X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
ביהמ"ש העליון: ככלל על ההגנה לשאת בעלות צילום חומר החקירה; בנסיבות חריגות יכול בית המשפט להטיל את העלויות או חלקן על המדינה
▪  ▪  ▪
[צילום: מחלקה ראשונה]
מביע תקווה
השופט אליקים רובינשטיין מעיר בהחלטתו: "יש להניח, ולמצער לקוות, כי המגמה הכללית בשנים הבאות תהיה של מעבר לסריקת חומר ראיות - במיוחד בתיקים רחבי היקף; כך לטובת הצדדים וכך לטובת בית המשפט (שלא לדבר על כמויות הנייר שייחסכו והעצים שלא ייכרתו ביערות תבל)". הוא גם מביע תקווה, כי "קינאת סופרים" ו"אחוזות" לא יעמדו למכשול בפני כוונת המדינה להקים "פורום בינמשרדי שמטרתו ליצור מתוה להעברת חומרים בין רשויות האכיפה השונות... לסינכרון טכנולוגי והעברת מידע באופן דיגיטלי בין הרשויות הללו".

שמונת הנאשמים בפרשת חפציבה יתחלקו בשווה בהוצאה בסך 60,000 שקל הדרושה לסריקת 60 ארגזים של חומר חקירה בפרשה. כך קובע (יום ג', 7.8.12) בית המשפט העליון, בפסק דין עקרוני הדן בשאלת הוצאות אלו בתיקים רחבי היקף.
שמונה עובדים לשעבר בקבוצת חפציבה מואשמים בעבירות שונות בעקבות קריסת החברה בשל מעילת הענק של הבעלים והמנכ"ל בועז יונה. חומר החקירה בעניינם מכיל 230 ארגזים, מתוכם העבירה המדינה לנאשמים את תכולתם הסרוקה של 170. סגן נשיאת בית המשפט המחוזי בירושלים, יעקב צבן, קבע שהמדינה תסרוק על חשבונה את יתרת החומר, ובית המשפט העליון קיבל ערעורה על החלטה זו.
השופט אליקים רובינשטיין אומר, כי דרך המלך בחקיקה היא שהמדינה חייבת לממן את זכות העיון בחומר, ואילו צילומו מוטל על ההגנה. ואולם, חוק סדר הדין הפלילי נחקק ב-1965 והיבטים אלו שלו לא הותאמו להתפתחויות הטכנולוגיות ולהתקדמות הכלכלית, ויתרה מזו: מגה-תיקים לא ניתנים בהכרח לניהול לפי הכללים הרגילים.
לדברי רובינשטיין, קיימים שני מקורות חוקיים המאפשרים לבית המשפט להטיל את ההוצאות על המדינה. האחד הוא סעיף 3 לחוק סדר הדין הפלילי, הקובע: "בכל עניין של סדר הדין שאין עליו הוראה בחיקוק, ינהג בית המשפט בדרך הנראית לו טובה ביותר לעשיית צדק". השני הוא סעיף 19(ב) לאותו חוק: "שוכנע בית המשפט שהנאשם מחוסר אמצעים, רשאי הוא להורות שהוצאות ההגנה לרבות הוצאותיהם ושכרם של עדי הנאשם יחולו על המדינה, גם אם לא נתמנה לנאשם סניגור".
עם זאת, מסקנתו של רובינשטיין היא: "קיומה של סמכות אינו משנה מן העובדה, שההנחה הבסיסית על-פי חוק סדר הדין הפלילי - כמו גם הפרקטיקה הנוהגת - היא, כי ההגנה היא הנושאת בעלות העתקת חומר החקירה. זוהי לעת הזאת ההכרעה החברתית היסודית מטעם המחוקק לגבי מידת השתתפותו של הציבור בהוצאות ההגנה של נאשמים בפלילים, והיא דרך המלך. כאמור, ניתן היה להכריע אחרת - גם לגבי הנשיאה בעלות העתקתו של חומר החקירה וגם לגבי היבטים נוספים בסדר הדין הפלילי - ואולם זו היא ברירת המחדל הקבועה בחוק, שורת הדין, וגם בפרשנות גמישה נדרשות נסיבות חריגות כדי לסטות ממנה, שבהן ניתן להסתייע במקורות האחרים".
מכאן מציע רובינשטיין קני מידה לנסיבות החריגות בהם ניתן יהיה להטיל את ההוצאות או חלקן על המדינה: "על בית המשפט לבחון היטב הן את הצורך בהוצאות אלה, הן את יכולתו הכלכלית של הנאשם לשאת בהן והן את החלופות הקיימות במסגרת חוק הסניגוריה הציבורית". כך, למשל, יש לבחון האם כל החומר נחוץ לנאשם, והאם ניתן לחלק את העלויות בין הנאשמים.
במקרה הנדון, כאמור, החליט ביהמ"ש העליון לחלק את העלויות בשווה בין הנאשמים. המדינה יוצגה בידי עוה"ד תמר פרוש, שמרית גולדנברג, יעל ענתות, סטיב בוארון, רעות גורדון ויעל דקן-שפריר. הנאשמים יוצגו בידי עוה"ד צבי קלנג, אייל בסרגליק, דרור מתתיהו, ינון סרטל, יהושע רזניק, סלביק רודנקו, שלומי שריקי, ארז בר-צבי וד"ר גיל עשת. את הסניגוריה הציבורית ייצג עו"ד דורי פינטו.

תאריך:  07/08/2012   |   עודכן:  08/08/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הנאשמים בתיק חפציבה ישלמו על צילום החומר
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
שימו לב ליעילות:
אוטו מוביל  |  8/08/12 15:39
 
- הם סרקו את שערם במסרק זהב ל"ת
ודיברו דיבורי סרק  |  8/08/12 23:49
2
לא הבנתי למה לא חילטו
מזכיר_המדינה  |  8/08/12 20:18
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עופר וולפסון
תסכול וכעס כלפי ראש הממשלה החדש בעקבות הפיגוע: נעליים הושלכו על הישאם קנדיל    הנשיא מורסי נמנע מלהופיע באירוע    בצבא המצרי מאשימים: חמאס סייע למפגעים
יהונתן דחוח-הלוי
ארגון בצלם ממשיך לדבוק בדרכו ומפיץ האשמות נגד צה"ל מבלי להביא את גרסת דובר צה"ל    במקום זאת מפרסם "פרשנות" של תושבים פלשתינים על מהות הפעילות המבצעית
רועי גלדסטון
פרסום ראשון. מועמד סיעת עוז ירוץ מול קופל ב-15.8: "מקוה שהכל יהיה נקי"
איתמר לוין
המדינה: הנריק קרטס ריסס גז פלפל על שוטר שניסה לעצור אותו בעת הפגנה בתל אביב ולאחר מכן ניהל מאבק עם שוטרים אחרים
איתמר לוין
המדינה טוענת שאלירן ברכל התחזה לשישה חיילים משוחררים שהתחתנו כביכול, ותוך שימוש בתעודות זהות מזויפות גנב את כספי הפיקדון שהיו שייכים להם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il