X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
הודיע בכנסת כי יבקר את כלל הגופים, לא יפסח על שרים, ולא יהסס מלהצביע על הנושאים באחריות חושש מהקטנת ראש כתוצאה מחשש מביקורת וקורא להצניע לכת
▪  ▪  ▪
שפירא. להבטיח תיקון הכשלים [צילום: דוברות הכנסת]
הביקורת - אבן יסוד בקיומנו
יוסף שפירא
נאומו של מבקר המדינה, השופט יוסף שפירא, עת הצהיר אמונים בפני הכנסת [י"ד בתמוז תשע"ב, 04.07.2012]
לרשימה המלאה

על המחאה החברתית
"המחאה החברתית היא אות המבשר טובות. הקריאה לצדק חברתי היא הוכחה לְכך שהציבור בישראל איננו אדיש ושהוא מתכוון – בצדק – לתבוע מנבחריו בַּכנסת וּבממשלה לבצע את המוטל עליהם כשליחיו של הציבור. עם זאת הכול חייבים בכיבוד חוקי הכנסת, הן רשויות השלטון והן האזרח, כאחד"

אמת ריאלית
"בעולם המשפט האמת חייבת להיות נר ראשון לרגליו של השופט והוא משקיע את כל מרצו בחתירה אליה. כאן, בביקורת המדינה, יש להעמיק חקר ולהגיע "לאמת הריאלית", כדברי המבקרת לשעבר הגב' מרים בן פורת, במאמרה "יחסי גומלין", ולא להסתפק באמת המשפטית"

במעמד נשיא המדינה, הצהיר (יום ד', 4.7.12) מבקר המדינה הנכנס יוסף שפירא אמונים. בנאום שנשא מעל דוכן הכנסת, הבטיח מאבק חסר פשרות בכל גילוי של מעשה מינהל לא- תקין, שחיתות אישית או ממסדית, אפליה, העדפה פסולה, וּפְגיעה בזכויות המיעוט.
הוא עמד על כך ששיתוף הפעולה בין הכנסת לבין משרד המבקר בביעור נגע השחיתות הוא אבן יסוד באמון הציבור בדמוקרטיה. לדבריו, שחיתות יכולה להימצא גם בביורוקרטיה: "פנים רבות לה לשחיתות. פעמים היא מופיעה כנטילה מנכסיו של הציבור לְכיסו של היחיד, אולם פעמים היא לובשת צורה אחרת ומסתתרת לה בין נִבכי הביורוקרטיה".
על הביקורת, סבור המבקר הנכנס, לא רק להצביע על כשלים וליקויים ועליה להבטיח את תיקונם. הוא הדגיש את המעקב שיבצע משרדו אחר תיקון הליקויים עליהם יצביעו דוחות המבקר.
באשר להטלת אחריות אישית, אמר: "יהיו מקרים שיהא צורך להצביע לא רק על האחראים ליצירת הכשלים, אלא גם על האחראים לאי-תיקונם של הכשלים לאחר שנתגלו". עוד הוסיף: "החשש מפגיעה בשמו הטוב של משרת הציבור צריך לרפות את ידינו. ההפך הוא הנכון, אולם יש לבחון 'בשבע עיניים' כל מקרה לגופו".
שפירא חושש מתופעת החדלות ממעש ואומר: "אין אדם חף מטעויות. אולם אם מורא הביקורת מביא לתופעה של 'ראש קטן' או 'אי-עשייה', הרי שהיא מחמיצה את שליחותה, פוגעת בשירות הניתן לציבור, ואולי אף מגבירה שחיתות".
לא אהסס לבקר שרים
השופט בדימוס שפירא גיבה ברמז את דברי קודמו מיכה לינדנשטראוס, בקביעות המטילות אחריות על שר הפנים אלי ישי, שטען כי התריע בטרם אסון השריפה בכרמל: "תוך כך יש להבהיר שתפקידה של הרשות המבצעת הינו לבצע. תפקידו של נושא משרה ברשות המבצעת המזהה כשל אינו מתמצה בלהתריע על כשל זה, אלא עליו לפעול ללא לאות לתיקונו. זוהי שליחותו הציבורית".
באשר להתעסקות בדרג המיניסטריאלי אמר: "אאבק בלא מורא בנגע שפשט בשנים האחרונות במקומות שונים בשירות הציבורי, בְכל הדרגים - החל מהדרג המיניסטריאלי ועד הדרג המבצע - של הימנעות מקבלת החלטות בשל חשש ממורא הביקורת. לדידי, אי-קבלת החלטות כמוה כמעילה באמון הציבור, ואין לנו דבר חשוב יותר מאמונו של הציבור.
לביקורת שהוטחה בקודמו על רדיפת פרסום כביכול, נמצאה אולי גם כן רמז בדבריו: "עלינו לנהוג בענווה. להצניע לכת. לעסוק במהות הביקורת ולא להיגרר אחר התלהמות רגעית אשר בינה לבין ביקורת אמיתית השואפת לשינוי ותיקון - אין דבר וחצי דבר".
המבקר הבהיר שיבקר את כולם: "הביקורת, כאחותה 'האכיפה', אינה אמורה להיות בררנית אלא לחול על כלל הגופים המבוקרים בְלא הבדל מגזרי". הוא פנה בערבית לאזרחי ישראל הערבים וקרא להם לפנות למבקר המדינה בכל אי-צדק שבו הם חשים.

ריבלין: דה-לגיטימציה אינה לגיטימית

השופט שפירא נבחר לתפקידו לפני כחודשיים ימים בסבב שלישי של הצבעות. הצהרת האמונים נדחתה ביומיים עקב פטירתו של ראש הממשלה לשעבר יצחק שמיר.
יו"ר הכנסת ח"כ ראובן ריבלין אמר בישיבה החגיגית: "מוסד המבקר, הפך למעין רשות שלטונית רביעית עצמאית, יעילה, חזקה; לגוף העורך ביקורת בזמן אמת ובסמיכות לאירועים. יעילות מוסד המבקר הוכחה מעל לכל ספק על-רקע אסון השרפה בכרמל. בהיוודע תוצאותיו האימות של אסון הכרמל, הייתה זו דווקא הממשלה שהעדיפה ביקורת של מבקר המדינה, כמוסד הראוי לבחינה מערכתית של הכשל בכרמל. דה-לגיטימציה של דוחות המבקר, איננה במקומה. דוח המבקר הוא דוח מציל חיים וככזה יש להתייחס אליו".
ריבלין הוסיף כי "מעתה תהליך הביקורת בזמן אמת ותיקון הכשלים נעשו חלק מרכזי מעבודת המבקר. לא ניתן להחזיר את הגלגל אחורה. אף גוף או מוסד שלטוני לא יוכלו לערער מעתה על סמכות הביקורת בזמן אמת".
יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ אורי אריאל, אמר: "הביקורת הפנימית חייבת להיות חסרת רחמים כלפי מחדלים, רשלנות וטעויות. לא כדי לבוא בחשבון עם מישהו אלא כדי להניע את החברה לרמה של איכות גבוהה מאוד. רק כך תביא לשינוי בחברה, בתרבות הדמוקרטית ובמחויבות האישית". אריאל שהינו כהן, סיים את דבריו בברכת כוהנים למבקר הנכנס. ריבלין שלף כיפה מכיסו, הניח על ראשו ובתום הברכה השיב אותה לכיסו.

שפירא: "הבדידות שלי תהיה גדולה"

לאחר הצהרת האמונים של המבקר, התקיים טקס הרמת כוסית לכבודו בלשכת יו"ר הכנסת. נשיא המדינה שמעון פרס אמר: "ביורוקרטיה לא יכולה להתקיים בלי ביקורת. יש חשיבות עצומה לעצמאותה של הביקורת. 'בוקר' בעברית פירושו 'בקע אור' והמילה ביקורת באה מאותו השורש בדיוק".
ריבלין אמר: "דוח המבקר הוא דוח מציל חיים וככזה יש להתייחס אליו".
מבקר המדינה היוצא מיכה לינדנשטראוס: "אני מברך את המבקר הנכנס במיוחד אחרי שראיתי את מידת הרצינות שלו ותחושת השליחות. אני מודה מקרב לב ליושב-ראש הכנסת על עבודה משותפת ופורייה מאד במשך השנים".
בטקס הקצר השתתפו גם השר גלעד ארדן, מבקרי המדינה לשעבר השופטים מרים בן פורת ואליעזר גולדברג, יו"ר הוועדה לביקורת המדינה אורי אריאל, חברי הכנסת רחל אדטו ואחמד טיבי, ובכירי משרד מבקר המדינה והנהלת הכנסת. באירוע השתתפו גם בני משפחתו, ילדיו ונכדיו של יוסף שפירא.
שפירא הודה לכל מברכיו וסיכם: "זהו יום מרגש עבורי. אני רוצה לבקש היום סליחה מבני משפחתי אם לא יראו אותי בתקופה הקרובה כמבקר המדינה. כולי תקווה ומשאלה שתהיה לנו עבודה משותפת מוצלחת. ישבתי שעות רבות כהכנה לתפקיד עם מיכה לינדנשטראוס אשר העביר לי בצורה מסודרת את התפקיד, חשף בפניי את הדוחות הנמצאים בשלבי עבודה וענה על כל שאלותיי, ואני מרגיש כי אני נכנס לתפקיד מוכן וחדור תחושת שליחות.
"גם כשהייתי שופט הייתי בבדידות כמי שצריך להימנע מניגוד עניינים ולעמוד בכל מגבלה משפטית. אבל כעת, הבדידות שלי תהיה גדולה עוד יותר. כבר שמתי לב שאנשים מפחדים לומר לי 'תבוא לבקר'", אמר לקול צחוקם של הנוכחים.

תאריך:  04/07/2012   |   עודכן:  04/07/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שפירא: גם ביורוקרטיה היא שחיתות
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
לא מקובל עלי שבירוקרטיה
דני א  |  4/07/12 13:31
 
- חנן וייס-דוגמה מצוינת שאינה
מעידה על הכלל שאמ  |  4/07/12 14:16
 
- צודק. בלבול מושגים על ידי
זקן  |  4/07/12 15:55
2
כגודל השליחות גודל ההצלחה.
בלום נועם  |  4/07/12 14:01
3
כה לחי למבקר החדש
נ.ה.ל- נפגעי הוצא  |  4/07/12 17:04
4
בשנות המדינה הראשונות זה שהיה
מיכל מירושלים  |  4/07/12 17:57
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עופר וולפסון
מתחילת השנה ועד סוף יוני הסתכם הגרעון הממשלתי ב-9.7 מיליארד שקל    הגרעון בשנה החולפת: 3.7% מהתוצר - גבוה בצורה ניכרת מהיעד    גביית המיסים ביוני הפתיעה לטובה, והסתכמה ב-16.4 מיליארד שקל - 200 מיליון יותר מהתחזית המעודכנת
עופר וולפסון
אומדן הכנסות המדינה הצפויות מופיע בהנחיות שפרסמה החשבת הכללית באוצר לחשבי משרדי הממשלה לביצוע בקרות לעסקות תמלוגים    ההכנסות מחושבות מכלל האתרים הקיימים
יפעת גדות
מחקר חדש הראה כי כאשר גורמים הקשורים למצבים חברתיים מקומיים - כמו חינוך, הכנסה, תעסוקה ומצב משפחתי - נלקחו בחשבון, ההבדלים הבריאותים המבוססים על מוצא ואזור מגורים נעלמו לחלוטין
אלעזר לוין
זכתה במכרז לעבודות חפירה ודיפון ובנית ממקלטים במגדל המשרדים המתוכנן של עזריאלי    העבודה תתחיל מיד ותסתיים במרס 2015    רמט מראה סימני חיים
מירב ארד
צוות מאיץ החלקיקים בשוויץ הכריז על כך שיש בידיו ראיות לקיומו של הבוזון של היגס - "חלקיק האלוהים", אשר מהווה את המפתח לאישור המודל הסטנדרטי של הפיזיקה שמסביר כיצד נוצר היקום
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il