X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
פרסום ראשון: למרות החוק האוסר שימוש בתוצרי צמח הגת, המשטרה בכלל לא יודעת אם זה אסור ואינה פועלת נגד מסעדות ובארים המוכרים משקה המופק מעלי גת
▪  ▪  ▪
תימנים מח'זנים. לעיסת עלים טריים מותרת [צילום: לע"מ]
יפעת גדות
לעיסת עלי קאת מעלה את הסיכון להתקף לב

לידיעת התימנים: לעיסת קאת גורמת לפרקינסון
גלית יצחק
כך עולה ממחקר שפורסם בחדשות מבט * נמצא כי הגיל של החולים התימנים היה צעיר יותר, המחלה הייתה אלימה יותר, וקצב התקדמות המחלה היה קשה יותר [תימנים בסיכון גדול יותר / לע"מ]
לרשימה המלאה

מחיר לצרכן
1 ק"ג עלי גת - כ-20 ש"ח
1 ק"ג עלים מיובאים - כ-150 ש"ח

משרד הבריאות שוקל לשנות את ניסוח החוק האוסר את השימוש בתוצרי עלי שיח הגת (קאת) באופן שיהיה זהה לזה האוסר שימוש בתוצרי הקנביס.
בניגוד למדינות שונות, בהן לעיסת עלי גת טריים אסורה, בישראל היא מותרת, אך החוק אוסר עשיית שימוש בתוצרי הגת.
ד"ר רינת ורסנו, מנהלת שירותי המזון והתזונה במשרד הבריאות, סבורה כי ייתכן שיש להוסיף בפקודת הסמים האסורים איסור מפורש לצרוך את עלי צמח הגת ולא רק את החומרים המצויים בו, כפי שקיים כיום בפקודה, בצירוף הסתייגות המתירה רק את לעיסתם של העלים הטריים. ניסוח זה יהיה דומה לניסוח הקיים כיום בפקודה אשר לצמח הקנביס, שעל פיו האיסור הוא לגבי "כל צמח מהסוג קנביס וכל חלק ממנו, לרבות שורשיו, אך למעט שמן המופק מזרעיו".
הדברים מתבררים ממסמך שהכין מרכז המחקר והמידע של הכנסת עבור הוועדה המיוחדת למלחמה בנגע הסמים, טלב אלסאנע, בעקבות תופעה בה שתיית משקה המופק מעלי צמח הגת רווחת בעיקר במוקדי בילוי ובמסעדות, ולנוכח התרחבות אתרי האינטרנט המציעים את המשקה למכירה.
המשקה מופק מטחינת העלים וערבובם עם מיץ לימון וסוכר או מחליטת העלים במים רותחים. להערכת אנשי המקצוע במשרד הבריאות, העובדה שהכנת משקה הגת כרוכה בהמתקתו עלולה להגדיל במידה ניכרת את צריכתם של החומרים הפעילים בגת, בהשוואה לצריכה כתוצאה מלעיסה של העלים הטריים, שטעמם מר.
עלי הגת הטריים מכילים שני חומרים פסיכו אקטיביים - קאתינון וקאתין המשתייכים לקבוצת החומרים האלקלואידים, חומרים ממקור צמחי המשפיעים על מערכת העצבים המרכזית, בדומה למורפין ולקוקאין. שני החומרים הללו מצויים בעלי הגת בריכוז נמוך, והם מתפוגגים מהעלים בתוך כ-20 שעות לאחר קטיפתם.
כאמור, צריכה של עלי גת במשקה, בתרכיז, בריבה או בכל מוצר אחר המיוצר מן העלים אסורה, וכן אסורה מכירה של תוצרים אלה במסעדות ובמוקדי בילוי. הפיקוח על הייצור, המכירה והצריכה של משקה הגת הוא בסמכות משטרת ישראל, שלמרות החוק הברור בנושא מסתפקת אם אכן הדבר אינו חוקי ואומרת כי "אין בידי המשטרה נתונים אם מכירת משקה הגת, ייצורו ושתייתו הינם תופעה ואם בכלל מדובר בעבירה". המשטרה הוסיפה כי "בימים אלו מתבצעת בדיקה בשני תיקים, שמטרתה לקבוע אם יש במשקה סם מסוג קאתין או קאתינון".
באתר האינטרנט של מחלקת שירותי המזון והתזונה במשרד הבריאות נכתב:
  • ...משרד הבריאות מתנגד לשימוש בחומרים הפעילים שבעלי הגת בצורתם הסינתטית או המזוקקת, לרבות שימוש בתוספי תזונה או במזון אחר המכיל חומרים אלה, דוגמת חליטות גומי לעיסה וכד'.
    משרד הבריאות אינו מתנגד לגידול צמח הגת או ייבואו בתנאים האמורים לעיל.
בגת המעובד למשקה, לתמצית או לריבה עשויות להימצא רמות גבוהות
יותר של חומרים פסיכו-אקטיביים, והספיגה שלהם בגוף עשויה להיות מהירה יותר בהשוואה ללעיסת עלי גת. לדעת משרד הבריאות, ספיגת החומרים הפסיכו-אקטיביים בלעיסת עלי הגת עשויה להיות איטית יותר בהשוואה לספיגת החומרים עקב שתיית המיץ או עיכול הצמח, וכפי הנראה משום כך הסיכון להתמכרות בקרב הצורכים מיץ גת גבוה יותר מהסיכון בקרב הלועסים עלי גת.
מאחר שרק לעיסת עלי גת טריים מותרת על-פי החוק, המחלקה לשירותי המזון והתזונה של משרד הבריאות דוחה כל בקשה לקבלת היתר לייצור ולשיווק של משקה הגת. לדברי המחלקה, עד כה הוגשו רק שתי בקשות לייבוא משקה הגת, ושתיהן נדחו.

נזקי הגת

במהלך לעיסת העלים הטריים הקאתינון והקאתין נספגים בריריות הפה, עוברים למחזור הדם ולמוח וגורמים, בין השאר, לתחושה של אופוריה ולמצב רוח מרומם; לנמרצות יתר, בדומה לתחושה בעקבות הזרקת אדרנלין לדם; להפגת העייפות; לשיפור יכולת הריכוז והדריכות; לתחושות של הזיה וביטחון עצמי מופרז; לתחושה של יכולת מינית מוגברת. השפעות אלו הן מיידיות וכרוכים בהן סיכונים בריאותיים, כגון עלייה בלחץ הדם והאצת דופק הלב. זמן מסוים לאחר לעיסת העלים עלולים להיווצר דיכאון, עצבנות, קשיי שינה ואיבוד תחושת התיאבון. תופעות אלה דומות לתופעות הנגרמות מהשימוש באמפטמין - חומר כימי ממריץ.
שימוש מוגבר ותכוף בגת עלול להביא לתגובות פסיכוטיות. נוסף על כך, לעיסה תכופה ומרובה של עלי גת עלולה לגרום להתמכרות, אך נראה כי שימוש מקרי אינו ממכר. הפסקת לעיסת הגת בקרב מכורים מלווה בתופעות גמילה כמו עייפות ורצון לשינה, לחץ דם נמוך, דפיקות לב מואטות, מצב רוח רע ואפילו דיכאון. עוצמת התופעות תלויה במינון החומרים הפסיכו-אקטיביים בעלי הגת, ואולם קשה מאוד לאמוד מינון זה בעלים: אומנם ככל שהעלה איכותי יותר ייתכן שהמינון של חומרים אלו גבוה יותר, אולם מאחר שבתוך כ-20 שעות מקטיפת העלים מתפוגגים מהם חומרים אלה, מינון זה משתנה וגובר הקושי לזהות את החומרים.

תאריך:  01/07/2012   |   עודכן:  01/07/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 טלב אלסאנע
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
החוק האוסר קנביס יוחל על תוצרי עלי גת
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
גם חסה זה מסוכן
המגיב בכרמים  |  1/07/12 08:20
2
תגובה
צנחן  |  1/07/12 13:41
3
אז איפה המשטרה לעזאזל
מומחה לגת  |  2/07/12 00:30
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף
ביקורת חריפה מצד נציב תלונות הציבור ברשות השידור על סיקור לא-אתי של פרשת חטיפת גלעד שליט ועל התגייסות מצד עיתונאים לקידום העסקה    "בצדק רב חגגו הגברת תמי שנקמן וחבריה ממשרדי יחסי ציבור חגיגות ניצחון"
זיו אברג'יל
נהלים חדשים בהפועל ב"ש. סוארס חזר לישראל אך לא ברור אם יישאר
איתמר לוין
חבר הנהלת עיריית ירושלים לשעבר טוען שעסק רק בתחום החינוך ברשת "בית מלכה" - לה, לטענת המדינה, נתרמו 693,000 שקל כשוחד מיזמי הולילנד    מכחיש את האישום נגדו בקבלת שוחד
איתמר לוין
מנכ"ל קלד"ש בנייה לשעבר בתגובתו לכתב האישום: גם ההתקשרות עם ש"ד כבר הייתה קיימת כאשר נכנסתי לתפקידי    מכחיש את כל ההאשמות נגדו בפרשות הולילנד והזרע
איציק וולף
נשיא המדינה, ראש הממשלה, שרים ואישים מרחבי הקשת הפוליטית סופדים לראש הממשלה השביעי שהלך הלילה לעולמו    "ביחס בין החזון ובין האגו, האגו כמעט ולא היה קיים"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il