X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
מלצר: דיני הירושה אינם מאפשרים לבטל צוואה בשל יחס מחפיר מצידו של היורש כלפי המוריש. המקרה היחיד בו ניתן לבטל צוואה מנימוק שכזה, הוא כאשר היורש רוצח את המוריש
▪  ▪  ▪
ביטול צוואה תלוי ברצונו של המצווה [צילום: פלאש 90]
בין מתנה לירושה
"בדיני מתנה רשאי הנותן לחזור בו מהתחייבותו ליתן מתנה בעתיד (שהייתה מכוונת להתממש בחייו), אם הייתה החזרה מוצדקת בהתנהגות מחפירה של מקבל המתנה (ויתכן שאקט החזרה וסיבותיה ניתנות אז להוכחה גמישה יחסית, כל עוד המעניק בחיים). לעומת זאת, בדיני ירושה - ביטול צוואה איננו מחייב עילה ספציפית והוא תלוי ברצון המצווה. בשל כך הוא טעון צורה פורמלית"

דיני הירושה אינם מאפשרים לבטל צוואה בשל יחס מחפיר מצידו של היורש כלפי המוריש. המקרה היחיד בו ניתן לבטל צוואה מנימוק שכזה, הוא כאשר היורש רוצח את המוריש. כך קובע (5.7.12) שופט בית המשפט העליון, חנן מלצר.
בית המשפט העליון אישר את קיומה של צוואה, לאחר שדחה ערעור על החלטת בית המשפט המחוזי בירושלים שלא הסכים לקבל בקשה לבטל את הצוואה. בשולי ההחלטה, הדנה באריכות בהליכים המתקיימים מאז פטירתו של המוריש לפני 18 שנים, התייחס מלצר למה שכינה "עקרונות-על בדיני הירושה", ובין היתר הגיב על טענת בא-כוחו של המבקש, לפיה ניתן לבטל צוואה בשל יחס מחפיר. מלצר אומר:
"המשפט בארצות אירופה, ברוב מדינות ארה"ב ואצלנו בסעיף 5 לחוק הירושה קובעים עיקרון של הדרת 'היורש הרצחני' על דרך של פסילתו מלרשת את המוריש, בבחינת 'רצחת - לא ירשת'... במשפט המשווה ואף אצלנו - לא הורחב עיקרון זה בתחום דיני הירושה למצבים נוספים (מעבר לאלו הכלולים בסעיף 5 לחוק הירושה). מכאן שטענתו של המערער, לפיה בדיני צוואות ניתן לאתר מעין דין נוסף על פיו יש לשלול זכאות של נהנה על-פי צוואה אם הנהנה נהג באופן מחפיר כלפי המצווה - אין לו עיגון במשפט הנוהג".
הקפדה על הפרוצדורה של הביטול
עוד מציין מלצר, כי חובה להבדיל בין דיני מתנה לבין דיני ירושה. "דיני מתנה (הטעונה מסמך בכתב) מניחים אסירות תודה של מקבל המתנה כלפי נותן המתנה, ולכן המחוקק הסדיר אפשרות לנסיגה במצבים של כפיות טובה, כאשר מדובר בהתחייבות לתת מתנה שלא מחמת מיתה", הוא אומר. "דיני ירושה לעומת זאת מבוססים בעיקרם על רציונלים והדגשים אחרים בדבר רצונו של המוריש (המונח - מכוח החוק, או הממשי - מכוח צוואה) - לקבוע לעצמו יורשים ולהסדיר מה שיעשה בעזבונו לאחר מותו".
מכאן, אומר מלצר, נובע ההבדל המהותי: "בדיני מתנה רשאי הנותן לחזור בו מהתחייבותו ליתן מתנה בעתיד (שהייתה מכוונת להתממש בחייו), אם הייתה החזרה מוצדקת בהתנהגות מחפירה של מקבל המתנה (ויתכן שאקט החזרה וסיבותיה ניתנות אז להוכחה גמישה יחסית, כל עוד המעניק בחיים). לעומת זאת, בדיני ירושה - ביטול צוואה איננו מחייב עילה ספציפית והוא תלוי ברצון המצווה. בשל כך הוא טעון צורה פורמלית", ויש לעמוד על פרוצדורה זו.
מלצר מסביר, שהקפדה זו נחוצה משום "שהיא מבטאת הגשמת רצון של אדם שאיננו כבר בין החיים וקשה לברר מה היה בדיוק רצונו ואיך מימש אותו. בנוסף, הקפדה זו היא האמצעי הנדרש לשם העמדת המצווה בדבר הצורך בגמירות דעת באשר לציוויים לגבי מה שיעשה ברכוש המצווה לאחר מותו".
השופט אליקים רובינשטיין הוסיף: "לקח לעורכי דין המייעצים ללקוחותיהם בענייני צוואות, והמכינים עמם את צוואתם, ראוי שיסבירו להם, בחינת כלל גדול, שככל שירצו לשנות צוואתם, פררוגטיבה המסורה להם, יעשו כן על-פי ההוראות שקבע המחוקק ויידעו כי ככל שיקפידו ללכת בדרך המלך, לא ייאלצו יורשיהם להתמודד בסמטאות של סעיף 25(א), ולשומעים ינעם".

פס"ד: בע"מ 11116/08, פלוני נ' אלמוני
דיון בעילות לביטול צוואה
תאריך:  06/07/2012   |   עודכן:  08/07/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
העליון: יחס מחפיר של היורש לא יבטל צוואה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
היחס המיוחד שניתן לקטינים העומדים לדין - מצד המחוקק, בתי המשפט ואפילו התביעה - נוצל לרעה בידי נער המואשם בעבירות מין חמורות    היה צורך בהחלטה של בית המשפט העליון כדי לשים קץ לפארסה ולשלוח אותו סוף-סוף למעצר עד תום ההליכים
עופר וולפסון
ועדת השרים לענייני חקיקה תדון ביום א' בטיוטת חוק שעשויה לסייע בשחרורם של יותר מ-140 מיליון שקל לטובת אלפי משפחות של נספי שואה
עופר וולפסון
שר החוץ אביגדור ליברמן יגיש ביום א' הקרוב לממשלה הצעה להחלטה למנות את נעים עריידי לתפקיד, על-אף שאינו דיפלומט    "ניסיונו וכישוריו האקדמיים והיותו פרופ' לספרות ולפילוסופיה, תקל על נגישותו לגורמים אקדמים ולקמפוסים ברחבי נורבגיה, שם מתנהלת מערכה קשה נגד ישראל"
עופר וולפסון
קמפיין הבחירות של מועמד המפלגה הרפובליקנית לנשיאות גייס סכום העולה על 100 מיליון דולר בחודש שעבר
עופר וולפסון
הבניין הגבוה ביותר באירופה נחשף באופן רשמי בלונדון, אבל כהונתו כגורד השחקים הגבוה ביותר של היבשת תהיה קצרה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il