X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
מחיר הבנזין בישראל גבוה מהמחיר ב-18 מתוך 21 מדינות OECD רכיב המיסים על ליטר בנזין בישראל גבוה לבדו מסך העלות של ליטר בנזין לצרכן האמריקני הסיבה להתייקרות: התייקרות מס הבלו וגידול במרווח השיווק
▪  ▪  ▪
הסיבה האמיתית לעומס המחיר על הצרכן [צילום: פלאש 90]

מחיר הנפט בדולרים היום נמוך ב-18 אחוז מהמחיר ביולי 2008. בגלל פיחות בשער החליפין של השקל, מחירה של חבית נפט בשקלים זהה היום למחיר חבית ביולי 2008. למרות זאת, ב-1 בספטמבר השנה מחירו של ליטר בנזין צפוי לעלות ל-8.20 שקלים, לעומת 7 שקלים ביולי 2008.
מחקר של מרכז טאוב המתפרסם היום (ד', 29.8.12) בדק את התהליך שהתרחש בארבע השנים האחרונות, ומצא כי מחיר הנפט כלל אינו קשור להתייקרות הבנזין בישראל.
הסיבות לגידול של 1.20 שקל במחיר ליטר בנזין הן כולן מתוצרת כחול-לבן. בזמן שמחיר הנפט ירד במונחים דולריים, המרווח שמקבלות חברות הזיקוק, ההובלה וההפצה בתוך ישראל גדל ב-34 אגורות לליטר, וממשלת ישראל הגדילה את המיסים המוטלים על ליטר בנזין ב-88 אגורות לעומת יולי 2008.
פרופ' דן בן-דוד, מעורכי המחקר, מצא שהמיסים על הבנזין בישראל גבוהים מהמיסים בכשלושה רבעים מהמדינות המערביות הנכללות בהשוואה.
כאשר לוקחים בחשבון את הפערים בהכנסות לנפש במדינות השונות, מתברר שהמס הממוצע על הבנזין במדינות אלה היה נמוך ב-35 אחוז מהמס בישראל. למעשה, כאשר המס בישראל מתוקנן לפי פערים בהכנסות, הוא היה גבוה מהמס ב-19 מתוך 21 המדינות האחרות.
לדברי דן בן-דוד, "רק המיסים על ליטר בנזין בישראל (4.01 שקל) היו גבוהים מסך העלות של ליטר בנזין לצרכן האמריקני (3.57 שקל) ב-2011".
מס הבלו - ירד זמנית במחאה ההחברתית, אך שב לעלות לאחר מכן
המחקר של מרכז טאוב מוצא שמס הבלו, שעמד על כ-2.50 שקל (במחירי 2010), היה יציב יחסית - וגבוה במידה ניכרת ממחירי הנפט שעלו בתלילות - בסוף שנות התשעים ובתחילת שנות האלפיים. ממשלת ישראל לא ניסתה למתן את העליות הניכרות במחירי הנפט על-ידי הורדת מיסים ולו במעט. למעשה, תכונות המע"מ (המוטל באופן יחסי) פעלו בכיוון ההפוך: ככל שעלה מחיר הנפט, כך גדלו תקבולי הממשלה מגביית מע"מ על הבנזין - מה שהבטיח שסך המיסים על הבנזין תמיד היה גבוה ממחיר הנפט, גם כאשר מחירי הנפט היו בשיאם.
למרבה האירוניה, אף שמס הבלו הושאר ללא שינוי כאשר מחירי הנפט עלו, הוא לא נשאר קבוע כאשר מחירי הנפט החלו לרדת במחצית השנייה של 2008. ממשלת ישראל העלתה את מס הבלו בעשרה אחוזים במאי 2009, מה שהניב גידול בהכנסות המדינה גם מהמע"מ המוטל על המס.
בתגובה למחאות קיץ 2011, החליטה הממשלה להוריד את הבלו בעשרה אחוזים עד יעבור זעם. כעבור חודשיים, באוקטובר 2011, הבלו שוב הועלה - ל-2.83 שקלים לליטר (במחירי 2010).
לפי המחקר של מרכז טאוב, ב-14 השנים האחרונות (מאז ינואר 1998), סך המיסים על ליטר בנזין עלו ב-21 אחוז לאחר ניכוי האינפלציה - עם גידול של 12 אחוז (במונחים ריאליים) בתקבולים ממס הבלו וגידול ריאלי של 56 אחוז בתקבולי הממשלה מהמע"מ.
אז מה עושים עם כל המיסים האלה?
ממשלות יכולות להיעזר במיסים על הבנזין ככלי לעידוד הציבור להשתמש בתחבורה ציבורית לעומת כלי רכב, אך בניגוד למדינות אחרות, שקיימות בהן חלופות מסילתיות רבות, הפיגור בהשקעות בנושא זה בישראל, שנמשך עשורים, הניב מחסור משמעותי בחלופות כאלה. כתוצאה מכך, מספר כלי הרכב לנפש גדל ב-49 אחוז מאז 1990 והצפיפות על הכבישים עלתה ב-70 אחוז באותה תקופה. לפי פרופ' בן-דוד, "בהיעדר חלופות תחבורתיות משמעותיות בישראל, מיסים על הבנזין לא יכולים להוות כלי משמעותי להקטנת השימוש בכלי רכב - והעלאתם גורמת בעיקר לסבל האוכלוסיה".

תאריך:  29/08/2012   |   עודכן:  29/08/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 OECD
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
4 שנים: הנפט לא התייקר, אך הדלק עלה ב-17%
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
תרמית של ממשלה נפשעת
אליפז+גימלאי צהל  |  30/08/12 01:02
2
אפשר להמשיך לסמוך על ביבי
evforum.co.il  |  3/09/12 12:12
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מירב ארד
פולק מחליף את דוד אוחיון, שפרש לגמלאות לאחר 25 שנים ברשות המיסים    אריה נחמני נבחר במכרז לתפקיד פקיד שומה חקירות מרכז
עופר וולפסון
בחודשים אפריל-יולי 2012 רשם הייצוא התעשייתי עלייה של 3% שנובעת בעיקרה מזינוק חד-פעמי בענף כלי הטיס    מרבית ענפי התעשיה רשמו ירידות    בנטרול ענף כלי הטיס רשמו יתר ענפי התעשיה נסיגה של 2%
מערכת אתר ערוץ הספורט
שעות אחדות לקלאסיקו. מאמן ריאל מתעסק בבעיות הפנימיות ולא במסי
עופר וולפסון
יו"ר ההסתדרות עיני ל-400 מעובדי הערוץ: "אני לא בטוח שיש לשר האוצר מנדט לפתור את הסיפור. נראה שמישהו החליט מסיבה לא עניינית לסגור את הערוץ"
עופר וולפסון
הבנקים, חברות הביטוח וגופים גדולים נוספים בשוק ההון יתרגלו בין ה-21 ל-25 באוקטובר המשכיות עסקית, ברמת הנהלה בכירה, כחלק מתרגיל לאומי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il