X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
מחקר שמפרסמת האוניברסיטה העברית מעלה: הפיצוי לאישי ציבור גבוה פי 2.3 מהממוצע; הפיצוי הנפסק נגד אמצעי תקשורת גבוה ב-90% מהפיצוי הממוצע
▪  ▪  ▪
ד"ר גדרון. הפיצוי הממוצע לאישי ציבור מעל ל-70 אלף שקל
השאלה שלא נדונה
שאלה חשובה אחת לא נדונה במחקר: כמה תביעות סרק מוגשות בגין לשון הרע, ומה יקרה בתחום זה אם הפיצוי ללא הוכחת נזק יוגדל בצורה משמעותית. החשש המרכזי של אמצעי התקשורת הוא שהעלאת הסכום תביא לעלייה מקבילה במספר התביעות עימן ייאלצו להתמודד, על כל העלויות הכרוכות בכך - גם אם בסופו של יום יזכו.

הפיצוי הממוצע בתביעות לשון הרע שהוכרעו בידי בתי המשפט בשנים 2011-2004 עמד על 30,708 שקל. כאשר מדובר בתביעות של אישי ציבור, עלה הממוצע ל-70,506 שקל. בתביעות נגד אמצעי תקשורת עמד הפיצוי הממוצע בשנים אלו על 58,818 שקל.
כך עולה ממחקר אמפירי ראשון מסוגו שערכו ד"ר תמר גדרון מהפקולטה למשפטים במסלול האקדמי של המכללה למינהל, עו"ד רועי אילוז ממשרד גולדפרב-זליגמן ועו"ד רועי ריינזילבר, ואשר יתפרסם בכתב העת "משפטים" של האוניברסיטה העברית. המחקר נערך על-רקע הוויכוח בשאלת העלאת תקרת הפיצוי ללא הוכחת נזק בגין לשון הרע, והוא בדק 563 פסקי דין: 505 של בתי משפט השלום, 21 של בית משפט מחוזי בערכאה ראשונה, 31 של בית משפט מחוזי בערכאת ערעור ושישה של בית המשפט העליון.
המחקר מצא תנודות משמעותיות למדי במספר תביעות לשון הרע המוכרעות מדי שנה: למעלה מ-80 בשנים 2005, 2007 ו-2008, ושפל של 32 בשנת 2010. הפיצוי הממוצע עמד על שיא של 64,164 שקל בשנת 2008 ועל שפל של 25,241 שקל בשנת 2010. לדברי גדרון, אילוז וריינזילבר, סכום הפיצוי העומד על פחות מהסכום המירבי ללא הוכחת נזק (50,000 שקל) מגלם "אמירה ערכית והצהרה חברתית-תרבותית מצידם של בתי המשפט. לדידם, רמת הפיצוי לא רק שאיננה עולה אלא שכנראה שהיא גם אינה צריכה לעלות".
פיצוי גבוה יותר לבעלי מאפיינים מיוחדים
ממצא נוסף: "תובעים בעלי מאפיינים מיוחדים שבתי המשפט טורחים לציינם ככאלה בפתיח לפסק הדין - ולעיתים שוב במהלך המסקנות - זוכים לפיצויים בשיעור גבוה יותר בדרך כלל בהשוואה לתובעים אחרים. העובדה שהתובע הוא עורך דין, למשל, משפיעה על הערכת הנזק שנגרם לו, בין אם לשון הרע הייתה קשורה להיותו עורך דין ובין אם לאו. כנ"ל לגבי תובעים אותם מכנים בתי המשפט בכינויים מאפיינים אחרים. העובדה שהתובע הוא 'ערבי' (או 'בן מיעוטים'), או 'אתיופי' או 'דתי' או 'חרדי' משפיעה גם על הקביעה אם הפרסום שבגינו מוגשת התביעה הוא 'לשון הרע' לפי סעיף 1 לחוק איסור לשון הרע וגם על גובה הפיצוי בנסיבות המקרה". הפיצוי הממוצע לתובעים מיוחדים עמד על 49,341 שקל - 61% יותר מהממוצע הכולל.
כאמור, הפיצוי לאנשי ציבור (הגדרה רחבה מאוד בבתי המשפט, כולל סלבריטאים), היה הגבוה ביותר - פי 2.3 מהממוצע הכולל. חברות וגופים משפטיים אחרים זכו לפיצוי ממוצע של 43,040 שקל - 40% יותר מהממוצע. זהו ממצא מפתיע, שכן ההנחה היא שתאגיד משפטי נפגע פחות מאשר אדם בודד מלשון הרע, משום שהוא אינו מתהלך ברחוב ונתון ללעג (כלשונם של בתי המשפט). עוד נמצא, כי בתי המשפט בתל אביב מעניקים פיצוי גבוה ב-33% משל בתי המשפט ביתר חלקי הארץ.
לגבי התביעות נגד אמצעי תקשורת מציינים גדרון, אילוז וריינזילבר, כי רוב פסקי הדין בתחום לשון הרע אינם נגדם. מצד אחד ייתכן שהתפתחות הפסיקה בנוגע למדיה האינטרנטית תגדיל את המספר, אך מצד שני ייתכן שפסק דינו של בית המשפט העליון בנושא אילנה דיין יקטין אותו. "לצד אלו מן הראוי להזכיר כי ממצאי המחקר הראו כי סכומי הפיצויים אותם פוסקים בתי המשפט נגד המדיה גבוהים יחסית ונושקים לתקרה הסטטוטורית. בשלוש מתוך שמונה שנות המחקר סכום הפיצויים בו חויבו נתבעי המדיה היה אף גבוה מהתקרה הסטטוטורית".
מגמה של שינוי איזונים
על ההצעה להעלות את תקרת הפיצוי אומרים גדרון, אילוז וריינזילבר: "עם כל הביקורת על העיתונות בישראל, שבהחלט יכולה וצריכה לבחון את עצמה ואת הסיבות לגינוי המוטח בה גם מצד מי שאינו מחסידי דרכם של הוגי התיקונים לחוק איסור לשון הרע, יש מקום לבדוק אם בנסיבות הקיימות כפי שהן משתקפות במחקר, כשמספר התביעות המסתיימות בהצלחה בבתי המשפט בארץ אינו מצוי בעלייה, כשמספר התביעות של אנשי ציבור מהווה פחות ממחצית התביעות המצליחות וכשמרבית הנתבעים אינם דווקא נתבעי מדיה, הכלי המוצע של הגדלת תקרת הפיצוי (פי שש) הוא הכלי הנכון.
"...ההצעה להגדיל את תקרת הפיצוי הסטטוטורי משקפת מגמה של שינוי איזונים ערכיים והרחבת ההגנה על השם הטוב על חשבון חופש העיתונות. החמרת הרתעתם של מפרסמים באופן שעלול להשתיק מראש פרסומים בעלי פוטנציאל חשיבות ציבורית - בעיקר כאלו של העיתונות החוקרת - מחייבת עריכת חשבון נפש מראש בשאלה לאן תוביל פסיקת פיצויים ללא הוכחת נזק בסכומים גבוהים הן מבחינת העיתונות עצמה והן מבחינת החברה הישראלית בכללותה".

הפיצויים בלשון הרע – תמונת מצב אמפירית
מחקר על סכומי הפיצויים הנפסקים בתביעות לשון הרע
תאריך:  09/09/2012   |   עודכן:  09/09/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אילנה דיין
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הפיצוי הממוצע על לשון הרע: 30,708 שקל
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
בשם קבוצת הבלתי מפוצים
ירון זכאי 1  |  9/09/12 11:58
 
- אין ספק שמדובר בדוגמה
מזכיר_המדינה  |  9/09/12 19:37
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הלל קורן
אבנר, דלק קידוחים ורציו: בסוף השבוע התקבלו הצעות מחברות בינלאומיות מובילות העוסקות בתחום חיפושי גז טבעי והפקתו    הערכות בשוק: גזפרום הרוסית וטוטאל הצרפתית נמצאות במירוץ אחר תגלית הגז הגדולה ביותר בעשור
איתמר לוין
גדעון חיים הבטיח לייצר לקוחה למרות שרשיונו נשלל לצמיתות לאחר שגנב כספים מלקוחות אחרים    נדון לחמישה חודשי עבודות שירות
יפעת גדות
חוקרים גילו כי ההבדלים בין המינים במונחים של בחירת בן או בת זוג על-פי מודלים פסיכולוגיים אבולוציוניים גדולים יותר בחברות בהן חוסר השוויון גדול יותר, וקטנים יותר בחברות בהן השוויון הוא משמעותי
איציק וולף
עיריות באר שבע ואשדוד הודיעו על השבתת הלימודים בעקבות ירי הגראד הלילה לעבר העיר    רקטה נוספת נורתה לעבר נתיבות ופגעה ישירות בבית מגורים
עידן יוסף
אדם יצא מההריסות בעור שיניו    טילים נורו גם לבאר-שבע    אין נפגעים בנפש
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il