"המתח בין רגולציה להקלה רגולטורית או דה-רגולציה הוא מתח עדין" - אומר (יום ד', 12.9.12) עו"ד מוטי ימין, היועץ הבכיר ליו"ר רשות ניירות ערך.
בשבוע שעבר הציג יו"ר רשות ניירות ערך, שמואל האוזר, את מתווה הרגולציה בשוק ההון לשנים הבאות תחת הכותרת "מפת הדרכים", ולדברי ימין, אין ספק כי אחד האתגרים עמם מתמודד המתווה החדש הינו מתח בלתי פוסק ומשתנה בין רגולציה להקלה רגולטורית.
עו"ד ימין, שסקר היום את עיקרי המתווה הרגולטורי לשוק ההון של השנים הבאות, במסגרת הכינוס הכלכלי החצי שנתי של DC Finance שנערך בבורסה לני"ע בתל אביב, פירט כי האתגר שהרשות הציבה בעת גיבוש מתווה הרגולציה הוא אתגר כפול: האחד, זיהוי כשלי שוק שעשויים לגרום לפגיעה במשקיעים, ומתן מענה רגולטורי במטרה להגן על המשקיעים. והשני, הקלות בעומס הרגולטורי מבלי לפגום באיכות הפיקוח וההגנה על המשקיעים. שני האתגרים הללו לא תמיד דרים בכפיפה אחת והתפקיד של הרשות, כרגולטור אחראי, הוא למצוא את נקודת האיזון המתאימה: לקבוע רגולציה, שמצד אחד מגנה על המשקיעים, ומהצד השני לא מכבידה יתר על המידה.
ימין הסביר כי כדי להתמודד עם האתגר הזה, מינה יושב הראש של הרשות בתחילת השנה צוותי עבודה, שהונחו לבחון מה חסר בפיקוח - האם ישנם תחומים שבהם נדרשת הסדרה נוספת להגנת המשקיעים, ולצד זה, לבחון האם יש עומס רגולטורי, והאם ניתן להפחית ולהקל עלויות לגופים המפוקחים.
לשם כך בוצע תהליך ממושך של חריש עמוק בכל הוראות הרגולציה, אך הוא לא נעשה לדבריו רק ברמה התיאורטית. צוותי העבודה נפגשו עם נציגי חברות ציבוריות, בתי השקעות, איגודים מקצועיים, עורכי דין, רואי חשבון, חתמים, פעילים שונים בשוק ההון, במטרה לברר במה ניתן להקל.
התוצאה של אותו חריש עמוק היא מתווה הרגולציה שהוצג, כאמור, על-ידי יו"ר הרשות בשבוע שעבר - "מפת הדרכים". מתווה זה נבנה על בסיס עקרונות היסוד שמנחים את הרשות בעבודתה - איזון, מידתיות, שקיפות, אכיפה והרתעה - והוא כולל שלושה יסודות ששלובים זה בזה: פיתוח שוק, רגולציה ודה-רגולציה (קרי, הקלות).
שורה של תחומי פיקוח חדשים ימין פירט כי בכוונת הרשות לפעול להסדרה של מספר תחומים שאינם מפוקחים כיום, או שהפיקוח עליהם לוקה בחסר, כגון פיקוח על עבודת רואי החשבון המבקרים; פיקוח על תחום הייעוץ למוסדיים לקראת אסיפות כלליות (אנטרופי); הסדרת תחום חברות הדירוג; פיקוח על זירות מסחר; אסדרה ישירה של תחום הברוקר-דילר; שיפור הדוחות של החברות הציבוריות וקיצורם; הגדרה מחדש של המבחנים לחלוקת דיבידנדים, ועוד.
במטרה לפתח את השוק - הציגה הרשות מספר יוזמות, שנועדו להרחיב את מגוון המוצרים הפיננסיים בשוק ההון, להגדיל את התחרותיות, ולהוזיל בסופו של דבר את העלויות למשקיעים. במסגרת זו כבר בתחילת השבוע מינה יו"ר הרשות ועדה בין-משרדית שתבחן ותמליץ על חלופות שונות לקידום ההשקעות בחברות מחקר ופיתוח שינפיקו את מניותיהן בבורסה. יוזמה חשובה אחרת היא היוזמה להפחית את עמלות ההפצה הנגבות על-ידי הבנקים ביחס לקרנות הנאמנות. היוזמה הזו תאפשר הוזלה של דמי הניהול, שתגולגל לצרכן, ותגביר את התחרותיות בענף. יוזמות אחרות עוסקות בפתיחת שוק ההון הישראלי לקרנות חוץ, הקמת קרנות סל, הגברת התחרות בתחום הברוקראז, הקמת מערכת הצבעות באינטרנט, ועוד.
מדרג רגולציה - למען החברות הקטנות ימין הרחיב כי במסגרת יסוד הדה-רגולציה, פרסמה הרשות להערכות ציבור שורה של הקלות לגופים המפוקחים. ובכלל זה הארכת תקופת תשקיף המדף מ-24 חודשים ל-36 חודשים, צמצום היקף הגילוי הכספי הנדרש בהנפקה ראשונה לציבור (IPO), צמצום היקף הגילוי בתשקיפים בנושאים טכניים, ביטול כפילויות בדוחות התקופתיים, הארכת פרק הזמן להגשת דיווחים מיידיים מסוימים.
בנוסף, נכללה ברכיב ההקלות הצעה ליצירת מדרג רגולציה בהיקף מצומצם, שבמסגרתו יינתנו מספר הקלות שיחולו על חברות קטנות בלבד, שהעיקרית שבהן היא ביטול החובה לפרסם דוח על הבקרה הפנימית (iSox) ודוח רואה החשבון המבקר על הבקרה הפנימית, כך שחברות קטנות יחויבו לצרף לדוחות הכספיים הצהרות מנהלים בלבד.
הקלות אחרות עוסקות בתחום קרנות הנאמנות, תעודות הסל, מנהלי תיקים ויועצי השקעות.
לצד כל אלה כללה הרשות במתווה הרגולציה גם מספר שינויים שהרשות החליטה לקחת על עצמה בהתנהלות בקשר עם יוזמות חדשות להסדרת הפעילות בשוק ההון. למשל הרחבת שיתוף הציבור בהליכי חקיקה, הגדרת פרקי זמן ארוכים יותר לצורך כניסה לתוקף של רגולציה משמעותית חדשה ופרסום הנחיות הרשות במועדים ידועים מראש - כדי להקל על הגופים המפוקחים לעקוב אחר הפרסומים, וליישמם.