X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
קובע שיש להתמקד במקרים בהם קיימת כוונה להסתיר את הכספים או הרכוש כך שיתאפשר שימוש עתידי בהם מזהיר מצד שני מפני פרשנות מצומצמת מדי שתהפוך את החוק לבלתי אפקטיבי
▪  ▪  ▪
כדורי ויאגרה מזויפים. הערעור נדחה [צילום: משרד הבריאות]
איזון ראוי
לעיתים נדמה, שלשיטת הפרקליטות מי שגונב שקל וקונה בו מסטיק - מבצע עבירה של הלבנת הון משום שהוא מסתיר את מקורו של רכוש גנוב. פסק דינה של דפנה ברק-ארז חשוב מאוד, משום שהוא מבצע איזון ראוי באכיפת אחד החוקים הפליליים החמורים ביותר בישראל. מצד אחד הוא מגביל אותו למקרים בהם מדובר בהסתרה לשם שימוש עתידי, ומצד שני - מרחיב אותו כך שיחול לא רק על העבריינות החמורה. כך ניתן יהיה להשיג את מטרת החוק: לפגוע בכיסיהם של העבריינים ולהוריד את כדאיות הפשיעה.

בית המשפט העליון קובע (יום א', 12.8.12), כי אין להגזים בשימוש בעבירות הלבנת הון ויש לייחס אותן רק למי שמטרתו היא להסתיר כסף שהושג בעבירה כדי שיוכל להשתמש בו בעתיד. מצד שני מזהיר בית המשפט מפני פרשנות מצומצמת מדי של החוק, העלולה להביא לכך שיחטיא את מטרתו.
סעיף 3(א) לחוק איסור הלבנות הון - הסעיף שהוא לב-ליבו של החוק, לדברי השופטת דפנה ברק-ארז - קובע: "העושה פעולה ברכוש, שהוא רכוש כאמור בפסקאות (1) עד (4) (בחוק זה - רכוש אסור) במטרה להסתיר או להסוות את מקורו, את זהותו בעלי הזכויות בו, את מיקומו, או את תנועותיו או עשיית פעולה בו, דינו - מאסר עשר שנים או קנס פי עשרים מהקנס האמור בסעיף 61(א)(4) לחוק העונשין - (1) רכוש שמקורו, במישרין או בעקיפין, בעבירה; (2) רכוש ששימש לביצוע עבירה; (3) רכוש שאפשר ביצוע עבירה; (4) רכוש שנעברה בו עבירה".
לא רק נגד פשיעה חמורה
בית המשפט העליון דן בשאלה מהי אותה פעולה אסורה, שכאמור עלולה להביא למאסר ולקנס כבדים במיוחד. תחילה אומרת ברק-ארז, כי הגם שמטרתו של החוק הייתה להיאבק בפשיעה החמורה, הוא אינו מוגבל לתחום זה. היא מוסיפה:
"היסוד העובדתי בסעיף 3 מורכב מרכיב התנהגותי בדבר 'עשיית פעולה' ומרכיב נסיבתי לפיו הפעולה נעשית ב'רכוש אסור'. היסוד הנפשי בסעיף דורש כי עשיית הפעולה ברכוש האסור תיעשה מתוך כוונה להסתיר או להסוות את מקורו, מיקומו וכיוצא בזה. אין מדובר בעבירת תוצאה, שכן אין דרישה כי התוצאה המיוחלת בדבר הסתרת או הסוואת הרכוש האסור אכן תתממש. במקביל, זוהי עבירה שמאופיינת בדרישה של 'כוונה מיוחדת' - על העושה לפעול מתוך 'כוונה להסתיר'. המחוקק ביקש שלא לשוות נופך פלילי אך לעשיית פעולה ברכוש אסור כשלעצמה, ודרש כי תהיה מלווה ביסוד נפשי מיוחד".
לדברי ברק-ארז, "חרף חשיבותו הרבה של חוק איסור הלבנת הון, ניתן להבין גם את החשש ממתיחתו מעבר לתכליתו המקורית, כך שכל עבריין (אשר מטבע הדברים אינו מבצע את פעילותו העבריינית באופן גלוי וחשוף לאור השמש) יהיה, אגב כך, גם מלבין הון". ואולם, היא מדגישה, יש להיזהר גם מפרשנות שתצמצם את החוק עד שאכיפתו תהיה בלתי אפקטיבית. הפרשנות שקובע בית המשפט העליון היא:
"סעיף 3(א) נוקט בנוסח של 'להסתיר את מקורו' ומכאן ניתן ללמוד כי הוא מיועד להגביל את תחום פריסתו למצבים שבהם כוונת העושה אינה מתייחסת לעצם הסתרת הכספים או הרכוש (כדי להסתיר עובדת ביצועה של עבירת המקור), אלא רק למצבים שבהם קיימת כוונה להסתיר את הכספים או הרכוש כך שיתאפשר שימוש עתידי בהם. כוונה מיוחדת זו מתיישבת היטב עם תכליתו של חוק איסור הלבנת הון".
לא להגביל לשלבים המתקדמים
ברק-ארז מוסיפה: "ברוב המקרים הסוואת מקורו, מיקומו או בעלי הזכויות ברכוש אסור תיעשה מתוך מטרה סופית לטשטש את עקבותיו של הרכוש, ולהכשיר ולהטמיע אותו בתוך מערכת העסקים הרגילה. עם זאת, על-מנת להשיג את תכלית החוק בדבר נטרול יסוד הרווח העברייני, יש להסתפק בכל מטרה המבקשת לאפשר בעתיד הנאה מפירות עבירת המקור. אחרת, חוק איסור הלבנת הון יפסח על פני כל אותם גורמים ראשונים בשרשרת הלבנת ההון, אשר חלקם בהלבנת ההון אינו בשלב הכשרת הרכוש אלא בשלב הסתרתו... שכרנו יצא בהפסדנו אם נגביל את עבירת איסור הלבנת הון רק לשלבים המתקדמים של השרשרת בהם מתגבשת המטרה בדבר הכשרת הרכוש האסור".
בית המשפט העליון דחה את ערעורו של יצחק כהן, בעלי משרד הפרסום "אדיר", על הרשעתו ועונשו בגין חלקו בהפצת טבליות מזויפות נגד אין-אונות. כהן רכש את שטחי הפרסום בהם פורסמו מודעות הטבליות, שיווק כרטיסים לטלפונים סלולריים לשליחים שהפיצו את הטבליות וסייע בהפקדת הכספים עבור המפיצים. הוא הורשע בהלבנת הון, מכירת תרופות בלתי חוקיות וסיוע למכירה של טובין מזויפים, ונדון לשנתיים מאסר, לקנס של 250,000 שקל ולחילוט רכוש. את כהן ייצגו עורכי הדין רועי בלכר, משה מזור ואלעד כהן, ואת המדינה - עו"ד סטיב בוארון.

תאריך:  12/08/2012   |   עודכן:  12/08/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
העליון: לא להגזים באישומים בהלבנות הון
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
הון-שלטון-עתון-חוקון
מזכיר_המדינה  |  12/08/12 16:09
 
- בטריבונאל החדש שלך יהיו שופטים
רמאים כמו בייניש?  |  5/09/12 17:23
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יפעת גדות
מטרתם של הצלבנים הייתה לכבוש את ארץ ישראל
איתמר לוין
קובע שהתובע הייצוגי הוא מעין-יזם המנצל הזדמנות עסקית, ולכן הגמול שהוא מקבל - במסגרת פשרה או פסק דין - מהווה עסקת אקראי החייבת במס
יפעת גדות
הקפידו על תזונה מאוזנת כדי לשמור על משקל בריא
איתמר לוין
דורשים מנאמן להפעיל את סמכותו ולהעמיד את אלשיך בפני ועדת האתיקה בפרשת הפרוטוקול המזויף    דוחים את עמדתו של גרוניס וטוענים שהיא מנוגדת לעובדות ולפסיקה
תומר לוי
קורנפיין לאתר ערוץ הספורט: "אנחנו צריכים את האוהדים, יש להם מקום"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il