במשך חודשים איימו חברות המזון להעלות מחירים ובשוק המתינו לראות מי תהיה החברה הראשונה לעשות זאת. היום הודיעה חברת יוניליוור כי תעלה מחירים של מגוון מוצרים בשיעור ממוצע של 5%-6%. לדברי החברה, ההתייקרות תיכנס לתוקפה אחרי חגי תשרי כ"התחשבות בצרכנים". יוניליוור מחזיקה במותגים תלמה, קנור, דאב, הלמנס, בדין, סיף, בייגל בייגל, גלידות שטראוס, ליפטון, מזולה ועוד.
לדברי מקורב, יוניליוור טרם החליטה איזה מוצרים לייקר אך יהיה מדובר במגוון רחב של מוצרים. לדבריו, "היה ברור שאין מה להעלות מחירים לפני החגים, לראיה רשתות המזון אמרו שלא יעלו את מחיר הלחם המפוקח עד אחרי החגים".
אנג'לו טרוקיה, יו"ר ומנכ"ל יוניליוור ישראל, מסר היום כי "במשך תקופה ארוכה ספגה יוניליוור את עליית התשומות ונמנעה מהעלאת מחירים. אולם הגענו לשלב שבו החברה אינה יכולה עוד להמשיך ולספוג התייקרויות אלה. מתוך התחשבות בציבור הצרכנים, עליית המחירים תיכנס לתוקפה רק לאחר החגים".
עוד נמסר מהחברה כי "בשנה האחרונה התייקרו הדלק ב-15%, הגז ב-14%, המים ב-27% והחשמל ב-33%. המשבר העולמי הנובע מבצורת קשה בארה"ב, בסין ואזורים שונים באירופה הביא למחסור בתבואות וכתוצאה מכך לעלייה חדה במחירי חומרי הגלם. כך למשל התירס התייקר ב-60%, החיטה ב-50% והסויה ב-20%. בנוסף, העלייה במחיר הדלק גרמה לעלייה של 15% במחיר אריזות הפלסטיק והעלייה בשער הדולר תורמת אף היא להתייקרות התשומות".
לאחר יוניליוור, צפוי גל של חברות המזון שיודיעו אף הן על עליית המחירים אחת אחרי השנייה. בחברת אסם אמרו היום ל-TheMarker כי אין מנוס מהעלאת המחירים. מהחברה נמסר כי "באסם עדיין לא התקבלה החלטה. ככל הנראה, לא יהיה מנוס מהעלאת מחירים במוצרים שבהם חלה התייקרות משמעותית בתשומות מאז עידכון המחירים האחרון בינואר 2011".
בשטראוס ככל הנראה לא מתכננים להעלות מחיר. בשטראוס סירבו להגיב רשמית לנושא אבל לדברי מקורות בחברה, "בינתיים, נראה שהכוונה היא להמשיך לספוג את העלויות ולהימנע מעליית מחיר אלא אם יקרה משהו דרמטי בהמשך".
מתנובה סירבו למסור האם החברה תעלה מחירים בקרוב. מתנובה נמסר כי "החברה בוחנת את הנושא ואת המשמעויות לגביה".
בינתיים נראה שרשתות השיווק לא יעצרו את היצרנים מעליית מחיר. שופרסל סירבו להגיב רשמית לנושא ואילו רמי לוי, בעלי רמי לוי שיווק השקמה, מסר ש"אנחנו נראה על איזה מוצרים מדובר. נבחן כל מקרה לגופו ואם נראה שיש באמת הצדקה אז נאשר כי אנחנו לא רוצים שיפטרו עובדים. אני מקווה שזה שמעלים מחירים אחרי החגים לא יביא למיעוט במבצעי החגים".
"החברות הגדולות תופסות טרמפ" לדברי בכיר באחת מחברות המזון הגדולות, הבחירה של יוניליוור להודיע על העלאת מחיר כעת לא מפתיעה: "זה התזמון הכי טוב כי כל הזמן מדברים על חומרי הגלם שעלו והלחם שמתייקר וכל עליות המחירים בתחומים רבים".
"אני לא מאמין להם שאין להם ברירה", אומר בכיר באחת מהרשתות הפרטיות. "הרי דווקא החברות הגדולות יכולות לספוג את עליית התשומות, הדולר וכו'. הרי לחברות הגדולות רווחים עצומים בהרבה מוצרים. הם תופסים טרמפ על מה שקורה בעולם. הרי שהדולר ירד הם לא הורידו מחירים וגם לא יורידו מחירים אם מחירי התשומות והדולר ירדו בהמשך".
מתנועת "ישראל יקרה לנו" נמסר בתגובה: "העלאת המחירים הזו איננה נגרמת בגלל 'עלייה במחירי הסחורות בעולם' אלא בגלל האישור שנתן משרד התמ"ת להעלאת מחיר הלחם בפיקוח. מרגע שהממשלה מתערבת ונותנת הכשר לעליית מחיר - גם של מוצר אחד - רואים בכך היצרנים אישור בשתיקה מטעם הממשלה לעליית מחירים כללית. ראשי חברת יוניליוור בישראל שוכחים כי קיים במשק הישראלי כוח כלכלי שחזק יותר מממשלת ישראל, והוא הצרכן הישראלי.
"הצרכן הישראלי למד בשנה החולפת כי מרמים אותו, וכיום הוא יודע כי גם כשמחירי הדגנים בעולם ירדו - לא הורידה יוניליוור את מחיר דגני הבוקר. במשך שנים מחירי התשומות ירדו וברוני המזון רק הגדילו את רווחיהם על חשבון אזרחי ישראל".
איציק אלרוב מתנועת הצרכנים אמר כי "העלאת המחירים אינה מוצדקת. גם לאחר העלייה במחירי התשומות, עדיין מחירי המזון בישראל יקרים בהרבה ביחס לכל מדינה אחרת. שר התמ"ת חסר האחריות נתן לתעשיינים וליבואנים את ברכתו להעלאת כלל מחירי המזון, באישורו להעלות את מחירי הלחם בפיקוח. עד מתי נסבול משר ששנות כהונתו במשרדי הממשלה השונים מתאפיינים בטיפוח סקטורים שונים ובזלזול באינטרס של כלל ציבור הצרכנים שעולה לכולנו ביוקר".
מהחברה המרכזית לייצור משקאות קלים בע"מ נמסר: "ההשלכה של העליה החדה במחירי התשומות נבחנת על ידנו בימים אלו. החלטות תתקבלנה לאחר החגים".