X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
מדענים לומדים כיצד ייראו החיים במאדים על-ידי ניסוי של חיים ועבודה ביום מאדים, שארוך ב-40 דקות מיום כדור הארץ
▪  ▪  ▪
לוח זמנים מאתגר [צילום: AP]

מאז תחילת אוגוסט, חוקר מאדים נודד של נאס"א - Curiosity - משוטט לאורכו ולרוחבו של הכוכב המרוחק ולומד כמה שניתן על פני הקרקע של מאדים.
צוות המשימה פה בארץ לומד במקביל כיצד ייראו החיים במאדים על-ידי ניסוי של חיים ועבודה ביום מאדים, שארוך ב-40 דקות מיום כדור הארץ. אורכו של יום מאדים גורם לאנדרלמוסיה בשעון הגוף הפנימי שלנו, אך חוקרים מבית החולים בריגהאם ונשים פיתחו ובדקו תוכנית לניהול עייפות שהצליחה לשלוט ביעפת (ג'ט-לג) של החלל. תוצאות המחקר שערכו פורסמו בכתב העת SLEEP.
הצוות שחוקר את פני השטח על המאדים נדרש לתקשר עם חוקר המאדים הנודד של נאס"א בזמן מאדים. לוח זמנים יוצא-דופן זה מהווה אתגר גדול לאור העובדה ששעון הגוף הפנימי שלנו התפתח והתרגל ליממה בת 24 שעות, ולא ליממה בת 24.65 דקות, שמקשה עליו לישון להתעורר ולעבוד.
יממה מאתגרת
המחקר בוצע במהלך משימת הפיניקס - גשושית רובוטית ששימשה לחקר כוכב הלכת מאדים. גשושית זו צוידה במכשירים לחיפוש סביבות מתאימות לקיום חיים מיקרוביאליים, כלומר יצורים חיים הדומים במורכבותם לחיידקים שעל כדור הארץ, וכן חקר ההיסטוריה של המים.
החוקרים בדקו את יעילותה של תוכנית חדשנית שתלמד את הצוות האנושי כיצד לאתחל את שעוני הגוף במהירות גדולה יותר וכיצד לשפר את איכות השינה, הערנות והביצועים.
צוות המחקר חקר 19 מדענים ואנשי צוות טכני שתמכו במשימה לאורך יותר מ-11 שבועות. המשתתפים עברו הערכות בעזרת יומן שינה/עבודה, שימוש באקטיגרפים (מתקן אלקטרוני קטן העוקב אחר פעילות מסוימת של אדם במשך תקופה נתונה ומתעד אותה, כגון: קצב הלב, נשימה, חום הגוף) ובדיקות ביצועיות על בסיס קבוע. תת קבוצה של משתתפי המחקר קיבלו קופסאות עם אור כחול אותן הניחו בעמדות העבודה שלהם כדי להצליח לאתחל טוב יותר את שעון הגוף הפנימי ולשפר את ביצועיהם. החוקרים גילו כי רוב המשתתפים היו מסוגלים להסתנכרן עם לוח הזמנים של מאדים.
למרות שההסתגלות של הגוף ללוח שינה וערות של 24.65 שעות היא מאתגרת ביותר, המחקר מספק את הבסיס לפיתוח תוכניות מקיפות לניהול העייפות למשימות עתידיות, שיכללו בסופו של דבר שליחת צוות מדענים למאדים.
תוכנית כזו תוכל להוריד את הסיכון לטעויות שמקורן בעייפות במהלך משימות יקרות כל כך. כמו-כן, הממצאים יוכלו להיות יעילים גם לקבוצות אחרות של אנשים שעובדים עם לוחות זמנים קשים כמו צוללנים, שחיים בצוללות במחזור של 18 שעות.

תאריך:  30/09/2012   |   עודכן:  30/09/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מיכאל רוכוורגר
סקיילקס הבהירה שאחזקה של פחות מ-26% בפרטנר תאפשר לבעלי האג"ח להעמיד אותן לפירעון מיידי    החברה תנסה להימנע מכך בעזרת הסכם שליטה עם גוף שאת זהותו לא ציינה
אביתר בן-צדף
ביקורת רבה על הצעד הזה, שאמור היה לפגוע בכוננות החיל, ולהחלישו    בכל אחד מכלי-השיט האמורים משרתים מאות ימאים, נגדים וקצינים, והוצאתם משירות תגרור קיצוצים משמעותיים במצבת אנשי החיל
אביתר בן-צדף
קרול, אלמנתו, תשיק את הספינה הראשונה, שתישא את שמו, ותיכנס לשירות בשנת 2014
עידן יוסף
נשיא אירן מאשים בראיון טלוויזיוני: "איומיהם לתקוף אותנו מבוססים על טענות מומצאות"    קרא להעניק לפלשתינים עצמאות אך סירב לענות לשאלה האם יכיר במדינה ישראלית לצד פלשתינית
איתמר לוין
חברת תום אבטחה, המפעילה את "סיירת המושבה", מנעה מעובדת לעבוד בסיורים רכובים    ביה"ד: ייתכן שהייתה זו דרישה של עיריית פ"ת, אך חברת האבטחה היא שתשלם את הפיצוי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il