X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
בין ממצאי הדוח: יצרני ויבואני המזון בישראל - בריכוזיות גבוהה במיוחד תחום השיווק לצרכן הפך לריכוזי יותר מאז רכישת קלאבמרקט ע"י שופרסל ההמלצות: הפחתת מכסים דרמטית, שקיפות מוגברת לצרכן והגברת התחרות
▪  ▪  ▪
ענף המזון. עוד שוק ריכוזי בישראל [צילום: פלאש 90]

הצוות הבינמשרדי לבחינת רמת התחרותיות והמחירים בתחום מוצרי המזון והצריכה (ועדת קדמי), הגיש (יום ד', 18.7.12) את המלצותיו הסופיות לשר התמ"ת שלום שמחון, ולשר האוצר יובל שטייניץ.
הצוות מצא כי מחירי המזון בישראל יקרים גם בהשוואה בינלאומית וגם כי קצב התייקרות המחירים בישראל מספטמבר 2005 ועד יוני 2011, היה גבוה משמעותית ביחס לכלל מדינות ה-OECD.
לפי הדוח, הכשלים שהביאו את שוק המזון בישראל למצבו הנוכחי נעוצים במקטע האספקה (יצרנים ויבואנים) והמקטע הקמעונאי (משווקים), הריכוזיים בהשוואה למדינות ה-OECD. בדוח מצוין כי מקטע האספקה הוא הריכוזי ביותר בכל שרשרת הערך, וכי המקטע הקמעונאי הפך לריכוזי במיוחד מאז רכישת קלאבמרקט על-ידי שופרסל והוא החמישי בגובהו במדינות ה-OECD.
כשל נוסף בשוק המזון קשור לשורה של הסדרים בין הספקים לרשתות השיווק אשר מגבילים את התחרות בין הספקים הדומיננטיים לספקים מתחרים ובין רשתות השיווק הדומיננטיות לקמעונאים אחרים. "לאור קיומם של אוליגופולים בענף המזון, קיימת תחרות מועטה ואין לחץ אמיתי על השחקנים השונים להוריד מחירים, כך שבעוד שעלייה במחירי תשומות הביאה לעליית המחיר לצרכן, הרי שירידת מחירי התשומות לא הגיעה לצרכן", נכתב בדוח.
הדוח מתייחס למכסים וחסמי ייבוא אחרים, המשפיעים אף הם לרעה על רמת מחירי המוצרים. בנושא זה אימצו כבר השרים את המלצות הצוות ושר האוצר חתם על צו המורה על הפחתת מכסים על מוצרי מזון רבים.
תחרות מוגברת בשוק הקמעונאי
בין המלצותיו, המליץ הצוות על הצעת חוק לקידום תחרות בשיווק קמעונאי - התניית פתיחת מרכולים תוך בחינת רמת התחרות המקומית והשפעת פתיחת המרכול על התחרות. כלומר, הגדלת מספר נקודות המכירה לאזרחים, בין היתר על-ידי עידוד קמעונאות מקוונות וכן מכירה ישירה של החקלאים לאזרחים והפחתת החסמים לפתיחת חנויות באזורים בעלי רמת ריכוזיות גבוהה, לדוגמה: קיצור משך הזמן הנדרש לקבלת האישורים הנדרשים לפתיחת חנויות מזון חדשות ומתן הקלות ברישוי לעסקים חדשים. כמו-כן, ממליץ הצוות להגדיל את זמינות הקרקע המאושרת לקמעונאות ברשויות המקומיות.
כדי להביא למצב שיותר גופים קמעונאיים יתחרו ברשתות הגדולות, ממליצה הוועדה על מדיניות שתעודד הקמה של סוגים חדשים של קמעונאי מזון מתוך הבנת התרומה של ריבוי נקודות מכירה קמעונאיות לתחרות. הצוות ממליץ על יצירת הליך רישום מזורז שיאפשר לקמעונאים מסורתיים שאינם מתחום המזון לקבל היתר לעיסוק בתחום המזון; על קידום שווקי מזון מקומיים (מכירה ישירה מהחקלאים לצרכנים; על קיום הליך מזורז למתן אישורים מקומיים לחקלאיים - לטובת הקמה ותפעול של שווקי איכרים רווחיים ויעילים; על יצירת תוכנית לעידוד יוזמות מקומיות של שווקי מזון (לדוגמה, פיתוח מרכזי מכירת מזון בצורה סיטונאית בקרבת הערים), ועל מתן תמריצים לקמעונאים מקוונים.
שקיפות בייבוא; בידול מוצרים מפוקחים
בנוגע לייבוא מוצרים לישראל שמחירם כאן גבוה ממחירם בעולם, ממליץ הצוות כי הממשלה תבצע סקרים ובדיקות תקופתיים של מחירי מוצרים מיובאים ריכוזיים בהשוואה בינלאומית ותפרסמם לציבור, על-מנת להגביר את השקיפות ולזהות ספקים מחו"ל ויבואנים המנצלים לרעה את כוחם כספקים בלעדיים.
יש לציין, כי מתוך הערכה כי ההשפעה של חלק מהמלצות הצוות תהיה רק לאחר תקופת זמן של כשנתיים, הוא ממליץ על קביעת רשימת מוצרים עליהם יינתן דיווח על רווחיות ומחירים. הדיווח יינתן לפחות אחת לרבעון בשנה הראשונה. לאחר בחינת הרווחיות, מוצר שהרווח עליו אינו סביר יוכנס לפיקוח. הצוות מאמין כי הדרך לתיקון כשלי שוק היא באמצעות קידום תחרות ואילו פיקוח על המחירים הוא פתרון מומלץ רק כאשר הוא זמני בלבד, עד להשלמת כלל הפעולות אשר הומלצו על-ידי הצוות. הוועדה ממליצה כי כל קמעונאי המוכר מוצרים מפוקחים יהיה חייב להקצות שטח מדף אשר יהיה ברור ונבדל משאר המוצרים לטובת המוצרים המפוקחים.

משרד החקלאות: "נדהמים מהפרסום כעת"

משרד החקלאות מסר כי הוא נדהם מפרסום דוח ועדת קדמי. "הצוות לא קיים שום דיון בתוצאות השימוע שנערך בראשית חודש אפריל לנציגי ענף החלב", אמרו במשרד.
עוד אמרו במשרד כי לדוח לא צורפה כל התייחסות להסתייגויות המהותיות של משרד החקלאות האמון על ניהול משק החלב.
"פרסום הדוח גורם להטעיית הציבור, ועל כן משרד החקלאות דורש לגנוז מיידית את הדוח, כיוון הוא מטעה את הציבור ואת מקבלי ההחלטות", אמרו במשרד.

תאריך:  18/07/2012   |   עודכן:  18/07/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
דוח קדמי: המזון בישראל יקר בהשוואה לעולם
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
למה?למה זה צריך להיות כך?מדוע
קורןנאוה טבריה  |  18/07/12 17:52
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלעזר לוין
הערכה: פרישת קדימה מחזקת את מעמדם של אטיאס ושס מול האוצר    שר השיכון החרים כינוס בכנסת, "כיוון ששר האוצר ופקידיו לא הופיעו, כדי שלא לתת פתרונות לדיור ציבורי"    האוצר הפסיד בכנסת במאבק על ריבית המשכנתאות לזכאים    אטיאס דורש להקצות 5% מכל מגרש לדיור ציבורי    שר האוצר מגיב: זה פתרון יקר ומוטעה
מירב ארד
כך עולה מדוח ממשל זמין לשנת 2012 שהוצג בוועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת    את השיפור הגדול ביותר הציגו משרדי הרווחה והפנים
עידן יוסף
יו"ר העבודה קוראת לעריכת בחירות ב-27 בנובמבר    "איך אפשר לסמוך על ראש ממשלה כזה שחי ממבזק למבזק, מספין לספין, שמשנה את דעתו בכל כמה שעות? מגיע לנו יותר"
עידן יוסף
ריבלין נגד מעשהו של בן-ארי: "מגנה בשם עצמי ולא בשם הכנסת. חופש הביטוי איננו חופש ההפקרות"    נסים זאב: מצווה לשרוף
מחלקה ראשונה
הרשת פתחה שני סניפים חדשים במתחם צמח החדש שליד הכנרת ובעיר הקרח באילת    אהובה תורג'מן, מנכ"ל הרשת: אנו עומדים בפני פתיחה של סניפים נוספים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il