צוות עבודה משותף למשרד האוצר ולמשרד התחבורה, הבוחן בימים אלה את מערך המיסוי והתמריצים למעסיקים ולעובדים להקטנת כדאיות השימוש ברכב פרטי, שוקל הצעה ולפיה מעסיק פרטי המעסיק יותר מעשרה עובדים ויעודד את עובדיו לשימוש בכרטיס חופשי-חודשי יקבל הנחות ומעסיק שלא יעודד את עובדיו לעבור לשימוש בתחבורה ציבורית ישלם על כך מס - כך נודע ל-News1.
הצוות הבינמשרדי בוחן את השלכות המיסוי וצפוי להגיש את מסקנותיו עד סוף שנת 2012. ככל הנראה יהיה זה כרטיס חופשי-חודשי ארצי, שיהיה תקף הן לאוטובוסים, הן לרכבות, ואולי גם למוניות.
הצוות האמור פועל גם ליצירת הסדר לנסיעה חופשית בתחבורה הציבורית בקרב עובדי המגזר הציבורי. הדבר נועד לייתר את התשלום אותו משלמת המדינה לעובדים על הוצאות החזקת רכב.
כיום מקבלים עובדים אלה שני סוגים החזרים - (א) החזר על הוצאות רכב הניתן לעובדים הזכאים לכך על-פי החוזה שלהם ודרגתם, ובלבד שיש להם רכב שבגינו הם יכולים לקבל תוספת שכר של עד אלפי שקלים בחודש, ושמכסה עד אלפי קילומטרים, טסט וביטוח; (ב) החזר הוצאות נסיעה בגובה עלות התחבורה הציבורית למקום העבודה ובחזרה, שלו זכאי כל עובד במשק. נייר עמדה שפרסם אשתקד ה-
OECD מתח ביקורת על הסדר הוצאות הרכב במגזר הציבורי ב
ישראל, וציין כי יש בו משום סובסידיה מזיקה שמעודדת "באופן מופרז את הבעלות על כלי רכב, ואת השימוש בהם. השימוש המופרז משפיע לרעה על המשק - למשל בגלל זיהום אוויר ועומסי תנועה". ה-OECD המליץ לבטל את ההסדר, ולפצות את העובדים ברכיב שכר אחר, או למשל באמצעות סיוע בתשלום עבור מעונות יום.
ההסדר, שנועד למנוע מעובדים שימוש מיותר ברכב פרטי על חשבון המדינה, לא יחול כנראה על עובדים ותיקים אלא רק על עובדים חדשים, וזאת כדי להימנע מחיכוך עם ההסתדרות.
יצוין כי במסגרת עידוד שימוש ברכבים חסכוניים וידידותיים לסביבה, באוצר עובדים על
שינוי המיסוי לליסינג באופן שבמסגרתו ישתנה התמהיל ויהפוך את השימוש ברכב מזהם לפחות אטרקטיבי.
היעד - 30% שימוש בתחבורה הציבורית בניגוד לאירופה, שבה מוטלות הגבלות בנושאי רכב פרטי, במשרד התחבורה הישראלי תומכים רק במתן העדפה לנסיעה ברכב ציבורי מבלי לפגוע בפרטי. החזון של שר התחבורה ישראל כ"ץ הוא להעלות את מספר נוסעי התחבורה הציבורית מ-20 ל-30 אחוזים בתוך שלוש שנים. הדבר ייעשה באמצעות הקטנת שימוש ברכב הפרטי והגדלת השימוש ברכב ציבורי על-פי מודל פיצול - המפצל בין שימוש ברכב פרטי לשימוש בתחבורה ציבורית, כאשר המטרה היא לקרב את הפריפריה למרכז ולצמצם את הפערים.
רשות ארצית ב-2013 יכולותיו של אגף תחבורה ציבורית במשרד התחבורה מוגבלות, ולכן הוא נוקט במהלך של מעין הסרת האסדרה - הורשת סמכויות לידי רשות ארצית לתחבורה ציבורית וממנה לרשויות מטרופוליניות שינוהלו על-ידי הערים עצמן. רשויות כאלה יוקמו בחיפה והקריות, בגוש-דן, בירושלים ובעתיד הרחוק יותר - גם בבאר-שבע. לפני שלוש שנים הוקם צוות שבחן את הנושא וכעת מתבצע השלב הראשון של ההקמה. יש תקציב מהאוצר, כמות תקנים גדולה, בימים אלה מתבצע האיוש שלהם כך שעד מחצית שנת 2013 יתאפשר לעבור למתכונת הפעלה חדשה. ההמלצות ליישום הקמת הרשויות המטרופוליניות צפויות להימסר עד סוף שנה זו. על-פי החלטת הממשלה, עד סוף אפריל השנה אמור היה להתפרסם תזכיר חוק המסדיר את פעילות הקמת הרשויות המטרופוליניות אולם מבלי שניתן לכך הסבר הסדרת הנושא מתמהמהת עד היום.
גורם במשרד התחבורה אומר כי נעשית עבודה מואצת מול הכנסת והרשויות המקומיות בכל הקשור לחקיקה בנושא רשויות מטרופוליניות. הכוונה היא להעביר סמכויות לרשויות בנושאי תחבורה, תשתיות וחניה. הטיפול בתחבורה הציבורית, בנושאים הכלכליים-מכרזיים ובמרכיבים משלימים של התשתית, כולל החניה, יעבור לידיהן.
במקביל, יוגברו האכיפה והפיקוח על מפעילי התחבורה הציבורית. במסגרת הרפורמה, צפוי כי עד סוף השנה יעברו 40% מהתחבורה הציבורית בישראל לידיים פרטיות. רמת האי-ביצוע שבתחילת הרפורמה עמדה על כ-5% ירדה כיום ל-2%, ובמשרד התחבורה צופים כי תמשיך לרדת.