X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
מדגיש שהדבר יתאפשר רק במקרים חריגים, בהם ברור מתוכן הערבות שמדובר בטעות שכזו סולברג: על המציע לבחון את הצעתו בשבע עיניים, אך יש להכיר בכך שייתכנו טעויות
▪  ▪  ▪
שדה דב. מכרז להפעלת מזנון [צילום: רשות שדות התעופה]

"זכותה וחובתה של ועדת המכרזים לנהוג בדווקנות, בקפדנות, ולפסול את ההצעה. אך אם מתגלה טעות במסמך, על הוועדה לבחון את מקור הטעות והאם מדובר בפגם שיש לנהוג בו כבדרך כלל, או כבחריג היוצא מן הכלל. במצבים המתאימים יש לנקוט בהליך של בקשה לקבלת הבהרות". כך אומר (יום ה', 19.7.12) שופט בית המשפט העליון, נעם סולברג, היוצא נגד דקדקנות-יתר בהליכי מכרז כאשר ברור שמדובר בטעות סופר בלבד.
רשות שדות התעופה פסלה את הצעתן של חברת קפה קפה ושל חברת עינת מסעדות במכרז להפעלת מזנון בשדה התעופה דב בתל אביב. העילה: בעוד בערבות הבנקאית של בנק הפועלים שהגישו השתיים נאמר שהיא תעמוד בתוקף עד 4.7.12, נכתב בראשה שהיא ניתנה ב-29.12.12 - דהיינו תאריך מאוחר יותר שטרם בא לעולם. רש"ת קבעה, כי מדובר בפגם מהותי, פסלה את ההצעות והכריזה על חברת קקאו סנטר כזוכה במכרז.
בית המשפט המחוזי בתל אביב ביטל את החלטתה של רש"ת והעניק את הזכייה לעינת ולקפה קפה, ובית המשפט העליון דחה את ערעורה של רש"ת על החלטה זו. סולברג מציין, כי עינת וקפה קפה הוכיחו שמדובר רק בטעות הקלדה של הפקידה בבנק הפועלים, אשר הוסיפה את הספרה 1 לתאריך מתן הערבות שניתנה בפברואר השנה (וכמובן לא בדצמבר).
די היה בבחינת הערבות
סולברג אומר, כי אומנם ההלכה היא שיש להקפיד על קלה כחמורה בערבות בנקאית, אולם לכל כלל יש יוצא מן הכלל. "חברי ועדת המכרזים בקרב עמם הם יושבים, לא היו צריכים לערוך מחקר משפטי ולפנות לבית הלורדים האנגלי, כנטען, על-מנת לעמוד על הטעות ומשמעותה. די היה בבחינת מסמך הערבות, כדי להגיע למסקנה כי קיים פגם טכני בערבות וכי יש מקום להבהרה", הוא אומר.
לדברי סולברג, "ועדת המכרזים מורכבת מבני אדם, ואינה מחשב. כעיקרון ניתן היה להחליט על הגשת ההצעות כולן לבדיקת מחשב במקום לבחינתו של בן אנוש. אך לא כך נעשה. הא למדנו, שנדרשת הפעלת שיקול דעת. בדיקת מחשב הייתה פוסלת כל פגם. מסירת שיקול הדעת לבני אדם מלמדתנו מיניה וביה שאין מקום לגישה כל-כוללת כי לפגם בערבות אין תקנה".
הוא שב ומדגיש, כי חובתו של המציע לבחון היטב את הצעתו בשבע עיניים, ואם הפגם בהצעה אינו נמנה על החריגים שנקבעו בפסיקה - יש לפסול אותה. ואולם, מוסיף סולברג, במקרים המתאימים על הוועדה לבקש הבהרות - אפשרות שנקבעה במפורש בידי רש"ת בהליכי המכרז הנדון. "לצד הדרישות המחמירות בערבות הבנקאית, אין לזנוח כלל בסיסי אחר לפיו עדיפה פרשנות אשר נותנת קיום למסמך, על פני פרשנות שמביאה לבטלותו", הוא מוסיף.
כך מתחייב בחברה אנושית
לגבי הטעות הנדונה אומר סולברג, כי ברור שבנק הפועלים לא יכול היה להתחמק מהערבות, אם וכאשר היה נדרש חילוטה, בשל הטעות בתאריך. "כשם שהערבות תהיה כשרה לצורך חילוטה, כך היא גם כשרה לצורך המכרז. חזקה על בנק הפועלים כי לא השחית מילותיו לריק וכי לא הוציא מתחת ידו ערבות בנקאית חסרת כל תוקף", הוא אומר.
סולברג מסכם: "חרף הדרישה העקבית והנטל על המציע לבדוק בשבע עיניים את מסמכי המכרז, ובכללם את הערבות הבנקאית, הרי שאדם מוּעד לעולם. שגיאה היא דבר אנושי ואין ניתן להימנע ממנה כליל... על-פי רוב, מי שטעה ידו על התחתונה. ברם, מחמת הטבע האנושי המשותף לכל, להיכשל זעֵיר פה זעֵיר שם בטעות, הוכרו בפסיקה, גם ביחס לערבות, חריגי-חריגים שבהם ניתן יהיה לתקן טעות. כך מתחייב בחברה אנושית, ובלבד שההזדמנות הזאת תינתן לכל אחד בשווה".
הנשיא אשר גרוניס והשופטת אסתר חיות הצטרפו לפסק דינו של סולברג, בו גם חויבו רש"ת וקקאו בתשלום הוצאות בסך 40,000 שקל. עינת יוצגה בידי עו"ד שמואל אורן, קפה קפה יוצגה בידי עוה"ד לימור בן-נון נחמני ואיתיאל גבעון; רש"ת יוצגה בידי עוה"ד אייל בליזובסקי, אביאל פלינט ואסף קוינט; וקקאו - בידי עו"ד איתמר כץ.

תאריך:  19/07/2012   |   עודכן:  19/07/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
העליון: ניתן לתקן טעות סופר בערבות במכרז
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
הכתיבה נופת צופים המציאות עגומ
ועד השכונה  |  20/07/12 06:10
2
פסק דין שטותי - יוצר בלאגן
מכרזון  |  20/07/12 07:51
3
נו טוב מדובר ברשות שדות התעופה
יוסלה  |  20/07/12 09:18
4
זה לא המיכרז הראשון שרשות ש
מבקר המדינה  |  20/07/12 09:25
5
אין דין ואין דיין.
jh  |  22/07/12 10:59
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עופר וולפסון
מאז הרבעון השני אשתקד, עלה מדד הסיכון הכללי של המשק ב-7%    כ-12% מהעסקים בישראל - בסיכון גבוה במיוחד, תוך סכנה לקריסה בשנתיים הקרובות
איציק וולף
בעקבות ההסלמה בקרבות בין המורדים לנאמני אסד עלתה הכוננות של כוחות צה"ל ברמת הגולן    דובר צה"ל: בשלב זה התחילו לדלל את עוצר היציאות    שר הביטחון: חשש מפני נפילת מערכות רגישות ונשק כימי בידי טרוריסטים
אלעזר לוין
שיא חדש במתח בין שרי האוצר והשיכון    אטיאס: אם באגף תקציבים יתחילו שוב עם השקרים, גם אנחנו יודעים לתדרך כתבים    "כל היום סחר מכר"
יפעת גדות
עבדאללה - שנחשד תמיד ברצון להגיע להסכם עם ישראל, ואף קיים שיחות עם מנהיגי היישוב בטרם קמה המדינה - נרצח בעת תפילה במסגד
יפעת גדות
בידקו את רמות הגלוקוז לפני שאתם נוהגים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il