X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
מותח ביקורת חריפה ביותר על בקשתה של הפרקליטות לקבל מהמשטרה את תיקו האישי של איש השב"כ לשעבר במסגרת תביעתו נגדה, ועל התירוצים שהשמיעה בפני בית המשפט
▪  ▪  ▪
קפטן ג'ורג'. פגעו בזכותו החוקתית [צילום: פלאש 90]
גנות. מצרה מאוד על התנהלות הפרקליטות [צילום: בוצ´צ´ו]

המדינה נהגה בכוחנות ובניגוד לדין, כאשר ביקשה וקיבלה ממשטרת ישראל את תיקו האישי של איש השב"כ המכונה "קפטן ג'ורג'". כך קבעה (1.7.12) שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב, דליה גנות.
ג'ורג', שהיה מחוקריו של מוצטפא דיראני בהיותו כלוא בישראל, תובע מהמדינה מיליוני שקלים בטענה לנזקים שנגרמו לו במהלך שירותו. כיום הוא משרת במשטרת ישראל, והמדינה ביקשה וקיבלה ממפקד מחוז ירושלים את תיקו האישי בה. גנות הביעה מורת רוח רבה מכך בו במקום, וכעת החליטה שהמדינה פגעה בפרטיותו של ג'ורג' במהלך זה.
לא טרחה לקבל אישור
לדברי גנות, המדינה הייתה רשאית לקבל את תיקו של ג'ורג' במשרד הביטחון, משום שהמשרד הוא הנתבע וזכותו של מעביד לעיין בתיקו של עובד. לעומת זאת, המשטרה אינה צד בתיק ולכן המדינה לא הייתה רשאית לבקש את תיקו של ג'ורג' בה. גנות מדגישה:
"הנתבעת מיתממת וטוענת, כי מדובר בזרועות שונות של אותה ישות - היא מדינת ישראל, אלא מאי? כפי שציינתי מדובר בישויות אוטונומיות שונות של מדינת ישראל, אשר הקשר היחיד ביניהן הינו האינטרס הכללי של מדינת ישראל לשמור על שלום הציבור ועל בטחונו, אולם אין בכך כדי להכשיר עיון אוטומטי במאגרי המידע הנמצאים בידי כל אחד מהגופים האמורים, וביתר דיוק, אין בכך הכשר אוטומטי המאפשר לפרקליטות לנבור בכל מאגרי המידע המצויים בידי הגופים השונים של מדינת ישראל ללא קבלת היתר לעשות כן על-פי החוק. ודוק: במקרה אשר בפני הפרקליטות הינה נציגה משפטית המייצגת את המדינה בכובעה כמשרד הביטחון, ומשכך חל עליה איסור מפורש ומוחלט להיזקק למאגרי מידע המצויים בידי גופים אחרים של המדינה, והיא איננה רשאית לעשות שימוש באותם מאגרים נוספים, אלא ברשות בית המשפט, דבר שלא טרחה לעשות במקרה אשר בפני".
ניצול לרעה של ה"סמכויות"
גנות מוסיפה: "הנני מצרה מאוד על דרך התנהלותה של הפרקליטות במקרה זה. כפי שציינתי, מדובר בהתנהלות כוחנית ומנוגדת לחוק, וזאת על-ידי גוף משפטי אשר אמור לייצג את המדינה על-פי דין. אין, ולא יכול להיות ספק, שמסירת תיקו האישי של התובע במשטרת ישראל לידי הפרקליטות לא נועדה 'למטרת ביצוע כל חיקוק או למטרה במסגרת הסמכויות, או התפקידים של מוסר המידע, או מקבלו… ' (סע' 23 ג'(2) לחוק הגנת הפרטיות). האם דרישת וקבלת תיקו האישי של התובע במשטרת ישראל נועדה לצורך 'ביצוע חיקוק'?? האם דרישת וקבלת התיק הייתה במסגרת סמכויותיה של הפרקליטות?? התשובה היא: לאו רבתי וכאמור, לא ניתן להגדיר את התנהלות הפרקליטות במקרה זה, אלא כניצול לרעה של 'סמכויותיה', וזאת בהעדר סמכות שבדין ובניגוד גמור ומוחלט לדין".
גנות דוחה את טענת המדינה, לפיה החוק אינו אוסר עליה לעשות שימוש בחומר המצוי בידי המשטרה: "טענה זו תמוהה משהו, בלשון המעטה, שהרי המחוקק הגדיר בחוק הגנת הפרטיות באילו
מקרים מותר למדינה לעשות שימוש במידע המצוי בידי גופים ציבוריים אחרים. האם לא ניתן להבין מכך, שבמקרים שאינם מצויינים בחוק הגנת הפרטיות, לא ניתן לעשות שימוש במידע כזה? האם לא היה זה מן הראוי שהפרקליטות תודה בטעותה ותימנע ממתן הסברים שונים ומשונים להתנהלות שהינה בלתי חוקית בעליל, פוגענית ובלתי מוסרית?
"האם הפרקליטות, או המדינה לא ידעו, שאינם רשאים לקבל לידיהם את תיקו האישי של התובע במשטרה ללא קבלת היתר מבית המשפט לעשות כן? האם הפרקליטות או המדינה לא ידעו שדינם בחוק זה אינו שונה מדינו של כל בעל דין בתובענה אזרחית? האם יעלה על הדעת שנתבע פלוני יפנה למשטרת ישראל ויקבל את תיקו האישי של התובע, ללא קבלת היתר מבית המשפט?? התשובה לכל השאלות הללו הינה שלילית, והנני מצרה מאוד על הפגיעה שפגעה הנתבעת בזכותו החוקתית של התובע בקבלה לידיה את תיקו האישי במשטרת ישראל".

עבירות פליליות בפרקליטות

קשה לזכור מתי מתח בית משפט ביקורת כה קשה על התנהגותה של הפרקליטות - הן כאשר ביקשה את תיקו של קפטן ג'ורג' מהמשטרה והן, ובמיוחד, כאשר ניסתה לתרץ את מעשיה. דבריה של השופטת גנות נחרצים: הפרקליטות עברה על החוק בצורה מודעת ומכוונת, ואחר כך נתנה הסברים חסרי כל בסיס. כמו תמיד במקרים כאלו, השאלה המציקה ביותר היא כמה מקרים נוספים כאלו מתרחשים ואינם נחשפים בפני בית המשפט והציבור. דבר אחד בטוח: כמו תמיד, האחראים לעבירות הללו - ויש כאן עבירות פליליות ברורות - לא יאבדו שערה אחת משערות ראשם.

תאריך:  03/07/2012   |   עודכן:  03/07/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 דליה גנות
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ביהמ"ש: התנהלות כוחנית של המדינה מול קפטן ג'ורג'
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
העובר על החוק בפרקליטות שישלם  ל"ת
נמאס  |  3/07/12 11:03
2
הגיע הזמן !!! ל"ת
הניה  |  3/07/12 11:24
3
בפרקליטות יושבים סמולנאצים של  ל"ת
קרן N.I.F  |  3/07/12 11:57
4
שוב "המדינה"
אוונגארד  |  3/07/12 13:49
5
שופטת אמת שעשתה צדק עם רגב
arik1  |  3/07/12 15:23
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק וולף
ענקית התרופות הודתה באשמת קידום שיווק לא מורשה של שתי תרופות והסתרת מידע ביחס לבטיחות של תרופה נוספת
יפעת גדות
פרופ' שף, מבכירי מנתחי הלב בעולם, נשיא החברה האמריקנית לניתוחי לב חזה, מבקר בפעם החמישית במחלקת ניתוחי לב במרכז רפואי שיבא
יפעת גדות
מחקר חדש מגלה כי בניגוד למה שחושבים, אלכוהול אינו משפר את מצבם החברתי של בני הנוער אלא מוביל אותם לבידוד חברתי
איציק וולף
נשיא סוריה התראיין לעיתון טורקי ואמר כי היה מעדיף שכוחות הנ"מ הסורים לא היו מפילים את מטוס הקרב הטורקי    גנרל סורי ערק לטורקיה עם קצינים וחיילים
איתמר לוין
"המגמה הראויה כוללת פסיקת הוצאות ריאליות בתיקים המתאימים; יש לשקול גם שיקולים של לפנים משורת הדין, אך בדרך כלל הם אינם עומדים בראש הרשימה"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il