X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
ביהמ"ש העליון קובע שהפוליסה לביטוח מפני נזקי מעילות פגה חמישה ימים לפני גילוי המעילה ב-1985 דחה את טענת הכנ"ר לפיה הבנק ידע על המעילה משום שבכיריו הם שביצעו אותה
▪  ▪  ▪
מלצר. אין עצה ואין תבונה ואין תרופה [צילום: פלאש 90]
מה עם פויכטוונגר?
לאור העובדה ש-27 שנים לאחר קריסת בנק צפון אמריקה עניינו עדיין מעסיק את מערכת המשפט, אנו תוהים מה עוד נגלה במעמקיה. אולי תביעות שקשורות להתמוטטות בנק א"י-בריטניה ב-1972? ואולי תיקים הנוגעים לקריסת בנק פויכטוונגר ובנק אלרן ב-1966? מאחר שהמציאות עולה על כל דמיון, נראה שאסור לנו להיות מופתעים.

27 שנים לאחר גילוי המעילה שגרמה להתמוטטותו של בנק צפון אמריקה, דחה (יום ג', 28.8.12) בית המשפט העליון את תביעת כונס הנכסים הרשמי, בתפקידו כמפרק הבנק, נגד חברת הביטוח וסוכנות הביטוח שהנפיקו לבנק פוליסה שבין היתר כיסתה מעילות.
הבנק קרס בעקבות מעילות של המנכ"ל הדסה מונסה, היו"ר יהושע הלפרין ומנהל סניף ירושלים משה שטרן, אשר לוו ברשלנות רבתי מצד הדירקטורים בו (ובהם ניסים גאון ויואל הרצוג). בנק ישראל תפס את בנק צפון אמריקה ב-13.8.85, כעבור שבועיים מונה לו מנהל מורשה ובאוקטובר 1987 מונה הכנ"ר למפרקו. המועלים הורשעו ונדונו למאסר והכנ"ר ניהל הליך משפטי ארוך במסגרתו קיבל מיליוני דולרים מהדירקטורים לשעבר.
את פוליסת הביטוח לבנק הנפיקה חברת אשורנס ז'נרל דה-פרנס באמצעות סוכנות הביטוח טוקטלי, ותוקפה פג ב-7.8.85 - שישה ימים בלבד לפני חשיפת המעילה. לאחר שהחברה סירבה לשלם תגמולי ביטוח, הגיש הכנ"ר תביעה נגדה ב-1989. שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב, רות רונן, נזקקה ל-18 שנים עד שדחתה את התביעה בשנת 2007, ואילו בבית המשפט העליון נמשך הדיון חמש שנים נוספות עד לדחיית ערעורו של הכנ"ר.
גזירת הכתוב ואין לסטות ממנה
השופט חנן מלצר אומר: "בעולם הריאלי וכן בעולם המשפט נקבעים פעמים גבולות (של זמן, של מקום, של מידה, משקל וכו') ותמיד יהיו מי שיימצאו מחוץ לאותו תחום שנקבע ויעלו טיעונים מטיעונים שונים בניסיון לערער על הגבול, או לעקוף אותו, ואולם גזירת הכתוב היא ואין לסטות הימנה, שכן אין לדבר שיעור... מכאן שאם לרוע מזלו של הבנק - מעשי המעילה (להם היו שותפים הדירקטורים הפעילים שלו), נחשפו רק לאחר תום תקופת הביטוח ופוליסת הביטוח אכן דרשה גילוי בתקופת הביטוח, כי אז אין עצה ואין תבונה ואין תרופה. ניסיונות הבנק להתגבר על מכשלה זו - אינם יכולים להועיל, וכבר היו דברים מעולם הן אצלנו הן במשפט המשווה. משל למה הדבר דומה? לשריפה שפרצה לאחר תום תקופת הפוליסה, או לפריצה שאירעה, כאשר הפוליסה לא חודשה".
הפוליסה קבעה, כי הכיסוי במקרה של מעילה יחול רק בהתקיים שני תנאים מצטברים: נזק המעילות התגלה בתקופה שבין 8.8.1984לבין 7.8.1985, והנזקים לא נוצרו לפני 1.1.1980. רוב הדיון מוקדש לשאלה מה מהווה "גילוי" של המעילות. הכנ"ר טען, כי מאחר שהמועלים היו בכירי הבנק - הרי שיש לראות בכך ידיעה של הבנק עצמו. מלצר דוחה עמדה זו: "על-פי פרשנותו של המפרק, המועל עצמו יכול שיהיה מי שיסדיר את הביטוח ומי שיגלה את הנזק, ואם נקבל גישה זו הרי שלעולם לא יהיה הבדל בין זמן היווצרות הנזק לבין זמן גילוי הנזק, מכיוון שהמועל כבר בשלב ביצוע המעילה 'מגלה' את מעילתו.
"...על-אף שהמבוטח חייב לגלות את הנזק על-מנת להיות זכאי לתשלום מהמבטח, אין כל מניעה כי המגלה הראשון יהיה צד ג', אשר יודיע למבוטח על הנזק. כלומר, בנק ישראל יכול היה לגלות את המעילות בבנק ולהודיע לבנק על מעילות אלה, או לתפוס את הבנק ולפעול בשמו. יחד עם זאת, רק כאשר הבנק, שהוא המבוטח על-פי הפוליסה, מגלה את המעילות, יהיה זה גילוי של המבוטח על-פי הפוליסה". מאחר שבנק ישראל גילה את המעילה רק ב-13.8.85 - הרי שהפוליסה איננה תקפה.
עוד קובע מלצר, כי הפוליסה החריגה במפורש נזקים הנגרמים כתוצאה ממעילה של דירקטורים, וכי לא הוכחה טענת הכנ"ר לפיה תוקפה הוארך. הכנ"ר חויב בתשלום הוצאות בסך 75,000 שקל. את החברה והסוכנות ייצג עו"ד אהוד שטיין, ואת הכנ"ר - עורכי הדין משה קפלנסקי ויפעת נחום.

תאריך:  29/08/2012   |   עודכן:  29/08/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הכנ"ר לא יפוצה בידי מבטח בנק צפון אמריקה
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
מעילות בנקים
צחי 157  |  29/08/12 14:00
 
- קולומבוס
יוא"ב  |  29/08/12 16:46
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
הסניגורים ידרשו להגיש את כל המסמכים וטיוטות התביעה שבידי עוה"ד אמנון יצחקניא ואילן סובל    טוענים: לשניים יש אינטרס אישי בהצלחת ההליך הפלילי    יצחקניא: הבקשה מלמדת על מצוקתם של הנאשמים
יפעת גדות
מדענים גילו כי אצל גברים מעל גיל 44 שצרכו את הכמות הגבוהה ביותר של ויטמין C זוהה פחות נזק בדנ"א של הזרע בהשוואה לגברים מעל גיל 44 שצרכו את הכמות הנמוכה ביותר של הוויטמין    הדבר היה נכון גם לגבי ויטמין E, אבץ וחומצה פולית
איציק וולף
רעייתו של המועמד הרפובליקני לנשיאות ארצות הברית נאמה אמש בוועידת המפלגה בטמפה, פלורידה    הציגה צדדים אישיים של בעלה    "אנחנו חכמים מדי ומבינים שאין תשובות קלות, אבל אנחנו לא טיפשים מכדי להבין שיש תשובות טובות יותר"
איתמר לוין
הרכב של שבעה שופטים פסק ברוב דעות, כי יש להעדיף את שווי החברה על-פי תזרים מזומנים מהוון על פני שווי השוק שלה    לפסק הדין חשיבות רבה הן בהצעות רכש מלאות והן בהערכת שווי חברות בכלל
יואב יצחק
עד סוף השבוע נדרשים בעלי השליטה ובראשם נוחי דנקנר לגייס משקיע שיזרים כ-100 מיליון דולר לאי.די.בי. אחזקות    שאם לא כן, ייאלצו רואי החשבון לצרף לדוחות הכספיים "הערת עסק חי"    תרחישים: במקרה שיצליח לגייס משקיע - אפשרות לדילול ולאובדן השליטה המלאה    במקרה שייכשל - עלול המפקח על הביטוח לשלול מאי.די.בי. את ההיתר להחזקת השליטה בכלל ביטוח
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il