X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
מערכת הובלה חדשנית זו מגדילה את זמינות התרופה באתר המטרה, מצמצמת את תופעות הלוואי ואת רעילותן של תרופות
▪  ▪  ▪
בועיות תת-מיקרוסקופיות [צילום: AP]

מערכת הובלה חדשנית וייחודית לתרופות פותחה על-ידי צוות המדענים פרופ' אליהו הלדמן, ד"ר סרינה גרינברג וד"ר צ'רלס לינדר באוניברסיטת בן-גוריון בנגב. המערכת בנויה מכדוריות תת-מיקרוסקופיות (ננו), אשר הודות למבנה המיוחד שלהן מסוגלות להוביל תרופות היישר אל אתר המטרה בגוף האדם כולל המוח ולשחררן שם.
מערכת הובלה חדשנית זו מגדילה את זמינות התרופה באתר המטרה, מצמצמת את תופעות הלוואי ואת רעילותן של תרופות. צוות המחקר הצליח להראות בניסויים עם עכברי מעבדה כי חומר ביולוגי (פפטיד) משכך כאב (אנלגטי) אשר בצורתו החופשית אינו עובר את מחסום דם מוח, הצליח בטכנולוגיה זו להגיע למוח ולפעול שם, וזאת גם כאשר הוזרק לווריד וגם כאשר ניתן דרך הפה.
המערכת, המכונה V-SMARTTM, עשויה מבועיות תת-מיקרוסקופיות בעלות שטח פנים "חכם" המזהה את התאים אליהם יש להוביל את התרופה ומשחרר את התרופה באתר היעד, שם היא פועלת את פעולתה.
חברת היישום של אוניברסיטת בן-גוריון, ב.ג. נגב טכנולוגיות, חתמה לאחרונה על הסכם למתן רישיון לשימוש בטכנולוגיית ה-SMARTTM-V עם חברת Lauren Scieneces LLC מניו-יורק. בשיתוף עם החברה האמריקנית, קיבלו המדענים באוניברסיטת בן-גוריון שני מענקי מחקר אמריקניים יוקרתיים, האחד מאגודת Michael J Fox לפיתוח מערכת ה-SMARTTM-V להובלת חלבון לטיפול במחלת הפרקינסון והשני מאגודת Campbell, להובלת תרופה לטיפול בווירוס ה-HIV במוח. כיום, וירוס ה-HIV, הגורם למחלת האיידס, מטופל באמצעות קוקטייל של תרופות שאחד ממרכיביו החשובים אינו חודר למוח, ולכן הקוקטייל אינו יעיל בטיפול במה שמכונה neuro-HIV. החדרת התרופה למוח באמצעות מערכת ה-SMARTTM-V תאפשר טיפול יעיל יותר ב-neuro-HIV.
פריצת-דרך במחלות נוירוניווניות
אבני הבניין של מערכת ה-SMARTTM-V הן פרי המצאה ופיתוח של מדעני אוניברסיטת בן-גוריון. אבני בניין אלו יוצרות יחדיו קרום (ממברנה) חד-שכבתי, המהווה את המעטפת של הבועיות התת-מיקרוסקופיות. ממברנה חד-שכבתית מאפשרת יציבות של הבועיות ויחד עם זאת - ערעור מהיר של מבנה הבועית ושחרור תוכנה עם הגעתה של הבועית לאתר היעד, שם מתרחשים שינויים בקבוצות פני השטח הגורמים לערעור המבנה של מעטפת הבועית. הממברנה החד-שכבתית היא דקה ומאפשרת כושר אכסון גבוה בתוך הבועית. להוכחת היתכנות הדגימו החוקרים את יכולתן של הבועיות לעבור מחסומים ביולוגים כמו ממברנת התא, מחסום הדם-מוח ודופן המעי ולשגר את התרופה מעבר למחסומים אלו.
כך למשל, הדגימו החוקרים את יכולתן של הבועיות להעביר חלבונים למוח ולגרום לאפקטים פרמקולוגים, כמו הפגת כאב. בנוסף לחלבונים, הצליחו החוקרים לשגר באמצעות הבועיות גם חומצות גרעין שונות שהיו פונקציונליות באתר היעד.
במחקר משתתפים גם תלמידי מחקר (מסטרנטים ודוקטורנטים) ואנשי סגל נוספים ממחלקות שונות באוניברסיטת בן-גוריון. החוקרים פרסמו עד עתה כעשרה מאמרים מדעיים על אודות הבועיות ותכונותיהן ומספר פטנטים להגנת הטכנולוגיה. המימון הראשוני שאיפשר את פיתוח הבועיות הגיע מקרן המחקרים היישומית של חברת ב.ג.נגב ובעקבותיו ניתנו לקבוצת המחקר באוניברסיטה מענקי מחקר נוספים. מחקרים בסיסיים להבנת האינטראקציות בין אבני בניין ובירור המנגנון באמצעותו עוברות הבועיות מחסומים ביולוגים, מומן בעבר על-ידי הקרן הדו-לאומית ארה"ב-ישראל וממומן כיום על-ידי האקדמיה הישראלית למדעים. המחקר מעורר עניין רב בקהילת המדענים העוסקים בפיתוח מערכות להובלת תרופות.
פרופ' הלדמן, המשמש גם כמדען הראשי של חברת Lauren Sciences, אומר כי הצלחה להעביר חלבונים לטיפול במחלת הפרקינסון תביא לפריצת דרך גם בהובלת חלבונים שלהם פוטנציאל לטיפול במחלות נוירודגנרטיביות אחרות, כמו מחלת האלצהיימר. ד"ר סרינה גרינברג וד"ר צ'רלס לינדר מוסיפים כי אבני הבניין החדשניות מאפשרות יצירת פלטפורמה לשיגור תרופות שונות למוח ולאיברים אחרים באופן הדומה לפצצות חכמות המפזרות את התרופה רק במקום בו היא פועלת. "קבוצות רבות בעולם מנסות לפתח מערכות שיגור לתרופות עם תכונות דומות ואנו גאים להיות בחזית המחקר בנושא זה. מחקרים חדשניים והכשרת סטודנטים מצטיינים הם מיעדיה החשובים של אוניברסיטת בן-גוריון ופרויקט ה-SMARTTM-V מאפשר שילוב בין שני יעדים אלו", מדגישים החוקרים.

כל הבריאות בכף ידך
תאריך:  30/07/2012   |   עודכן:  30/07/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מערכת חכמה וייחודית תוביל תרופות למוח
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק וולף
דוח רשמי של המשטרה בניו דלהי קובע כי האירנים תכננו והוציאו אל הפועל את הפיגוע שבמהלכו הוצמד מטען חבלה לרכב מהשגרירות הישראלית    ההודים דרשו מן האירנים מידע על חמשת החשודים
איציק וולף
סגן ניצב מרק אמיאל, ששירת באגף חקירות מרכז שומרון בתחנת המשטרה אריאל, הטריד נחקרת והציע לה הצעות בעלות גוון מיני מובהק    נאשם בשימוש לרעה בכוח המשרה, בהטרדה מינית ובמרמה והפרת אמונים
גלית יצחק-אוגנוב
משה שדה מונה למשנה למנהל בבית-חולים סורוקה ורונן גלילי מונה למנהל משאבי אנוש
איתמר לוין
קובע שמדובר בפגיעה בפרטיות ובהפרת האמון בין העובד למעבידו, ולפיכך זכאי העובד להתפטר ולקבל את מלוא הפיצויים
איתמר לוין
דחה את טענתו של מורשע בשוד לפיה היה צורך להקל בעונשו משום שבעת הביצוע עדיין היה קטין לפי הלוח העברי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il