במסגרת הסדרת דרך מס' 1 כדרך ראשית בעלת שלושה נתיבים לכל כיוון תוך שדרוג מחלפים קיימים והוספת חדשים, עבודות שנועדו להגדלת קיבולת הדרך ושיפור הבטיחות, צפויים להיווצר פקקים גדולים בשל החסימות.
על-מנת לחלוץ את הפקקים בכביש ירושלים-תל אביב, או לכל הפחות לשחרר אותם מעט, צפויים
משרד התחבורה והחברה הלאומית לדרכים לנקוט בכמה פעולות, בשיתוף גורמים שונים. חלקן לקראת ביצוע ואחרות עדיין נשקלות, בעלות מוערכת של 60 מיליון שקלים.
- מגרש חנה וסע במצפה מודיעין, על כביש 443, ממנו ייצאו אוטובוסים בתשלום לירושלים;
- חניון מחלף שפירים יוגדל ב-500 מקומות;
- מחניון זה פועל קו 100, המסיע נוסעים במחיר מסובסד למקומות מרכזיים בבירה ובהם קריית הממשלה והכנסת. כיום הקו בקושי מסיע נוסעים משום שמשרד התחבורה ונציבות שירות המדינה אינם פועלים לעודד עובדי מדינה לנסוע בו. התכנון הוא להמשיך מסלולו של קו זה לאזורים נוספים. יצוין כי כיום אין תחבורה ציבורית המובילה לחניון מחלף שפירים וממנו;
- קו הרכבת לתחנת מלחה בירושלים יופעל גם בחלופה ללא עצירות שתחסוך 12 דקות נסיעה. מדובר בקו איטי, שצפוי להגיע לבירה בתוך 65 דקות. כדי לעודד שימוש בו נשקלות השוואת תעריף הנסיעה לזה של אוטובוס והפעלת שירות הסעיות ללא תשלום ממלחה למרכז העיר;
- גררים גדולים במימון המדינה יוצבו בשער הגיא ובשורש, ויהיו בהיכון לפינוי רכבים שנתקעו בדרך;
- מספר החיילים בנתיבי הבידוק במחסום עופר ובמחסום מכבים, על כביש 443, יוגדל כדי לאפשר זרימה חופשית.
פעולות שעדיין נשקלות: - אם יהיה גודש חריג, ייצאו אוטובוסים ממגרשי החניה בלטרון;
- כדי להפחית את מספר המשאיות העולות לירושלים נשקלת הפעלת רכבות משא;
- מהלך נוסף לדילול משאיות הוא הגבלת תנועתן בשעות הבוקר גם בכביש 443, כפי שנעשה בכביש מספר 1;
- גשר להולכי רגל במחסום מכבים לתנועת פועלים פלשתינים החוצים את הכביש וגורמים היום להאטת הנסיעה.
העבודות, בהשקעה של כ-2.5 מיליארד שקלים, צפויות להימשך כארבע שנים וחצי. הן כוללות הוספת נתיב שלישי כאמור, חפירת מנהרה שתבטל את העלייה לקסטל, בניית גשר ענק שיבטל את סיבוב מוצא ושיקום של גשר לטרון.