X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
תביעת ההורים בעילה של "הולדה בעוולה" נמחקה בשל התיישנות - אך המחוזי החליט שאין להותיר את הילדה ללא פיצוי, ולכן ידון בתביעתה בעילה של "חיים בעוולה" למרות שהעליון קבע שאין לדון בעילה זו
▪  ▪  ▪
וילנר. תכליתה של הלכת המר [צילום: בוצ´צ´ו]
צדק אנושי
סביר להניח שביהמ"ש העליון יידרש לפרשנות היצירתית והמקורית שנתנה השופטת יעל וילנר להחלטתו רבת-החשיבות בעניין "חיים בעוולה". עד אז ניתן לומר, שההחלטה הזו היא מסוג אלו שבהן הועדף הצדק האנושי על פני הפורמליות המשפטית. זה בדיוק מסוג המקרים בהם ניתן לצפות משופט שיבחן את התמונה הכוללת ולא רק את השאלה המשפטית הנקודתית. הדרך אותה מצאה וילנר כדי לדון בתביעה היא מתוחכמת ואולי אפילו מתחכמת, אבל התוצאה ראויה לשבח.

בית המשפט המחוזי בחיפה החליט לדון בתביעה בגין "חיים בעוולה", למרות שבית המשפט העליון קבע ("הלכת המר") שאין מקום לדון בתביעות כאלו. השופטת יעל וילנר קבעה (1.7.12), כי בנסיבות העניין יש לדון בתביעה משיקולים של צדק.
קטינה המשותקת ברגליה והוריה הגישו בשנת 2007 תביעה בסך 22.6 מיליון שקל נגד משרד הבריאות, שירותי בריאות כללית ומכון מור. הקטינה תובעת בגין "חיים בעוולה" ואילו ההורים תובעים בגין "הולדה בעוולה". בסוף חודש מאי קבע בית המשפט העליון, כי אין להמשיך ולהגיש תביעות בגין "חיים בעוולה", בשל הקושי המוסרי לקבוע שישנם חיים שעדיף שלא לחיותם. עם זאת קבע המשנה לנשיא דאז, אליעזר ריבלין, כי יש להרחיב את האפשרות להגיש תביעות בגין הולדה בעוולה וכך לאפשר הענקת פיצוי במקרים המתאימים. עוד נקבע, כי ניתן יהיה להמשיך ולברר תביעות בגין חיים בעוולה במקום בו אין תביעה בגין הולדה בעוולה.
הכללית ומכון מור טענו, כי יש לדחות את התביעה הנדונה. מחד-גיסא, אין להמשיך ולברר את התביעה בעילה של חיים בעוולה, משום שקיימת גם תביעה בעילה של הולדה בעוולה. מאידך-גיסא, טענו, התביעה בעילה של הולדה בעוולה כבר התיישנה. התוצאה המתבקשת הייתה מחיקת התביעה כולה.
וילנר אמרה, כי מדובר בתוצאה קשה לפיה גם אם ייקבע שיש להטיל אחריות על מי מהנתבעים, תיוותר הקטינה ללא פיצוי. תוצאה זו, היא קובעת, אינה מתיישבת עם התכלית שעמדה ביסוד פסק דינו של בית המשפט העליון, שכאמור קבע מסלול חילופי למתן פיצויים. "אף שבוטלה עילת היילוד בגין 'חיים בעוולה', אין המשמעות שהיילוד ייוותר ללא פיצוי שיכסה את הוצאות גידולו, שכן פיצוי זה, כך נפסק שם, ייפסק להוריו על-מנת שיוכלו לגדל את היילוד במוגבלותו", אומרת וילנר. הגשמת תכלית זו, היא קובעת, מחייבת להכיר בעילת הקטינה אם תביעת ההורים תידחה.
וילנר קובעת, כי תביעת ההורים אכן התיישנה, שכן הקטינה נולדה בפברואר 1996. תביעת ההורים הוגשה בפברואר 2007 - שנה מעבר למחסום ההתיישנות בן עשר השנים. במצב זה נותרה תביעתה של הקטינה כאילו תביעת ההורים לא הוגשה כלל - ועל-פי הוראות המעבר של בית המשפט העליון ניתן לדון בה, למרות שהוגשה בעילה של חיים בעוולה.

תאריך:  05/07/2012   |   עודכן:  05/07/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המחוזי ידון ב"חיים בעוולה" למרות פס"ד העליון
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
הכול אפשר אם התרנגולת והפיל
יש מיש  |  5/07/12 09:52
2
מה לכם עם פלצנות של מילים
נער הייתי  |  6/07/12 05:20
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
החמיר את עונשו של בלדר להברחת קוקאין משש לשמונה שנות מאסר    הנדל: בית המשפט נוטל חלק חשוב במאבק בסמים, באמצעות הטלת עונש מרתיע על מי שהורשע בעבירות סמים
איתמר לוין
"לא ניתן להשלים עם מציאות שבה סכסוכים כספיים, ואף סכסוכים קשים ואלימים, יהוו כשלעצמם 'שיק פתוח' להעלאתה של טענת קינטור, באין טענה להגנה עצמית"
יפעת גדות
כמה למרוח, מתי למרוח ומה נכון לעשות כשמדובר בהגנה מפני השמש ובמניעת סרטן העור כתוצאה מהחשיפה?
עידן יוסף
הבדרן ישוב לעבודתו הטלוויזיונית לאחר שאמש עבר באיכילוב ניתוח צנתור שנקבע מראש ונשמר בחשאיות
איציק וולף
ג'יימס וולסי שהיה ראש סוכנות הביון האמריקנית בתקופת ממשל קלינטון פרסם מאמר אשר קורא לשחרר את המרגל הישראלי    "העמידו פנים שהוא יווני, או קוריאני, או פיליפיני - ושחררו אותו"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il