X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
דיילת של הפעימה השנייה בארגון מחדש של התחבורה הציבורית בגוש-דן [צילום: עידן יוסף]
המבקר יבחן כשלון הרפורמה בגוש-דן
על הכוונת: חוזי ייעוץ מנופחים, פיצויים במיליוני שקלים בגין שימוש לא חוקי במפות ומרד של נהגי אוטובוסים הליכי תכנון הרפורמה נמשכו כעשור ועלותם מוערכת של כ-250 מיליון שקל

אם היה נדמה כי נאמר ונכתב כבר הכל אודות היישום הכושל של הרפורמה בתחבורה הציבורית בתל אביב - הרי שמתברר כי למעשה, עד כה נחשף רק קצה הקרחון. שנה לאחר שהרפורמה יצאה לדרכה, צפים רסיסי מידע אודות מה שהתרחש מאחורי הקלעים של יישומה, ועמם עולים סימני שאלה כבדים על אודות התנהלות יוזמיה.
ל-TheMarker נודע כי משרד מבקר המדינה החל לפני כמה שבועות בבדיקה לעומק של הליכי תכנון הרפורמה, שנמשכו כעשור בעלות מוערכת של כ-250 מיליון שקל. זאת, לאחר שיישומה לווה בביקורת ציבורית קשה - וגרר שלוש פעימות תיקון, שבמסגרתן הושבו כמה מקווי האוטובוסים לתוואי שלהם ערב הרפורמה.
אנשי משרד המבקר אספו באחרונה מסמכים רבים ממשרדי מינהלת התחבורה הציבורית בחברת נתיבי איילון, שהייתה אמונה על תכנון הרפורמה ועל ביצועה, וכן ממשרד התחבורה. כמו-כן, תושאלו עובדים רבים בשני הגופים, וגם יועצים חיצוניים וספקים.
לפי הערכות, הצטלבה בדיקה זו בחקירה הענפה שנוהלה במקביל בעניינו של מנכ"ל משרד התחבורה לשעבר, אלכס לנגר, אשר הודח באחרונה מתפקידו ומהשירות הציבורי ברקע חשדות להטרדה מינית ואי-סדרים. לנגר היה אחראי על תחום התחבורה הציבורית, מתוקף תפקידו כמפקח הארצי על התעבורה וסמנכ"ל היבשה במשרד התחבורה.
200 אלף שקל בחודש ליועץ
בין היתר, בוחנים אנשי המבקר את התקשרות נתיבי איילון עם חברת PGL הנדסה - אחת מחברות תכנון התחבורה הבכירות בישראל, ומי שמלווה חלק ניכר מפרויקטי התחבורה הציבורית שבביצוע משרדי הממשלה. PGL ליוותה את תכנון הרפורמה בתל אביב מאז שיצאה לדרך. לפי הערכות, זכתה החברה במהלך תקופה זו לתשלום של כ-60 מיליון שקל.
לצד חברת PGL העסיקה נתיבי איילון שורה של יועצים חיצוניים נוספים, בהם כאלה המקורבים למשרד התחבורה. אחד היועצים, בכיר לשעבר בחברות הממשלתיות בענף התחבורה, הועסק דרך חברת ייעוץ שבבעלותו בעלות שכר שנעה בין 150-200 אלף שקל בחודש.
אלא שגם שורת היועצים שנשכרו לטובת הפרויקט ותכנונו לא מנעו ליקויים מערכתיים וכשלים נקודתיים, אשר הגיעו לעתים עד כדי שלומיאליות של ממש. כך למשל, נודע כי מפות הקווים שעליהן נסמכו תכנוני הרפורמה ואשר הופצו למשתמשי התחבורה הציבורית בימים הראשונים של שינויי קווי האוטובוסים - הועתקו ללא רשות מחברת מפה הפרטית. כשגילתה החברה את הדבר בדיעבד, פנתה באמצעות עורכי דין לחברת נתיבי איילון באיום להגשת תביעת ענק נגדה.
בין PGL לבין חברת איקן מס מדיה, האחראית על המיפוי ועל הפקת החוברות לציבור הנוסעים, התפתחו חילופי האשמות באשר לאחריות לשימוש הלא חוקי במפות. כך או כך, בתום דין ודברים הוחלט כי נתיבי איילון תשלם למפה פיצוי בסך כ-4 מיליון שקל בגין השימוש שלא כדין במפותיה. בין יתר הבדיקות שיערוך מבקר המדינה, ייבדק גם היכן רשמה החברה את ההפרשה בגין תביעה זו ובאישור מי.
אם לא די בכך, התברר כי כמה מהשינויים שבוצעו ברגע האחרון בתנועת הקווים של האוטובוסים לא עודכנו במפות שחולקו לציבור, וזו הייתה אחת הסיבות לבלבול ששרר בקרב בנוסעים בימי ההשקה הראשונים.
התקשרות נוספת שמעלה תמיהות היא ההתקשרות בין נתיבי איילון לבין חברת הקבלן שזכתה במכרז לגיוס הדיילים עבור השקת הפרויקט. נתיבי איילון יצאה למכרז זה רק במארס, ארבעה חודשים לפני תחילת הרפורמה, בהיקף משוער של כ-11 מיליון שקל.
במסגרת החוזה, התחייב קבלן כוח האדם להעמיד 2,500 דיילים בתחנות האוטובוס ברחבי תל אביב, כדי לבצע הסברה נקודתית לנוסעים על שינויי הקווים.
אולם כעת התברר כי הדיילים זכו להדרכה של חודש בלבד, וכי חלקם כלל לא היה מיומן לביצוע העבודה. חברת הקבלן הזהירה את נתיבי איילון כי הדיילים יתקשו לעמוד בדרישות השטח. ואמנם, בימים הראשונים ליישומה של הרפורמה התרחש כאוס של ממש בכמה מקווי האוטובוסים.
בנוסף, נוסעים התלוננו אז על מידע חסר באתר האינטרנט שהוקם לצורך הרפורמה. משרד המבקר יבדוק, בין היתר, את הטענה כי משרד התחבורה הוא שאחראי לכשל זה, לאחר שהחליט לקצץ בתקציב הקמת האתר, מתוך הנחה כי לא יהיה צורך בהשקעה נוספת בו.
יש לציין כי לא כל הליקויים ביישום הרפורמה נפלו תחת אחריות נתיבי איילון. בין היתר, נבדק בימים אלה גם חלקם של המונופולים אגד ודן בכישלון. כך למשל, ייבדקו טענות שלפיהן כמה מנהגי דן סירבו להשלים עם ביצוע הרפורמה, ופעלו לכאורה על-מנת לסכלה.
לפי אחת הטענות, ה"בלבול" ששרר בקרב כמה נהגים בימים הראשונים ליישום הרפורמה, לא נבע בהכרח מאי הכרת התוואי החדש של נסיעתם - אלא היה מעין "פוטש" נגד הרפורמה, שבמסגרתו המשיכו להסיע את נוסעיהם בנתיבים הקודמים. לפי הטענה, ביקשו נהגים להפעיל כך לחץ על הנהלת דן לשיפור תנאי העסקתם. ואולם בדן הכחישו אתמול נמרצות את הדברים.
באשר לקואופרטיב אגד, זה סירב להעמיד לטובת משרד התחבורה והרפורמה את מרכז המידע הארצי של קווי התחבורה הציבורית, ודרש כי הפעלת המרכז תיוותר בידיו.
"גידול בנוסעים ובשביעות הרצון"
הרפורמה בתחבורה הציבורית החלה ביולי 2011, במטרה להחליף את מערכת האוטובוסים הישנה בגוש דן - שנבנתה טלאי על טלאי, בהתאם לביקושים ובלי תכנון כוללני.
נתיבי איילון התעתדה להחליף את המערכת הישנה בקונצפט חדש, שבו ייקבעו קווים ראשיים מהירים, שיוזנו בקווים פנימיים שיופעלו בתדירות גבוהה. הרפורמה ביקשה למעשה להטמיע שינוי התנהגותי ולשנות את אופן השימוש באוטובוסים לשימוש דו-שלבי, תוך מעבר בין קווים. שינוי זה נתמך בהשקת כרטיס מוזל במחיר אחיד (6.6 שקל כיום) שתקף ל-90 דקות.
תחנות האוטובוסים מלאו אז דיילים מסבירי פנים, שביקשו מהנוסעים להתאזר בסבלנות, ובאמצעי התקשורת הושק קמפיין טלוויזיוני לקידומה. אלא ששינוי הקווים בהתראה קצרה יחסית ובלא תיאום עם השכונות גרר גל של תלונות מצד נוסעים מבולבלים. בנוסף, המעבר בין האוטובוסים והצורך בשימוש בשני קווים על-מנת להגיע ישירות ליעד מסוים, הובילו לעתים להתארכות זמן הנסיעה.
בחלוף חצי שנה חשף TheMarker נתונים שלפיהם הרפורמה מתקרבת להכרזתה ככישלון. זאת, לאחר שספירות נוסעים שבוצעו העלו כי מספר הנוסעים בקווי האוטובוסים באזור תל אביב לא גדל; מספר הרכישות של כרטיסי "רב קו" רשם קיפאון; ובדיקות מדגמיות שנערכו במספר קווים העלו כי גם לוחות הזמנים של נסיעות האוטובוסים לא התקצרו משמעותית - ובחלק מהקווים הנסיעות אף התארכו.
מספירות שערכה חברת נתיבי איילון עלה כי מספר נוסעי האוטובוסים הכולל במרכז תל אביב עמד בסוף 2011 על 214,288 נוסעים ביום - נתון דומה לזה שלפני הרפורמה, המגלם עלייה של כ-5% בלבד לעומת ספירות נוסעים שהתבצעו ב-2003 והסתכמו ב-203,953 נוסעים ביום. זאת, כאשר ב-2006-2009 בלבד, למשל, נרשם בכל המדינה גידול של כ-10% במספר המשתמשים בתחבורה הציבורית.
במהלך השנה שחלפה הוציא משרד התחבורה את מינהלת התחבורה הציבורית מחברת נתיבי איילון והעביר אותה לפיקוח חברת נ.ת.ע. כמו-כן, יצא המשרד בשלוש פעימות תיקון, אשר החזירו למסלולם המקורי חלק מקווי האוטובוסים ששונו במסגרת הרפורמה.
בשבועות האחרונים טענו במשרד התחבורה כי מאז נרשם גידול מסוים במספר הנוסעים בקווים ועלייה בשביעות הרצון של הציבור. בכוונת המשרד לצאת בקרוב בסקר נוסעים ושביעות רצון מקיף במטרופולין - כדי לאמוד את הישגי הרפורמה.
  • ממשרד מבקר המדינה נמסר כי הוא "אכן עורך ביקורת בהיבטים שונים הקשורים ברפורמת האוטובוסים".
  • במשרד התחבורה הפנו את השאלות לחברת נתיבי איילון.
  • מחברת נתיבי איילון נמסר כי "מאחר שלא קיבלנו עדיין פנייה ממבקר המדינה לצורך תשובות או לצורך התייחסות לבדיקות שנעשות על ידו, אין באפשרותנו להשיב בשלב זה".

תאריך:  04/09/2012   |   עודכן:  05/09/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המבקר יבחן כשלון הרפורמה בגוש-דן
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף
בקרוב יונהגו כרטיסי מינוי משולבים נוספים לאוטובוסים ולרכבת גם לתושבי קריית גת, אשקלון, אשדוד ונתניה
איתמר לוין
הנאשם בעבירות מירמה במאות אלפי שקלים שוחרר למעצר בית - ואז איים על נועם שליט ועל אחד מראשי הקמפיין למען גלעד שליט
עידן יוסף
למשרד התחבורה עברה מאגף התקציבים באוצר שם גם שימשה כרכזת צוות התחבורה
איציק וולף
משרד החוץ הרוסי שלח הודעה ליועצים הרוסים הרבים הנמצאים בסוריה    חושש מפני ניסיון של המורדים באסד להפיל מטוסים אזרחיים שימריאו משדות התעופה בדמשק ובחלב
עופר וולפסון
לווין התקשורת הגדול והמשוכלל ביותר שנבנה בישראל ייצא בקרוב לחו"ל לסדרת ניסויים ולהרכבת מערכות אחרונות לקראת שיגורו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il