עוה"ד מלכה אנגלסמן, אילן רובינשטיין ואריאל בן-בש"ט; ואת היועץ המשפטי לממשלה - עוה"ד יוכי גנסין ושוש שמואלי.

תאריך:  24/06/2012   |   עודכן:  24/06/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
העליון: אפשר לגבות היטלי פיתוח לאחר שנים רבות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מירב ארד
מדד מחירי ייבוא הסחורות ירד ברבע הראשון ב-1.7% ומדד מחירי הייצוא עלה ב-1.5%
מירב ארד
הגידול - בעיקר מהשפעת העלייה במדד ופיחות שע"ח של השקל מול הדולר, שהביא לעלייה בשווי השקלי של החוב במט"ח    חוב משקי הבית הגיע ל-368 מיליארד שקלים
מירב ארד
על-פי החוק שאושר, בוחני תנועה ישלחו דוח לאחר התאונה לגורם האמון על כך ברשות המקומית שבשטחה קרתה התאונה
יפעת גדות
"ראשון לציון הנה הנם, ולירושלים מבשר אתן" [ישעיהו מ"א, 27]
יפעת גדות
יוגוסלביה "סיפקה" את הזוועות הקשות ביותר שחוותה יבשת אירופה מאז מלחמת העולם השנייה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il