270 קריטריונים שקבע ארגון HOTELSTARS, ביניהם השירותים הניתנים לאורחים בבית המלון, איכות המוצר, מבנה החדרים, ריהוט, ציוד ועוד - הם שיקבעו את דרגתו החדשה של המלון בישראל, בהתאם לתקנות שירותי התיירות שוועדת הכלכלה צפויה לאשר ביום שלישי הקרוב (14.8.12).
שיטת הדירוג של ארגון HOTELSTARS, הכולל כיום 11 מדינות החברות באיחוד האירופי, עברה בהתאמות למדינת ישראל בכל הקשור למזג האוויר, כשרות, שבת וביטחון, ועם אישור התקנות בוועדה, יפורסם מכרז לבחירת החברה המקצועית שתבצע את הדירוג.
ההשתתפות בדירוג תהיה וולונטרית. רשימת בתי המלון המדורגים ודרגתם תפורסם באתר משרד התיירות. מלון שלא נקבעה לו דרגה יצוין כ"מלון לא מדורג". משרד התיירות משקיע בדירוג כ-4 מיליון שקלים, הכוללים את עלות הבדיקה הראשונית של כל מלון, שמוערכת באלפי שקלים, ודירוגו מחדש כל שלוש שנים.
לצורך הפעלת ההסדר תוקם ועדה מייעצת לשר לעניין התקנות, שהרכבה שני נציגי משרד התיירות, שני נציגים מענף המלונאות ונציג ציבור הבקי בנושאי הגנת הצרכן בתחום המלונאות. הוועדה תייעץ לשר בנושאים שונים הקשורים לתקנות, ובכלל זה בנוגע לשינויים הנדרשים בקריטריונים של הדירוג.
תוקף הדרגה: לשלוש שנים בלבד מלון המעוניין להיות מדורג, יגיש בקשה לממונה על בתי מלון במשרד התיירות. הבקשה תועבר לחברה מקצועית בעלת ניסיון בדירוג בתי מלון על-פי שיטת HOTELSTARS, שתיבחר כאמור במכרז על-ידי המשרד.
תנאי לדירוג הוא קיום רישיון עסק לבית המלון מטעם הרשות המקומית. הממונה יוציא תעודה למלון בה תצוין הדרגה שנקבעה לו. תוקף דרגה יהיה לשלוש שנים. בתום התקופה, מלון שירצה להאריך את דירוגו יגיש בקשה לחידוש דרגה. למלון תיערך בדיקה חוזרת על-ידי הבודק, ובהתאם לה תיקבע דרגתו החדשה.
מלון יוכל להגיש השגה על הדרגה שניתנה לו, או על החלטה אחרת של הממונה בעניינו. ההשגה תידון בוועדת השגה בת שלושה חברים. יושב-ראש הוועדה יהיה עורך דין בעל כשירות להתמנות כשופט שלום, והוא ימונה על-ידי שר המשפטים. שני החברים הנוספים ימונו על-ידי שר התיירות - חבר אחד יהיה משפטן מבין עובדי משרד התיירות וחבר אחד יהיה נציג ציבור הבקי בתחום המלונאות עליו ימליץ הארגון. במידה שוועדת ההשגה תחליט לשנות את דרגת המלון, יקבע הממונה את הדרגה בהתאם להחלטתה.
מלון שיהיה מעוניין לשנות את דרגתו במהלך תוקפה של דרגה (בשל שיפוצים שבוצעו בו ושיפרו את רמתו או מסיבה אחרת), יוכל להגיש בקשה לשינוי דרגה.
הממונה יכול להתרות בבעל מלון, לבטל או להתלות את דרגת המלון אם יתגלה, על-פי ממצאי הבודק, כי רמתו של המלון אינה מתאימה לדרגה שנקבעה לו, או שישנם ליקויים העלולים לפגוע בבריאותו או בבטיחותו של אורח במלון, על-פי קביעה של רשות מוסמכת על-פי דין. מלון יכול לערור על החלטה זו לוועדת ההשגה, ובשלב שני לשר.
במטרה לתת תוקף לדירוג ולהפסיק את תופעת דירוג המלונות על-ידי גורמים שונים לפי רצונם, נקבע בתקנות כי אסור לפרסם דרגה של מלון בישראל בדירוג כוכבים לצורך שיווקו או מכירה של שירות בו, אלא על-פי הדרגה שנקבעה לו לפי תקנות אלה.
המחירים שיוצגו יכללו את המיסים התקנות קובעות כי בית מלון יפרסם את מחירי השירותים הניתנים בו כשהם כוללים כל תשלום חובה, לרבות כל מס. אולם לגבי מחיר לתייר חוץ, המחיר יהיה לאחר הפחתת המיסים שהתייר פטור מהם, תוך ציון מפורש שמחיר זה הוא לתייר חוץ בלבד.
תחילתן של תקנות אלה יהיה תשעה חודשים מיום פרסומן. התקנות הישנות יבוטלו עם כניסת תקנות אלה לתוקף, ובכלל זה יבוטל הסדר המלון הרשום. יחד עם זאת, תעודת "מלון רשום" שניתנה למלון לפי התקנות הישנות תישאר בתוקפה עד לקבלת הדרגה או עד 12 חודשים מיום כניסת תקנות אלה לתוקף, על-פי המוקדם מביניהם.