X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
קובע: פעילות בלתי רגילה עליה חייב לדווח נותן שירותי מטבע, היא כזו הנראית לו בלתי רגילה - ולא כזו הנראית בלתי רגילה בעיני הוועדה לעיצום כספי
▪  ▪  ▪
שגב. הרשעתו אינה מהווה עילה לדיווח [צילום: בוצ´צ´ו]
שגב ונכיון הצ'קים
בית המשפט קובע, כי החברה לא הייתה חייבת לדווח על פעולות שביצע בה השר לשעבר גונן שגב, שהורשע בעבירות מירמה וסמים. הוועדה לעיצום כספי טענה שעברו הפלילי של שגב - שהיה נציג ומורשה חתימה של חברה אשר ביצעה עסקות ניכיון אצל יזמות - היווה פעילות בלתי רגילה המחייבת דיווח. ואולם, גבעוני אומר, כי לא היה כל יסוד לחשוד שהפעילות עצמה של שגב היא פלילית ולכן לא היה מקום לדיווח.

נותן שירותי מטבע מחויב לדווח על פעילות הנראית לו בלתי רגילה. מדובר באמת מידה סובייקטיבית של נותן השירות, ולא באמת מידה אובייקטיבית של הוועדה לעיצום כספי על-פי החוק לאיסור הלבנת הון. כך קובע (2.8.12) שופט בית משפט השלום בבית שמש, דוד גבעוני.
צו איסור הלבנת הון קובע: "נותן שירותי מטבע ידווח לרשות המוסמכת על פעולות של מבקש השירות הנחזות בעיניו כבלתי רגילות אך בלא צורך בהצגת שאלות ובירור עובדות אל מול מבקש השירות ומקבל השירות". בהמשך הסעיף מובאות דוגמאות לפעולות בלתי רגילות, אשר אינן מהוות רשימה סגורה.
לדברי גבעוני, "פרשנות לפיה די בכך שמדובר בפעולה בלתי רגילה מבחינה אובייקטיבית - או כי הפעולה תיראה כבלתי רגילה בעיניו של נותן שירותי מטבע סביר - כדי להקים חובת דיווח הופכת, על פני הדברים, את התיבה 'נחזות בעיניו' - למיותרת. לוּ לכך כיוון מתקין הצו די היה לקבוע חובת דיווח ביחס לפעולות בלתי רגילות של מבקש השירות ולא היה כל טעם בהוספת המילים 'נחזות בעיניו'".
גבעוני מוסיף, כי כך נפסק כבר לגבי חובות הדיווח של תאגידים בנקאיים. עוד הוא מציין, כי בפני ועדת חוקה, חוק ומשפט מונח נוסח מתוקן של הצו, המשמיט את המילים "נחזות בעיניו" ומוסיף חובת דיווח על "פעילות שלאור המידע המצוי ברשות התאגיד הבנקאי, קיים יסוד סביר לחשש או התעורר חשש שהיא קשורה לפעילות האסורה לפי חוק איסור הלבנת הון או חוק איסור מימון טרור" - דבר המלמד שוב על הסובייקטיביות של הנוסח הקיים.
על אופן יישום הצו אומר גבעוני: "במצב דברים שבו התשתית הראייתית שנאספה והונחה בפני הוועדה, על מכלול העובדות והנסיבות, תקים בסיס סביר למסקנה, על יסוד השכל הישר, ההיגיון וניסיון החיים, כי הפעולות נחזו בעיניו של נותן השירות כבלתי רגילות, הרי שהוועדה תוכל לקבוע - גם בהעדרן של ראיות ישירות - כי נותן שירותי המטבע הפר את חובת הדיווח המוטלת עליו. אולם, ככל שיובאו בפני הוועדה ראיות המראות כי המסקנה המתבקשת לכאורה ממערכת הנסיבות ועל יסוד ההיגיון וניסיון החיים, אינה סבירה בעניינו ובנסיבותיו הקונקרטיות של המפר כי אז לא ניתן יהיה לקבוע כי החובה הופרה".
גבעוני דן בערעורה של חברת יזמות, הנותנת שירותי מטבע ונכיון צ'קים, על העיצום הכספי בסך 250,000 שקל שהוטל עליה בגין אי-דיווח על פעולות בלתי רגילות שבוצעו באמצעותה. למרות שקיבל את עמדתה העקרונית של החברה בנוגע לפרשנות הצו, דחה גבעוני את רוב ערעורה ברמה העובדתית. החברה המערערת יוצגה על-ידי עו"ד רונן רוזנבלום העוסק במיוחד בטיפול בעבירות הלבנת הון.
החברה לא דיווחה על עשרות מקרים של נכיון צ'קים בהפרשים של דקות בודדות בידי אותם לקוחות, או בידי חברות ונושאי משרה בהן, כאשר כל פעולה בפני עצמה לא חייבה דיווח; גבעוני אומר שמדובר בדפוסי פעולה המהווים פעילות בלתי רגילה. כמו-כן, לא דיווחה החברה על נכיון המחאות בסך 10 מיליון שקל בידי אותם שלושה לקוחות ב-99 ימים אך בהפרשים של דקות בין הפעולות באותו יום. גם בהקשר זה קובע גבעוני, כי מדובר בדפוס פעולה שחייב דיווח.
לעומת זאת קובע גבעוני, כי החברה לא הייתה חייבת לדווח על פעולות שביצע בה השר לשעבר גונן שגב, שהורשע בעבירות מירמה וסמים. הוועדה לעיצום כספי טענה שעברו הפלילי של שגב - שהיה נציג ומורשה חתימה של חברה אשר ביצעה עסקות ניכיון אצל יזמות - היווה פעילות בלתי רגילה המחייבת דיווח. ואולם, גבעוני אומר, כי לא היה כל יסוד לחשוד שהפעילות עצמה של שגב היא פלילית ולכן לא היה מקום לדיווח. לאור זאת, הפחית גבעוני את העיצום הכספי ל-150,000 שקל.

תאריך:  22/08/2012   |   עודכן:  30/08/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 הלבנת הון
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ביהמ"ש מצמצם חובת דיווח באיסור הלבנת הון
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
את מי רואים כאן,שגב שר וסוחר ס
מוטי שקורי  |  22/08/12 12:56
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אבי בר-אלי, איתי טרילניק
לאחר עשרה חודשי דיונים, פסקה הוועדה לבחינת משק הגז כי יש להתיר יצוא של 53% מהמאגרים שלחופי ישראל, ולשמור לצורכי המשק גז ל-25 שנה בלבד    התשתיות יוקמו בידי היזמים - אך בשטח ישראל    הממשלה תפקח על יעדי היצוא ותיתן עדיפות למדינות שכנות
איתמר לוין
ביה"ד קבע שמורה למתמטיקה בתוכנית לתלמידי תיכון מצטיינים פוטר לאחר שהתלונן בפני רשם העמותות על אי-סדרים, והודיע שימשיך במאבקו למרות דחיית תלונתו
איתמר לוין
כיום ניתן לחלט זמנית רכוש הקשור בעבירה רק לחצי שנה לפני הגשת כתב אישום ולשנה אחריו    משרד המשפטים מציע לקבוע שבית המשפט יוכל להאריך את הצו ללא הגבלה, בתשעה חודשים בכל פעם
יפעת גדות
באותה הדרך בה המוח מבחין בשרירי החיוך שלכם הנמתחים וחושב שאתם שמחים, כך הוא גם מבחין בתנועת שריר הזעף שבמרכז המצח, וחושב לעצמו "או, אני בוודאי מרוגז או מודאג ממשהו"
איציק וולף
שר החוץ אמר אמש לשגרירים בירושלים כי ישראל חייבת להתעקש על כל פרט בהסכם השלום עם מצרים מחשש להיווצרות מדרון חלקלק    המצרים טוענים: הכנסת הכוחות הצבאיים לסיני - אינטרס של ביטחון לאומי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il